تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/06/02 - 10:09
کد خبر: 207805

ضیاء هاشمی در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل؛

حق نداریم براساس سلیقه‌های فرهنگی فردی چهارچوب اعمال کنیم

حق نداریم براساس سلیقه‌های فرهنگی فردی چهارچوب اعمال کنیم

یکی از دفاعیه های ما این است که به قوانین و چهارچوب ها پایبند باشیم، این دین و آیین یک سیستم هماهنگ است نظام شکوهمندی که مبتنی بر قوانین الهی است و در راس آن فقیه عادل و متقی قرا دارد، بنابراین چه قوه ی مقننه، چه مجریه و چه دانشگاه ها مبتنی بر این حوزه عمل می کنند و شما به عنوان دانشجویان نخبه تعهداتی دارید.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دومین روز نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: بخشی از عرصه ی فرهنگ در دانشگاه به همت شما عزیزان پیش می رود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیدضیاء هاشمی در این نشست دانشجویی افزود: به رسالت رسانه ای و اخلاق حرفه ای خود پایبند باشید، دوستان رسانه ای مسیر درستی در پیش بگیرید و امر به معروف و نهی از منکر کنید. دین اسلام دین قانون مندی است در نظام اسلامی تخلف از قانون خلاف شرع است پس بر این اساس در چهارچوب تعاملات سیاسی نیز نمی توانیم با علایق خود رفتار کنیم.

وی متذکر شد: در هر حوزه ای چه له و چه برعلیه کسی قرار باشد کاری انجام شود این کار غیرقانونی است، بنابراین در حضور افراد مختلف برای مدافع حقوق گروه های مختلف از جمله دانشجویان هستیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین تصریح کرد: موضع ما حمایت از اجتماعات قانونی است و همچنین فعالیت های اجتماعی و  فرهنگی در دانشگاه بر اساس قانون است، ما قوانین متغیر و سلیقه ای نداریم، ما حق نداریم براساس سلیقه های فرهنگی و باورهای فردی چهارچوب اعمال کنیم. ضوابط مشخص و قانونی که برای همگان دردسترس است در راستای کار ماست و قابل استناد است. همه‌ی مراکز ما ذیل قوانین رسمی کشور اداره می شوند و وظیفه ما دفاع از قانون است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری افزود: دفاع از قانون دفاع جدی و بدون تقیه از نظام جمهوری اسلامی است. نظام اسلامی یعنی مجموعه ای از ساختارها، قوانین و ارزش ها.

هاشمی گفت: یکی از دفاعیه های ما این است که به قوانین و چهارچوب ها پایبند باشیم، این دین و آیین یک سیستم هماهنگ است نظام شکوهمندی که مبتنی بر قوانین الهی است و در راس آن فقیه عادل و متقی قرا دارد، بنابراین چه قوه ی مقننه، چه مجریه و چه دانشگاه ها مبتنی بر این حوزه عمل می کنند و شما به عنوان دانشجویان نخبه تعهداتی دارید.

ضیاء هاشمی در ادامه به شرح دوازده توصیه مقام معظم رهبری در دیدار آخر ایشان با دانشجویان پرداخت.

پرسش و پاسخ:
یکی از دانشجویان سوال خود پیرامون جشنواره نشریات اینگونه بیان کرد: "
باتوجه به تجربه حضور خود در جشنواره نشریات شاهد صرف هزینه های بالا و همچنین سیاسی کار هستیم لطفا توضیحات لازم پیرامون این موضوع را بدهید."

هاشمی در جواب این دانشجو گفت: سوال کلی جواب کلی هم دارد شائبه هایی که هست از نظر من مطرح نیستند. من در جشنواره و در جمع مدیر مسئول ها بوده ام و تاکید کردم با دقت نظر انتخابات برگزار شود و شفاف  باشد.

وی در ادامه گفت: اما ما راجع به هزینه ها مثلا سوال می شود چرا دانشجویان باید در هتل های سه ستاره اسکان یابند؟ باید گفت با توجه به حضور آن همه دانشجو دانشگاه ها امکانات لازم جهت میزبانی از آنان را ندارند. ما همیشه دقت داریم تا تعادل لازم حفظ و سامان دهی شود که دانشجویان از تمام وقت شان استفاده کنند چرا که وقت سرمایه بزرگیست بنابراین تمامی امکانات را در اختیارات دوستان قرار می دهیم. از طرفی ما معتقدیم که جشنواره ها باید مثل همین نشست ها شما در شهرهای مختلف برگزار شود تا فعالیت ها هم به تبع آن توزیع شوند.

