خبرنامه دانشجویان ایران:ارتباطگیری با نخبگان، احزاب و شخصیتهای سیاسی به منظور جمعآوری اطلاعات و تماس با اصحاب رسانه و مطبوعات به منظور تاثیرگذاری بر بدنه جامعه از جمله تلاشهای سفارت انگلیس در پروژه اغتشاشات اخیر بوده است.
به گزارش«خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس، در بخشی از متن کیفرخواست دادستان عمومی و انقلاب تهران رویکردها و اقدامات اطلاعاتی بیگانگان در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری مورد اشاره قرار گرفته است.
در این متن آمده است:
رویکردها و اقدامات اطلاعاتی بیگانگان در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری
1) بررسی و امکانسنجی فضای موجود در کشور بمنظور ایجاد خلل در روابط میان مردم و نخبگان با مقام معظم رهبری و ولایت فقیه ؛
2) تلاش جهت کاهش حمایت های مردمی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران (در داخل و خارج از کشور) و شکست وجهه جمهوری اسلامی ایران با هدف ممانعت از تبدیل شدن ایران به عنوان الگوی موفق در نزد سایرکشورهای جهان؛
3) بهرهبرداری از پتانسیل مردمی بمنظور نیل به اهداف مورد نظر مانند: ایجاد بیاعتمادی و دامن زدن به اعتراضات مردمی، تقویت جریانات قومیتی و اپوزوسیون داخلی، اجرای پروژه دمکراسیسازی در ایران با هدف تغییر در افکار، رفتار و نهایتاً تغییر ساختار نظام ؛
4) تلاش جهت تشدید شکاف میان مردم و حاکمیت، بهرهبرداری از اختلافات داخلی و ظرفیت های موجود در این زمینه به ویژه در حوزههای مربوط به احزاب، جریانات سیاسی و مسئولین، اختلافات قومی و مذهبی.
5) تشویق بخشی از ایرانیان مقیم خارج از کشور جهت فعالیت علیه جمهوری اسلامی ایران . و بهرهبرداری تبلیغاتی از اجتماعات و اعتراضات آنها.
6) سازماندهی، هدایت و پشتیبانیهای مادی، سیاسی و رسانهای از گروههای تروریستی و همگرایی بین اپوزیسیون داخل و خارج و اپوزیسیون داخل با گروههای ناراضی اجتماعی.
7) بسترسازی در راستای اجرای پروژه براندازی نرم وتشکیل دورههای آموزشی در کشورهای مختلف (ازجمله امارات و هلند) در قالب موضوعاتی چون حقوق بشر و مبارزه عاری از خشونت.
8) ایجاد و حمایت مادی و معنوی از NGO ها جهت جریانسازی در لایه های مختلف اجتماعی و بهرهگیری از پتانسیل و امکانات آنها در شرایط مقتضی.
9) فعال نمودن پروژه ایجاد بحرانهای داخلی (به ویژه در حوزههای اجتماعی) و پیگیری طرح فشار از بیرون، تغییر از درون؛
10) تمرکز بر عملیاتروانى، شایعهپراکنى، جریانسازى و تبلیغ ناکارآمدی نظام اسلامی از طریق سایتهای اینترنتی، شبکههای ماهوارهای فارسیزبان به ویژه صدای آمریکا و بیبیسی فارسی و سایر شبکههای خبری ضدانقلاب فراری، سلطنتطلبان و منافقین و سایر وسایل ارتباطی؛
11) هدایت سازمانهای غیردولتی و جریانات مخالف نظام جهت نظارت به نیابت از آمریکا بر روند انتخابات.
12) تاکید بر بروز تقلب و عدم اطمینان به سلامت برگزاری انتخابات در ایران (حدوداً 10 روز قبل از روز رایگیری) و تلاش جهت القاء موضوع از طریق سایتهای مربوط به وزارت امور خارجه (مواردی چون: قطع ارسال پیامک، کاهش سرعت اینترنت، بروز اشکال در خصوص حضور ناظرین کاندیداها در حوزههای رایگیری و ... از نکات مندرج در این خصوص میباشند)؛ لازم به توضیح است که مسئول کمیته صیانت از آراء ستاد آقای موسوی، نیز یک هفته قبل از روز انتخابات (جمعه 15/3/88) ضمن برشمردن موارد مذکور؛ وقوع آنها را دلیلی بر تقلب انتخاباتی بر شمرده بود.
13) تحریک و زمینهسازی برای حرکتهاى خشونتآمیز داخلی و نافرمانی مدنی و زمینهسازی برای وقوع آشوبهای خیابانی و ایجاد ناامنی و تخریب و اغتشاش؛
14) تلاش جهت اتهامسازی و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه درعرصه نقض حقوق بشر با هدف افزایش انزوای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بینالملل.
