گروه های خبری
آرشیو
یادداشت فرهنگی
  • محسن مقصودی
    گاندو؛ حاج کاظم‌های جوان علیه سلحشورهای محافظه‌ کار
    وقتی صحنه های سریال گاندو رامی دیدم مطمئن بودم که صدای خیلی‌ها درمی آید...، چقدر جای اینگونه سریال‌ها خالی بود و امیدوارم گاندو فتح بابی باشد برای تلفیق روشنگری مستند و هنر فیلم سازی...
  • محمدرضا کردلو
    روزی صدبار بگو «ن والقلم»
    روزگاری، چندسال قبلتر از این، ماجرای پیامبران دروغین یا مدعیان نسبت با امام زمان، یا ادعاهای مشابه به این زیاد شده بود. عمدتا هم به خاطر ناآگاهی و جهل مردم این چیزها فراگیر می شد. یکبار با یکی از این مدعیان دروغین مصاحبه کردند.
  • علی اسکندری
    چرا صدا و سیما در بزنگاه‌ها عقب می‌ماند؟
    صدا و سیماباید بفهمد که نمیشود با این دست فرمان در سریال ها، تبلیغات و برنامه ها فرهنگ صاحبخانه خوب را جا انداخت. صدا و سیما باید بفهمد فرهنگ امری همه جانبه است و از طرفی برای هر موضوع باید به موقع عمل کرد و اگر زمانش گذشت دیگر فایده اولیه را نخواهد داشت.
  • شریف لک‌زایی
    سنی و شیعه قربانی ترور
    نرگس آبیار در این فیلم به‌خوبی از زمینه یک صلح به ترور و خشونت می‌رسد. گو اینکه فیلم می‌خواهد بگوید ما فرزندان صلح هستیم و جنگ و ستیز بر ما عارض می‌شود که اگر این خشونت‌ها نباشد، ما مفهوم صلح را متوجه نمی‌شویم.
  • مصطفی ساجدی
    در برخورد با جولیا بطروس دچار خطا نشویم
    مدل پرداخت جولیا بطروس و شرکت‌کنندگان در کنسرتش صرفا یک پرداخت هنری است که برای حمایت از مقاومت لازم است اما کافی نیست. همخوانی شرکت کنندگان با این خواننده لزوما به منزله پیروزی گفتمان حزب‌الله لبنان نیست کما اینکه وضعیت سیاسی لبنان تا انتخابات قبل از ۲۰۱۸ این مسئله...
  • معین احمدیان
    از نیش و کنایه نهراسید
    سال گذشته حاتمی‌کیا به دلیل ساخت و اکران فیلم‌ سینمایی «به وقت شام» به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی انتخاب شد. در کنار وی رضا امیرخانی، مسعود نجابتی، هدایت‌الله بهبودی و مهدی نقویان به‌عنوان کاندیدای این عنوان معرفی شده بودند.
  • صادق فرامزی
    تختی از چه شکست خورد؟
    تختی در گیشه شکست خورد؟ مردم بیش از بیست برابر فیام قهرمانشان از یک کمدی مبتذل استقبال کردند؟ جشنواره رسمی کشور به این فیلم اعتنایی نکرد؟... اینها همه پرسش هایی هستند که پاسخشان نه بیرون از فضای فیلم که درون آن معنا میشود، استاندارد تعریف شده از قهرمان یک استاندارد...
  • جعفر حسن‌خانی
    عصر جدید به مثابه عرصه عمومی
    جامعه ایران با تنوع قومیتی و موزاییکی خود به شدت نیازمند قوام این «ما»ی ایرانی است؛ به شدت نیازمند عرصه های عمومی است که در نتیجه گفت و گو و معاشرت در آن، این «ما»ی ایرانی تقویت شود. عصرجدید عرصه عمومی است که حاصلش «ما»ی ایرانی شده است. این ماییم؛ فارس، ترک، لر، کرد،...
  • میکائیل دیانی
    شوخی دستی!
    روندی که روایت یک قصه منسجم و چفت و بست‌دار کمترین نقش را در آن دارد و «منوچهر هادی» در چند اثر سینمایی متاخر خود عموما به استفاده از آن متوسل شده است. اما نکته دومی که می‌توان در ارتباط با این فیلم گفت حجم بالای استفاده از شوخی‌های جنسی در آن است!
