تاریخ : 1393,پنجشنبه 23 مرداد12:49
کد خبر : 138845 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

نگاهی به سوانح هوایی ایران در ۷۰ سال گذشته

همچنین آمار و ارقام موجود حاکی از آن است که تعداد کشته شدگان سوانح هوایی در کشور در طول این 70 سال مجموعا کمتر از 2000 نفر می باشند به مراتب نسبت به سوانحی از قبیل رانندگی کمتر می باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در طول 70 سال گذشته کمتر از 110 سانحه هوایی در کشور به ثبت رسیده که به طور میانگین سالانه حدود 1/5سانحه می باشد که نسبت به تعداد پروازهای انجام شده در کشورعددی بسیار پائین می باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همچنین آمار و ارقام موجود حاکی از آن است که تعداد کشته شدگان سوانح هوایی در کشور در طول این 70 سال مجموعا کمتر از 2000 نفر می باشند به مراتب نسبت به سوانحی از قبیل رانندگی کمتر می باشند.

براساس آمارهای جهانی سقوط هواپیمای ایرباس آ- 300 در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر، به‌وسیله ناو جنگی وینسنت آمریکا در خلیج فارس هشتمین حادثه هواپیمائی در دنیا از لحاظ تعداد مسافرین کشته شده می‌باشد که تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند.

همچنین سقوط هواپیمای ایلیوشین-76 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 30 بهمن 1381 (19 فوریه 2003) در ارتفاعات استان کرمان کرمان با ۲۷۶ کشته بزرگترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده‌است.

براساس این گزارش لیست سوانح هوایی در ایران در 70 سال گذشته به این شرح است:

سال 1393:

۲۲ مرداد ۱۳۹۳: یک فروند هلیکوپتر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از مبدا عسلویه به سمت بوشهر در حرکت بود حدود ساعت ۱۶ حوالی شرق بندر دیر دچار سانحه شد. در این حادثه چهار تن از شش سرنشین هلیکوپتر مصدوم شدند. این هلیکوپتر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای شناسایی سکوهای نفتی و بررسی آلودگی های محیطی در دریا ماموریت داشته است. شهرستان دیر در ۱۸۰ کیلومتری جنوب بوشهر مرکز این استان واقع است.

۱۹ مرداد ۱۳۹۳: در ساعت ۹:۳۰ یک فروند هواپیمای آنتونوف-۱۴۰، ایران ۱۴۰، متعلق به شرکت سپاهان ایر (هواپیمایی هسا) که حامل ۴۸ مسافر و خدمه بود، از تهران به مقصد طبس، از فرودگاه مهرآباد بلند شد و چند دقیقه پس از بلند شدن از باند، در بلوار ۶ مینا واقع در غرب تهران سقوط کرد. در این حادثه ۳۸ نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند.
۲۴ تیر ۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای اف-۴ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دقایقی پس از پرواز از پایگاه هوایی شهید دوران در شیراز، منطقه دریاچه بختگان سقوط کرد که در پی آن دو خلبان این هواپیما شهید شدند.

۶ خرداد ۱۳۹۳: یک فروند هواپیمای آنتونوف متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پرواز آموزشی، هنگام فرود در فرودگاه یزد به دلیل نقص فنی دچار آتش‌سوزی شد. در پی این سانحه با تلاش عوامل امداد و گروه‌های آتش‌نشانی نسبت به خاموش کردن آتش اقدام شد. در این سانحه هیچ گونه آسیبی به کادر پرواز و سرنشینان هواپیما وارد نشد.
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳: هواپیمای فوکر ۱۰۰ پرواز شماره ۸۰۵۳ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان که از مشهد عازم فرودگاه بین‌المللی زاهدان بود، در ساعت ۱۳٫۱۰ دقیقه به دلیل عدم باز شدن چرخ سمت چپ عقب درخواست فرود اضطراری کرد و به ناچار با وجود یک چرخ بسته به حالت اضطرار در باند فرودگاه بین‌المللی زاهدان فرود آمد و با وجود اینکه این هواپیما از باند پرواز خارج و لاستیک آن دچار ترکیدگی شد اما همه ۱۱۳ مسافر این پرواز جان سالم به در بردند. در این حادثه تنها ۹ تن آسیب دیدند.

