گروه های خبری
آرشیو
دین و اندیشه
  • جعفر حسن‌خانی
    حال چه باید کرد؟
    برای دولت سازی اسلامی، نگاه ساختاری و کارگزاری را توامان باید لحاظ کرد. صرف نگاه کارگزاری راه حل جامع و کامل نیست. توجه به ساخت های اجتماعی موجود و کنش معطوف به صورتبندی ساخت های مورد نیاز اجتماعی باید در اولویت قرار گیرد.
  • محمد ادریسی
    اخبات‌گرایان و اکبات‌طلبان چه کسانی هستند؟
    پناه برای بی پناهان هستند، صبور در بحران ها و مشکلات می شوند، نگهبان می شوند. هماهنگ هستند. مدافع اند. رها نمی کنند و خدا در مشکلات و بحران ها و این انکسارنگهبان و مدافع آنهاست و نا امید رهایشان نمی کند.
  • حسین سروقامت
    نگاهی تازه به زادروز مبارک پیامبر اسلام
    مظلومیت محمد(ص) به «شکمبه‌بر‌سرریختن» و «تمسخر دشمنان جاهلی‌اش» نیست. گرچه که هست. ولی بیشتر مظلومیت‌ش به‌خاطر غربت‌ش میان مدعیان محبتش است٬ یعنی من و توی «ایرانی مسلمان» و «مسلمان ایرانی» یا هر چیز دیگری که هستیم.
  • علی خضریان
    جنگ نرم و حمایت از دین
    در این خصوص باید متذکر شد که ایجاد ظرفیت های دینی در جامعه، هم در جبهه خودی و هم در جبهه مقابل موجب به یک مطالبه و خواسته‌ اجتماعی می شود و آن مطالبه و خواسته از میزان قدرت اجتماعی برخوردار شده و ساختار قدرت را مجبور به تغییر در جهت‌گیری‌ها می‌کند.
  • رضا مشتاقی
    کلاس نهج‌البلاغه برای معمم‌های بی‌عمل!
    بد نیست شیوه‌ حکمرانی امیرالمومنین(ع) هم مکررا و مستمرا یادآوری شود. آن وقت شاید- در مقام یک دولتمرد و حکمران و نه یک قاضی- اختلاس یا بدهی معوقه بودن 8000 میلیارد تومانی چندان برای‌مان توفیری نداشته باشد. آن زمان شاید ابتدا به دنبال پاسخ به این سوال بربیاییم که «اصلا...
  • محمدباقر مهدوی
    استخوان‌بندی استکبار در ادوار تاریخ
    دشمن ممکن است به خاک ما تجاوز نکند، اما بکوشد مغز ما را تصرف کند و کاری کند ما آن طور بیندیشیم که او می‏ پسندد. او می‏ کوشد ما را از هویت خودمان جدا کند. فراموش کنیم که هستیم و چه افتخاراتی داریم. این باور را در ما پدید آورد که انسان‏هایی‏ بی‌بته و عقب‌مانده هستیم و...
  • محمد علی‏‌بیگی
    امام حسین(ع) می‌خواست دست در دست یزید بگذارد؟!
    آقای محلاتی در انتهای صحبت‌شان قول رئیس‌جمهور را مبنی بر اینکه "کربلا درس مذاکره است"، آورده‌اند. باید به ایشان یادآور شد که کربلا درس هرچیزی باشد، باز کربلاست و شهادت حضرت و یارانش در یک کلام، درس «تعامل سازنده!» و «بازی برد ــ برد» نبود. آقای سروش محلاتی!...
  • محمدرضا گلرومفرد
    عاشورا به نفع ما!
    پروژه‌ی برجامیزه کردن فضای سیاسی ایران با تجارب پسابرجام اکنون دچار یک بحران جدی شده است و عملا توپ را از زمین دولت خارج کرده است. دولت یازدهم در مظان افکار عمومی کارامدی ایده هایش همه شکست خورده است و با عنصر گفتمانیِ مذاکره، اکنون قادر به همراه کردن افکار عمومی با...