برخی از اقدامات کشورهای غربی و سازمانهای جاسوسی مربوطه که متناسب با اهداف و رویکردهای فوق و از طریق سفارتخانهها و رسانههای وابسته؛ قبل از انتخابات به اجراء درآمده، عبارتند از؛
1) تلاش سفارت انگلیس برای نزدیک شدن به احزاب سیاسی در ایران که اولین تماس در آذر 1387 با یکی از چهرههای سرشناس برقرار و به ایشان اعلام گردید ؛ سفارت قصد دارد با برخی احزاب سیاسی ایران ارتباط برقرار کند و در همانجا اعلام شد بعد از شما به سراغ آن احزاب خواهیم رفت ( این تلاش با تدابیر اطلاعاتی در همان مرحله با شکست مواجه شد) .
2) در اواخر سال87 از سوی دولت انگلستان دستورالعملی شامل 18 بند در خصوص انتخابات در ایران صادر شد که ضمن تقسیم کار در خصوص انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و نقش حوزه های مختلف نظام مورد توجه قرار گرفته است . و دستور العمل جمع آوری اخبارو اطلاعات صادرشد.
3) مسافرت متعدد دیپلماتهای انگلیسی به شهرهای مختلف ایران خصوصاً قم ،تماس با برخی ستادهای انتخاباتی کاندیداها در شهرستان ها ، حضور فعال دیپلمات های انگلیس در روز انتخابات در حوزههای مختلف و ... که مبین تلاشهای عملی مجموعه سفارت در راستای انتخابات میباشد. 4) بکارگیری گسترده کارمندان محلی از سوی سفارت انگلیس در امر جمعآوری اطلاعات از سطح شهر و فعالین سیاسی و شرایط اجتماعی . در این راستا استخدام و بکارگیری کارمندان محلی با تحصیلات عالی(دکتری)و بینش سیاسی بالا و گسیل آنها جهت ارتباطگیری با عناصر دارای دسترسی اطلاعاتی و دریافت تحلیل های اختصاصی ایشان همراه با اطلاعات با ارزش آنان در زمان انتخابات؛ بخشی از تلاش های سفارت بوده است .
5) فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسی ها در جمعآوری اطلاعات از ناآرامیها اغتشاشات پس از انتخابات بگونه ای که تقریباً بطور دائم کارمندان محلی خود را به صحنه های درگیری گسیل مینمودند و به دنبال جمعآوری بودندضمن اینکه به کارمندان محلی دستور داده شده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیل ها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند .
6) فعالیت نسبتاً متمرکز بی بی سی فارسی بر روند انتخابات در ایران در دوره قبل از انتخابات با خطوط القائی : شاداب نبودن انتخابات ، فرمایشی بودن انتخابات ، تمرکز تخریبی بر سیاست خارجی دولت تخریب وجهه دولت و ...
7) اعلام انتظار وقوع حوادث غیر منتظره و خونین از سوی دیپلماتهای انگلیسی؛
8) ارتباط شورای فرهنگی- آموزشی (BC) با بدنه جامعه به منظور بسترسازی ارتباطات از طریق اعطای بورس، برگزاری آزمونهای زبان، و ... . از این طریق انگلیس تلاش داشت تا با دور زدن دولت ایران، علاوه بر شناسایی و نشان افراد موردنظر، کمترین هزینه را در دسترسی به افراد مؤثر در شرایط بحرانی به دست آورد.
9) شناسایی عناصر مطلع از طریق برگزاری آزمون انگلیسی ILETS. در این روش سفارت انگلیس تلاش می کرد تا با شناسایی افراد مؤثر، زمینههای بهرهبرداری از آنها را در شرایط بحرانی فراهم سازد.
10) ایجاد بخش VIP (تشریفات) در بخش ویزا در راستای بهرهمندی از افراد دارای دسترسی در حوزههای مختلف کشور و نزدیکی به آنها به بهانه مصاحبه ویزا.
11) اقدام دیپلماتهای سفارت جهت ارتباط با نخبگان قومی و فرهنگی به منظور شناسایی و جلب آنها در جهت اهداف موردنظر.
12) حضور دیپلماتهای سفارت در مناطق مختلف کشور تحت پوشش دانشجویان زبان فارسی و ارتباطگیری با مردم منطقه.
13) ایجاد زمینههای جذب افرادسیاسی- فرهنگی در انگلیس در راستای منافع مورد نظر. (عطاءالله مهاجرانی)
14) ارتباط مؤسسات مطالعاتی- تحقیقاتی انگلیس با مراکز مطالعاتی- تحقیقاتی داخل کشور در راستای القاء و تاثیرگذاری. (چتهم هاوس، IISS)
15) فعال شدن انگلیس به عنوان بازوی اطلاعاتی آمریکا و اسراییل در راستای جبران عدم حضور آمریکا و اسراییل در ایران.
16) ارتباطگیری با برخی نخبگان، احزاب و شخصیتهای سیاسی به منظور جمعآوری اطلاعات و آمادهسازی آنها جهت همکاری با سرویس آن کشور.
