خبرنامه دانشجویان ایران: مناظره ایمان ملکا، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علی خضریان عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در برنامه دیروز امروز فردا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این مناظره که به مناسبت سالروز 16 آذر در برنامه زنده دیروز - امروز - فردا برگزار شد، دو عضو اسبق فعال دانشجویی، روند تاریخی جنبش دانشجویی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.
مهم ترین محورهای این مناظره به شرح ذیل است:
ایمان ملکا:
- من به جریان دانشجویی معتقد هستم که در برخی از برههها نقش جنبش را برعهده میگیرد. این زمانی است که جریان دانشجویی بیرون از دانشگاه به مردم می پیوندد.
- اول در سال 1385 و در قضیه تحصن و سپس در زمان مصدق و سپس در دهه پنجاه و سپس سال 58 ، این جنبش در دوران جنگ غایب است، سپس در دوران اصلاحات به اوج خود می رسد و سپس در 88 و 92 فعالیت آن جدی می شود.
- جنبش دانشجویی سابقه بیشتری از نهاد دانشگاه دارد؛ ما جنبش های دانشجویی داریم.
- عده ای دانشگاه را به عنوان یک مسئله میدانند. و با یک نگاه بی اعتمادی به آن نگاه می کنند. امام در شکستن این نگاه موثر بودند.
- ما در ایران حزب درست و حسابی نداریم که بخواهند شاخه دانشجویی داشته باشند. این می شود که بعد از انقلاب بحث وحدت حوزه و دانشگاه را می بینیم.
- آقای احمدی نژاد در دوران خودش بر جریان دانشجویی تکیه ندارد و بر توده ها تکیه می کند.
- من ماجرای سفارت انگلیس را جنبش دانشجویی می دانم.
- در زمان سال 1358 هم همه مخالف بودند ولی فقط یک نفر یعنی امام بود که موافق بود.
- سوال من این است که موسسین انجمن اسلامی را همچنان شما قبول دارید؟
- افراد دیگری که به جز بازرگان در انجمن اسلامی بودند نظر آقای بازرگان را نداشتند.
- من به آقای بازرگان اعتقاد دارم ولی نقدهای مهمی هم به ایشان دارم.
- من فکر میکنم دوستان تصویر امام را گرفتند و عکس امام را رها کردند. من همه اندیشه امام را قبول دارم.
- شما از امام فقط عکس ایشان و کلیپ ها را می بینید.
- عدالتخواهی آزادی خواهی و دین باوری را در انجمن اسلامی با هم باید داشته باشیم.
- 16 آذر چون دانشجویان نتوانستند با توده ارتباط بگیرند شکست خورد.
- انجمن همان قدر که اسلامی هستند انجمن هم هستند؛ انجمنی نباید با متحجرترین لایه های اجتماعی در جامعه ارتباط بگیرد. نباید به مسائل سیاه و سفید نگاه کنیم.
- اصول گرایان گاهی دین باوری و عدالتخواهی را داشتند و آزادی خواهی را رها کردند.
- 16 آذر تفضل دارد به 13 آبان. چون در 16 آذر بر استکبار داخلی و خارجی تمرکز دارد.
- در زمان اصلاحات 16 آذر دوباره احیا شد و پیشی گرفت. من می گویم که باید فضا را باز گذاشت و همه حتی مارکسیست ها و .. حضور داشته باشند.
- انجمن های اسلامی چون فضایی در دانشگاه نبود به سراغ رکن قدرت رفتند. ما میخواستیم که نقد بکنیم اما دنبال براندازی نبودیم.
- من هم قبول دارم که هر کس اینکار را بکند و فضا را ببندد غلط است. آقای هاشمی الان با آقای هاشمی سال 72 یکی نیست.
- نمیخواهم بگویم آقای هاشمی اشتباه نداشت ولی باید به ایشان احترام گذاشت.
- من می گویم که باید فضا را باز گذاشت و همه حتی مارکسیستها و .. حضور داشته باشند.
- انجمنهای اسلامی چون فضایی در دانشگاه نبود به سراغ رکن قدرت رفتند.
