گروه های خبری
آرشیو
فرهنگی
  • کبری آسوپار
    «ماجرای نیمروز» و اعدام‌های 67
    همین وقایع که از تیر تا بهمن 60 روایت می‌شود کافی است که توسل جمهوری اسلامی به خشونت برای برخورد با منافقین را موجه کند؛ حال همه کشتارهایی را که در یک فیلمنامه نگنجیده و در طول سال‌های 60 تا 67 هزاران نفر از مردم ایران را به قتل رسانده، اضافه کنید؛ با عاملان ترورها و...
  • عبدالله عبداللهی
    تکذیبیه اصغر فرهادی و مسئله‌ی کم‌شعور فرض کردن مخاطب
    با توجه به فضای گفتگو و بویژه سوالهای پایانی، ادعای عدم پی بردن به هویت صهیونیستی مصاحبه‌کننده، بیش از آنکه اهانت به مخاطب باشد، توهین به ضریب هوشی مصاحبه‌شونده است؛ با این حال ما ادعایی در این باره نداریم. مسئله مهمتر محتوای پاسخ فرهادی به پرسش خبرنگار هاآرتص است.
  • میکائیل دیانی
    «خانه‌های فرهنگ» راهی برای از کار انداختن پویایی دانشجویان
    حالا با این سیستم خانه فرهنگ دیگر بدون هیچ اقدام ضربتی و قانونی دست و پای تشکل های دانشجویی برای ارتباط گیری و جذب بسته می شود و پویایی و نشاط تشکل های دانشجویی به راحتی گرفته می شود، چیزی که خواست عمومی دولت تدبیر و امید است، یک دانشگاه بی رمق بلاموضع!
  • محسن شهمیرزادی
    سنخ‌شناسی فیلم‌های جشنواره ضعیف 35!
    با وجود فیلم‌هایی که مخاطب آن را با خنده‌های تمسخرآمیز و کف زدن‌های بی‌مورد بدرقه می‌کرد، تنها شاهد یک اثر انیمیشن در این جشنواره بودیم، اثری که با فرم حرفه‌ای و چشم‌نواز خود توانست بسیاری از هنرمندان ایرانی هالیوود را به ایران بکشاند تا داستان شهید چمران را به زبان...
  • وحید محرابیان
    پولسازی با نام فیلم توقیفی
    جفنگ‌گویی مهمترین ابزاری است که سهیلی برای خندان مخاطبان از آن استفاده کرده است. تقریبا هیچ موقعیت خنده‌داری در طول فیلم وجود ندارد و مخاطب مجبور است تنها به اراجیف عباس، حسن و عطا یا قیافه‌ها و لباس‌های عجیب و غریبشان بخندد. با این حال حتی مخاطبی که فارغ از هر چیزی،...
  • محمدرضا باقری
    «انحصار ورثه» و تحریف تاریخ؟!
    انحصار ورثه اصلا به این نمی پردازد که آوینی چه بود و کی بود و چرا بزرگ شد، انحصار ورثه از مخالفت آوینی با تحجر می گوید اما در مورد مخالفت آوینی با تجدد سکوت میکند.، در حالیکه مسئله اصلی ما و آوینی چگونگی تحول اوست نه اینکه چند بار هروئین کشیده است.
  • محمدرضا کردلو
    «ماه گرفتگی»؛ جسور اما معمولی
    نکته دیگر آنکه در هیچ جای فیلم اثری از کارگردان نیست. انگار کاغذی دست بازیگران داده شده و آنها خودشان هرجا هرطور خواستند بازی کرده‌اند. بازی‌ها در حد تله‌های تلویزیونی بعدازظهر جمعه است و اصلی‌ترین عامل این اتفاق ناتوانی کارگردان در بازی گرفتن از بازیگران است.
  • محسن شهمیرزادی
    «ویلایی‌ها» و زنانگیِ جنگ
    «دلهره» و «انتظار» برجسته‌ترین کلیدواژه‌های دنیای زنان در جنگ است که خطر ضدجنگ شدن را به هر فیلم و نوشته‌ای نزدیک می‌کند اما «جنگ» در ویلایی‌ها «دفاع‌مقدس» است، اگرچه جنگ ذاتا پدیده شر و مذمومی است اما ناچاراً باید به آن تن داد و از این ناچاری برای پرورش نفس خود...