17) تماس با اصحاب رسانه و مطبوعات به منظور تاثیرگذاری بر بدنه جامعه.
18) در اواخر فروردین یک دوره آموزشی در آلمان با حضور 5 تن از کانون وکلاء با موضوع حقوق شهروندی و جرائم سایبری برگزار گردید و افراد مذکور بعد از بازگشت به کشور با تشکیل کار گروههائی درصدد نظارت بر تخلفات انتخاباتی برآمدند.
19) برنامهریزی جهت اعزام گروهی از خبرنگاران به آمریکا جهت ارائه آموزشهای لازم در راستای نظارت بر روند انتخابات ریاست جمهوری به نیابت از آمریکا.
20) اظهارات برخی از مسئولین نمایندگیهای خارجی در ایران مبنی بر انتظار حوادثی غیر منتظره در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری.
21) اانتشار اخبارکذب در خصوص سیستم شنود تلفن همراه در ایران و توانمندیهای آن ، در این مورد شرکت نوکیا زیمنس که تجهیزات شنود را به ایران فروخته است اقدام به ارائه اطلاعات کذب مربوط به قابلیتهای سیستم شنود ایران نمود .
رویکردها و اقدامات بیگانگان علیه جمهوری اسلامی ایران پس از انتخابات شکوهمند 22 خرداد عبارتند از:
1- تضعیف جایگاه ولایت فقیه
این موضوع جزءرویکردها و اهداف اولویتی بیگانگان علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و عدم توجه برخی از جریانات سیاسی به فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری(به ویژه پس از خطبه های تاریخی نماز جمعه مورخه 29/3/88) مستمسک و بستر مناسبی جهت دامن زدن به مساله مذکور از سوی بیگانگان را فراهم نموده است. در همین راستا تلاش مذبوحانه مبتنی بر القاء شکاف میان نظرات مقام معظم رهبری با نظرات حضرت امام (ره) به صورت گسترده از سوی دستگاه تبلیغی دشمنان صورت می گیرد .
2- ایجاد انشقاق در صفوف یکپارچه ملت و تضعیف حمایت مردمی از اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی ؛
3- گسترش فضای اختلاف میان جریانات، احزاب و شخصیتهای سیاسی؛
4- به چالش کشاندن مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران وطرح ادعاهای درزمینه عدم برخورداری نظام و مسئولین از حمایت مردمی؛
5- تلاش جهت اثبات ناکارآمدی نظام در ایجاد دموکراسی، برگزاری انتخابات سالم، مقابله با بحرانهای اخیر و رعایت حقوق بشر؛
6- تاکید بر ضرورت حضور بیگانگان و ناظرین انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران جهت تضمین سلامت برگزاری انتخابات (این موضوع طی سالهای اخیر در دستور کار جدی کشورهایی چون آمریکا و انگلیس و گروهکهای وابسته؛ مانند نهضت آزادی قرار گرفته است .)
برخی از اظهارات مداخله جویانه مقامات سیاسی و اطلاعاتی آمریکا پس از انتخابات عبارتند از:
1- معرفی اراذل اوباش و دارای مشکلات اقتصادی و اجتماعی به عنوان پتانسیلهای مطلوب در راستای ایجاد بحرانهای داخلی از سوی رئیس سابق سازمان سیا
2- تاکید بر ضرورت ابطال انتخابات به بهانه "ضرورت توجه به خواستههای معترضین و رعایت اصول و ضوابط دموکراسی در انتخابات "؛
3- خط دهی برای الگوبرداری از نقش جوانان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 و بازسازی شرایط جهت بهرهبرداری از پتانسیل مذکور در راستای مقابله با نظام؛
4- اعزام و فعال نمودن عوامل خود تحت عناوین خبرنگاران افتخاری و آزاد پس از بازگشت خبرنگاران خارجی؛
5- آموزش نافرمانی های مدنی از طریق سایتهای اینترنتی(مانند سایت گذار؛ وابسته به مؤسسه خانه آزادی و سازمان سیا)؛
6- حمایت برخی مقامات آمریکایی و اروپایی از اغتشاشات خیابانی
7- صدور قطعنامه از سوی کنگره آمریکا در حمایت از آشوبگران و محکومیت نظام
- فعال نمودن شبکههای رسانهای و اینترنتی و ایجاد محیط سایبر و مجازی جهت القاء اخبار موردنظر، تحریک مردم به حضور در تجمعات غیر قانونی و اغتشاشات ، انتشار اخبار مجعول و غیرواقعی در مورد آمار کشته شدگان.
9- اصرار بر معرفی آشوبگران به عنوان مردم معترض و قرار دادن آنها در مقابل نظام.