علی خضریان:
- جنبش دانشجویی را پیش از تاسیس نهاد دانشگاه نمی دانم حتی بعد از آن هم جنبش دانشجویی به معنای واقعی برای مدتی وجود نداشت.
- جنبش دانشجویی نیاز به این دارد که یک گفتمانی را فراگیر کند چون با تاسیس دانشگاه در سال 1313 دانشجویان بسیار اندک بودند و با تعداد بسیار اندکی نمی توانستند یک جریانی را ایجاد کنند. دوم اینکه دانشجویان در سال 1313 چون از کانال خاصی وارد شده بودند عدالتخواه نبودند و این ویژگی بزرگ و اصلی جنبش دانشجویی را ندارند.
- در سال 1321 به بعد انجمن اسلامی شکل گرفت. این واقعه در پی این بود که دانشجویان مسلمان در یک اقلیت بودند و همیشه تحت فشار برای هر حرکتی من جمله اقامه نماز بودند. آنها از این ناراحت بودند که چرا در یک جامعه اسلامی همچنین جوی وجود دارد.
- در دهه 30 اتفاق مهمی در جنبش دانشجویی میافتند که الان هم بخاطر همان اینجا هستیم. یعنی واقعه 16 آذر . این همان چیزی است که آقای ملکا از آن یاد نکردند.
- در قضیه تبعید امام از سال 42 به بعد مدام دانشجویان برای آن واقعه سالگرد می گرفتند.
- من معتقدم که آقای بازرگان هیئت موسس انجمن اسلامی نیست. چون در کلیه کتب نوشته شده که انجمن اسلامی در دانشکده پزشکی انجمن اسلامی تشکیل شده و این در حالی است که آقای بازرگان مهندسی خوانده اند و اینکه در سال1321 اصلا آقای بازرگان دانشجو نبودند.
- آقای بازرگان خودش را در کتابش عضو موسس انجمن اسلامی نمی داند. برخی ها می خواهند که پای نهضت آزادی را به انجمن اسلامی باز کنند.
- بچه های انجمن اسلامی همیشه داعیه دار حضرت امام هستند. چرا آنها با دیدن عکس امام در کلیپ هاشان سوت و کف می زنند و همچنین موقع دیدند تصویر آقای بازرگان. اما امام به شدت به آقای بازرگان و نهضت آزادی انتقاد دارند و بشدت آنها را مورد خطاب قرار می دهند.
- از آقای ملکا که این حرف را زدند و ادعای خط امام دارند بعید است. این یک مغالطه است.
- برخی اتفاقات در بعد از انقلاب جنبش دانشجویی را از ریل خود خارج کرد.
- بر خلاف سخنان آقای ملکا که گفتند دانشجویان عوض انجمن اسلامی در جنگ نبودند باید بگوییم که انجمن اسلامی واحد جنگ داشتند و بسیاری از شهدای ما عضو انجمن اسلامی بودند.
- در همان زمان جنگ در آستانه مجلس سوم که فضای سیاسی به سمت دو قطبی رفت کار را از ریل خارج کرد که هنوز دارد ضربه میزند.
- در آن زمان دفتر تحکیم وحدت بزرگترین خطای تاریخ جنبش دانشجویی را رقم زدند و از یک بخش سیاسی احزاب حمایت کردند و آن مجمع روحانیون مبارز بود.
- زمانی که در انتخابات مجلس چهارم مجمع روحانیون رای نمی آورند تحکیم وحدت افول می کند و البته فشار سیاسی بیرون هم هست موثر بود تا حدی که دولت اجازه انتقاد را به دانشجویان نمی دادند و می گفتند مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است و نتیجتا رهبری آمدند و گفتند که خدا لعنت کند کسی را که نمی خواهد دانشگاه و دانشجو سیاسی باشد.
- بعد از عدم توافق در جریان راست سیاسی با آقای هاشمی برای انتخابات سال 76، آقای هاشمی به سمت جریان چپ رفت و با آنها به توافق رسید.
- در سال 75 و 76 به صورت هدایت شده انجمن های اسلامی می روند و از آقای هاشمی انتقاد می کنند. این مراسم ها و انتقادها با حضور افرادی هستند که به آقای هاشمی نزدیک هستند. عبدالله نوری، عطالله مهاجرانی و حتی سعید حجاریان یعنی از منصوبین آقای هاشمی در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری .
