گروه های خبری
آرشیو
یادداشت
  • توحید محمدزاده
    صدور انقلاب اسلامی
    جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی، و در چارچوب اصل دعوت، صدور انقلاب را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که صدور انقلاب به‌صورت یک اصل و هدف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی درآمده است.
  • عبدالله عبداللهی
    سند «گام دوم انقلاب» را باید فراتر از یک «بیانیه» تمام و کمال برای توصیف گذشته و تحلیل نقاط‌ قوت و ضعف و تصویر آینده و در واقع یک «دکترین» و راهکار برای عمل در دهه پنجم انقلاب در نظر گرفت؛ دکترینی که هسته‌ مرکزی آن «سپردن کار به جوان‌ها» برای «یک پیشرفت همه‌جانبه» است.
  • پرویز امینی
    به وقت سینما
    دوگانه عشق در برابر تکفیر در این فیلم، «نسخه سینماییِ» مواجهه و نقد افکار مخرب و ویرانگر است. شبی که ماه کامل شد نشان می‌دهد چگونه راه و رسم تکفیری منتهی‌الیه عشق را به منتهی‌الیه نفرت، تبدیل می‌کند و چگونه یک فکر مخرب، تا درونی‌ترین لایه‌های یک زندگی را منهدم...
  • محمدمهدی نوریه
    درد و دل‌های یک پزشک دست به مالیات
    پزشکان هم مانند مردم عادی خرج و خورد و خوراک و رفت و آمد دارند، گرچه نمی‌توان ادعا کرد فشاری که در دوران بد و سخت اقتصادی امروز به یک کارگر مستضعف تحمیل می‌شود به یک پزشک تحمیل نشود ولی مطمئناً هیچ نهادی پاسخگوی ضرر و زیآن‌های تعویق‌های چندین ماهه و بعضاً سالیانه...
  • حانیه نادری
    موج رسانه‌ای غلط کودک همسری
    تمام افراد در یک سن مشخص به بلوغ فکری و عقلی نمی‌ترسند. این دلیل موجهی برای منع جوانان از مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی نیست، بلکه با سپردن این قسم از مسئولیت‌ها و وظایف اجتماعی به رشد و تکمیل بلوغ فکری آن‌ها کمک می‌شود.
  • پرویز امینی
    راستی‌آزمایی ادعاها در وضعیت آچمز
    «دیدن این فیلم جرم است» بیش از آن که تقابل استقلال و وادادگی یا آرمان در برابر مصلحت و نظایر این دوگانه‌ها باشد، در حال تصویرسازی یک وضعیت است. این وضعیت، وضعیت آچمز است که به طور طبیعی هر انتخابی در این وضعیت بد و منفعلانه است.
  • ساناز زمان
    جشنواره فیلم فجر و جایگاه زنان
    ما در آستانه۴۰سالگی انقلاب هستیم انقلابی که یکی از ثمره های آن بازگرداندن و نشان دادن هویت واقعی زن مسلمان ایرانی است و باید این هویت و ارزش والای زن به صورت کامل تر و واقعی تر به نمایش گذاشته شود که یکی از راه های آن رسانه و سینماست.
  • صادق فرامرزی
    خطر سفیدنمایی!
    هر اقدامی که تاثیرگذاری بازیگر خارجی در تحول داخلی را افزایش دهد وطن فروشانه است و این وطن فروشی هرچه از سوی یک فرد بالاتر باشد خیانت بزرگتریست.
  • امیر ابیلی
    تحلیلی بر «دیدن این فیلم جرم است»
    «امیر»(مهدی زمین‌پرداز) «دیدن این فیلم جرم است» اما در کنار مردم و مسائل آنان است و در مقابل «سیستم». دقت کنیم که این برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران است که یک «بسیجی»، با شمایل تیپیکال مرسوم، در یک فیلم در کنار مردم ایستاده است و به «سیستم» انتقاد می‌کند و...