10- ارتباط یکی از عناصر فعال ستاد88 (متهم؛ آقای رضا رفیعی ) با دفتر ویژه امور ایرانیان در دبی و خانم جیلیان برنز به عنوان افسر اطلاعاتی آمریکا؛ارسال اخبار و گزارشات مربوط به اغتشاشات از طریق سایتهای اینترنتی و همکاری با سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای عربی منطقه. نامبرده ضمن برقراری ارتباط با مؤسسات رسانهای آمریکایی؛مبادرت به اخذ تحلیل های متناسب با رویکرد بیگانگان و مغایر با اصول انقلاب از برخی مسئولین سابق کشور نموده و اطلاعاتی در خصوص تاثیرات تحریم ها از مسائل مربوط به جریانات انتخاباتی را در اختیارخانم نازی بیگلری از صدای آمریکا (VOA) قرار داده است .
11- پس از محدودیت دسترسی به شبکههای ماهواره ای؛ جریان اطلاعات به سمت اینترنت سوق داده شد و به منظور تسهیل استفاده از مطالب اینترنتی، نرم افزار پیشرفته ترجمه انگلیسی به فارسی و بالعکس را برای استفاده عمومی در اختیار کاربران ایرانی قرار دادند به گونه ای که با استفاده از این نرمافزار کاربران میتوانند مطالب سایتهای انگلیس را به فارسی برگردانده و مطالعه کنند . این اقدام به منظور دسترسی کاربران ایرانی به حداکثر اطلاعات به زبان انگلیسی ( خصوصاً سایت BBC ) مرتبط با بحران تمهید شده هر چند که دارای کاستیهای جدی میباشد .
12- ارائه پیشرفتهترین امکانات نرمافزاری به گونهای که امکان دیدن فیلم از طریق یک رایانه با خطوط تلفنی و مودم و اینترنت با سرعت پایین را فراهم کردند تا مرتبطین خود با حداقل امکانات از فیلمهای مورد نظر در خصوص اغتشاشات استفاده کنند .
13- هک سایتهای متعلق به هر دو جریان موجود در کشور و همچنین سایتهای مربوط به مسؤلین نظام ، سایتهای متعلق به برخی کاندیداها و ... توسط بیگانگان جهت تشدید جو بدبینی داخلی. در این مورد در برخی موارد از طریق مجاری داخلی ( شرکت شاتل و ... ) اقدام به هک نموده تا نشانهای از عوامل خارجی به چشم نخورد و کاملاً به نزاع داخلی تبدیل شود .
14- فعال نمودن شرکت آمریکایی فیس بوک در راستای تسهیل ارتباطات میان کاربران ایرانی و سایر کشورها در خصوص ایران. این شرکت با استناد به این که بسیاری از مردم جهان از فیس بوک برای مبادله اطلاعات درباره سرنوشت انتخابات ایران استفاده میکنند، نسخه آزمایشی زبان فارسی خود را ارائه کرده تا فارسیزبانان از آن به زبان مادری خود استفاده کنند .
15- در دوره اغتشاشات ؛ برخی سایتهای وابسته بیگانه شماره تلفن ها ، نام های کاربری و واژه های رمز را به صورت مجانی در اختیار کاربران قرار دادند تا در صورت قطع کامل خدمات اینترنتی در ایران ، مرتبطین و افراد ، از طریق این تلفن ها بتوانند از اینترنت دایلآپ استفاده کنند
16- در راستای افزایش آموزش دادن اطلاعات مربوط به مبارزات خشونت آمیز و مبارزات مسالمت آمیز ، حجم عظیمی از این آموزش ها در ایام اغتشاشات ،بر روی اینترنت به زبان فارسی منتشر نمودند. در این راستا دو دسته مطالب قابل دستیابی است:
الف) مطالب مربوط به آموزش روش های اعتراض خشونت بار مانند : ساخت بمب دارای کنترل از راه دور و بمب های ساعتی ، روش مبارزه با نیروهای ضد شورش ، روش های مضروب ساختن پلیس ، ساخت اسپری های گاز اشک آور در خانه ، جمع آوری و انتشار مشخصات کامل افراد بسیجی
ب) مطالب مربوط به آموزش روش های اعتراض مسالمت آمیز مانند : تلاش برای تهیه سی دی و یا بلوتوث صحنه های مورد نظرپاشیدن رنگ سبز بر روی عکس ها و تبلیغات حکومتی ، روشن نمودن چراغ اتومبیل ها در ساعات اولیه غروب به نشانه اعتراض ، توصیه به تداوم شعار دهی بر پشت بامها .
17- حضور یک وکیل آلمانی مرتبط با کانون وکلاء در داخل کشور و استقرار در یکی از هتلهای واقع در کانون اغتشاشات .