- شما گفتید تشکل های دانشجویی با درد متولد شدند اما من سوالم این است که چرا در سال 87 مجموعه شما در دانشگاه تهران بچه های مجموعه ما را مورد ضرب شتم قرار می دهند. کسانی با ما اینطور رفتار میکنند که لیدر فکری آنها یعنی آقای خاتمی می گویند زنده باد مخاف من.
- دبیر یکی از انجمن های اسلامی تحکیم در وبلاگ خود نوشت که من کمونیستم.
- فضای آرام یعنی اینکه دانشجو حرف سیاسی را می فهمد و مساله سیاسی را درک می کند.
- آنان که می گویند فضای دانشگاه مرده است هماهنهایی هستند که در دانشگاه بوعلی همدان کسی را که نمیخواست اصلاحاتی باشد از پل عابر پیاده دانشگاه به پایین پرتاب میکنند.
- عده ای اززیاب به دانشگاه ارومیه رفته اند. ما حق می دهیم که باید رئیس دانشگاه را عوض کنند. اما نباید دانشجویی بخاطر حمایت این ارزیابها، به سلف دانشگاه برود و درخواست غذای رایگان کند و با مخالفت کارگر سلف، به صورت او آب دهان بیاندازد.
- روز شنبه دیدار دانشجویان با رئیس جمهور است. باید اجازه فرصت به دانشجویان داده شود برای صحبت و نباید این حق و این فرصت را از آنها گرفت.
مشروح این مناظره به شرح ذیل است:
در این مناظره ایمان ملکا، دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران پیرامون بایدهای و نبایدهای جنبش دانشجویی به سخنرانی پرداخت.
وی گفت: من به جریان دانشجویی معتقد هستم که در برخی از برههها نقش جنبش را برعهده می گیرد. این زمانی است که جریان دانشجویی بیرون از دانشگاه به مردم می پیوندد. اول در قضیه تحصن و سپس در زمان مصدق و سپس در دهه پنجاه و سپس سال 58 ، این جنبش در دوران جنگ غایب است، سپس در دوران اصلاحات به اوج خود می رسد و سپس در 88 و 92 فعالیت آن جدی می شود.
ملکا با بیان اینکه جنبش دانشجویی سابقه بیشتری از نهاد دانشگاه دارد؛ ما جنبش های دانشجویی داریم اظهار داشت: عده ای دانشگاه را به عنوان یک مسئله میدانند. و با یک نگاه بی اعتمادی به آن نگاه می کنند. امام در شکستن این نگاه موثر بودند.
ملکا گفت: ما در ایران حزب درست و حسابی نداریم که بخواهند شاخه دانشجویی داشته باشند. این می شود که بعد از انقلاب بحث وحدت حوزه و دانشگاه را می بینیم. آقای احمدی نژاد در دوران خودش بر جریان دانشجویی تکیه ندارد و بر توده ها تکیه می کند.
دبیر اسبق انجمن تهران با اشاره به اینکه من ماجرای سفارت انگلیس را جنبش دانشجویی می دانم، گفت: در زمان سال 1358 هم همه مخالف بودند ولی فقط یک نفر یعنی امام بود که موافق بود؛ سوال من این است که موسسین انجمن اسلامی را همچنان شما قبول دارید؟
علی خضریان پس از این گفت: در سال 1321 به بعد انجمن اسلامی دانشجویان شکل گرفت. این واقعه در پی این بود که دانشجویان مسلمان در یک اقلیت بودند و همیشه تحت فشار برای هر حرکتی من جمله اقامه نماز بودند. آنها از این ناراحت بودند که چرا در یک جامعه اسلامی همچین جوی وجود دارد که برای اقامه نماز تحت فشار هستند.
وی ادامه داد: در دهه 30 اتفاق مهمی در جنبش دانشجویی میافتد که الان هم بخاطر همان اینجا هستیم. یعنی واقعه 16 آذر . این همان چیزی است که آقای ملکا از آن یاد نکردند. اهمیت 16 آذر سال 32 از این جهت است که در آن برهه جریان روشنفکری موجود به دو بخش تقسیم شدند؛ یک بخش کسانی بودند که با دولت کودتای زاهدی همراهی کردند با هدف حفظ پست و مقام و یک بخش کسانی بودند که از ترس جان و مال، سکوت اختیار کردند و در این بین تنها جریان دانشجویی مسلمان بود که در مقابل دولت کودتا سکوت نکرد.