  • محسن شهمیرزادی
    حقیقت را گم کنید!
    در فیلم بارها بیان می‌شود فاصله بین جهنم و بهشت «چهار انگشت» است، بدون آنکه این فاصله تبیین شود. بدون آنکه در قصه بدانیم فاصله بین «حقیقت» و «باطل» و نه بهشت و جهنم(!) که از زبان کاراکتر مدام بیان می‌شود، چیست؟
  • وحید محرابیان
    بی لکنت از یک سوژه بکر
    «شبی که ماه کامل شد» نمونه خوبی برای الگو گرفتن فیلمسازان دیگر، جهت تولید فیلم‌هایی است که می‌خواهند به موضوعات سیاسی و اجتماعی ملتهب و حساس روز بپردازند.
  • علی سلطانی‌وش
    بنفشه آفریقایی در مرداب می‌روید
    پچ پچ های ناگهانی تماشاگران در آن لحظه از فیلم که متوجه می شوند فریدون نه برادر یا پدر شکو بلکه شوهر سابق اوست گواه دیگری بر این ادعاست که موضوع فیلم یک موضوع نامتعارف و یک تابوشکنی فرهنگی بزرگ است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.
  • میکائیل دیانی
    ادای ضعیف از کیمیایی!
    موضوع فیلم فرار از سال‌های جنگ است و همه خانواده لطمه‌دیده از دوران دفاع‌مقدس‌ هستند و نسبت به آن فوبیا دارند! «ضد جنگ بودن» در صحنه‌آرایی و دیالوگ بازیگران مشهود است و کارگردان با تصاویری سرد و بی‌روح و ریتم خسته‌کننده تلاش کرده این مفهوم را بیشتر منتقل کند.
  • محمدصالح سلطانی
    چرا «هاشمی زنده است» یک مستند معمولی است؟
    نتیجه چنین رویکردی، از دست رفتن بخشی از مخاطبین مستند است. «هاشمی زنده است» خودش را در مقابل طیف خاکستری و حامیان هاشمی خلع سلاح کرده. و دامنه اثرگذاری خود را به گروه خاصی محدود کرده و این، برای یک مستند پیروزی محسوب نمی‌شود.
  • محمدرضا کردلو
    سلام علیکم! سوءتفاهم شده
    با همه اینها و حتی با همه دعواهایی که گاه در گفت‌وگوهای کم مخاطب با جریان پایداری یا «رجا نیوز»ی‌ها داشت، تلاش نکرد این مساله را به تیتر تبدیل کند. من البته وکیل مدافع امیرخانی نیستم و تحلیل خودم را از فضا می‌گویم. تا ماجرای «رهش» پیش آمد. از من بپرسید می‌گویم همه...
  • معین احمدیان
    چرا ضیا‌ءالدین دری را سانسور کردند
    ضیاء‌الدین دری، پنج سال پیش در مصاحبه‌ای با «وطن امروز» با اشاره به همین موضوع به اتفاقات فرامتن «کیف انگلیسی» در زمان پخش آن اشاره کرده بود و گفت: «کل ساخت این پروژه 14‌ ماه طول کشید و مصادف شد با افتتاح مجلس ششم. روزنامه‌های زنجیره‌ای برخاسته از دوم خرداد متولد...
  • علی صدری‌نیا
    «رهش» و دغدغه‌های امیرخانی
    مهمترین نقدی که بعد از خوندن کتاب به ذهنم اومد این بود که این دغدغه و ایراد فقط متوجه تهران نیست؛ مگه بقیه شهرهای کشور، بخصوص شهرهای بزرگمون با قاعده‌ای جداگانه دارن پیش میرن؟ و اصلا بذارید فراتر بریم، مگه مدل توسعه غربی بصورت کلان در دنیا کاری جز این کرده؟
  • معین احمدیان
    استون راست می‌گوید یا خانه سینما؟
    سینمای ایران در تمام سال‌های حیاتش، بیشتر حضوری یک‌طرفه در مرزهای خارجی داشته است و کمتر پیش آمده بود که فیلمسازان خارجی به ایران بیایند و بدون واسطه از سینما و فیلمسازان ایرانی بگویند. الیور استون، فیلمساز سینمای هالیوود و برنده دو جایزه اسکار، روز گذشته در جلسه‌ای...