سال 1392:

۱۳ اسفند ۱۳۹۲: سقوط یک فروند فالکن ۲۰ سازمان هواپیمایی کشوری در آب‌های خلیج فارس که شامل ۴ نفر بود.
۱ مهر۱۳۹۲: یک فروند هواپیمای شکاری اف-۴ فانتوم متعلق به پایگاه ششم شکاری بوشهر، در هنگام فرود با ترکیدگی لاستیک از باند خارج و دچار سانحه شد. در این حادثه هر ۲ خلبان اقدام به اجکت کردند که خلبان کابین جلو سرگرد خلبان آرش رضایی به علت باز نشدن چتر به شهادت رسید.
۸ اردیبهشت 1392: یک فروند هواپیمای جنگنده اف-۵ نیروی هوایی ارتش که از پایگاه چهارم شکاری دزفول به پرواز در آمده بود در حوالی شهرستان اندیمشک سقوط کرد. خلبانان این پرواز موفق به اجکت شدند و جان سالم به در برده‌اند.
۱ اردیبهشت 1392: یک هواپیمای آموزشی اف-۵ تایگر در شهرستان آبدانان متعلق به پایگاه چهارم شکاری دزفول، در اثر برخورد با با کوه فیلمان سقوط کرد که موجب شهادت هر دو خلبان آن شد.

سال 1391:

آذر ۱۳۹۱: در حالیکه یک بالگرد امدادرسان ارتش برای امدادرسانی به حادثه تصادف یک مینی‌بوس در محدوده «ملک‌آباد» به محل حادثه اعزام شده بود. این بالگرد حامل پنج مصدوم حادثه تصادف و چهار کادر پرواز و یک تکنیسین اورژانس بود که در منطقه «خین عرب» در نزدیکی بیمارستان طالقانی مشهد، دچار سانحه شد و سقوط کرد. تمامی سرنشینان این بالگرد جان خود را از دست دادند.

سال 1390:

6 بهمن 1390: یک فروند هواپیمای اف- 14 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سه دقیقه پس از برخاستن از پایگاه ششم شکاری بوشهر در نزدیکی بوشهر سقوط کرد و خلبان و کمک‌خلبان این هواپیماجان باختند.
۲۶ مهر ۱۳۹۰: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ ایران ایر در مسیر بازگشت از مسکو به تهران به دلیل نقص فنی در ارابه چرخ جلو وادار به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد تهران شد. این حادثه به دلیل مهارت بالای خلبان هوشنگ شهبازی در فرود، هیچ آسیب جانی در پی نداشت.
19 شهریور 1390: یک هواپیمای نظامی اف- 5 حین رزمایش فداییان حریم ولایت در تبریز سقوط کرد. این هواپیما در میدان آذربایجان تبریز که در کنار فرودگاه این شهر قرار دارد واژگون شد. به گفته شاهدان عینی خلبان هواپیما توانست قبل از سقوط خود را با چتر به بیرون پرتاب کند.
12 شهریور 1390: هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان در ساعت 22:30 که از تهران عازم مشهد بود در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد این شهر دچار سانحه شد. این هواپیما به شماره پرواز 613 که محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم یکی از سرنشینان آن بود، حدود ساعت 24، به هنگام فرود در باند فرودگاه به علت ترکیدگی چرخ جلو، با مشکل مواجه شد و به سختی فرود آمد. این پیشامد تلفات جانی در بر نداشته‌است ولی برخی از مسافرها دچار جراحاتی شده‌اند. محسن رضایی از ناحیه دست دچار جراحاتی گردید.
فروردین 1390: یک جنگنده سوخو 24 در استان فارس سقوط کرد که 2 خلبانش از هواپیما بیرون پریدن که چتر یکی از آنان باز نشد که منجر به شهادت آن خلبان شد.

سال 1389:

۱۹ دی ۱۳۸۹: ساعت ۱۹:۴۵ یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ متعلق به ایران ایر به شماره پرواز ۲۷۷ در مسیر پروازی تهران- ارومیه به علت شرایط نامساعد جوی و هوای برفی شدید، در ۵ مایلی فرودگاه ارومیه دچار سانحه گردید و ۷۷ نفر از ۱۰۵ سرنشین آن از جمله ۱۰ خدمه پرواز کشته و بقیه مصدوم شدند.
26 تیر 1389: یک فروند فانتوم اف-4 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از پایگاه ششم شکاری بوشهر برخاسته بود، دقایقی پس از پرواز به دلیل نقص فنی در نزدیکی شهر چغادک در 25 کیلومتری بوشهر سقوط کرد. دو نفر از سرنشینان هواپیما نجات یافتند.