  • محمدرضا کردلو
    شب قصه و قهرمان
    اینطور به نظر می‌رسد که سوژه محوری «پالتو شتری» نقد طبقه‌ای از روشنفکری خودبرتربین است. این نقد نه کمدی است و نه جدی. بلکه جنبه‌ای از هجو به خود گرفته و در این هجو هم ناموفق است و این عدم موفقیت باعث رها شدن سوژه می‌شود.
  • محمدرضا شهبازی
    حمال طلا؛ احمق و احمق‌تر!
    طرف با اینهمه سابقه تا شنید یک مروارید 60 سال پیش افتاده ته چاه مستراح سریع رفت کلی پول نزول کرد تا آن را پیدا کند آن هم روی حرف یکی از خودش یول‌تر! یا همینکه شنید یکی گفته سکه می‌کشد بالا هرچه داشت و نداشت را برد سکه خرید. یعنی طرف آنقدر احمق بود که اگر ما وسط فیلم...
  • وحید محرابیان
    بی لکنت از یک سوژه بکر
    «شبی که ماه کامل شد» نمونه خوبی برای الگو گرفتن فیلمسازان دیگر، جهت تولید فیلم‌هایی است که می‌خواهند به موضوعات سیاسی و اجتماعی ملتهب و حساس روز بپردازند.
  • مهدی درفکی
    دخالت هدفمند دولت؛ لازمه تولید و اشتغال
    حق بیمه تأمین اجتماعی به دو صورت از صاحبان کسب‌وکار اخذ می‌شود. اولین شیوه، درصدی از حقوق کارگران و کارکنان بنگاه و شیوه دیگر درصدی از قراردادهای کاری بنگاه است. در شیوه اول سازوکار و درصد معینی وجود دارد ولی در شیوه دوم که به «حق بیمه قرارداد» معروف است، سازوکار و...
  • علی سلطانی‌وش
    بنفشه آفریقایی در مرداب می‌روید
    پچ پچ های ناگهانی تماشاگران در آن لحظه از فیلم که متوجه می شوند فریدون نه برادر یا پدر شکو بلکه شوهر سابق اوست گواه دیگری بر این ادعاست که موضوع فیلم یک موضوع نامتعارف و یک تابوشکنی فرهنگی بزرگ است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.
  • محمد زادمهر
    حماسه غیرت در یک فیلم
    لحظه به لحظه فیلم تلنگر به خودمان است تلنگر به رفتار هایمان که بیاندیشیم و راه اشتباه را جبران کنیم. ما انقلاب نکردیم که سال ها بعد برای توافق و .... از پرتاب ماهواره دانشجویان دانشگاه شریف به فضا جلوگیری کنیم.
  • محمد علی‌بیگی
    بی آرمانی جرم است
    «دیدن این فیلم جرم است»، فیلمی نسبتا خوش‌ساخت و جذاب است و بعضی حرف‌ها و مطالبات و تحلیل‌های عموم را هم در دیالوگ‌های پرسوناژها گذاشته ‌است که سبب تخلیه روانی مخاطب می‌شود؛ اما محل بحث حاضر، همچنان «منطق فیلم» است. در این فیلم گرچه خودرایی و خودمحوری هست ولی اینها،...
  • محمدرضا کردلو
    حیرت در شبی که ماه کامل شد
    درباره شبی که ماه کامل شد، خیلی بیشتر از اینها می‌شود ـ و بایدـ حرف زد. فیلم نرگس آبیار و کارگردانی‌اش، نه‌تنها برای خود او که برای سینمای ایران یک پیشرفت محسوس محسوب می‌شود. بازسازی‌های کم‌نظیر، تصویربرداری فوق‌العاده، طراحی صحنه و گریم، موسیقی و جزء به جزء فیلم در...
  • میکائیل دیانی
    ادای ضعیف از کیمیایی!
    موضوع فیلم فرار از سال‌های جنگ است و همه خانواده لطمه‌دیده از دوران دفاع‌مقدس‌ هستند و نسبت به آن فوبیا دارند! «ضد جنگ بودن» در صحنه‌آرایی و دیالوگ بازیگران مشهود است و کارگردان با تصاویری سرد و بی‌روح و ریتم خسته‌کننده تلاش کرده این مفهوم را بیشتر منتقل کند.