  • سجاد بلوکات
    چرا در سینمای امروز دنیا تهیه کننده‌ها مهم هستند؟
    تهیه‌کننده‌های مهم و اثر‌گذار در دنیا فقط محدود به ایدئولوژیک‌ها نمی‌شوند، به‌طور مثال فیلم پرفروش در میان ستاره‌ای (Interstellar) که پیرامون ماجراهایی درباره سیاه‌چاله‌های فضایی است، توسط یک فیزیکدان معروف آمریکایی به‌نام لیندا اوبست تهیه شد.
  • آصف سعادتی
    دغدغه‌های شریف یک فیلمساز
    داوودنژاد در ادامه کارهای قبلی این بار داستان دختر نوجوانی را روایت می‌کند که برای دستیابی به رویاهایش از روستای خود فراری می‌شود و به تهران می‌آید. گلنار که خودش از دل یک ناهنجاری اجتماعی بیرون آمده است در جست‌و‌جوی یک فراری با راننده‌ای همسفر می‌شود و شهر را بالا و...
  • محمدرضا کردلو
    لطفا در فیلم‌های ملی بازی نکنید!
    خلاصه بابک حمیدیان علیرغم همۀ هزینه‌هایی که برایش به وجود آوردند، پای سینمای ملی و مردمی ایستاد. حتی اگر جشنواره فجر یا جشن‌های محفلی سینماچی‌های سفارتی او را نادیده بگیرند. بابک حمیدیان البته فقط یک نمونه است. نمونه‌ای موفق که با وجود تمام مخالفت‌ها و تقابل‌های...
  • آرش فهیم
    آزمون و خطا در میان‌سالی
    همین مسائل باعث شده‌اند که برخلاف گذشته، جشنواره فیلم فجر دیگر ویترین تولیدات سینمای کشور نباشد و تعداد قابل توجهی از آثار بحث برانگیز، خارج از فضای جشنواره، ظاهر خواهند شد.
  • پرویز امینی
    نگاهی به نشانه‌شناسی فیلم «به وقت شام»
    به نظر می‌رسد، فیلم «به وقت شام»، آخرین ساخته حاتمی‌کیا به لحاظ سینمایی فراتر از همه کارهای بعد از «آژانس شیشه‌ای» او است و می‌توان گفت سینمایی‌ترین فیلم حاتمی‌کیا بعد از «آژانس شیشه‌ای» است.
  • محمدرضا باقری
    دوره‌ات نگذشته «مربی»!
    «فقر و فحشا»ی ده‌نمکی اولین اثری بود که خواب از سر مردم پراند و حرفی را که خیلی‌ها درگوشی و با شاید و اما به هم می‌زدند، عیان گفت: «گروهی از دختران ایرانی برای کسب درآمد از طریق فحشا به دبی می‌روند.» حالا 14 سال از فاش حرف‌های مگو گذشته و محمدحسین مهدویان دستش را روی...
  • مهدی آذرپندار
    چقدر جایتان خالی است آقای افخمی!
    تصور کنید که وضعیت فیلم‌های جشنواره نویدبخش روزهای پرفروشی برای اکران سال آینده سینما نباشد، یا مثلا رضا میرکریمی فیلم ضعیفی مثل دختر ساخته که همه برای نقد آن، در محضورات اخلاقی گیر کرده اند یا... و خلاصه قس علی هذا...
  • محمدرضا کردلو
    عصای موسی!
    جمشید هاشم‌پور قهرمان عمده فیلم‌های دهه‌های 60 و 70 بود. دورانی که خیلی به قهرمان احتیاج داشتیم. نقش‌های جمشید هاشم‌پور البته تعریف دقیقی از یک قهرمان نبود. چرا که صرفا نمایشی فیزیکال از یک قهرمان ارائه می‌داد. به همین دلیل خلا یک قهرمان با برتری وجوه معنوی و روحی را...