  • محمد ادریسی
    عبرت‌های عاشورا بی‌شمار است
    عبرت های عاشورا بی شمار است و این شوخی نیست، آنها که دستشان را با خون حسین(ع) شستند، همان ‏هایى هستند که در زندگینامه و کارنامه خود قبل از این جریان از یک لقمه چرب و نرم نگذشتند. از صندلی نگذشتند. از لیوان آب سرد و گرم نتوانستند بگذرند.
  • محسن دنیوی
    غربی که در آن خدا نیست
    اروپای امروز تا اطلاع ثانوی نیازی به هیچ خدایی نمی‌بیند. لذا جاسمین؛ دختر لهستانی آلمانی ۲۷ ساله و جزء نسل سوم اروپای امروز نسبت به هری، خدا را اصلا نمی‌شناسد‌. متئوی چهل و دو ساله و متعلق به نسل میانسالان اروپای امروز دینداری‌اش را آشکار نمی‌کند و هری که سالهای...
  • سیدمحمدمهدی صدرالساداتی
    رگ غیرت با رگ بی‌عقلی دوتاست
    یک نشریه ای، طبق چند روایت ضعیفه، عکس چند هنرمند و همسرشان را برداشته و زیرش نوشته شما دیوث هستید ...
  • بهنام وکیلی
    پشتوانه‌های ذهنی یک فوبیای غربی
    بدین ترتیب این پدیده یک مسئله جدی اجتماعی است که هویت مسلمانان را خدشه دار می‌کند. در اسلام هراسی آن چیزی که غرب از اسلام تعبیر و اشاعه می‌دهد ملاک عمل قرار گرفته نه آنچه خود اسلام است. می‌توان چنین تعبیر کرد که امروز این پدیده برخورد تمدن‌ها نیست بلکه برخورد...
  • حامد یاری
    حمله به حکومت دینی
    تئوری حکومت دینی که از همان روزهای آغازین مبارزات حضرت امام در نوشته ها و سخنرانیهایی ایشان مطرح شد، هم نشان از آگاهی و اشراف سیاسی ـ اجتماعی ایشان نسبت به اوضاع و شرایط زمانه خودشان داشت و هم نوعی رویکرد به اسوه های حکومتی اصیل در فرهنگ سیاسی ـ حکومتی اسلام و عقاید...
  • محسن جبارنژاد
    با کدام فهم از روشنفکری مخالفیم؟
    در دوران موسوم به اصلاحات نیز بدون توجه به لوازم و متعلقات روشنفکری و خاستگاه آن ، کلید پروژه ی روشنفکری دینی زده شد و همان گونه که پیش بینی میشد خروجی آن چیزی نبود جز رشد مترجمان مقلد و نه روشنفکران مولد و نیز بحران های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متعدد.
  • محسن جبارنژاد
    شریعتی و پروژه‌ی تخریب
    شریعتی ضد روحانیت نبود، کما اینکه نوک پیکان انتقادات او روحانیونی را نشانه رفته بود که در آن زمان ثناگوی شاه بودند و مگر نبودند چنین کسانی؟
  • عبدالله عبداللهی
    «جهاد کبیر» در یک نظام گفتمانی
    نقطه عزیمت ساخت یا احیای تمدن‌های بزرگ در تاریخ،‌ نوابغی هستند که هم در عرصه اندیشه و هم در حوزه عمل، فراتر از زمانه خود بوده‌اند. تولید اندیشه و ساخت «سازمانی از مفاهیم مخدوم این اندیشه» یکی از «کارویژه»های این نوابغ است و در مرحله بعدی نخبگانی قرار می‌گیرند که این...