سال 1388:

4 بهمن 1388: یک فروند توپولف تی یو-154 با 157 مسافر پس از فرود روی باند فرودگاه مشهد آتش گرفت. در اثر این حادثه داخل هواپیما به کل سوخته و بال سمت راست و دم و چرخ هواپیما جدا شدند و 42 تن از مسافران به بیمارستان منتقل شدند.
13 مهر 1388: پروازی از تهران به مدینه بعد از ۲۰ دقیقه پرواز به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد برگشت. این برگشت به علّت منفجر شدن موتور سمت راست بود.
31 شهریور 1388: یک فروند هواپیمای نظامی ایلیوشین- 76 دارای سیستم آواکس در حین مانور هوایی ارتش در جنوب قرچک در نزدیکی ورامین سقوط کرد. بر اثر این سانحه هفت نفر شهید شدند. گفتنی است این هواپیما تنها هواپیمای مجهز آواکس در ایران بود.
10شهریور 1388: سقوط یک فروند هواپیمای آموزشی از نوع تک نام به علت اشتباه خلبان در انتخاب باک تغذیه کننده موتور در چند مایلی فرودگاه پیام که منجر به آسیب دیده گی شدید خلبان زن از ناحیه سر و فوت وی به علت مرگ مغزی بعد از بیست و چهار ساعت شد. این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی آموزشی ایران زمین و از رشت عازم فرودگاه پیام کرج بود.
25 مرداد 1388: یک فروند بالگرد آموزشی نظامی متعلق به هوانیروز در شهرک اندیشه شهرستان شهریار واقع در 45 کیلومتری غرب تهران سقوط کرد و سه سرنشین آن شهید شدند. این هلیکوپتر قبل از اصابت به زمین هنگام پرواز در آسمان دچار نقص فنی و آتش سوزی شده بود.
24 مرداد 1388: یک فروند هواپیمای تک موتوره آموزشی صبح شنبه 24 مرداد 1388 پشت پمپ بنزین منطقه «پلنگ آباد» ماهدشت کرج سقوط کرد.براساس اعلام سازمان آتش نشانی کرج، در این حادثه هر دو سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند. این هواپیما که از فرودگاه پیام کرج برخاسته بود پس از سقوط در نزدیکی همین فرودگاه دچار آتش سوزی شد که توسط آتش نشانان خاموش گردید. به گزارش سازمان آتش نشانی، این حادثه ساعت 8:12 دقیقه صبح به این سازمان اطلاع داده شد و ماموران آتش نشانی و دستگاههای مسوول بلافاصله در محل حادثه حضور یافتند.
20 مرداد 1388: یک فروند هواپیمای فوکر 100 در پرواز شماره 729 هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد. به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخ‌ها ترکیده و آتش گرفت. درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند ماموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شدند و سرانجام پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج شدند.

19 مرداد 1388: بر اثر سقوط بالگرد نیروی انتظامی سه نفر از سرنشینان آن شهید شدند. این بالگرد در حین بازگشت از ماموریت حدود ساعت 16 روز دوشنبه 19 مرداد در 30 کیلومتری ارتفاعات شرق کرمان به دلیل نقص فنی در حوالی «ده‌مرتضی سیرچ» با زمین برخورد کرد. این بالگرد در بازگشت از عملیات گشت و تعقیب اشرار در منطقه سیرچ کرمان به دلیل نقص فنی دچار مشکل شده‌است و با زمین برخورد کرده که در این حادثه خلبان و دو نفر از سرنشینان بالگرد شهید شدند. کمک خلبان به همراه دو سرنشین دیگر مجروح شدند و برای درمان به مراکز درمانی منتقل شدند.
2 مرداد 1388: پرواز شماره 1525 هواپیمایی آریا تور که از تهران به مشهد حرکت می‌کرد ساعت 18:05 دقیقه در فرودگاه مشهد، در نتیجه باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ‌های عقب در هنگام فرود از باند خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد نمود. در این حادثه حداقل 17 نفر (3 مسافر و 14خدمه پرواز) کشته و 20 نفر نیز مجروح شدند.این هواپیما از نوع ایلیوشین-62 و مجموع مسافران و خدمه آن 160 نفر بوده‌است. خبرگزاری فارس، به نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی، سرعت بالای هواپیما را علت سانحه عنوان نمود.
24 تیر 1388: یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف تی یو-154 متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران در در 12 کیلومتری جنوب قزوین بین منطقه فارسیان و جنت‌آباد در بخش مرکزی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی 168 نفر سرنشین (مسافر و خدمه)این هواپیما شد.