یکی دیگر از دانشجویان در سوال کتبی از هاشمی پرسید: دلیل وجود مشکلات در روند پرداخت هزینه های چاپ نشریات دانشجویی وعدم تعادل بین دانشجویان وتشکلات مختلف چیست؟
وی در پاسخ به این سوال گفت: دوستان ما صرف نظر از احزاب سیاسی این مطالبه را دارند که در شورای نشریات دانشجویی که نمایندگان خودشان هم حضور دارند مطرح می شود و صدای شما را به گوش مان می رسانند.

هاشمی همچنین با قبول تأثیر مباحث مالی در روند چاپ و پخش نشریات گفت استعداد این دانشجویان بیش از امکانات است به همین دلیل از مسئولین خواهش کردم که هر کمکی می توانند انجام دهند تا فعالیت شان افزایش یابد.

دانشجوی دیگری با بیان اینکه نماینده وزارت علوم در دانشگاه قم از اجرای همایشی با موضوع پسابرجام که مهمان برنامه گویا حاج آقای نبویان بوده است جلوگیری کرده است؛ به طوری که شب قبل از همایش با میهمان تماس می گیرند و به او می گویند اجازه ورود به دانشگاه را ندارند گویا این موضوع در مورد پدر شهید احمدی روشن در دیگر دانشگاه ها هم دیده شده است از معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم توضیح خواست.

هاشمی در جواب این دانشجو گفت: در مورد تشکل ها با توجه به تجربه ای که داریم می دانید گاهاً هماهنگی های لازم برای اجرای یک برنامه و حضور مهمان آن صورت نمی گیرد، در حالیکه در رسانه ها مطرح می کنند که به ما مجوز نداده اند و امثالهم مثلا در دانشگاه تهران یک تجمع برگزار شده بود اما در رسانه ها مطرح کرده بودند که دانشگاه مانع ورود فلان آقا که مهمان برنامه بوده اند شده اند اما وقتی پیگیر شدیم متوجه شدیم او در برنامه حضور داشته و سخنرانی هم کرده است و علت این خبر فقط یک ناهماهنگی از جانب برگزار کننده برنامه بوده است که مجوز لازم را به حراست تحویل نداده بودند که با هماهنگی همکاران و همچنین خود دانشجویان این مشکل حل شد. این در حالی است که بعد از گذشت یک روز و چاپ خبر نادرست در یکی از روزنامه ها سایت منتشر کننده خبر آن را تکذیب کرد؛ دانشجویان باید هماهنگ و همچنین طبق قانون دانشگاه عمل کنند اگر در اینصورت دانشگاه خلف وعده کرد دانشجو حق دارد طبق منشور منتشر شده در دانشگاه حقوق خود را طلب کند.

یکی دیگر از دانشجویان با اشاره با اسنادی که در رسانه ها مبنی بر مدرک دکتری یکی از افراد نزدیک به رییس جمهور بود و با اشاره به موارد مشابه پیگیری و روشن شدن این موضوع را جویا شد.

هاشمی در پاسخ به او گفت: خیلی روشن است هیچ گونه تبعیضی در این زمینه وجود ندارد مسیرهای لازم برای دریافت مدرک علمی طی می شود و امکان طی نشدن آن ها وجود ندارد اگر معلوم شود که چنین روالی انجام نشده است. وزارت علوم پیگیر است و جلو آن مدرک را می گیرد این سیاست وزارت علوم است و طبق قانون عمل می کند.

وی ادامه داد: استثنایی هم ندارد این مصداق اگر از مراجع مربوط پیگیری شود معلوم می شود که درست بوده یا غلط و اقدام لازم انجام می شود واین پیگیری و قانون در همه دانشگا های ما مخصوص دانشگاه های بزرگ و معروف کشور اعمال میشود. این مسائل وقتی حاشیه سازی می شود بی جهت وقت و فکر دانشجوها و مسئولین و مردم را درگیر می کند. این موارد توسط وزارت علوم پیگیری شده است و بیانیه ای هم صادر گردیده است. سازمان سنجش نیز مراحل اخذ مدرک را در سایت خود توضیح داده است.