18- حضور مستقیم برخی دیپلماتها در تجمعات غیر قانونی خیابانی (از قبیل برخی سفرای کشورهای اروپایی و انگلیسی ) و جمعآوری اطلاعات توسط برخی از مرتبطین سفرا با حضور در تجمعات غیر قانونی و نیز حضور معاون سفیر فرانسه در مراکز رایگیری با ظاهری مبدل که مستندات آن در پرونده موجود است؛
19- مساعدت و حمایت مالی آشوبگران و گروهکهای ضد انقلاب از سوی برخی کشور های اروپائی از جمله انگلیسی و اعطاء ویزا و پناهندگی به عناصر اغتشاشگر؛
20- بهرهبرداری از کارمندان محلی توسط برخی سفارتخانه های اروپایی جهت جمعآوری اطلاعات و القاء اخبار موردنظر؛
21- فعال بودن دونفر از کارمندان محلی آلمان در جهت تلاش برای جمعآوری امضاء به منظور مسافرت دبیر کل سازمان ملل متحد به کشور
22- تلاش جهت راهاندازی اعتصاب در کشور.
23- ارائه آموزش تخصصی جمعآوری اخبار به کارمندان محلی در آلمان.
24- جمعآوری اطلاعات بطور شبکهای توسط متهمه خانم کلیوتید ریس (تبعه فرانسه) از اغتشاشات و نیز القاء ضرورت اعتصاب در نزد مخاطبین برحسب اعترافات نامبرده در مورخ 10/4/88 .
25- حمایت از تجمعات اعتراضآمیز در خارج از کشور توسط برخی کشورهای اروپائی
26- تهدید به فراخوانی سفراء اروپائی جهت اعمال فشار بر کشور و افکار عمومی
27- تهدید به افزایش تحریم علیه جمهوری اسلامی.
28- ایجاد محدودیت صدور ویزاء برای دولتمردان جمهوری اسلامی ایران .
29- در زمان اغتشاشات سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی منابع خود را فراخوانده و اعلام نمودهاند قصد دارند با آنها درخصوص انتخابات گفتگو نمایند . علاوه بر این موارد در هنگام اغتشاشات دو نفر از وابستگان به سرویس اطلاعاتی اسرائیل در صحنه های درگیری دخالت داشته و در آتش زدن اتوبوسها مشارکت نموده اند . دو نفر متنفذ نیز در تمامی شب های اغتشاش تا آخرین ساعات شب در صحنه اغتشاشات حضور یافته و به جمعآوری اطلاعات پرداختهاند .
30- اقدامات سیاسی بیگانگان به ویژه انگلیس ،آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی کاملاً در راستای تشدید، برجستهسازی و ایجاد امید برای ادامه اغتشاشات و اعتراضها و سرعت بخشی به آن بوده است. در این راستا به لحاظ دیپلماتیک اقدامات نامتعارف قابل توجهی صورت پذیرفته که اصلیترین محورهای آن به قرار زیر است :
- اعلام مواضع و صدور بیانیه مداخلهجویانه از سوی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در خصوص شرایط و وضعیت پس از انتخابات ایران. در این اظهارات به موضوعاتی مانند : ابراز نگرانی از وقوع بیقانونی در انتخابات و فشار حکومت به اغتشاشگران، اظهار همدردی با حاضران در اغتشاشات، محکومیت موج بازداشتها و سرکوب اغتشاشگران، ضرورت بازشماری آراء و اعلام آمادگی برای یاریرسانی به تظاهرکنندگان در نمایندگیهای خود اشاره شده است.
- ارائه مجوز راه پیمائی و کمک به گروههای تظاهرکننده علیه جمهوری اسلامی ایران در مقابل نمایندگیهای ایران در کشورهای مختلف جهان.
- حمایت علنی از اغتشاشگران با اعلام باز بودن درب سفارتخانههای برخی کشورهای اروپائی بر روی عوامل اغتشاشگر
- صدور بیانیه و سازماندهی تظاهرات از سوی برخی احزاب سیاسی اروپائی و تلاش برای یکپارچه کردن اعتراضات سیاسی در میان کشورهای اروپائی علیه جمهوری اسلامی ایران
نقش دستگاههای سیاسی، اطلاعاتی و رسانهای انگلیس در حوادث مربوط به پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری :
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی، انگلیسیها که به لحاظ نفوذ در حاکمیت و شناخت دقیق از ساختار و رفتارهای سیاسی دولتمردان جدید دچار ضربه شدید و فقر قابل توجه اطلاعاتی شده بودند، در طول سی سال گذشته تلاشهای وسیعی جهت افزایش آگاهی خود انجام دادند. اینان که خود را وارثان بزرگ امپراطوری بریتانیا میدانند، بعد از افول دوران طلائی گذشته، در حال حاضر خود را نه به عنوان یک ابرقدرت بلکه به عنوان یک قدرت محوری در سیاست جهانی با نقش جدید، قلمداد مینمایند که با توجه به رویکردهای جدید وزارت خارجه انگلستان و توجه بیشتر به خاورمیانه و علیالخصوص ایران، اقدامات وسیعی را جهت جاسوسی واشراف بر اوضاع سیاسی- اجتماعی و گسترش حوزه نفوذ خود به مورد اجرا میگذارند.