  • محمد ایمانی
    نوبهایی‌ها و نوکشمیری‌ها
    اقدام و عمل را باید در تراز فهم امیر مؤمنان شناخت و انجام داد که مدام می‌فرمود «قلت لکم اُغزوهم قبل ان یُغزوکم... یُغار علیکم و لا تُغیرون، و تُغزون و لاتَغزون ... به شما گفتم با دشمنان بجنگید پیش از آن که با شما بجنگند، به شما حمله می‌کنند
  • پیام فضلی‌نژاد
    فروپاشی روشنفکریِ چپ و راست
    در این میان، نخبگان تقلبی که عرصه فکر و فرهنگ را پلکان قدرت می‌پندارند، مانند همیشه فعالند و هنوز هم از فرقه‌سازی و تجزیه درونی جبهه انقلاب باکی ندارند؛ در حالی که رهبری همواره درباره تفرقه و اختلاف هشدار داده‌اند
  • محسن جبارنژاد
    خط تحریف اندیشه‌های مطهری و ضرورت تشکیل کمیته هوشیاری
    اندیشه های مطهری بر پایه ی مرزبندی های دقیق حق و باطل بود، حال آنکه لیبرالیزم قائل به حق و باطل نیست. و البته دشمنان او خوب می دانند که کدام نقطه را هدف قرار دهند.
  • محمد برم؛
    اسلام برهانی در مقایسه با اسلام رحمانی
    طبق اصول و مراتب تشکیل تمدن نوین اسلامی، قاعدتاً استقلال فکری باید قبل از تشکیل و تثبیت انقلاب اسلامی صورت گیرد. پس اگر در اولین گام به استقلال فکری برسیم در آخرین گام به استقلال اقتصادی خواهیم رسید.
  • سیدمهدی حاجی آبادی
    براندازی از «اسلام منهای روحانیت» به «روحانیت منهای اسلام»
    پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی، دشمن به خوبی متوجه شد که تز فوق دیگر جوابگو نیست، زیرا ریشه های فکری عقیدتی و قلبی در میان مردم و روحانیت شیعه مطلبی نبود که با این شیوه ها از بین رود.
  • مجتبی رئیسی
    خدمات متقابل اسلامیت و جمهوریت!
    چه کسی سد راه دیکتاتوری نخبگان سیاسی و متموّلین اقتصادی شد؟ آیا او غیر از ولی فقیه بود؟ جز دفاع " اسلامیت " نظام از "جمهوریت" مورد هجمه نظام بود؟
  • بهروز کلاته
    دو گام تا جهانی شدن اسلام اصیل
    بنابراین ما به دو گام اساسی برای ایجاد پویش احتیاج داریم، اولا نیروهای رسمی باید بتوانند در وهله اول یک اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به نیروها و عناصر فوق انجام دهند همچنان که در جنگ بخشی از نیروهای رسمی در ابتدا به نیروهای نخبه آگاهی می بخشند تا آنها بتوانند به بدنه...
  • سیدمهدی حاجی آبادی
    وحدت حوزه و دانشگاه شدنی است؟
    با عبور از ذهنیات صرف در مورد بحث وحدت حوزه و دانشگاه و مطالعه ی موردی در مطالبات حقیقی مقام معظم رهبری و امام راحل(ره) به صورت خلاصه منظور ازوحدت حوزه و دانشگاه را به صورت زیر می توان ذکر کرد.
  • وحید عزیزی؛
    وحدت حوزه و دانشگاه، دریچه ورود به تمدن نوین اسلامی
    حوزه باید با توسعه فلسفه های مضاف همچون فلسفه علم، فلسفه سیاست، فلسفه اقتصاد و فلسفه روش و همچنین توجه به فقه پویا، مبادی و مفاهیم پیش فرض، که درگاه ورود به علوم است را، مبتنی بر دین تعریف نماید واهداف، مبانی و اصول کلی حاکم بر علم را بر اساس نیازهای حقیقی انسان...
  • حسن ثابتی؛
    27 آذر؛ «عطاری یا داروخانه» مسئله این است؟!!
    مسائل اساسی مانند مدرک گرایی، فاصله فضای رسمی و غیر رسمی کشور، عدم اعتماد به علم و دانش و درگیری ها و تنش های شبه سیاسی و کند شدن رشد علمی و تعویق پیشرفت کشور که همه بخشی از علل خود را ریشه در این مسئله دارند، رو به گسترش است. طرف اول دیگری به تحجر، سنت گرایی و...