دانشجوی دیگری در سوال کتبی خود پرسید دیده شده است سی یا پنجاه دفتر در رسانه ها بیانیه، نامه کنش های سیاسی فرهنگی با عنوان اتحادیه با موضع سیاسی خاصی منتشر کرده اند این در حالی است که این دفترها نام اتحادیه بر خود نهاده اند در حالیکه فاقد اعتبار این نام می باشند. حال سوال ایجاست که چرا معاونت اجتماعی و مسئولین کاری نکرده و نمی کنند.

هاشمی در پاسخ این سوال گفت: اتحادیه ها باید مستقل از کار سیاسی باشند آنها نباید تریبون شخص یا اشخاصی در دانشگاه و یا حتی محفل یا ابزاری برای جریان های حزبی باشند. آنها باید درون زا باشند ایده و نظر از خودشان باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: ما نمی توانیم بگوییم اتحادیه ها چه شکلی باشند فقط می توانیم بگوییم قانونی باشند مثلا از این چهار اتحادیه ای که وجود دارد، تعدادی از دفاترشان اشکالاتی را داشتند و ما به آنها گفتیم باید ضابطه مند باشند. بنابراین حمایت ما منحصر به یکی نبوده است اما تشکل های مختلفی هستند که اتحادیه ندارند و می خواهند داشته باشند باید مراحل قانونی را طی کنند و بگویند چه اتحادیه ای با چه فرایندی می خواهند داشته باشند. و ما هم ملزیم تمهیدات لازم را از آنان داشته باشیم. بنابراین این تشکل ها باید طبق قانون مجوز داشته باشند و مجوز هم منوط به درخواست است و این درخواست منوط به این است که هماهنگی و تبادل نظر صورت بگیرد.

هاشمی ادامه داد: بنابراین اعلام کردیم تشکل ها می توانند با هم تعامل داشته باشند به توافق برسند و تقاضای یک اتحادیه بدهند. ولی با صرف تقاضا دادن، اتحادیه شکل نمی گیره بلکه باید فرآیند آن طی شود باید در هیئت نظارت مورد بررسی قرار گیرد، اگر آنجا مجوز صادر شد یک اتحادیه جدید شکل می گیرد.

وی ابراز عقیده کرد: ما معتقدیم اتحادیه ها نباید متشکل از یک نوع دانشگاه باشند مثلا همین اتحادیه شما که هم ممکن است در آن از دانشگاهای علوم پزشکی و هم آزاد و هم دولتی و... باشد. از طرفی ما به این تشکل هایی که هنوز اتحادیه ندارند اجازه فعالیت می دهیم اما فعالیت برای تشکیل نه برای موضع گیری های سیاسی و همچنین باید بگویم تشکیل اتحادیه های مختلف سبب محدودیت آن ها نمی شود و این ها می توانند با هم تشکیل یک اتحادیه ملی را دهند.

دانشجوی دیگر از معاون فرهنگی وزیر علوم با توجه به تذکر مقام معظم رهبری پیرامون بحث اردوی مختلط پرسید: اردوی تشکل ما هم مورد تایید رهبری وهم وزارتخانه بوده است اما برای برگزاری آن ایراداتی گرفته شده است و مجوز صادر نگردیده است و می گویند می خواهید اردو مختلط برگزار کنید. لطفا توضیحات لازم را بفرمایید.

هاشمی در پاسخ به این دانشجو گفت: مقام معظم رهبری این موضوع را خیلی شفاف بیان کرده اند و اصطلاحاتی را وضع کردند مثل افطاری های مختلط؛ تئاتر مختلط و... این مسئله مهم است و دارای مبناست و جز مباحث فرهنگی، اخلاقی و دینی است و نباید دست مایه سیاسی شود چرا که وقتی این موضع دست مایه سیاسی می شود، اصل مطلب و مبنا مورد غفلت قرار می گیرد و سبک می شود.