هر چند بسترهای روابط دو کشور به نسبت قبل از انقلاب به طور بنیادی متحول شدهاند، اما انگلیسیها همچنان در تلاش برای حضور و نفوذ در ارکان و سطوح مختلف در جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه و تعقیب منافع سیاسی و فرهنگی و اقتصادی خود میباشند.
کشور انگلیس باصطلاح به طور رسمی و به ظاهر هر نوع سیاست تغییر رژیم از نوع سخت را رد میکند، اما از سوی دیگر در لایههای پنهان با ایجاد بسترهای مناسب جهت برقراری ارتباط با گروههای مختلف جامعه سعی در بهرهبردن از استراتژی براندازی از نوع نرم را دارد. بیتردید انتخابات در ایران یکی از مهمترین موضوعاتی است که انگلیسیها در تلاشند از جزئیات آن مطلع بوده تا به اقتضای وضعیت، برنامهریزی لازم در جهت مداخله وبهرهبرداری از نقاط ضعف وآسیبهای داخلی، به منظور تغییر افکار و رفتار در راستای سیاستهای متبوع خود به عمل آورند.
شورای فرهنگی آموزشی بریتانیا که به عنوان بخش فرهنگی سفارت انگلیس در ایران فعالیت می کرد ، سابقه حضور در کشور از زمان قبل از انقلاب اسلامی (تحت عنوان انجمن ایران و انگلیس) را دارا بوده ؛ و در دوره جدید از سال 2001-2000 میلادی با نام شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس آغاز بکار کرده است. شورای فرهنگی انگلیس سازمانی مستقل و در بیش از 100 کشور دنیا دارای شعبه بوده و مرکز آن در لندن مستقر می باشد؛ اما در ایران بخش فرهنگی سفارت انگلیس محسوب میگردد.
از جمله فعالیتهای متعدد بریتیش کانسیل(BC ) می توان به : برگزاری آزمونهای عمومی و تخصصی زبان انگلیسی ، مشاوره های آموزشی ، اعطای بورسیه در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی ، و نیز به نخبگان ، محققان ، اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ، مسئولین و کارمندان دستگاههای مختلف ، روزنامه نگاران و نظایر اینها اشاره کرد. از سوی دیگر هدایت پروژه های علمی ، آموزشی ،پژوهشی و هنری با مشارکت مراکز ایرانی و انگلیسی ، پروژه های مشترک دانشگاهی و موارد متعدد دیگر در زمره امور محوله این مرکز قرار دارند.
اگرچه فعالیتهای مذکور فی نفسه اموری عادی بنظر می رسند ؛ اما نکته مهم آن است که این مرکز انگلیسی در پوشش این پروژه ها اهداف و مقاصدی نظیر: شناسایی و جذب نخبگان علمی و دانشگاهی ، طرحها و پروژه های مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، جمع آوری اطلاعات در زمینه های مختلف در قالب نظرسنجی از مراجعین حضوری ، برگزاری جلسات مشاوره عمومی و خصوصی برای افرادی که قصد تحصیل و یا مهاجرت به خارج از کشور دارند؛ و موارد متعدد دیگری را دنبال می کند.
این شورا با هماهنگی و همکاری با سفارت انگلیس در تهران هر سال در قالب بورسهای چونینگ وزارت خارجه انگلیس ، تعدادی از بهترین دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاههای ایران را برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و یا گذراندن فرصت مطالعاتی و تکمیل پروژه های خود شناسایی ، و با انجام مصاحبه نسبت به اعزام آنها اقدام می کند که در همین رابطه برخی از این افراد پس از اتمام مدت دوره تحصیلی دیگر تمایلی برای بازگشت به ایران ندارند
در معرفی انواع دیگر بورسهای اعطایی شورای فرهنگی انگلیس می توان به بورسهای کوتاه مدت و کمک هزینههای تحصیلی اشاره کرد که به برخی اساتید دانشگاهها و افرادی از دستگاههای مختلف داخل کشور اختصاص می یابد؛ و آنها با سفر به انگلستان نیز از تسهیلات دفتر مرکزی آن در لندن بهره مند می شوند.
شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس تلاش وافر دارد تا با تمامی افرادی که تحت عناوین مختلف به انگلیس اعزام می نماید، پس از بازگشت به کشور همچنان ارتباط خود را حفظ نموده و از آنها در مقاطع مختلف در جهت تامین منافع انگلستان استفاده کند. به عبارت دیگر این قبیل افراد در زمره مرتبطین شورای فرهنگی در سازمانهای مختلف داخلی قرار می گیرند؛ و حتی از این افراد به بهانه های مختلف برای شرکت در مراسم و مناسبتهای سفارت انگلیس و شورای فرهنگی دعوت به عمل میآید که طی برگزاری این قبیل مراسمها دیپلماتهای ارشد و مظنون به فعالیتهای اطلاعاتی انگلیس با طرح موضوعات مورد علاقه ؛ اطلاعات کاملی از این افراد ، و همچنین مشاغل و جایگاههای آنها در مراکز دولتی را کسب می کنند.
