گروه های خبری
یادداشت

آغاز مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در سایه تبادل زندانیان

جنبش دانشجویی – آرمان خواهی و اصلاح گرایی

جریان دانشجویی در کجا به بیراهه میرود؟

جنبش دانشجویی باید به متن دانشگاه برگردد

وضعیت مطلوب جریانهای دانشجویی

رخوت فضای دانشگاه بهدنبال کاهش مشارکت دانشگاهیان

چرایی تغییر سبک زندگی دانشجویی

ممنوع شد یا ممنوع بود؟
طنز و کاریکاتور

دولت دین خود را به سلبریتیها ادا کرد

پاسخگویی درباره گرانیها به روش دولت!

تناقض تاریخی آقای رئیس جمهور

اتاق عملیات برای حذف البغدادی

فیشینگ چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

درآمد میلیونی مدیران مهد از کودکان زیبا

فاکتور ۲۶ میلیاردی بنیاد مسکن کرمانشاه بابت حق مأموریت

روحالله زم دستگیر شد

امیرتتلو رکورد اینستاگرام راشکست

لوازمتحریر یا لوازم تحقیر!

آقای داماد، بدهکار بانکی هستن!

یزید زمان از دید نشریه آمریکایی

دلالان برای انتخابات مجلس کاغذ را احتکار کردند

مستاجران از تهران فرار میکنند!