  • وحید محرابیان
    جنایت‌های منافقان در قاب دوربین
    شخصیت‌های اصلی و فرعی «رد خون» به خوبی در فیلم معرفی و پرداخت شده‌اند و با وجود اینکه سابقه مخاطبان از آنها در قسمت اول «ماجرای نیمروز» کمک بسزایی در پرورش آنها در ذهن تماشاگران می‌کند اما فیلم به هیچ‌وجه وابسته به قسمت قبلی خود نیست.
  • امیر ابیلی
    قوت و ضعف‌های «تختی»
    در «تختی» بهرام توکلی/سعید ملکان این مسیر زندگی اوست که مهم است و نه پایان آن. اهمیت تختی را پایان مبهم آن تعیین نمی‌کند، مسیر یکه و منحصر به فرد آن تعیین می‌کند. کاش البته این مسیر با جزئیات بیشتری نمایش داده می‌شود.
  • محمدرضا کردلو
    بی‌قصه شروع شد
    تختی، سوژه قابل تحسینی است. چرا که زندگی پرفراز و نشیبی دارد و به شدت دراماتیک است. سویه‌های سیاسی و اجتماعی قوی‌ای دارد و از منظر آگاهی تاریخی نیز قابل توجه است. با این همه، سوال فیلم که در قالب راز خودکشی تختی است، نیازمند پاسخی سینمایی‌تر از آنچه به نمایش درآمده...
  • محمد زعیم‌زاده
    چرا «دیدن این فیلم جرم است» مهم است؟
    خواسته یا نا‌خواسته تصویر انسداد هم‌زمان است با تجویز انتحار یا محافظه‌کاری، وقتی آخرین تلاش‌هایت برای حل ‌مساله با عزت و احترام و تعامل با حاکمیت می‌شود دست‌بسته ‌بودن و اسیر ‌شدن در قلب ‌ام‌القرای جهان اسلام، نا‌خود‌آگاه چه مسیری نشان داده می‌شود؟ چطور می‌شود هم با...
  • آرش فهیم
    خواندن این یادداشت جرم است!
    نمی‌توان چشم را روی جریان شناسی فرهنگی فعالیت سرمایه‌دارها بست. چرا اغلب سرمایه‌دارها و صاحبان پول‌های مشکوک، روی پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که از قضا مطابق منافع سرمایه‌داری جهانی (استکبار) است؟
  • علی جمشیدی
    این انتظارات اگر محقق نشوند، SPV مفت نمی‌ارزد!
    رسانه‌ها اما به تناوب این روزها گفته‌اند که این کانال مالی با وجود اینکه در روز دوشنبه راه‌اندازی می‌شود، اما فعالیت نخواهد کرد و آغاز به کار آن به ماه‌های آتی موکول خواهد شد. ناگفته نماند که به‌جز SPV، هفته گذشته خبر راه‌اندازی یک کانال مالی مستقل میان ایران و سوئیس...
  • مسعود فروغی
    چرا به شفافیت موضع درباره FATF اصرار داریم؟
    بیشتر نقدهای صریح و کاملا منفی مربوط به کارشناسان و فعالان سیاسی بیرون از نهادهای رسمی است. اعضای شورای نگهبان هم با چندین‌بار برگشت زدن به لوایح چهارگانه موضع منفی خودشان را نشان دادند. البته باید تفاوت مهم هر کدام از لوایح چهارگانه را هم مدنظر داشت.
  • امیرحسین ثابتی
    پیروز مناظره تاج‌زاده و زاکانی
    نه از روی تعصب یا حمایت قبیله ای، از ته دل معتقدم برخی حرفهای زاکانی در این دو مناظره به مراتب منطقی تر و مهم تر از حرفهای تاجزاده بود و چه خوب که این حرفها نه در تریبون های یکطرفه که با حضور نماینده ای از طرف مقابل بیان شد تا صحت و اتقانش بیشتر ثابت شود.