وی همچنین دلیل عدم وجود اردوهای مختلط را اینگونه بیان کرد: چون دانشجویان ما دانشجویان جوانی هستند و در محیط های رسمی فعالیت می کنند؛ حضرت آقا تبیین کردند که در محیط رسمی  ایرادی ندارد ولی در اردو دانشجو ما می خواهد راحت باشد به هر حال اقتضای اردو است و می خواهد به تفریح و گفتگو و امثالهم کند وقتی تفکیک انجام گرفت حریم ها بهتر حفظ می شود بنابراین در قانون تاکید و توصیه به عدم برگزاری اردوهای مختلط شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: البته باید بگوییم با برگزاری جلسات متفاوت و شفاف سازی پیرامون چگونگی برگزاری یکسری اردوها و ضوابط خاص آن سبب شد که در آیین نامه ابلاغیه در سال 88 اردوهای آموزشی مستثی شوند. مثل همین نشست شما.

دانشجوی دیگری گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر سخت نگرفتن بر تشکل های دانشجویی انقلابی  دارند اما بعضا دیده می شود که در این یکی دوسال اخیر به روند برگزاری انتخابات برخی تشکل ها ایراداتی گرفته می شود در حالی که طبق آیین ماه مصوب تشکل ها که مورد تایید شورای عالی اتقلاب فرهنگی است تصریح شده است که هئیت نظارت وظیفه دارد که بر حسن اجرا انتخابات نظارت داشته باشد در حالی که در دانشگاه ما (سمنان) هیئت نظارت یک مصوبه غیرقانونی را تصویب کرده و چگونگی برگزاری انتخابات را مشخص کرده است که باید به صورت الکترونیکی برگزار شود. ما شکایت خود را نسبت به این موضوع به دانشگاه ارجاع دادیم اما دانشگاه قبول نکرد. و آن را به وزارت علوم هم بردیم و خودتان هم در آن جلسه حضور داشتید و حق را به دانشگاه دادید در حالی که تقریبا کاری غیر قانونی است.

معاون فرهنگی وزارت علوم در پاسخ به صحبت این دانشجو گفت: ما چند اصل مسلم داریم یکی از آن ها این است که  انتخابات باید طبق قانون برگزار شود و این هم تاکید ماست و هم شما. دوم اینکه تشکل ها و قالب آن را ما مثبت می بینیم و بارها گفته ایم که هدف ما جلب مشارکت دانشجویان در فعالیت هاست و از این طریق دانشجویان رشد می کنند و این جز فعالیت اصلی دانشجویی است چون سبب رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجو و دانشگاه می شود و سوم اینکه طبق قانون مرجع مشخص است که هیئت نظارت بر تشکل ها مرکب هست از رئیس دانشگاه و مسئول دفتر نهاد رهبری و نماینده ای که از طرف وزارت علوم مشخص می شود و دلیلش هم مشخص هست و ما و هیئت نظارت بررسی و سیاست گزاری می کنیم و در نهایت ابلاغ می کنیم اما در اجرا و مصداق یابی خودشون عمل می کنند. الا اینکه ما بدانیم آن ها خلاف قانون عمل کرده اند.

آیا همه تشکل های دانشجویی را یکسان می دانید یعنی تمایزی بین تشکل های انقلابی عین واژه ای که رهبر انقلاب بکار بردن و دیگر تشکل ها نمی بینید؟ چرا در بعضی از دانشگاه ها تبعیض وجود دارد بعضا دیده می شود که بدون احترام به تشکل ها وعقاید اقدام به لغو برنامه ها می شود که یک نمونه را در سوال قبل پرسیدیم.
عرض کردم لغو برنامه ها نباید اتفاق بیافتد مگر در مواردی که هماهنگی لازم انجام نشده است معمولا با تشکل هایی که تجربه دارند ما کمتر این مشکل را داشتیم البته اگر مشکلاتی هم بوده شما خودتان باید نقد سازنده کنید تا به هم کمک شود.

وی افزود: من دیده ام که اکثرا روند گفتگوها و نقادی های شما روز به روز بهتر و سازنده تر و منظقی تر شده است که همین روند هم باید ادامه پیدا کند. ما یک مجموعه ای از تشکل های انقلابی داریم که بایستی از آنها حمایت شود. طبق فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند: انقلابی بودن شاخصه هایی دارد که در انقلاب اسلامی، انقلابی گری را در چارچوب دین و اخلاق معرفی می کنیم و یکی از شاخصه های انقلابی بودن قانونمندی است که جریان چپ، انقلابی بودن را با قانونمندی سازگار نمی داند در حالی که شما را تشکل انقلابی می دانیم و از شما در چارچوب ضوابط و قانونی حمایت می کنیم. تشکل های مختلفی که وجود دارند ممکن است در طیف انقلابی بودن با هم تفاوت داشته باشد.

