تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/03/05 - 11:34
کد خبر: 130347

تغیبرات و تهدیدات فرهنگی در چهارمین دانشگاه فرهنگی کشور؛

از نگاه ویژه وزیر علوم به تحصن 17 نفره تا کانالیزه سازی برنامه‌های دانشگاه

از نگاه ویژه وزیر علوم به تحصن 17 نفره تا کانالیزه سازی برنامه‌های دانشگاه

عدم رعایت عدالت مالی بین تشکل ها و کانالیزه کردن امکانات مالی به برنامه های خاص از قبیل تئاترهای خاص، موسیقی زنده، جشن های فارغ الحصیلی در پشت درهای بسته یکی از این نکات قابل تامل است. این درحالی است که از پخش مستند من روحانی هستم جلوگیری بعمل می آید.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه مادر جنوب غرب کشور، بزرگترین دانشگاه منطقه است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این دانشگاه با داشتن بیش از 16 هزار دانشجو یکی از دانشگاه های پرجمعیت محسوب می گردد. این جمعیت بالا همواره وزنه ی موثر در تحولات فرهنگی استان محسوب می شود. دانشگاه شهید چمران با داشتن تشکل های دانشجویی متنوع و فعال در سال های پیش به لحاظ عملکرد فرهنگی چهارمین دانشگاه کشور طبق شاخص های وزارت علوم معرفی گردید.

درنگاه اجمالی به چهره فرهنگی دانشگاه در ماه های اخیر بخصوص که امسال مزین به فرهنگ است، به راحتی میتوان چهره مضطرب و ملتهب فرهنگی را در نیم رخ دانشگاه مشاهده نمود. وضعیت ملتهب و پرتلاطم فرهنگی این کشتی حامل محموله فرهنگی هر منصف بی طرف را نگران می سازد. بلاشک تداوم اثرگزاری هر کار فرهنگی بخاطر خصلت زمان بر بودن و بطئی بودن جنس کار فرهنگی مستلزم آرامش و امنیت فرهنگی است.

چند مدتی است ادبیات فرهنگی دانشگاه با اجناس تقلبی و واژگان غریب طی روزگار می نماید. جابجایی های مکرر و گماردن مدیران فرهنگی بی تجربه و باعدم درک صحیح از کارکرد کارگروه های فرهنگی و عدم رعایت نگاه عادلانه منصفانه در رویکرد فرهنگی از جمله زخمه های فرهنگی تن نحیف دانشگاه است.

در این روزها که صاحبان کرسی مدام بر برچیدن فضای امنیتی در دانشگاه اصرار دارند، لیک آنچه در صحنه عمل دیده میشود جز نا امن کردن فضای دانشگاه ماحصلی نداشته است.

نقطه آغازین این رخنه های فرهنگی را میتوان در عمل خلاف جریان عقل و فرهنگی 17 تن ازاساتید اصلاح طلب دانشگاه در جلوی استانداری خوزستان دانست. که 17 استاد در اقدامی در مقابل استانداری به بست نشستند. حال آنکه در قاموس هیچ دانشگاهی جایگاهی برای تحصن و تجمع و اقدامات غیر قانونی وجود ندارد.

این تحصن رمزی بود برای بازآفرینی جریانات ضد فرهنگی در 4مین دانشگاه فرهنگی کشور. در بخش دانشجویی این شبیخون فرهنگی توسط دانشجویانی با سابقه زندانی در فتنه 88 و سابقه کشیدن کاریکاتور پیامبر اسلام دنبال می شد. دانشجویانی با کار ویژه برهم زدن ارامش دانشگاه که با حکم جناب دکتر توفیقی به دانشگاه اعزام شده بودند.

فریب دانشجویان جدبدالورود و مجبور کردن دانشجویان به امضای طومار علیه مسوولین وقت وتشکل های ارزشی و تجمع و تحصن در گوشه و کنار دانشگاه از پدیده های بود که هر روز در سایه چتر حمایتی گروه 17 نفر متحصنین طبخ می گردید.

این حرکات پارتیزانی در نهایت دکتر فرجی دانا را مجبور کرد بر خلاف عرف اداری چند روز مانده به عید نوروز، عیدی متحصنبن را بدهد و یکی از افراد را به سرپرستی دانشگاه منصوب نماید. (
اینجــــا) این همان و درو مدیران قبلی همان. در طرفه العینی اساتید متحصن بر تمامی کرسی های اصلی دانشگاه برخلاف جریان دموکراسی و شایسته سالاری تکیه کردند.(اینجــــا) برخی افراد معلوم الحال که در روز روشن و در ملا عام در کتاب هایشان بوفور محکمات نظام را مورد  ضرب وشتم قرار داده اند، (اینجا) در هرم های مدیریتی دانشگاه شهید چمران آرام گرفتند.

البته این پایان کار نبود، بلکه شروعی قدرتمندانه برای بورش به استحکامات فرهنگی دانشگاه بود. شورای عالی فرهنگی دانشگاه که باید امسال با چابکی تمام برای جریان فرهنگی در دانشگاه ریل گزاری می نمود و امور را تسهیل می ساخت.مدتها است غباربی توجهی گرفته است و تشکیل نمی گردد.

کانونهای فرهنگی معاونت فرهنگی که این روزها رمقی دوباره گرفتند به پاتوقی مناسب برای اختلاط محرم و نامحرم و سالم و ناسالم مبدل گردیده اند. در این چند مدت اخیر جریان ضدفرهنگی با زیر پاگذاشتن مصوبات فرهنگی دانشگاه و دور زدن قانون موجبات اعتراض طیف وسیعی از دانشجویان گردیده  است.

از اجرای موسیقی زنده که خلاف تاکید مصرح رهبری مبنی بر عدم ترویج موسیقی در دانشگاه می باشد تا اجرای شب شعرهای که به محفلی سیاسی برای وارد کردن اتهامات به انقلاب می شود.  

نمونه ای از چندین نمونه از اقدامات ناموزون فرهنگی است. عدم رعایت عدالت مالی بین تشکل ها و کانالیزه کردن امکانات مالی به برنامه های خاص از قبیل تئاترهای خاص، موسیقی زنده، جشن های فارغ الحصیلی در پشت درهای بسته یکی از این نکات قابل تامل است. این درحالی است که در اقدامی از پخش مستند من روحانی هستم در دانشگاه بعلت العللی برخلاف روند قانون جلوگیری بعمل می آید.(اینجا و اینجا)

حال سوال اساسی اینجاست چرا معاونت محترم فرهنگی که فردی با سابقه مدیریت وزارتی در دوران  جناب عطاا..مهاجرانی است در سالی که مزین به فرهنگ است دیده بانی های لازم را انجام نمی دهد و اجازه رشد این گونه جریان ها و نشریاتی که با پول بیت المال برای احزاب و گروهک های  بیرون دانشگاه مطلب می نویسند ، را می دهد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top