خضریان گفت: در دهه 40 هم اتفاق مهمی رخ داد و در قضیه تبعید حضرت امام و از سال 42 به بعد، مدام دانشجویان برای آن واقعه سالگرد می گرفتند.
وی با انتقاد از انجمن تهران که از مهندس بازرگان به عنوان موسس انجمن اسلامی یاد می کنند، گفت: من معتقدم که آقای بازرگان عضو موسس انجمن اسلامی دانشجویان نیست. چون در کلیه منابع و کتب مربوطه بیان شده که انجمن اسلامی دانشجویان اولین بار در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تشکیل شده و این در حالی است که آقای بازرگان مهندسی خوانده اند و دوم اینکه اصلا آقای بازرگان در سال1321 دانشجو نبود.
خضریان در ادامه اظهار داشت: سوم اینکه به طور مثال اگر روزی آقای ملکا فرد مهمی شدند و بخواهند، خاطرات خود را بنویسند باید به این اشاره کنند که در سال 88 از اعضای اصلی کمیته دانشجویی آن کاندیدای بازنده انتخابات بوده اند؛ اما اگر اشاره نکردند ممکن است بگوییم فراموش کردهاند، این هم محتمل است ولی نمی شود ایشان خاطرات سال 88 را ذکر کنند و به نقش خود اشاره ای نداشته باشند؛ آقای بازرگان هم همینطور؛ ایشان خودش در کتاب خاطراتش به تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان در آن برهه اشاره کرده است اما هیچ ادعایی مبنی برنقش خود در تاسیس این تشکل ارائه نکرده است. برخی ها می خواهند که پای نهضت آزادی را به انجمن اسلامی باز کنند.
خضریان با انتقاد از انجمن تهران گفت: بچه های انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران همیشه داعیه دار حضرت امام(ره) هستند. آنها با دیدن عکس امام در کلیپ هاشان سوت و کف می زنند و موقع دیدند تصویر آقای بازرگان هم سوت و کف می زنند! اما امام به شدت به آقای بازرگان و نهضت آزادی انتقاد دارند و بشدت آنها را مورد خطاب قرار می دهند. چطور می شود خط امامی بود اما نظر صریح امام درباره آقای بازرگان را نادیده گرفت.
عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: این در حالی است که حضرت امام خمینی(ره) در باره نهضت آزادی در نامه به آقای محتشمی وزیر وقت کشور نوشته است: «نهضت به اصطلاح آزادی، صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون گذاری یا قضایی را ندارد و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه، موجب فساد عظیم ممکن است بشوند؛ از ضرر گروههای دیگر، حتی منافقین ـ این فرزندان عزیز مهندس بازرگان ـ بیشتر و بالاتر است.»
وی ادامه داد: از آقای ملکا که این حرف را زدند و ادعای خط امام دارند بعید است. این یک مغالطه است.
وی تصریح کرد: ما شاهدیم عدهای در دوران اصلاحات مدعی شدند که باید اندیشه امام را در موزههای تاریخ دنبال کرد آیا دفتر تحکیم وحدت که ادعا میکند به دنبال اندیشههای امام است، نسبت به این سخن موضعی گرفت؟ زمانی هم دبیر وقت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با یک خبرگزاری مصاحبه کرد و بیان داشت که ما اخبار امام را در چارچوب تفکرات خاتمی دنبال میکنیم. این چه موضعی است که گرفته میشود.
پس از آن ایمان ملکا دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در برابر انتقاداتی که از این تشکل دانشجویی در حمایت از بازرگان میشود، اظهار داشت: البته بازرگان کسی است که ما نقدهای جدی به آن وارد میکنیم اما آدم محترمی نیز هست. وقتی ما عکس کسانی را کنار هم میآوریم برای مثال عکس آقای بازرگان را در کنار سایر عکسها آوردهایم بدین معنی است که در مقطعی و بعضی از افکار وی را میپذیریم.