سال 1387:

27 بهمن 1387: هواپیمای مسافربری ایران 140 در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند.
10 شهریور 1387: سقوط هلیکوپتر 206 آموزشی هوانیروز در حوالی شهرستان لنجان زرین شهر از توابع اصفهان، علت حادثه مشخص نیست.
3 شهریور 1387: سقوط هواپیمای بوئینگ 737 ایرانی در اجاره شرکت هواپیمایی آیتک ایر قرقیزستان با 90 مسافر که 70 نفر از آنان جان باختند.
16 تیر 1387: یک فروند هواپیمای شکاری اف- 5 ارتش جمهوری اسلامی ایران در حین انجام مأموریت در پایگاه هوایی امیدیه خوزستان سقوط کرد و خلبان و کمک‌خلبان آن شهید شدند.
23خرداد 1387: یک فروند کایت موتوردار نظامی حین بارریزی با چتر سقوط کرد و 2  سرنشین آن در دم جان باختند.
26 فروردین 1387: یک فروند هواپیمای سوخو- 24 متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حوالی ساعت 19 هنگام فرود دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. خلبان و کمک خلبان اجکت کردند و سالم ماندند.
9 فروردین 1387: سقوط هلیکوپتر نیروی انتظامی آذربایجان شرقی در نزدیکی کوه‌های «اوشان» در محدوده شهرستان ورزقان.

سال 1386:

12 دی 1386 (2  ژانویه 2008): یک فروند هواپیمای فوکر 100 شرکت ایران ایر هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. این هواپیما که حدود صد مسافر داشت، قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند، اما چرخ‌های هواپیما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و بال هواپیما آتش گرفت.
5 آذر 1386 (26 نوامبر 2007): یک فروند هواپیمای نظامی اف-4 فانتوم ارتش جمهوری اسلامی ایران به علت نقص فنی در منطقه کنارک چابهار سقوط کرد و دو سرنشین آن شهید شدند.
28 مهر 1386: یک هلیکوپتر کبرا هوانیروز در کرمانشاه سقوط کرد که علت حادثه مشخص نشد.
26 مرداد 1386: یک هلیکوپتر 214 هوانیروز در پیرانشهر سقوط کرد.
16 مرداد 1386: یک هلیکوپتر نظامی در اطراف فرودگاه میرزاکوچک خان رشت بر اثر نقص فنی سقوط کرد.
15 اردیبهشت 1386: صبح روز شنبه در حوالی اتوبان زنجان-قزوین یک فروند هواپیمای سبک تک موتوره آموزشی به نام پرندهٔ آبی سقوط کرد که در این سانحه دلخراش خلبان هواپیمای مزبور در دم جان خود را از دست داد. هواپیما پس از سقوط دچار آتش سوزی نشده ولی به کل منهدم گردید.
23 فروردین 1386: یک هواپیمای آموزشی گلایدر درفرودگاه تفریحی – آموزشی واقع در جاده کهریزک به دلیل شرایط نامناسب جوی، در ساعت 10 صبح سقوط کرد که در اثر آن، خلبان و دانشجوی وی، جان خود را از دست دادند.

سال 1385:

5 اسفند  1385: سقوط هلیکوپتر هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی و شهادت سعید قهاری و 13 تن دیگر.
28 بهمن 1385: سقوط هلیکوپتر آکوریل وزارت نفت در دریاچه مهارلو. ماموریت این هلیکوپتر انتقال باقی مانده بدنه هلیکوپتری بود که دو روز قبل در همین مکان سقوط کرده بود. علت حادثه اعلام نشد.
25 بهمن 1385: سقوط هلیکوپتر در دریاچه نمک مهارلو شیراز متعلق به یک شرکت وابسته به وزارت نفت که در اجاره سازمان زمین‌شناسی بر اثر نقص فنی.
29 دی 1385: سقوط هلیکوپتر هلال احمر که برای نجات دو کوهنورد در ارتفاعات علم کوه اعزام شده بودند. این هلیکوپتر وقتی قصد داشت در نزدیکی پناهگاه کوهستانی سرچال فرود بیاید دچار سانحه شده و واژگون شد.
6 آذر 1385 (27 نوامبر 2006): یک فروند هواپیمای آنتونوف 74 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرودگاه مهرآباد سقوط کرد. در این حادثه 36 نفر شهید و 2 نفر زخمی شدند.
27 آبان 1385: سقوط هلیکوپتر شنوک هوانیروز در حوالی نجف آباد اصفهان. نقص فنی و فرسودگی علت سقوط این وسیله بود.
10 شهریور 1385(1 سپتامبر 2006): سقوط هواپیمای توپولوف-154 شرکت ایران ایرتور در فرودگاه مشهد. این هواپیما در مسیر بندر عباس-مشهد در حال حرکت بود. این هواپیما حامل 148 مسافر بود. در این حادثه 28 نفر کشته و 50 نفر زخمی شدند.
20 مرداد 1385: سقوط هلیکوپتر کاموف اجارهٔ فدراسیون کوهنوردی که در حال انتقال تجهیزات و نیرو به قله دماوند بود. دلیل سقوط فرسودگی هلیکوپتر و حمل تیرآهن و برهم خوردن تعادل آن اعلام شد.
29 فروردین 1385: فرود اضطراری هلیکوپتر شنوک هوانیروز در اصفهان به علت نفض فنی و شکسته شدن یکی از ملخ‌ها در اثر ضربه هنگام فرود.