صندوقهای پولخوار!
آرشیو
یادداشت فرهنگی
محسن مقصودی
وقتی صحنه های سریال گاندو رامی دیدم مطمئن بودم که صدای خیلیها درمی آید...، چقدر جای اینگونه سریالها خالی بود و امیدوارم گاندو فتح بابی باشد برای تلفیق روشنگری مستند و هنر فیلم سازی...
محمدرضا کردلو
روزگاری، چندسال قبلتر از این، ماجرای پیامبران دروغین یا مدعیان نسبت با امام زمان، یا ادعاهای مشابه به این زیاد شده بود. عمدتا هم به خاطر ناآگاهی و جهل مردم این چیزها فراگیر می شد. یکبار با یکی از این مدعیان دروغین مصاحبه کردند.
علی اسکندری
صدا و سیماباید بفهمد که نمیشود با این دست فرمان در سریال ها، تبلیغات و برنامه ها فرهنگ صاحبخانه خوب را جا انداخت. صدا و سیما باید بفهمد فرهنگ امری همه جانبه است و از طرفی برای هر موضوع باید به موقع عمل کرد و اگر زمانش گذشت دیگر فایده اولیه را نخواهد داشت.
شریف لکزایی
نرگس آبیار در این فیلم بهخوبی از زمینه یک صلح به ترور و خشونت میرسد. گو اینکه فیلم میخواهد بگوید ما فرزندان صلح هستیم و جنگ و ستیز بر ما عارض میشود که اگر این خشونتها نباشد، ما مفهوم صلح را متوجه نمیشویم.
مصطفی ساجدی
مدل پرداخت جولیا بطروس و شرکتکنندگان در کنسرتش صرفا یک پرداخت هنری است که برای حمایت از مقاومت لازم است اما کافی نیست. همخوانی شرکت کنندگان با این خواننده لزوما به منزله پیروزی گفتمان حزبالله لبنان نیست کما اینکه وضعیت سیاسی لبنان تا انتخابات قبل از ۲۰۱۸ این مسئله...
معین احمدیان
سال گذشته حاتمیکیا به دلیل ساخت و اکران فیلم سینمایی «به وقت شام» بهعنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی انتخاب شد. در کنار وی رضا امیرخانی، مسعود نجابتی، هدایتالله بهبودی و مهدی نقویان بهعنوان کاندیدای این عنوان معرفی شده بودند.
صادق فرامزی
تختی در گیشه شکست خورد؟ مردم بیش از بیست برابر فیام قهرمانشان از یک کمدی مبتذل استقبال کردند؟ جشنواره رسمی کشور به این فیلم اعتنایی نکرد؟... اینها همه پرسش هایی هستند که پاسخشان نه بیرون از فضای فیلم که درون آن معنا میشود، استاندارد تعریف شده از قهرمان یک استاندارد...
جعفر حسنخانی
جامعه ایران با تنوع قومیتی و موزاییکی خود به شدت نیازمند قوام این «ما»ی ایرانی است؛ به شدت نیازمند عرصه های عمومی است که در نتیجه گفت و گو و معاشرت در آن، این «ما»ی ایرانی تقویت شود. عصرجدید عرصه عمومی است که حاصلش «ما»ی ایرانی شده است. این ماییم؛ فارس، ترک، لر، کرد،...
میکائیل دیانی
روندی که روایت یک قصه منسجم و چفت و بستدار کمترین نقش را در آن دارد و «منوچهر هادی» در چند اثر سینمایی متاخر خود عموما به استفاده از آن متوسل شده است. اما نکته دومی که میتوان در ارتباط با این فیلم گفت حجم بالای استفاده از شوخیهای جنسی در آن است!
محسن شهمیرزادی
در فیلم بارها بیان میشود فاصله بین جهنم و بهشت «چهار انگشت» است، بدون آنکه این فاصله تبیین شود. بدون آنکه در قصه بدانیم فاصله بین «حقیقت» و «باطل» و نه بهشت و جهنم(!) که از زبان کاراکتر مدام بیان میشود، چیست؟
وحید محرابیان
«شبی که ماه کامل شد» نمونه خوبی برای الگو گرفتن فیلمسازان دیگر، جهت تولید فیلمهایی است که میخواهند به موضوعات سیاسی و اجتماعی ملتهب و حساس روز بپردازند.
علی سلطانیوش
پچ پچ های ناگهانی تماشاگران در آن لحظه از فیلم که متوجه می شوند فریدون نه برادر یا پدر شکو بلکه شوهر سابق اوست گواه دیگری بر این ادعاست که موضوع فیلم یک موضوع نامتعارف و یک تابوشکنی فرهنگی بزرگ است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.
میکائیل دیانی
موضوع فیلم فرار از سالهای جنگ است و همه خانواده لطمهدیده از دوران دفاعمقدس هستند و نسبت به آن فوبیا دارند! «ضد جنگ بودن» در صحنهآرایی و دیالوگ بازیگران مشهود است و کارگردان با تصاویری سرد و بیروح و ریتم خستهکننده تلاش کرده این مفهوم را بیشتر منتقل کند.
محمدصالح سلطانی