ملکا افزود: در ادامه هم مشاهده میکنیم امام(ره) با آن ویژگیهای ناب خود در عکسهایی که انجمن اسلامی دانشجویان منتشر کرد در کنار سایر افراد متفکر میآید.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با بیان اینکه عدهای تصویر امام را گرفتند اما فکر و اندیشه ایشان را رها کردهاند، گفت: ما نباید از امام فقط عکس روی دیوار را بینیم بلکه ما باید تمام اندیشه امام را بپذیریم.
وی با اشاره به سه اصل عدالتخواهی، آزادیخواهی و دینباوری که در انجمن اسلامی دانشجویان در اولویت است، گفت: بنده معتقدم دینباوری به فعالیتهای جنبش دانشجویی شکل میدهد و معتقدم 16 آذر اتمام و شکست یک پروژه و شروع یک پروژه دیگر است.
ملکا در ادامه تصریح کرد: انجمن اسلامی دانشجویان به همان اندازه که اسلامی است، انجمنی هم هست. این نمیتواند المانهای جمهوریخواهی را رها کند و با متحجر کردن لایهها ارتباط بگیرد. ما نباید در بررسی روابط انسانی خود سیاه و سفید و صفر تا صد ببینیم. یک زمانی جریانهای اصولگرایی آزادیخواهی را رها کردند.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه 16 آذر بر 13 آبان برتری دارد، گفت: چرا که در 13 آبان استبداد داخلی کمرنگ بود و تنها استکبار خارجی حضور داشت اما در 16 آذر 32 هم استبداد داخلی و هم استکبار خارجی توامان با هم وجود داشتند.
ملکا با بیان اینکه وقتی محمد خاتمی در دانشگاه تهران حضور پیدا کرد، 16 آذر از سایه بیرون آمد، گفت: ما باید بدانیم که 16 آذر بر 13 آبان ارجحیت دارد چرا که 16 آذر مقابله با استبداد داخلی و خارجی بود. در زمان اصلاحات 16 آذر دوباره احیا شد و پیشی گرفت.
ایمان ملکا پیرامون وضعیت جنبش دانشجویی در دوران جنگ تحمیلی نیز گفت: دهه 60 جنگ یک تحمیل به ما بود که اصلا اصالت ذاتی نداشت و بنده معتقدم اشتباهی که انجمن اسلامی دانشجویان در آن دوران مرتکب شد این بود که فضا را برای حضور دیگر افراد باز نکرد و اجازه سخن گفتن به دیگران را نداد.
پس از آن علی خضریان گفت: بر خلاف سخنان آقای ملکا که گفتند دانشجویان عوض انجمن اسلامی دانشجویان در جنگ نبودند باید بگوییم که انجمن اسلامی دانشجویان، واحد جنگ داشتند و بسیاری از شهدای ما یا مستقیما عضو انجمن اسلامی بودند و یا ارتباط نزدیکی با آنها داشتند. شهید علم الهدی، شهید همت، شهید باکری، شهید چمران، شهید وزوایی نمونه های آن هستند. اما در همان زمان جنگ در آستانه مجلس سوم که فضای سیاسی به سمت دو قطبی رفت کار از ریل خارج شد که هنوز دارد ضربه میزند.
خضریان گفت: در انتخابات مجلس ششم وقتی فضا به دو جریان راست و چپ سیاسی سوق پیدا کرد و مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت بوجود آمد، دفتر تحکیم وحدت از لیست مجمع روحانیون مبارز اعلام حمایت کرد که بنده معتقدم چنین کاری بزرگترین خطای جنبش دانشجویی بود؛ نه اینکه چون از مجمع روحانیون حمایت کرد، مرتکب خطا شد بلکه حتی اگر از جامعه روحانیت هم حمایت می کرد باز به نظرم خطا کرده بود. این اقدام دفتر تحکیم وحدت جریان اصلی دانشجویی را از ریل خود خارج کرد. ما باید بدانیم که جنبش دانشجویی نمیخواهد و نباید بخواهد شاخه دانشجویی احزاب سیاسی باشد. ما اگر نخواهیم چپی باشیم چه کار باید بکنیم؟ ما اگر نخواهیم شاخه دانشجویی احزاب باشیم چه کسی را باید ببینیم؟
وی در ادامه گفت: این حمایت باعث شد که ما شاهد بودیم وقتی لیست مجمع روحانیون مبارز در انتخابات مجلس ششم رای نیاورد، دفتر تحکیم وحدت نیز افول کرد.
