گروه های خبری
  • آرشیو
    باشگاه نویسندگان
  • علیرضا خرم روز
    مدیریت جهادی کلید گمشده تدبیر ملی
    دفاع از دولت به قیمت ندیدن مشکلات ریشه ای یک منطقه بحران زده و به جای آن برگزاری دیدارهای نمایشی با شن ها و ریزگردها، نمی تواند به مشروعیت افراد در اذهان عمومی کمک برساند. برداشت عمومی در روزهای اخیر نشان داده است که ژست های نگران و قرار دادن تصویر و متن های احساسی...
  • مسلم خلخال
    مردم را درگیر امیدهای بی تدبیر نکنید
    سال ها است که خوزستان به خصوص کلان شهر اهواز بارها بخاطر مسئله ریزگردها تعطیل می شود بی تدبیری مسئولین باعث شد تا در شهر اهواز برق ها قطع شود ترانس های برق منفجر شود و آب ها گل آلود شوند بی تدبیری مسئولین به حدی زیاد بود که برای چند روز باری دیگر مردم خوزستان به...
  • امیر استکی؛
    مدیریت بحران و پیرمردهای میلیاردر!
    مورد ریزگردها و خوزستان و خانم ابتکار و توله‌سگ‌ها را برای این مطرح کردیم که مدیره مذکور خود از خطبه‌خوانان اساسی حادثه پلاسکو بود و خب، آن مایه از انصاف را هم ندارد که لااقل در زمینه مدیریت بحران، معترف به ضعف و ضرورت عذرخواهی از مردم باشد.
  • میلاد امیری؛
    تحریم سپاه پاسداران؛ آغاز پروژه شکاف در حاکمیت
    مهمترین جنبه مخفی و مهم این تحریم اما در بند دوم لایحه کنگره قابل ردیابی است. بند دوم لایحه کنگره میپرسد: " آیا هیأت مدیره نهادی که توسط اعضای سپاه یا توسط نمایندگان و نهادهای تحت کنترل اعضای سپاه اداره می‌شوند، نهادی تحت کنترل دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب...
  • رضا مجیدی؛
    نقش جنبش دانشجویی در ایجاد تمدن اسلامی
    دفاع بدون تقیه از نظام اسلامی و ایجاد صدایی واحد بین دانشجویان مسلمان جهان از دیگر ابعاد رسیدن به تمدن اسلامی است که جزو وظایف این تشکل ها است و با نگاهی راهبردی به آینده انقلاب اسلامی است که می توان درباره آینده تصمیم گرفت.
  • محمد بحرینی؛
    «انزوا» و باز هم خیانت
    مگر خیانت مسئله چند درصد از مردم جامعه ی ماست؟! ظاهراً سینمای ما کاری ندارد جز این که تا مشکلی در یک درصد از مردم به وجود آمد، سریع بیاید و ده ها فیلم راجع به آن بسازد و آن قدر آن را تکرار و ترویج کند تا درصد بیشتری از جامعه درگیر آن شود.
  • علیرضا خرم روز؛
    ایران، «قدرت بزرگ» غرب آسیا
    رویکرد رئیس جمهور جدید ایالات متحده و درگیری روسیه و چین در برابر آن درباره نقش ایران، نشان از اهمیت کارگزاری جمهوری اسلامی در ساختار قدرت بین الملل است. باید در نظر داشت؛ حضور ایران در منطقه امنیتی غرب آسیا، تاثیر بسیار زیادی در رشد قدرت ایران داشته است. آنچه واضح...
  • محمد صادقی؛
    ضرورت تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی
    در سال های گذشته شاهد بودیم که فضا دانشگاه آزاد، بجای پرداختن به مسائل علمی و نگاه دانشجو مدارانه، آلوده به سیاست شده بود و برخی از جریانات بر آن فضا احاطه داشته اند و سوء استفاده های در این زمینه صورت می گرفته است و در برهه های خاصی در کشور، بعنوان بازویی در...
  • محمدمهدی شیخ صراف؛
    «گشت ۲»؛ توالی لودگی!
    پرسه زدن آنها در شهر پس از آزاد شدن از زندان زمان زیادی از فیلم را به خود اختصاص می‌دهد. تلاش‌های آنها برای کسب درآمد بی‌نتیجه می‌ماند و بعد به خلافکاری روی می‌آورند. موقعیت‌هایی که پتانسیل خنداندن بالایی دارند اما یکی پس از دیگری به هدر می‌روند. از ایفای نقش سیاهی...