نتیجه چنین رویکردی، از دست رفتن بخشی از مخاطبین مستند است. «هاشمی زنده است» خودش را در مقابل طیف خاکستری و حامیان هاشمی خلع سلاح کرده. و دامنه اثرگذاری خود را به گروه خاصی محدود کرده و این، برای یک مستند پیروزی محسوب نمیشود.
محمدرضا کردلو
با همه اینها و حتی با همه دعواهایی که گاه در گفتوگوهای کم مخاطب با جریان پایداری یا «رجا نیوز»یها داشت، تلاش نکرد این مساله را به تیتر تبدیل کند. من البته وکیل مدافع امیرخانی نیستم و تحلیل خودم را از فضا میگویم. تا ماجرای «رهش» پیش آمد. از من بپرسید میگویم همه...
معین احمدیان
ضیاءالدین دری، پنج سال پیش در مصاحبهای با «وطن امروز» با اشاره به همین موضوع به اتفاقات فرامتن «کیف انگلیسی» در زمان پخش آن اشاره کرده بود و گفت: «کل ساخت این پروژه 14 ماه طول کشید و مصادف شد با افتتاح مجلس ششم. روزنامههای زنجیرهای برخاسته از دوم خرداد متولد...
علی صدرینیا
مهمترین نقدی که بعد از خوندن کتاب به ذهنم اومد این بود که این دغدغه و ایراد فقط متوجه تهران نیست؛ مگه بقیه شهرهای کشور، بخصوص شهرهای بزرگمون با قاعدهای جداگانه دارن پیش میرن؟ و اصلا بذارید فراتر بریم، مگه مدل توسعه غربی بصورت کلان در دنیا کاری جز این کرده؟
معین احمدیان
سینمای ایران در تمام سالهای حیاتش، بیشتر حضوری یکطرفه در مرزهای خارجی داشته است و کمتر پیش آمده بود که فیلمسازان خارجی به ایران بیایند و بدون واسطه از سینما و فیلمسازان ایرانی بگویند. الیور استون، فیلمساز سینمای هالیوود و برنده دو جایزه اسکار، روز گذشته در جلسهای...
سجاد بلوکات
تهیهکنندههای مهم و اثرگذار در دنیا فقط محدود به ایدئولوژیکها نمیشوند، بهطور مثال فیلم پرفروش در میان ستارهای (Interstellar) که پیرامون ماجراهایی درباره سیاهچالههای فضایی است، توسط یک فیزیکدان معروف آمریکایی بهنام لیندا اوبست تهیه شد.
آصف سعادتی
داوودنژاد در ادامه کارهای قبلی این بار داستان دختر نوجوانی را روایت میکند که برای دستیابی به رویاهایش از روستای خود فراری میشود و به تهران میآید. گلنار که خودش از دل یک ناهنجاری اجتماعی بیرون آمده است در جستوجوی یک فراری با رانندهای همسفر میشود و شهر را بالا و...
محمدرضا کردلو
خلاصه بابک حمیدیان علیرغم همۀ هزینههایی که برایش به وجود آوردند، پای سینمای ملی و مردمی ایستاد. حتی اگر جشنواره فجر یا جشنهای محفلی سینماچیهای سفارتی او را نادیده بگیرند. بابک حمیدیان البته فقط یک نمونه است. نمونهای موفق که با وجود تمام مخالفتها و تقابلهای...
آرش فهیم
همین مسائل باعث شدهاند که برخلاف گذشته، جشنواره فیلم فجر دیگر ویترین تولیدات سینمای کشور نباشد و تعداد قابل توجهی از آثار بحث برانگیز، خارج از فضای جشنواره، ظاهر خواهند شد.
پرویز امینی
به نظر میرسد، فیلم «به وقت شام»، آخرین ساخته حاتمیکیا به لحاظ سینمایی فراتر از همه کارهای بعد از «آژانس شیشهای» او است و میتوان گفت سینماییترین فیلم حاتمیکیا بعد از «آژانس شیشهای» است.
محمدرضا باقری
«فقر و فحشا»ی دهنمکی اولین اثری بود که خواب از سر مردم پراند و حرفی را که خیلیها درگوشی و با شاید و اما به هم میزدند، عیان گفت: «گروهی از دختران ایرانی برای کسب درآمد از طریق فحشا به دبی میروند.» حالا 14 سال از فاش حرفهای مگو گذشته و محمدحسین مهدویان دستش را روی...
مهدی آذرپندار
تصور کنید که وضعیت فیلمهای جشنواره نویدبخش روزهای پرفروشی برای اکران سال آینده سینما نباشد، یا مثلا رضا میرکریمی فیلم ضعیفی مثل دختر ساخته که همه برای نقد آن، در محضورات اخلاقی گیر کرده اند یا... و خلاصه قس علی هذا...
محمدرضا کردلو
جمشید هاشمپور قهرمان عمده فیلمهای دهههای 60 و 70 بود. دورانی که خیلی به قهرمان احتیاج داشتیم. نقشهای جمشید هاشمپور البته تعریف دقیقی از یک قهرمان نبود. چرا که صرفا نمایشی فیزیکال از یک قهرمان ارائه میداد. به همین دلیل خلا یک قهرمان با برتری وجوه معنوی و روحی را...

































































