وی با بیان اینکه به شما و خودم توصیه نمی کنم که نماد انقلابی یا غیرانقلابی بودن به تشکلی بزنیم و با اشاره به فرمایش رهبری پیرامون موضوعیت نداشتن اصولگرا، اصلاح طلب، چپ و راست تشکل گفت: یک تشکل  می تواند اصولگرا یا اطلاح طلب باشد.

هاشمی همچنین افزود: انقلابی نامیدن تشکل منتسب به یک جریان سیاسی را قبول نداریم. تشکل انقلابی یعنی تشکلی که طبق ضوابط و قوانین و شاخصه هایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند تشکیل شده و در حال فعالیت است.

وی همچنین در مورد حمایت از تشکل ها تشریح کرد: از تشکل هایی که در چارچوب معرفی شده نباشند حمایت نمی شوند از طرفی دارا بودن شاخصه های بیان شده با حمایت ما نسبت مستقیم دارد.

وی با اظهار خوشحالی خود از تنوع موجود در تشکل ها یکی از راه های هم افزایی بین آن ها را نقد متقابل دانست و ادامه داد: همیشه به همکاران مان توصیه کردیم که در برخورد با دانشجویان عضو تشکل ها تعاملات سازنده داشته باشند.

یکی دیگر از دانشجویان از معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم خواست تا ارزیابی خود را پیرامون مباحث فرهنگی دانشگاه ها بگوید.
هاشمی در این خصوص گفت: ما از فرهنگ غنی برخورداریم فرهنگ ما فرهنگ اسلامی- دینی است وهمه ما باید دغدغه رشد واصلاح عوارض ناشی از آسیب های آن را داشته باشیم چرا که همه ما مسئولیت داریم و مسئولیت شمای دانشجو مطالبه است. تحولات اجتماعی ما باعث رشد آسیب ها شده است مثلا رشد دانشگاه ها است.

معاون فرهنگی وزارت علوم ادامه داد: بعد از انقلاب حضور دانشجویان در دانشگاه چهل برابر شد و این امر باعث شد دانشگاه ها پویاتر و رشد بالاتر و همچنین تنوع فکری-فرهنگی بیشتری داشته باشند که امر آسیب هایی را هم در بر دارد.

وی افزود: ما در مورد وضعیت آسیب های اجتماعی دغدغه عمومی داریم اما باید بگویم نسبت این آسیب ها در جامعه دانشگاهی کمتر از جامعه عمومی است. از نگاه ما مهم ترین راه مقابله با این آسیب ها افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیت هاست چرا که این فعالیت ها باعث کاهش به دام افتادن در فعالیت های مختلف می شود.

هاشمی ثمرات فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها را اینگونه تشریح کرد: با انجام این فعالیت ها عوارض فرهنگی در جامعه کمتر می شود و همچنین افزایش آگاهی ها و شفافیت اجتماعی و همچنین گفتگوی سازنده و نقادانه  یکی از راه ها دیگر کاهش آسیب اجتماعی است. و یکی دیگر از راه های کاهش این آسیب ها افزایش امید در جامعه است. در حوزه ی فعالیت دینی ما یک بحثی را سال پیش شروع کردیم تحت عنوان نهضت رضوی که این حرکت باعث شد متوجه شویم  ظرفیت بالایی در در دانشگاه ها وجود دارد.

دانشجویان سوال کردند مواردی را که خواهان هستید بشنوید از چه راه ارتباطی می توانیم به گوش شما برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش گفت: ما دفتری بر حسب مکانیزم اداری داریم که می توانید با آن مکاتبه کنید و همچنین با مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم آقای ایرجی که حوزه فعالیت تشکل ها در اداره ایشان ساماندهی می شود می توانید مکاتبه داشته باشید یا از طریق فکس مطالب را برای ما بفرستید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top