خضریان در ادامه سخنان خود پیرامون فضای دانشگاهها در دهه 60 و 70 گفت: در آن زمان مسئولین وقت اجازه انتقاد را در محیطهای دانشجویی نمیدانند و البته فشار سیاسی بیرون هم هست موثر بود تا حدی که دولت اجازه انتقاد را به دانشجویان نمی دادند و می گفتند مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است و نتیجتا رهبری آمدند و گفتند که خدا لعنت کند کسانی را که نمی خواهند دانشگاه و دانشجو سیاسی باشد.
وی با بیان اینکه از نظر دفتر تحکیم وحدت هنوز مشخص نیست چه زمانی جنبش دانشجویی شکل گرفت، گفت: آیا زمانی که خاتمی به دانشگاه تهران آمد جنبش دانشجویی شکل گرفت یا با ادعای دانشجویان انجمن اسلامی، تلاش آنها بود که خاتمی در 2 خرداد رئیسجمهور شد.
عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای سراسر کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عده خاصی در دولت هاشمی اجازه انتقاد در محیط دانشجویی را داشتند، گفت: سال 75 و 76 به صورت هدایت شده انجمن های اسلامی می روند و از آقای هاشمی انتقاد می کنند. ما مشاهده میکنیم که عبدالله نوری (حاضر در لیست جمعی از کارگزارن) در محیط دانشجویی حاضر میشود و به دولت انتقاد میکند. همچنین عطاالله مهاجرانی، سعید حجاریان و موسوی خوئینیها (از منصوبین آقای هاشمی در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری) یکسری انتقادات هدایت شده را نسبت به دولت هاشمی انجام میدهد که بعد 2 خرداد رقم میخورد.
خضریان تاکید کرد: در دوران هاشمی اینگونه نبود که هر کسی بتواند در فضای دانشجویی از دولت هاشمی انتقاد کند و این افرادی که نام بردم همه در گذشته از وابستگان دولت بودند.
ملکا در ادامه اظهار داشت: من می گویم که باید فضا را باز گذاشت و همه حتی مارکسیست ها و .. حضور داشته باشند. انجمن های اسلامی چون فضایی در دانشگاه نبود به سراغ رکن قدرت رفتند. ما میخواستیم که نقد بکنیم اما دنبال براندازی نبودیم. من هم قبول دارم که هر کس اینکار را بکند و فضا را ببندد غلط است. آقای هاشمی الان با آقای هاشمی سال 72 یکی نیست.
وی با اشاره به اینکه نمیخواهم بگویم آقای هاشمی اشتباه نداشت ولی باید به ایشان احترام گذاشت، افزود: من می گویم که باید فضا را باز گذاشت و همه حتی مارکسیستها و .. حضور داشته باشند. انجمنهای اسلامی چون فضایی در دانشگاه نبود به سراغ رکن قدرت رفتند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی ما میگوییم جنبش دانشجویی باید با استبداد داخلی و استکبار خارجی مبارزه کند، بدین معنی نیست که الان نظام توتالیتر حاکم است.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران افزود: بنده معتقدم به خاطر همان مشکل دفتر تحکیم که تکثر را نمیپذیرفت، جامعه اسلامی دانشجویان با درد در دانشگاه تاسیس شد.
ملکا در ادامه سخنان خود در مناظره با خضریان گفت: ما نباید نسبت به کسانی که ورشکسته سیاسی هستند و سخنی میرانند واکنش نشان دهیم.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه مطالبات و الزامات یکدیگر را بپذیریم راه حل بینابینی وجود دارد واگر اراده سیاسی وجود داشته باشد قطعا سر قاعده به توافق خواهیم رسید.