  • آرش فهیم؛
    «کمدی انسانی»؛ تراژدی ایده‌های تلف شده!
    «کمدی انسانی» درونمایه‌ای سیاسی هم دارد. به این ترتیب که بخشی از واقعیت‌های اجتماعی تاریخ معاصر ایران را در چند دهه نمایش می‌دهد. تقابل دستگاه امنیتی و نظامی طاغوت با مخالفان خود، بخشی از کشمکش تراژیک فیلم است. ضمن اینکه به فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی مثل سازمان...
  • علی جعفرآبادی؛
    «اسرافیل»؛ شما زنده‌ها!
    پناهنده در طراحی پلات، ریسک بزرگی کرده است: فیلمی شبه اپیزودیک که در واقع اپیزودیک نیست، بلکه بر خلاف عادت معمول بیننده، به فراخور نیاز فیلمنامه برای ارائه‌ی اطلاعات و به بار نشاندن ایده‌های تماتیک خود، از جایی به بعد شخصیت اصلی خود را رها و شخصیتی فرعی را به کاراکتر...
  • حامد یامین‌پور؛
    «یک روز بخصوص»؛ یک روز کسل‌کننده!
    فیلم پر از خرده قصه‌ها و شخصیت‌هایی است که دردی از ماجرای فیلم دوا نمی‌کنند، اما صرفاً هستند. از سردبیر روزنامه تا مادرزن سابق که حداکثر کارکرد او پول قرض دادن است می‌توانستند به راحتی حذف شوند و آسیبی هم به قصه وارد نشود.
  • علیرضا گلی نژاد؛
    باغستان
    از آساییدن در این باغستان پر از لاله تعجبی در من شکل می گیرد: "چرا این لاله ها پس از گذشت سالها از عبورشان، هنوز سالم و پابرجا مانده اند!!" در گرماگرم این تعجب مانده ام که ناگهان یاد من در می زند که پاسخش را خودت داده ای!، "تنها صدا است که می ماند".
  • ارسلان صمدزاده؛
    «کارگر ساده نیازمندیم»؛ عاری از مفاهیم والای انسانی در میان اقشار فرودست
    نگاه تلخ منوچهر هادی به اقشار فرو دست جامعه و تأکید بر انگیزه انتقام در میان آن ها و گذر از معانی والایی چون بخشش، توکل و گذشت فیلم را عاری از نگاه دینی و مذهبی کرده که معمولا در میان همین اقشار جامعه با وجود فقر و گرفتاری های متعدد بیشتر نمود دارد.
  • محمد رضوانی‌پور؛
    «سد معبر»؛ غیب شدن سناریست در لحظه آخر!
    فیلم‌نامه «سد معبر» گره و مانع و حادثه کم ندارد، اما مشکلش این است که نویسنده نتواسته این حجم از متریال را در قالب یک هندسه روایی منظم سر و سامان دهد. نقصانی که در سناریو «ابد و یک روز»؛ اثر قبلی نویسنده فیلم نیز تا حدی وجود داشت اما به دلیل قرار گرفتن در کنار بقیه...
  • وحید محرابیان؛
    «سارا و آیدا»؛ داستانی تکراری درباره دره گرگها
    جالب است که در انتهای فیلم مشخص می‌شود نامزد او هم مردی ذی‌نفوذ است و حتی با مدیر شرکت بزرگی که سارا و جمیع کاراکترهای فیلم در آن کار می کنند، دوست است و به راحتی می‌توانسته مشکل او را برطرف کند.
  • محمدرضا باقری؛
    آوارِ "بهمن" بر سر «قاتل اهلی»
    نقش پولاد کیمیایی، که در فیلم بهمن نام دارد، مثل بهمن سر مخاطب و فیلم آوار شده است. مونولوگ‌های بی‌ربط بهمن که نه به قصه اصلی نه به پیرنگ‌ها مرتبط نیست، به شدت از فضای فیلم خارج است.
  • محمدرضا کردلو؛
    «پشت دیوار سکوت»؛ دغدغه‌های غیر دراماتیک!