  • محمدرضا شهبازی
    قهرمان‌های احمق و تو سری خور
    فیلمساز در این فیلم‌ها ثابت می‌کند که ابله، تو سری خور، فحش خور و مورد تمسخر بودن نه تنها یک ضعف اخلاقی بلکه یک فضیلت اخلاقی و حتی فراتر از آن یه ضرورت اخلاقی است! (اوسکولیسم به مثابه سعادتمندی، منوچهر خوش اقبال، 1376) و هر فرد به میزانی که بدبخت و اوسکول است به منبع...
  • نیما کرمی
    فجر همیشگی!
    اما ورود سینما به ایران به شکلی نامیمون همراه گشت و به جای آنکه این پدیده در بین مردم باشد، شکلی اشرافی به خود گرفت و تا به امروز این روند ادامه دارد. سینمای ایران به جای آنکه آرمان های ملی و دینی خود را بر پرده نقره ای به نمایش بگذارد، به موضوعاتی نظیر خیانت، تجاوز،...
  • محسن شهمیرزادی
    لاک قرمز، عدالت بی‌خانمانی
    از سویی دیگر پایبندی کارگردان به اخلاق و صلاحدید او در عدم لزوم استفاده از الفاظ رکیک، رابطه های نابجا و کلیشه های جنسی رایج و از سوی دیگر عدم سوء استفاده از احساسات مخاطب و «گدایی گریه» این اثر را قابل ستایش می کند.
  • حسین قادر
    جشنواره عمار؛ مرزبندی یا دوقطبی؟
    و این مسله باعث شد در کشور ما بعضی افراد دچار غرب زدگی شوند. در این شرایط ما باید به دنبال فضای آزاد اندیشی در جامعه باشیم تا مخالفان نسبت به عقاید خود قانع کنیم تا وحدت و هم بستگی میان ما به وجود بیاید.
  • محسن شهمیرزادی
    سلام بمبئی، سلام تهران
    بلکه این امر در عرصه ی جهانی نیز رخ می دهد، بزرگترین نمود تاریخی این واقعیت که بارها به صورت موهوم از آن یاد شده، واقعه «آندلس» است، در حالیکه مسلمانان تمدن اسلامی را تا اروپا کشانده بودند، تخدیر جامعه بواسطه ی صنعت سرگرمی آن دوران (مشروبات و رابطه های نامشروع) موجب...
  • عبدالله عبداللهی
    چرا هدیه هاشمی رفسنجانی به شجریان باورپذیر نیست؟
    آیت‌الله هاشمی غیر از حوزه هنر، همین مسلک را سالهاست در سیاست هم پی گرفته است، با این حال حافظه تاریخی ملت در حوزه سیاست بالنسبه فعال‌تر از عرصه‌هایی همچون فرهنگ است و همین موجب شده او برای نمایش در حوزه سیاسی به طور مطلق، بسیط‌الید نباشد؛
  • سیداحسان باقری
    زخمِ پلنگ
    تمام وجودم به درد آمد. برای دختران و پسران این سرزمین که تمام انتظارات و آینده شان به صورت ناخودآگاه و در خوشبینانه ترین حالت پای چنین سریالهایی ساخته می شود اگر پای GEM ویران نگردد.
  • حامد تیموری
    دور زدن خط قرمزها به شیوه‌های جدید در سینمای ایران
    نشان دادن زن بی حجاب، زندگی زن و مرد زیر یک سقف بدون ازدواج رسمی، لمس جنس مخالف یا رقصیدن در مراسمات گوناگون در داخل ایران امکان پذیر نیست. فیلم سازان برای نشان دادن این روابط در فیلم خود با تغییر لوکشین فیلمبرداری به خارج از کشور، عملا این مشکل را برای خود حل می...
  • محمدرضا کردلو
    حتی بعد از آخرین «نفس»
    روزهای رو به زوال رژیم پهلوی، شکل‌گیری انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی. تماشای همه این تحولات شگرف از نگاه یک خانواده به لحاظ شکلی متفاوت و به لحاظ «نوع» ساده و به دور از کلیشه‌های معمول اتفاقی است که کمتر در سینما رخ داده و به خاطر همین ارزشمند است.