خضریان در ادامه گفت: شما گفتید تشکل های دانشجویی با درد متولد شدند اما من سوالم این است که چرا در سال 87 مجموعه شما در دانشگاه تهران بچه های مجموعه ما را مورد ضرب شتم قرار می دهند. کسانی با ما اینطور رفتار میکنند که لیدر فکری آنها یعنی آقای خاتمی می گویند زنده باد مخاف من.
خضریان با طرح این سؤال که چرا انجمن اسلامی در سال 87 اجازه فعالیت به انجمن اسلامی دانشجویان مستقل را نداد؟ گفت: این در حالی است که الان شما مدعی میشوید باید تکثر صدا در فضای دانشگاهی وجود داشته باشد.
عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاههای کشور با انتقاد از این موضوع که یکی از دبیران سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفته بود که مارکسیست است، اعلام داشت: این را ما نمیتوانیم قبول کنیم که انجمن اسلامی دانشجویان جای چنین افرادی باشد بلکه انجمن اسلامی مکانی برای مسلمانان است.
ملکا تصریح کرد: البته هنوز من نمیدانم تفاوت اساسی و بنیادی بین تشکلهای دانشجویی بسیج، جامعه و مستقل چیست. بنده معتقدم موازنه سازی در تشکلهای دانشجویی امر پسندیدهای نیست.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در ادامه با نگاه روحانی به جنبش دانشجویی گفت: رئیسجمهور ما نگاه توسعه محور به دانشگاه دارد البته این را بگویم که ما دو نگاه امنیتی نسبت به دانشگاهها داریم. یک نگاه توسعه محور است که مشارکت و اقناع از ویژگیهای آن است و نوع نگاه دیگر سرکوب محور است.
ملکا پیرامون برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها نیز گفت: اگر میخواهیم بدانیم که چرا کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها جواب نمیدهد، بدین خاطر است که مطالبات و الزامات همدیگر را نمیپذیریم.
خضریان در ادامه سخنان خود با تفاوت قائل شدن بین محیط آرام دانشگاه و محیط مرده گفت: آنان که می گویند فضای دانشگاه مرده بوده است همانهایی هستند که در دانشگاه بوعلی سینا همدان دبیر انجمن اسلامی را به جرم اینکه نمیخواست اصلاح طلب باشد از پل عابر پیاده مقابل دانشگاه به پایین پرتاب می کنند. و یا در دانشگاه شهید چمران اهواز با چماق به بچه های انجمن اسلامی حمله می کنند و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند، دانشجویانی که با دموکراسی عضو انجمن اسلامی شده بودند برای احقاق حقشان به استاندار وقت خوزستان آقای احمد خرم مراجعه کردند اما وی به دانشجویان گفت انجمن مال چپی هاست، شما اینجا چه کار می کنید؟! جرم این دانشجوها این بود که چپی نبودند، اگر کسی بخواهد در انجمن اسلامی فعالیت کند ولی چپی نباشد و با هیچ حزب و گروهی در ارتباط نباشد جرمی مرتکب شده؟
وی ادامه داد: الآن هم همینطور است به شما عرض خواهم کرد کسانی در قالب هیئت ارزیاب وزارت علوم به دانشگاه ها می روند ظاهراً برای ارزیابی مدیران دانشگاهی. ما حق می دهیم که مسئولین وززارت علوم باید رئیس دانشگاه را عوض کنند. اما نباید دانشجویی بخاطر حمایت این ارزیابها، به سلف دانشگاه برود و درخواست غذای رایگان کند و زمانی که با مخالفت کارگر سلف مواجه می شود به صورت او آب دهان بیاندازد یعنی آن فرد آنقدر از سوی این افراد باد شده که به خود اجازه می دهد هر بی قانونی را مرتکب شود.
خضریان در پایان گفت: روز شنبه دیدار دانشجویان با ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران است. امروز یک خبر بدی شنیدم مبنی بر اینکه بخش صحبت های نمایندگان دانشجویان حذف شده، خوب دانشجویان که سخنان آقای رئیس جمهور را از طریق همین صدا و سیما و دیگر رسانه ها شنیده اند باید اجازه و فرصت به دانشجویان داده شود برای صحبت و نباید این حق و این فرصت را از آنها گرفت.