سال 1384:

19دی 1384 (9 ژانویه 2006): یک هواپیمای فالکن-20 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران سقوط کرد و تعدادی از مقامات ارشد سپاه، از جمله احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه، شهید شدند.
15 آذر 1384(6 دسامبر 2005): یک فروند هواپیمای سی-130 ارتش جمهوری اسلامی ایران که حاوی خبرنگاران و پرسنل ارتش بود، بر روی منطقه‌ای مسکونی در تهران سقوط کرد که بیش از 110شهید بر جای گذاشت.
1 اردیبهشت 1384: یک فروند بوئینگ 707هواپیمایی ساها که در مسیر کیش- تهران در حرکت بود در فرودگاه مهرآباد از مسیر منحرف شد و وارد رودخانه کن شد. در این حادثه یک نفر کشته شد.

سال 1383:

29 آذر 1383: سقوط هلیکوپتر امداد هلال احمر استان فارس در ارتفاعات خرم بید.
9 خرداد 1383: سقوط هلیکوپتر هوانیروز در ارتفاعات الموت قزوین. این هلیکوپتر حامل استاندار قزوین بود که برای بازدید از مناطق زلزله زده ماموریت داشت. علت سانحه نیز اعلام نشد.

سال 1382:

21 بهمن 1382(10 فوریه 2004): یک فوکر-50 در هنگام فرود آمدن در فرودگاه شارجه به زمین برخورد کرد و 43 نفر از 45 مسافر آن کشته شدند.
27 اردیبهشت 1382(17 مه 2003): هواپیمای یاک-40 از شرکت فراز قشم در نزدیکی ساری سقوط کرد و طی آن 30 نفر از جمله رحمان دادمان وزیر راه، شهید شدند.

سال 1381:

30 بهمن 1381 (19 فوریه 2003): یک ایلیوشین-76 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ارتفاعات استان کرمان سقوط کرد و تمام 276 سرنشین آن به شهادت رسیدند.
2دی 1381 (23 دسامبر 2002):یک آنتونوف 140 اوکراینی به کوهی در مرکز ایران برخورد کرد و 49 نفر از سرنشینان آن کشته شدند. این گروه که از مقامات اوکراینی و روسی بودند برای افتتاح کارخانه هواپیما سازی در اصفهان عازم این شهر بودند.

سال 1380:

23 بهمن 1380 (12 فوریه 2002): هواپیمای توپولوف-154 شرکت ایران ایرتور در نزدیکی خرم‌آباد با کوه برخورد کرد و 119نفر کشته شدند.

سال 1379:

بدون سانحه

سال 1378:

13بهمن 1378(2 فوریه 2000): یک فروند هواپیمای سی-130  متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه مهرآباد با یک ایرباس آ-300 در حال توقف، تصادف کرد و همه 8 سرنشین هواپیمای سی-130 شهید شدند.

سال 1377:

بدون سانحه

سال 1376:

25 دی 1376 (15 ژانویه 1998): هواپیمای فوکر 100 به دلیل سرعت باد و دلایل نامشخص دیگر بر بستر یک رودخانه خشک در فاصله 10 کیلومتری اصفهان به زمین نشست. این هواپیمای آسیب دیده به دلیل بازسازی پس از آن به استرالیا فرستاده شد و در آن هیچ کس آسیب جدی ندید.

سال 1375:

23 اسفند 1375 (13 مارس 1997): یک فروند هواپیمای سی-130 متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از دزفول عازم مشهد بود در کوه شیرباد نیشابور سقوط کرد و 86 سرنشین آن شهید شدند.
13 اسفند 1375 (3 مارس 1997): یک فروند هواپیمای فالکن-20 ارتش جمهوری اسلامی ایران در اردبیل سقوط کرد و همه 4 سرنشین آن شهید شدند.
20 خرداد 1375 (9 ژوئن 1996): بوئینگ 727 ایران ایر در فرودگاه رشت دچار سانحه شد و در اثر آن 4 نفر کشته شدند.

سال 1374:

بدون سانحه

سال 1373:

15دی 1373 (5 ژانویه 1995): هواپیمای جت لاکهید ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی اصفهان چند دقیقه پس از برخاستن از پایگاه شهید بابایی، سقوط کرد و همه 12سرنشین آن از جمله سرلشکر منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش، شهید شدند.
18 مهر 1373(10 اکتبر 1994): هواپیمای فوکر-28 شرکت هواپیمایی آسمان که در مسیر اصفهان به تهران در حرکت بود در کوه‌های کرکس در نزدیکی نطنز سقوط کرد و همه 66 سرنشین آن کشته شدند.