به هرحال اساس کار انگلیسیها بطور اعم و شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس بطور اخص ، بر شناسایی و جذب افرادی در دستگاههای گوناگون جمهوری اسلامی ایران قرار دارد تا با استفاده از آنها به مقاصد و اهداف اطلاعاتی خود در کشور جامه عمل بپوشانند.
برگزاری دوره هایی با حمایت بریتیش کانسیل و مشارکت مراکز انگلیسی و ایرانی در داخل کشور است که طی آن نمایندگانی از شورای انگلیس ضمن آشنایی با محققان ایرانی؛ از آنها دعوت می کنند که مراحل پایانی پروژه های خود را در قبال پرداخت کلیه هزینه ها(سفر،اقامت،تحصیل و...) در انگلیس به انجام رسانند . نکته مهم آن است که برخی از این پروژه ها به لحاظ اهمیت در زمره پروژه های ملی قرار می گیرند و محققان مربوطه نیز بعضاً طی همکاری آنها با شورای فرهنگی و آموزشی انگلیس و یا سایر مراکز انگلیسی زمینه ساز سوء استفاده بیگانگان را فراهم نموده اند .
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات و حضور جدی نامزدها در عرصه سیاسی _تبلیغاتی کشور، بخش سیاسی سفارت با حضوری جدی و آرایشی منظم که از کارمندان محلی و توانمند این بخش تشکیل گردیده، از اواخر فروردین88 با سازماندهی و تقسیم وظایف، جهت انجام جمعآوری اطلاعات و اخبار از موضوعاتی چون: دیدگاههای مسئولین نظام ، نمازهای جمعه، صدا وسیما، سپاه و بسیج و نظرات فرماندهان عالیرتبه، مساجد، محافل سیاسی، نشریات و روزنامهها وسایتهای اینترنتی، شاخصهای اقتصادی، بازار و تجارت و حضور در جوامع روستائی، اقدام نمودند. بر همین اساس بخش سیاسی هفتهای دو روز جهت جمعبندی اطلاعات و اخبارجمع آوری شده با حضور رئیس بخش و آقای توماس برن، اقدام به تشکیل جلسه نموده وجمعبندی گزارش نهائی تهیه میگردید. درهمین راستا؛برخی از اقدامات این کشور در راستای پیگیری و تحریک اغتشاشات اخیر عبارتند از: 1- سفارت انگلیس چند ماه قبل از انتخابات با تشکیل کارگروهی جهت بررسی تحولات روزانه کشور مبادرت به رصد نمودن اخبار خبرگزاریها ، وب سایتها ، وب لاگها ، نظرات مردمی ، دانشجویان ، روحانیون ، مقامات صداوسیما ، سپاه و بسیج نموده و با نزدیک شدن به ایام انتخابات ؛سفرهای استانی دیپلماتها وکارمندان محلی آغاز گردید که در این راستا بررسی نظرات برخی اقوام مختلف ایرانی نسبت به هر کاندیدا مورد توجه آنها بوده است.
2- فعالیت گسترده اطلاعاتی انگلیسی ها در جمعآوری اطلاعات از ناآرامی ها و اغتشاشات پس از انتخابات بگونه ای که تقریباً بطور دائم کارمندان محلی خود را به صحنه های درگیری گسیل
می نمودند و به دنبال جمعآوری اطلاعات بودند . ضمن اینکه به کارمندان محلی دستور داده شده بود تا با احزاب سیاسی تماس گرفته و تحلیل ها و نقطه نظرات آنان را گردآوری و گزارش نمایند .
3- بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات؛ سفارت انگلیس مبادرت به خط دهی انتشار اخبارکذب مبنی بر تقلب در انتخابات نموده و ضمن اعلام ساختگی و جعلی بودن آراء، اغتشاشات و تجمعات غیر قانونی را به عنوان اعتراض و حق مردم مطرح می نمود .
برگزاری جلسهای از سوی وزارت امور خارجه انگلیس با حضور گروهکهای اپوزیسیون (از جمله منافقین)در لندن پس از شکل گیری اغتشاشات که در این جلسه مقرر گردید ؛استراتژی ذیل در دستور کار معترضین و اپوزیسیون قرار گیرد:
الف ) استمرار اغتشاشات و تجمعات غیر قانونی (به ویژه پس از اقامه نمازجمعه تاریخی مورخ 29/3/88 .
ب) عدم مشارکت آشکار و تابلودار گروهکهای اپوزیسیون ؛
ج) تفکیک اعتراضات از خط خشونت(در قالب نافرمانی مدنی).
4- شرکت کلیه دیپلماتهای سفارت انگلیس در راهپیمایی ها و تجمعات غیر قانونی پس از انتخابات.