    «پشت دیوار سکوت» می‌توانست یک مستند موفق در حوزه ایدز باشد، اما در قدوقواره یک فیلم سینمایی نیست. در این بین حتماً مستند «چند قطره خون» به مراتب تاثیرگذارتر، دقیق‌تر، کارکردی‌تر و صریح‌تر از فیلم جوزانی است.
  • مسعود غزنچایی؛
    «آذر»؛ من، زنِ تنهای شبم!
    زنی که حتی وقتی مردی با ماشین به او می زند و اطرافش را مردها گرفته‌اند، بی‌آنکه به یکی از آنها نگاه بکند و حرفی بزند، سوار بر مرکب تنهایی‌اش می شود و به راهش ادامه می‌دهد. اگرچه شوهرش هم برای رهایی خود از او مایه می‌گذارد و از او استفاده ابزاری می‌کند، اما در واقع در...
  • حامد یامین پور؛
    «دریاچه ماهی»؛ دنیایت را انتخاب کن!
    فیلم مى‌خواهد زندگى رزمنده‌اى را به تصویر بکشد که کرامت دارد و با عالمى بالاتر از این دنیاى ظاهرى مرتبط است و می‌تواند غیب را ببیند. مسئله اى که البته دردسرهایى را هم برایش به وجود آورده و رفتارهاى خارج از قاعده‌ى حاصل از این مسئله او را تا پاى بازداشت موقت در جبهه...
  • مسعود غزنچایی؛
    «ماجان»؛ بحرانی که نیست!
    قصه‌ موازی رابطه شهناز و برادر هاشم، نه‌ تنها هیچ کارکردی ندارد، بلکه باورپذیر هم نیست. زنی که تمکن مالی دارد و از سویی مردستیز است، چگونه برای ازدواج با جوانی که برای او کار می‌کند و نان‌خور اوست، بی‌تابی می‌کند؟!
  • ارسلان صمدزاده؛
    «نگار»؛ تجربه‌ای نو در درام روانشناسانه
    نگار را می توان از لحاظ پرداخت فیلمنامه و دستمایه داستانی تجربه ای تا به اندازه ای نو ارزیابی کرد، ساخت اثری مدرن با بازی های قابل قبول، صحنه هایی مهیج از زد و خورد و نیز تعلیق و اضطرابی ناشی از کاربلدی مدیوم سینما و درام، سال ها بود که در سینمای ایران به پرده نمایش...
  • محمدرضا کردلو؛
    تحریف شهید با توهم مصادره آوینی!
    آوینی در کنار چه کسانی شهید می شود؟ چرا از آنها خبری نیست؟ پاسخ روشن است. به خاطر اینکه این گفتگوها در قرائتی که شعبانی از آوینی دارد که قرائتی کانالیزه و خانوادگی از سیدمرتضی است، کارکردی ندارد.
  • علی دشتبان؛
    «دعوتنامه»؛ تلاشی سخیف برای مذمت مفاهیم ارزشی
    در فیلم صحنه ای وجود دارد که دوست رضا که دزد سابقه دار و بی ایمان و اعتقادی است، قرآنی را به خط بریل که از یک دوره گرد به سرقت برده اند بدون هیچ ملاحظه ای به درون سطل زباله شهری می اندازد و سپس رضا آن را برداشته و می بوسد و با گفتن این دیالوگ که: درسته دزدیم ولی با...
  • محمد ادریسی؛
    نسل جدید بی رزومه است
    کلاه بر سر خود نگذاریم که در این شرایط زمانی بایست که واقع گرا شد و با آنچه دیروز بود و امروز دیگر نیست کنار آمد و به فرصت ها ستم نکرد و با درک موقعیت نسل جدید همراه با حفظ آداب و رسوم و سنت ها و تعلیم آنها با ادراکات جدید منطبق شد تا از نسل کامل به نسل کامل تر برسیم.
  • نیما کرمی
    فجر همیشگی!
    اما ورود سینما به ایران به شکلی نامیمون همراه گشت و به جای آنکه این پدیده در بین مردم باشد، شکلی اشرافی به خود گرفت و تا به امروز این روند ادامه دارد. سینمای ایران به جای آنکه آرمان های ملی و دینی خود را بر پرده نقره ای به نمایش بگذارد، به موضوعاتی نظیر خیانت، تجاوز،...