  • میکائیل دیانی
    ستاره‌های دردسرساز
    آنچه مشخص است نیاز جدی وجود دارد که در 4 حوزه جذب، آموزش، نگهداشت و کنترل و سازوکار خروج از سازمان برای ستاره‌ها برنامه‌ریزی و پژوهش جدی صورت گیرد و الا شکاف بزرگی بین سازمان و ستاره‌ها صورت خواهد گرفت که در این شکاف رسانه مقهور پایگاه اجتماعی ستاره خواهد شد.
  • پوریا اشتری
    چهارگانه‌ای بر سیانور
    در مکتب اسلام مبارزه علیه طاغوت دو نتیجه خواهد داشت: یا شهادت یا پیروزی که هردو از منظر اسلام پیروزیست، اما در مکتب مارکسیسم این مبارزه همان نتیجه دوسویه را خواهد داشت که یکی بوجود آوردن جنجال های موقتی و کشتار های پراکنده و یکی سیانور است.
  • علی مرادخانی
    «لانتوری»؛ و این پایان مسیر است
    و این یک مسیر ناامید کننده است برای یک کارگردان. کارگردانی که مهم ترین دلیل مهم شدنش جریان‌های غیر سینمایی بوده اند و اکنون همان جریان‌ها از فیلم او خسته شده اند. و این یعنی او با این وضع خیلی زودتر از آن چه که پیش بینی می‌شد فراموش می‌شود.
  • سعید بیابانکی
    با شاعران اولوالعزم!
    ظاهرا چاپ کردن کتاب آن هم کتاب شعر و داستان و این اواخر قالب مجعولی به نام دلنوشته یک جورهایی مد شده و ظاهرا قرار هم نیست به زودی این اتفاق مبارک از مد بیفتد.
  • محمدرضا کردلو
    موافق شباهت غیرت با تروریسم هستید؟
    از طرفی در بندهای مربوط به وظایف حوزه هنری نیز گسترش هنر اسلامی و الگوآفرینی ادبی و هنری تاکید شده است. مشخصا مسؤولان حوزه نیز خود خواهند پذیرفت که ترویج نگاهی اباحه‌گرایانه به مساله خانواده، ناموس و غیرت نمی‌تواند در راستای این وظایف قابل توجیه و پذیرفته شده باشد....
  • محمدرضا باقری
    علیه غیرت؛ قیصرکشی در «فروشنده»
    اگر سی-چهل سال قبل قهرمان سینمای ایران “قیصر” و صادق کرده” بودند که برای ناموسشان سه برادر آق منگل را می‌کشتند یا ۹ راننده کامیون را برای لکه دار کردن عصمت همسرشان به مسلخ می‌بردند، امروز فرهادی نسخه دیگری پیچیده است و می گوید، از این فضای سنتی باید به فضای مدرن...
  • محسن دشتبان
    سانسور؛ کلید پیشرفت تهاجم فرهنگی
    یکی از عوامل موفقیت تهاجم فرهنگی، سانسور و فیلتر حقایقی است که جامعه را زنده نگه می دارد. قیام مسجد گوهرشاد نیز از وقایعی است که چه در زمان قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب سانسور رسانه ای شده است. قبل از انقلاب خاندان پهلوی با توسل به زور و اجبار کاری کردند تا هیچ...
  • حسین نظرعلی
    «KEEP CALM» اینجا انسان نمی‌فروشند!
    کیست که این «بی‌هویت بد بصر» را بر تن تو زیبا دانسته؟ نوشتار فرنگی چه برایت ارمغان آورده؟ چگونه تو را توصیف می‌کند؟ هویتش که هویت تو نیست. جلوه نظرپسند هم که برای هیچ‌کس ندارد. به مسخره ‌شدن راضی مشو.
  • محمدرضا کردلو
    اشعار موضع‌مند!
    شاید بی‌محاباترین نقد‌ها را به جریان خمود و عافیت‌طلب یا به اصطلاح روشنفکری کرده باشد. در سکانس کلمات که بخشی از روایات، مقالات و خاطرات اوست می‌خوانیم: «شگفتا! بزدل‌ترین انسان نیز دوست دارد حلاج را تا حوالی میدان اعدام بدرقه کند و برایش در دل هورا بکشد! تا از زمره...