5- یکی از متهمین حوادث اخیر؛ در بازجویی های انجام شده به حضور غیر قانونی در جمع طرفداران آقای کروبی در سعادت آباد به همراه همسر خود ، حضور در تجمعات غیرقانونی طرفداران میرحسین موسوی در سعادت آباد و گیشا اعتراف کرده و به حضور الکس پینفیلد دبیر اوّل سیاسی و توماس برن( دبیر دوم سیاسی که پس از حوادث اخیر از کشور اخراج گردید) ؛در مورخه 24/3/88 در خیابان سنایی حین درگیری و آشوب حضور کاردار انگلیس در یکی از تجمعات غیرقانونی بعد از انتخابات ، شرکت ساموئل مورگان دیپلمات بخش روابط عمومی در مورخه 25/3/88 در حوالی خیابان مطهری و شریعتی حین آشوب و دستگیری برخی معترضین ، حضور توماس برن در مورخه 28/3/88 در خیابان انقلاب در راه پیمایی غیرقانونی ، شرکت پاول بلامی معاون بخش ویزا ( اخراجی از کشور ) در تاریخ 28/3/88 در میدان فردوسی وعکس برداری از تجمع آنروز ، و حضور ساموئل مورگان در مورخه27/3/88 در خیابان کریمخان در راهپیمایی غیرقانونی اعتراف نموده است.(حسین رسام؛بازجویی 6/4/88 صفحات 12 و13)
همچنین تعدادی از متهمین صراحتاً معترف هستند که در جریان تجمع غیر قانونی طرفداران آقای موسوی در بهارستان الکس پینفیلد دبیر اوّل سیاسی سفارت از آنها درخواست داشته که به میدان بهارستان رفته و مشاهدات خود را گزارش کنند .(آرش مؤمنیان،حسین رسام)
سفیر انگلیس از کارمندان محلی درخواست داشته که اوضاع در سایر شهرها را بررسی و گزارش نمایند.
قبل از انتخابات الکس پینفیلد و یکی از کارمندان محلی بخش سیاسی با چند نفر از اعضاء ستاد مرکزی یکی از کاندیداهای معترض ملاقات داشته ، و با برخی نفرات وابسته به احزاب و مسئولین برخیNGOها نیز ملاقات نموده است. بعد از انتخابات نیز در مورخه 4/4/88 در قسمت VIPبخش کنسولی سفارت؛آقای پینفیلد با یکی از افراد مطرح سیاسی اصلاح طلب ( به هنگام اخذ ویزا) ملاقات نموده و پیرامون نامزدهای انتخابات و حوادث پس از آن و خطبه های تاریخی نماز جمعه مورخ 29/3/88 مذاکره نموده است. (حسین رسام؛ بازجویی مورخه 9/4/88 صفحات 17 و18)
تخصیص بودجه 300 هزار پوندی برای پرداخت به NGOهای داخلی. کمک به این NGOها میتوانست شبکهای منسجم و هماهنگ از سازمانهای غیردولتی را برای بهرهگیری در شرایط بحران سازماندهی نماید.
شناسایی عناصر دسترسیدار از طریق برگزاری آزمون زبان انگلیسی ILETS. در این روش سفارت انگلیس تلاش داشت تا با شناسایی افراد مؤثر، زمینههای بهرهبرداری از آنها را در شرایط بحرانی فراهم سازد.
تلاش جهت پخش فیلمهای دارای عدم مجوز پخش در داخل سفارت با هدف جلب نظر کارگردانان و تهیهکنندگان فیلمها جهت استفاده در مواقع ضروری.
ایجاد بخش VIP (تشریفات) در بخش ویزا در راستای بهرهمندی از افراد دارای دسترسی در حوزههای مختلف کشور و نزدیکی به آنها به بهانه مصاحبه ویزا.
تلاش دیپلماتهای سفارت جهت ارتباط با نخبگان قومی و فرهنگی در راستای شناسایی و جلب آنها در راستای اهداف موردنظر.
حضور دیپلماتهای سفارت در مناطق مختلف کشور تحت پوشش دانشجویان زبان فارسی و ارتباطگیری با مردم منطقه.
ایجاد زمینههای جذب شخصیتهای سیاسی- فرهنگی در انگلیس در راستای منافع مورد نظر. (عطاءالله مهاجرانی)
ارتباط مؤسسات مطالعاتی- تحقیقاتی انگلیس با مراکز مطالعاتی- تحقیقاتی داخل کشور در راستای القاء و تاثیرگذاری. (چتهم هاوس، IISS)
پر کردن خلاء اطلاعاتی آمریکا و اسراییل توسط انگلیسیها در راستای جبران عدم حضور آمریکا در ایران.ارتباطگیری با نخبگان، احزاب و شخصیتهای سیاسی به منظور جمعآوری اطلاعات و آمادهسازی جهت همکاری با سرویس آن کشور.
تماس با اصحاب رسانه و مطبوعات به منظور تاثیرگذاری بر بدنه جامعه