تاریخ انتشار: شنبه 1393/03/10 - 17:40
کد خبر: 130868

از هر نقطه‌ای از اتاق به تلفن خود جواب دهید؛

تحول وسایل هوشمند با فناوری لیزری پژوهشگر ایرانی

تحول وسایل هوشمند با فناوری لیزری پژوهشگر ایرانی

پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی محقق ایرانی فناوری جدیدی ابداع کرده اند که می توان با آن از هر نقطه ای از اتاق، تلفن خود را پاسخ داد، خودروی خودران از چندین متر دورتر وجود یک کودک را در خیابان تشخیص می دهد و یا حتی در حیاط خانه به طور مجازی تنیس بازی می کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: پژوهشگران آمریکایی به سرپرستی محقق ایرانی فناوری جدیدی ابداع کرده اند که می توان با آن از هر نقطه ای از اتاق، تلفن خود را پاسخ داد، خودروی خودران از چندین متر دورتر وجود یک کودک را در خیابان تشخیص می دهد و یا حتی در حیاط خانه به طور مجازی تنیس بازی می کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، این سیستم لیزری جدید توسط دکتر "بهنام بهروزپور" در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و همکارانش طراحی شده و می تواند از فاصله 9 متری اشیا را حس کند؛ این فاصله 10 برابر بیشتر از آن چیزی است می توان با سیستم های لیزری کم توان کنونی به آن دست یافت.

بهروز پور می گوید: از این فناوری می توان درساخت سیستم های تصویر برداری سه بعدی کوچک تر و ارزان تری استفاده کرد که بویژه کاربرد بالقوه ای در خودروهای خودران، تلفن های هوشمند و بازی های رایانه ای تعاملی مانند کینکت مایکروسافت دارند؛ همگی این وسایل در حالت عادی نیازمند حمل جعبه های تجهیزات جاگیر وسایل الکترونیکی یا اوپتیکی هستند.

این سیستم جدید بر "رادار نوری" (LIDAR) تکیه دارد. لیدار فناوری سه بعدی تصویربرداری است که از نور برای فراهم آوری بازخورد از جهان اطرافش استفاده می کند.

سیستم لیدار، نور لیزری از خود متساطع می کند که با برخورد به اجسام، فاصله آنها را با اندازه گیری تغییرات در فرکانس نوری که بازگردانده می شوند نشان می دهد.

در مقابل، لیزرهای کنونی که در تصویربرداری لیدار با شفافیت بالا می شوند، بزرگ، پر مصرف و گرانقیمت هستند.

سیستم های بازی سازی نیازمند جعبه های بزرگ، جاگیر و تجهیزاتی هستند که برای عملکرد خوب آنها، باید در فاصله چند 10 سانتی متری این سیستم ها بایستید.

جاگیر بودن این تجهیزات برای خودروهای خودران مانند خودروهای گوگل که باید دوربین های سه بعدی بزرگی را بر روی سقف خود حمل کنند، یک مشکل و چالش محسوب می شود.

بهنام بهروز پور مجری این تحقیقات افزود: در حالی که فاصله عملیاتی برپایه متر برای بسیاری از تجهیزات اندازه گیری سنتی مطلوب است، اما این فاصله برای کاربردهای نوظهور مصرفی و روباتیک بیش از این میزان و  حدود 10 متر است.

این دامنه اندازه، فضای اتاق نشیمن معمولی را پوشش می دهد و در عین حال از اتلاف برق جلوگیری کرده و نگرانی های خطر برای چشم را از بین می برد.

از مدتها پیش محققان در تلاش بودند تا بتوانند اندازه و قدرت سیستم های لیدار را بدون تاثیر منفی عملکرد آنها در زمینه فاصله کاهش دهند.

آنها در سیستم جدید از نوعی لیدار به نام امواج مداوم فرکانس تعدیل شده (FMCW) LIDAR استفاده کردند. سیستمی که به گمان آنها می تواند تضمین کننده تصویر شفاف با مصرف برق کمتر باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top