سال 1372:

26 اسفند 1372 (17 مارس 1994): یک هواپیمای هرکولس حمل و نقل سی -130 که حامل زنان و کودکان ایرانی بود در منطقه مورد مناقشه آذربایجان و ارمنستان در ناگورنو قره باغ سقوط کرد و ۱۹ تن مسافر و همچنین 13 سرنشین این هواپیما کشته شدند.
24 آبان 1372 (15 نوامبر 1993): هواپیمای آنتونوف-124 عبوری (متعلق به ایران نبوده از دبی به آسیای میانه پرواز میکرد) در نزدیکی کرمان سقوط کرد و همه 17 سرنشین آن کشته شدند.

سال 1371:

19بهمن 1371(8 فوریه 1993): هواپیمای توپولوف-154 شرکت ایران ایرتور با یک هواپیمای سوخو-24 متعلق به نهاجا در نزدیکی تهران تصادف کرد. در این حادثه 134 نفر شهید شدند.
6 اردیبهشت 1371(26 آوریل 1992): هواپیمای فوکر-27 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی ساوه سقوط کرد و 39 سرنشین آن شهید شدند.

سال 1370:

3 خرداد 1370(24 مه 1991): هواپیمای ایلیوشین-76 در نزدیکی کرمانشاه سقوط کرد و4 سرنشین آن کشته شدند.

سال های 1369 و 1368:

بدون سانحه

سال 1367:

12تیر 1367 (3 ژوئیه 1988): هواپیمای ایرباس آ-300 در پرواز شماره 655 ایران ایر، به‌وسیله ناو جنگی وینسنت آمریکا در خلیج فارس هدف قرار گرفت و تمام 290 سرنشین آن شهید شدند.

سال 1366:

بدون سانحه

سال 1365:

11 آبان 1365 (2 نوامبر 1986): یک فروند هواپیمای سی 130 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در زاهدان سقوط کرد، 103 شهید در این سانحه هوایی به جای ماند، این هواپیما که از مشهد به زاهدان رفته بودو نیروهای جبهه را در مراجعت حمل می‌کرد به کوه اصابت کرد خلبان آن نیز سرگرد شهید حسین سیاح پور بود.
23 مهر 1365 (15 اکتبر 1986): یک فروند هواپیمای بوئینگ 737در فرودگاه شیراز به دلیل درگیری جنگی مورد حمله جنگنده عراقی قرار گرفت و 23 مسافر با غافلگیری در این سانحه هوایی شهید شده‌اند.

سال های 1364 و 1363:

بدون سسانحه

سال 1362:

17دی 1362 (7 ژانویه 1983): یک فروند بوئینگ 727 متعلق به شرکت ایران ایر هنگام تاکسی کردن در فرودگاه مهرآباد تهران دچار سانحه شد و به کلی منهدم گردید.

سال 1361:

بدون سانحه

سال 1360:

7 مهر 1360 (29 سپتامبر 1981): یک فروند هواپیمای سی-130 ارتش جمهوری اسلامی ایران در کهریزک سقوط کرد و 80 سرنشین آن شهید شدند.

سال 1359:

31 خرداد 1359 (21 ژوئن 1980): هواپیمای بوئینگ 727 ایران ایر که در مسیر مشهد- تهران پرواز می‌کرد سقوط کرد و 128 نفر از سرنشینان آن کشته شدند.

سال 1358:

29 خرداد 1358: هواپیمای سی-130 در نزدیکی شهر شیراز به دلیلی نامعلوم کنترل خود را از دست داد و سقوط کرد و 5 نفر کل سرنشینان آن شهید شدند.
1 بهمن 1358 (۲۱ ژانویه ۱۹۸۰): یک فروند بویینگ ۷۲۷-۱۰۰ هما در حالی که در آستانه فرود در فرودگاه مهرآباد تهران قرارداشت بر اثر گرفتار شدن در طوفان با ارتفاعات پوشیده از برف البرز برخورد کرد. در اثر این حادثه هر هشت خدمه و تمام ۱۲۰ مسافر پرواز جان سپردند.

سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی:

28 شهریور 1357: هواپیمای سی-130در دوشان تپه سقوط کرد و 9 مسافر آن جان باختند.

6 اسفند 1356: هواپیمای مسافربری در فرودگاه آبادان فرود سالمی نداشت و هواپیما دچار آسیب جدی شد. وهیچ زخمی نیز نداشت.
1 آبان 1356: هواپیمای دی سی-3 بوسیله شرکت یونیران از شرکت گوترکس برای راهنمایی در پروازهای اکتشافی جهت کشف اورانیوم اجاره شده بود هنگام پرواز در یک دره در ارتفاع 400 پایی با کوه برخورد کرد .(در هنگام وقوع حادثه هوا به جهت باد و برف شدید بسیار بد بود.) در این پرواز 3نفر کشته شدند.

