تاریخ انتشار: شنبه 1393/04/14 - 10:35
کد خبر: 134691

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» در خصوص دانشجویان استعداد درخشان؛

لغو قبولی در مقطع دکتری پس از اعلام قبولی در دانشگاه تهران

لغو قبولی در مقطع دکتری پس از اعلام قبولی در دانشگاه تهران

43 دانشجوی استعداد درخشان دانشگاه تهران، در پروسه ای طولانی در بلاتکلیفی قبولی یا عدم قبولی به سر می برند؛ بخش عمده این مشکل به تصمیم رئیس قبلی این دانشگاه باز می گردد و حل این مشکل هم در گیر و دار طولانی شدن انتخاب رئیس جدید دانشگاه است.

خبرنامه دانشجویان ایران: 43 دانشجوی استعداد درخشان دانشگاه تهران، در پروسه ای طولانی در بلاتکلیفی قبولی یا عدم قبولی به سر می برند؛ بخش عمده این مشکل به تصمیم رئیس قبلی این دانشگاه باز می گردد و حل این مشکل هم در گیرو دار طولانی شدن انتخاب رئیس جدید دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال گذشته، دانشگاه تهران فراخوانی را برای جذب استعدادهای درخشان در مازاد بر ظرفیت آزمون سراسری جهت تحصیل در مقطع دکتری صادر کرده و دانشکده ها را مامور این کار معرفی کرد. دانشکده ها هم به پیروی از روند همه ساله و با توجه به مجوز صادر شده اقدام به ثبت نام از متقاضیان پس از واریز مبلغ صدهزار تومان پول به حساب دانشگاه کردند.

پس از اتمام مهلت یک ماهه ثبت نام، در خردادماه، متقاضیان به گروههای آموزشی جهت مصاحبه، آزمون کتبی و یا شفاهی و ارزیابی مدارک معرفی شدند. برهمین اساس نیز، گروهی متشکل از 9 الی 12 هیئت علمی، افراد را احیانا پس از آزمون کتبی مورد مصاحبه علمی قرار داده و امتیاز بندی کردند و مرحله آخر نیز مرحله ارزیابی مدارک علمی بود در اواخر خردادماه انجام شده و براساس ظرفیت، افرادی که بیشترین امتیاز را آورده بودند به عنوان افراد پذیرفته شده به شورای آموزشی دانشکده ها معرفی شدند که تعداد این افراد تقریبا در هر گرایش یک نفر بود.

تا اینجای کار همه چیز درست بود. در هفته آخر مرداد از آموزش دانشگاه با این افراد تماس گرفته  و قبولی آنها تائید شد و از آنها خواسته شد مدارک ثبت نام خود برای 10 روز آینده آماده و تحویل دانشگاه دهند.

در هفته اول شهریور در حالی که افراد خود را برای ثبت نام آماده می کردند از اداره آموزش دانشگاه مجددا با آنها تماس گرفته و اعلام شد که قبولی آنها لغو شده است. آنها در توضیح این رویداد اعلام کردند که طبق مصوبه جدید هیات رئیسه وقت دانشگاه، افرادی که دوره ارشد خود را در مدتی بیش از چهار ترم به پایان رسانده اند استعداد درخشان تلقی نمی شوند.

این اقدام که عطف به ماسبق کردن قوانین نیز تلقی می شد مورد اعتراض قرار گرفت.  افراد مختلف از سرپرست وقت وزارت علوم، 54 نماینده مجلس و شخصیت های سیاسی و علمی و رسانه ها نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. در وهله اول رئیس وقت دانشگاه حتی زیربار اینکه همچین اتفاقی افتاده نمی رفت تا اینکه یک نامه دانشگاه خواجه نصیر موجب شد که آقای دکتر رهبر مسئولیت این اقدام را بپذیرند و نماینده خود یعنی آقای قمصری را برای متقاعد کردن افراد مختلف جهت کنار آمدن با موضوع راهی وزارت خانه و جلسات مختلف کنند.

نامه دانشگاه خواجه نصیر تائید می کرد که یک داوطلب آن دانشگاه که همزمان در فراخوان دو دانشگاه شرکت کرده بوده و در دو دانشگاه نیز به عنوان نفر اول قبول شده بود تنها بدلیل اینکه اسمش در بین قبولی شدگان دانشگاه تهران در سازمان سنجش ثبت شده بوده، دانشگاه خواجه نصیر نمی توانست او را به عنوان فرد قبولی معرفی کند حال آنکه دانشگاه تهران دوهفته بعد رسما قبولی او را لغو کرده بود.

