تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/03/11 - 14:10
کد خبر: 130940

چطور بر استرس ایام امتحانات پیروز شویم؟

چطور بر استرس ایام امتحانات پیروز شویم؟

باورهایی که موجب اضطراب دانشجویان از امتحان می شود را فراموش کنید. اغلب این تصورها و نگرش های منفی، کاهش دهنده قوای ذهنی و انگیزشی هستند. برای مثال با خودتان نگویید که اگر در امتحان قبول نشوم تمام اعتبارم را از دست خواهم داد یا کاش اول سال درس ها را به طور کامل می خواندم.

خبرنامه دانشجویان ایران: با فرا رسیدن ایام امتحانات، دلهره دانشجویان هم شروع می شود. آنان در هر سن و سال و مقطعی که باشند بازهم چون نگرانی های مختلف مربوط به درس خواندن در ذهن شان شکل می گیرد، دچار اضطراب و ترس از امتحان می شوند که البته بخشی از این اضطراب و نگرانی به درس نخواندن های در طول ترم و طی کردن "ره چند ماهه در چند روز" اختصاص دارد تا جایی که می بینیم برخی از دانشجویان در شب ها و روزهای امتحان با خودشان عهد می کنند که دیگر درس خواندن هایشان را برای پایان ترم نگذارند!

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استرس و اضطراب در افراد معمولاً با علائمی همچون اضطراب، عصبی شدن، آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، بی ‌حالی،  تنگی نفس،  تعریق، لرزش، بیخوابی، دلهره، دلشوره،  بی‌اشتهایی و سردرد دیده می ‌شود، افزایش استرس حتی می ‌تواند افت حافظه را نیز به همراه داشته باشد و شابد این موضوع بتواند به عنوان دلیل اصلی کنترل استرس در شب های امتحان مطرح شود؛ چراکه افت حافظه در روزهای امتحان نتیجه مطلوبی دربرنخواهد داشت. حال برای کاهش استرس در امتحانات چه می‌توان کرد؟

برنامه ریزی داشته باشید!

در یک جدول زمان‌ بندی روش درس خواندنتان را مشخص کنید. در چنین برنامه ‌ای مواردی که باید روز قبل از امتحان دوره شوند، به دقت نوشته می ‌شوند و سپس بر اساس شدت سختی مرتب می ‌شوند. تنها در این صورت است که شما مدت زمان لازم را برای دوباره خوانی هر موضوع در نظر می گیرید و می‌ توانید زمان ‌بندی درستی را انجام دهید. حتی اگر مطلبی بسیار دشوار است و مدت بسیار طولانی برای یادگیری آن مورد نیاز است، می ‌توانید از خواندن آن صرف ‌نظر کنید و به جای آن مطالب دیگری را که آسان ‌تر هستند دوباره خوانی کنید.

درس خواندن در ساعات معین

در ساعت معین درس بخوانید، چند ساعت متوالی درس خواندن خسته ‌کننده است و سبب کاهش یادگیری می‌ شود، بعد از پایان هر ساعت به مدت 5 تا 10 دقیقه استراحت کنید.در برنامه ‌ریزی برای درس خواندن در روز قبل از امتحان باید فاصله ‌های زمانی خاصی برای استراحت کردن در نظر گرفته شود. البته بهتر است فاصله این استراحت براساس سختی یا آسانی مطلب مورد مطالعه تنظیم شود.

تغذیه سالم در ایام امتحانات

یکی دیگر از مواردی که بر کاهش استرس تاثیر دارد،  تغذیه سالم است. بهتر است دور قهوه، چای و نوشابه‌ های گازدار را که برای شب زنده داری مصرف می کنید، خط بکشید؛  کافئین موجود در این نوشیدنی ‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد. ولی قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما می‌ گیرد. در عوض مصرف میوه و سبزیجات تازه ذهن را فعال نگه می ‌دارد.

خواب کامل فراموش نشود

خواب کامل باعث یادگیری بهتر و کاهش اضطراب می ‌شود. مهم نیست که چه ساعتی می‌ خوابید یا بیدار می‌ شوید مهم این است که وقتی می‌ خواهید مطالب درسی را دوره کنید کاملاً هوشیار باشید و تمرکز کافی داشته باشید.

نفس عمیق بکشید

قبل از دوره کردن هر مطلب نفس عمیق بکشید و سعی کنید ذهن خود را از هر فکر دیگری پاک کنید. مثبت‌اندیش باشید و وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما روحیه می‌ دهند.

فراموشی باورهایی که موجب اضطراب می شود

باورهایی که موجب اضطراب دانشجویان  از امتحان می شود را فراموش کنید. اغلب این تصورها و نگرش های منفی،  کاهش دهنده قوای ذهنی و انگیزشی هستند. برای مثال با خودتان نگویید که اگر در امتحان قبول نشوم تمام اعتبارم را از دست خواهم داد یا کاش اول سال درس ها را به طور کامل می خواندم.

مراقب باشید تمرکزتان از بین نرود

روز قبل از امتحان هر چیز را که باعث حواس ‌پرتی می ‌شود کاملا کنار بگذارید. توجه به هر اتفاق بزرگی در اطراف باعث از بین رفتن تمرکز شما می ‌شود. وقتی تمرکزی روی درس وجود ندارد اضطراب خود به خود به وجود می‌ آید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top