30 آذر 1355: هواپیمای سی-130 نیروی هوایی ارتش در حومه شهر شیراز به علت شرایط بد جوی سقوط کرد و 9 نفر سرنشین آن کشته شدند.
19 اردیبهشت 1355: هواپیمای بوئینگ 747 جهت انجام لجستیکی به مقصد مادرید به هوا برخاست. پس از طی مسیر در ساعت 14:25 ترافیک مادرید پرواز شماره 48 نیروی هوایی را مجاز کرد تا ارتفاع 10 هزار پایی کاهش ارتفاع دهد. 5 دقیقه بعد خدمه پرواز اعلام کردند به دلیل شرایط بد جوی و وجود رعد و برق آنها از سمت چپ تغییر جهت می دهند. در ساعت 14:32 ، ترافیک مادرید پرواز شماره 48 را مجاز کرد تا ارتفاع 5 هزار پایی نزول کند و سپس با مرکز تقرب مادرید تماس بگیرد. در آخرین تماس دریافت شده از خدمه بوئینگ 747 آنها تایید کردند به سمت 260 درجه چرخش و در حال کاهش ارتفاع تا 5 هزار پا هستند. دیگر پیامی از بوئینگ 747 دریافت نشد و مشخص شد هواپیما در اطراف مادرید سقوط کرده است. ظاهرا برخورد رعد و برق شدید با بدنه و بال هواپیما باعث جدا شدن بال چپ بوئینگ 747 گردیده بود. و 17 نفر سرنشین آن کشته شدند.

30 آبان 1353: هواپیمایی فالکن20در حالی برای فرود به فرودگاه کرمانشاه نزدیک می شد که به علت مه آلود بودن هوا خلبان دید بسیار ضعیفی داشت. به همین دلیل چرخ ها در حالی که هنوز 3 کیلومتر به فرودگاه مانده بود با زمین تماس پیدا کرد. هواپیما در حدود 300 متر بر روی زمین کشیده شد و سپس آتش گرفت. در زمان وقوع حادثه فرودگاه کرمانشاه دارای سرویس اطلاعات پرواز بود اما متاسفانه برج کنترل نداشت. و تعداد کشته شدگان 2 نفر می باشد.
8 مهر 1353: هواپیمای فوکر متعلق به نیروی هوایی به علت نامعلومی سقوط کرد. و تعداد کشته شدگانش نامشخص اعلام شد.

9 اسفند 1352: هواپیمای سی-130 نیروی هوایی نزدیک فرودگاه مهرآباد به کوه برخورد کرد و منهدم شد و 10 نفر مسافر آن کشته شدند.
3 شهریور 1352: هواپیمای فوکر متعلق به نیروی هوایی به دلیل نامعلومی سقوط کرد. و 5 نفر مسافر آن کشته شدند.

20 مرداد 1351: هواپیمایی متعلق به شرکت پارس ایر در بندرگناوه دچار سانحه شد  ولی جزئیاتی از این حادثه در دست نیست.

23خرداد 1350: هواپیمای سی 47ای متعلق به شرکت ایر تاکسی دچار سانحه گشت ولی از چگونگی بروز این سانحه اطلاعی دردست نیست.

24 فروردین 1349: هواپیمای سی 47 ای متعلق به شرکت ایرتاکسی در حین پرواز از باند 12 ، بال چپ این هواپیما با زمین برخورد کرد و بر روی باند لغزید. در نتیجه هر دو موتور آتش گرفتند. اما خیلی زود ماموران توانستند آتش را خاموش کنند. علت حادثه بی احتیاطی خلبان به علت عدم کنترل دقیق تجهیزات قبل از پرواز بود.و هیچگونه تلفاتی در بر نداشت.

18 فروردین 1348هواپیمای سی-130 نیروی هوایی در حین انجام پرواز آموزشی سقوط کرد.

29 فروردین 1346: هواپیمای سی-130 نیروی هوایی در زرند کرمان به دلیل اصابت رعد و برق دچار سانحه شد و سقوط کرد. و 23 نفر مسافر آن نیز کشته شدند.

26 اسفند 1345: هواپیمایی سی-47 ای متعلق به شرکت ایران ایر نتوانست فرود موفقی در باند فرودگاه بندر عباس داشته باشد. به همین خاطر هواپیما به مدت یک دقیقه بر روی باند سر خورد. دقایقی بعد از این سانحه هواپیما آتش گرفت. و تعداد کشته شدگان آن نامشخص گزارش شده است.