جالب است بدانید که وقتی از دانشگاه تهران در اواخر مرداد با افراد قبولی تماس گرفته شده بود از آنها خواسته شد که اگر در فراخوان دیگری ثبت نام کرده اند از آن فراخوان انصراف بدهند تا دانشگاه تهران بتواند اسم آنها را به عنوان افراد قبولی در سامانه سازمان سنجش ثبت کند.

اینگونه شد که نزدیک به 43 متقاضی، قبولیشان لغو شد و وساطت افراد مختلف و حتی نامه به دفتر ریاست جمهوری و خیلی های دیگر بر آقای دکتر رهبر تاثیر نکرد که نکرد. جالب اینکه در دانشکده فنی آقای دکتر رهبر دستور داده بود برای اینکه دیگر هیچ جای تجدیدنظری باقی نماند ظرفیت گروهها با اولویت پنجم و ششم نیز پر شود حتی اگر این افراد نمره خیلی بالایی نگرفته نباشند همین که در چهارترم تحصیلاتشان را تمام کرده بودند کفاف می کرد.

ده ماه پیگیری این دانشجویان و خانواده هایشان نتیجه ای جز این نداد که سرنوشت این دانشجویان با سرنوشت دکتر رهبر گره بخورد. تا اینکه در بهمن ماه آقای دکتر رهبر برکنار شد اما بازهم پروسه پیچیده تغییر رئیس دانشگاه و انتخاب رئیس جدید جای آن را گرفت.

به گفته این دانشجویان دکتر امید هم کاری نکرد تا اینکه دکتر نیلی انتخاب شد، و امروز شاید 10 نفر از این افراد به کنکور دل بستند یکی دو نفر هم از دانشگاههای خارج از جمله آمریکا، استرالیا و مالزی پیشنهاد داشتند و بقیه نیز ضربه ای خوردند که غیرقابل جبران بود.

این دانشجویان معتقدند که دکتر قمصری تاکنون به اشکال مختلف تلاش کرده است این اقدام را توجیه کند اما واقعیت این است که هیچ یک از اظهارات صحت ندارد؛ یکبار گفتند که اینها تعداد ترم بیشتری را صرف کردند تا واحدهای کمتری پاس کنند و معدلشان بالا رود حال آنکه پس از بررسی معلوم شد که تمام افراد مانند هم دوره های خود در سه ترم واحدهای درسی خود را تمام کرده بودند و پنج و شش ترم را صرف انجام پایان نامه های اصیل کرده بودند که پیشنهاد اساتید راهنما بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بین افراد، هستند دانشجویانی که نمونه های آزمایشگاهی آنها در لیست تحریم ها بوده و وزارت خارجه نیز رسما این موضوع را تائید کرده، و آن فرد باوجود اینکه به طور همزمان در دوسال پیاپی در کنکور دکتری نیز شرکت کرده بوده و رتبه تک رقمی آورده تنها بدلیل عدم دستیابی به نمونه های آزمایشگاهی و دفاع از پایان نامه از ثبت نام محروم شده بوده تا اینکه برخی از اساتید شخصا به ترکیه سفر کرده و نمونه های موردنظر را با هزینه ی شخصی و به مقدار خیلی کم از آن کشور آورده و این فرد توانسته پس از 8ترم نه تنها ابتکار علمی خود را ثبت کرده بلکه دو مقاله بین المللی را نیز منتشر کرده است.

در بین این افراد دانشجویی است که مبحث منطق فازی را برای اولین بار در کشور در حوزه مطالعات منطقه ای و روابط بین الملل طرح کرده و جدای از موفقیت در این ابتکار، دستاوردش را به نام دانشگاه تهران نیز به ثبت رسانده است.

این کل ماجرایی که برای 43 دانشجوی استعداد درخشان رخ داده است؛ دانشجویان امید داشتند مشکل آنها در هنگام سرپرستی دکتر امید حل شود اما طولانی شدن پروسه انتخاب رئیس این دانشگاه عملا سرنوشت این دانشجویان را در بلاتکلیفی قرار داده است؛ حالا این دانشجویان می گویند کلید حل این پرونده در دست آقای دکتر نیلی احمدآبادی است و جالب است بدانید که شوراهای  گروهها و دانشکده ها مجددا تاکید کرده اند که حاضرند افراد را ثبت نام کنند مشروط به اینکه برای حل مشکل در دانشگاه اراده ای مشاهده شود.

براساس این گزارش پرونده لغو قبولی دکترای استعدادهای درخشان دانشگاه تهران به همراه نامه نگاری های متعدد این دانشجویان در اختیار «خبرنامه دانشجویان ایران» محفوظ است و در صورت درخواست و یا نیاز به انتشار در این پایگاه خبری منتشر خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top