26 بهمن 1343: هواپیمای ویسکانت متعلق به شرکت ایرانیان در فرودگاه اصفهان به دلیل نقص فنی در ارابه فرود سمت چپ هواپیما به شدت فرود آمد که منجر به انحراف هواپیما از باند فرودگاه شد. و تعداد کشته شدگان آن نامشخص گزارش شده است.
14 اردیبهشت 1343: دی سی 3 متعلق به شرکت ایران ایر در اصفهان دچار سانحه شد که از جزئیات آن حادثه اطلاعی در دست نیست.

18 مهر 1341: هواپیمای فوکر در مکان نامشخص دچار سانحه شد از این حادثه جزئیاتی در دست نیست.

1 اسفند 1340: هواپیمایی متعلق به شرکت ایران ایر در نزدیکی شهر اهواز دچار سانحه شداز این حادثه جزئیاتی در دست نیست.
12 دی 1340: هواپیمایی متعلق به شرکت ایران ایر به هنگام برخاستن از فرودگاه کابل دچار حادثه شد.
13 مرداد 1340: هواپیمایی متعلق به شرکت ایران ایر در حال بازگشت از یک پرواز باربری به بیروت مسیرش را گم کرد. احتمالا هواپیما در حال عبور از حریم هوایی روسیه به وسیله یک هواپیمای ناشناس مورد حمله قرار گرفت که یکی از موتورهای آن از کار افتاد و یک بال آن آسیب فراوان دید. همچنین موتور شماره یک آتش گرفت و خدمه را مجبور به خاموش کردن آن کرد. اندکی بعد موتور شماره 4 نیز از کار افتاد. سرانجام به علت کمبود سوخت , خدمه  مجبور به باز کردن چرخ ها و فرود اضطراری در سواحل غربی دریای خزر شدند.

24 تیر 1338: هواپیمایی متعلق به شرکت پرشین ایر سرویس در نزدیکی شهر کویت دچار سانحه شد ولی جزئیات این حادثه در دست نیست.
5 اردیبهشت 1338: هواپیمایی متعلق به شرکت ایران ایر هواپیما لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه سنندج دچار سانحه شد و سقوط کرد.

27 شهریور 1335: هواپیمایی متعلق به شرکت پرشین ایرسرویس در فرودگاه لندن به مخزن سوخت هواپیما در حین نگهداری و تعمیرات منفجر شد.

23 شهریور 1334: هواپیمایی متعلق به شرکت پرشین ایرسرویس در 60 کیلومتری بصره دچار سانحه شد هواپیما که از آبادان به کویت پرواز می کرد در هنگام رسیدن به ارتفاع 5000 پایی موتور شماره 3 نیرویش را از دست داد و موتور شماره 4 نیز با وصعع بدی شروع به نوسان کرد. خدمه موتور شماره 4 را به آرامی به حالت رانش در آوردند چرا که هواپیما شروع به کاهش ارتفاع کرده بود و خدمه مجبور بودند هواپیما را فرود آورند.

9 تیر 1332: هواپیمای دی سی 3 متعلق به شرکت ایران ایر در ساعت 9:09 برای چک کردن تجهیزات پروازی تهران را ترک کرد. در این هواپیما یکی از موتورها به صورت آزمایشی کار گذاشته شده بود. برخی مشکلات باعث شد که خدمه به فرودگاه برگردند.  هواپیما مجددا در ساعت 10:48 پرواز کرد. در ساعت 11:29 و در حال پرواز در ارتفاع 6700 پایی ملخ شماره یک از کار افتاد. خلبان سعی کرد تا آن را به حالت رانش در آورد اما نتوانست. ملخ شروع به چرخش با 2100 دور در دقیقه کرد که منجر به سقوط در هنگام فرود در باند شماره 11 فرودگاه تهران شد.

15 آذر 1331: هواپیمای دی سی ۳ متعلق به شرکت ایران ایر که از آبادان به مقصد تهران به پرواز در آمده بود به هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد. در اثر این حادثه ۲۷ نفر جان باختند و تنها دو نفر از سرنشینان نجات یافتند.

10 آذر 1329: هواپیمایی متعلق به شرکت ایران ایر در ارتفاعات سقوط کرد.
23 شهریور 1329: هواپیمایی متعلق به شرکت ایران ایر در تهران لحظاتی کوتاه پس از بلند شدن سقوط کرد.

6 دی 1327: هواپیمایی متعلق به شرکت ایرانیان در فرودگاه بیرجند دچار آتش سوزی شد و از بین رفت. اطلاعاتی درباره این حادثه در دست نیست.


کد خبرنگار : 16