تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/04/17 - 18:34
کد خبر: 135197

روشهای کلاهبرداری از طریق دستگاه های عابر بانک

خبرنامه دانشجویان ایران: سرهنگ علی نیک نفس با اعلام این خبر اظهار داشت:متاسفانه امروزه افراد کلاهبردار از دستگاه های خود پرداز به عنوان یکی از گزینه های اصلی خود برای انجام اعمال مجرمانه و کلاهبرداری از هموطنان استفاده می کنند.این افراد شیاد با استفاده از چرب زبانی، سخنان تحریک آمیز و مهندسی اجتماعی افراد را فریب داده و به بهانه های مختلف آنان را پای دستگاه خودپرداز کشانده و با ترفندهای خاص خود اهداف شوم خود را عملی می سازند.

وی با اشاره به اینکه در کنار مزایای فراوان دستگاه های خودپرداز متأسفانه سوءاستفاده های زیادی در این رابطه صورت گرفته است ، گفت:اخیراً بیشتر کلاهبرداری های مالی و برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی توسط کلاهبرداران و شیادان از طریق دستگاه های ATM است.

معاون پلیس فتا در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان باید برای  کاهش وقوع چنین جرائمی به نکاتی چند در مورد نحوه ارتکاب جرم مجرمان به شرح ذیل توجه داشته باشند:

- آگاهی و اطلاع از نصب قطعاتی کوچک در محل ورودی دستگاه خود پرداز به نام اسکیمر جهت کپی برداری از کارت های بانکی کاربران.

- نصب قطعاتی سخت افزاری بر روی صفحه کلید دستگاه به نام کی لاگر یا نصب دوربینی کوچک بر روی دستگاه به منظور سرقت رمز عبور کاربران.

- تغییر رمز دوم قربانیان به روش های مختلف به منظور برداشت اینترنتی از حساب آنان با طرفند خاص .

وی افزود: هموطنان  باید دقت داشته باشند در یکی از جدیدترین شیوه کلاهبرداری، فرد کلاهبردار ادعا می کند مبلغ 200 هزار تومان از کارت خود برداشت کرده و دیگر قادر به برداشت وجه از حساب خود نیست بنابراین از فرد قربانی تقاضا دارد که از طریق انتقال کارت به کارت مبلغی را که نیاز دارد به حساب قربانی است  واریز و در ازای آن از وی پول نقد بگیرد.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد : در این شیوه مجرمان پول را از طعمه های خود گرفته ولی انتقال کارت به کارت را انجام نداده و در فرصتی مناسب متواری می شوند؛ اینگونه حساب ها اغلب جعلی بوده و به نام اشخاص مجهول است.

نیک‌نفس یادآور شد: هموطنان می توانند با رعایت توصیه های به شرح ذیل از پلیس فتا  کلاهبرداری از طریق دستگاه ATM را به حداقل برسانندو مجرمان را در رسیدن به اهدافشان ناکام کنند.

- اگر قرار است وجهی را دریافت کنیم ارائه شماره کارت یا شماره حساب به فرد واریز کننده پول کفایت می کند و دیگر نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضاء و ... به فرد مذکور نیست زیرا این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب یا خرید اینترنتی است.

- جهت واریز وجه به حساب شما احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM نیست. متاسفانه در مواردی به فرد مال باخته اعلام می شود برنده قرعه کشی شده، وی را با بهانه های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی می کنند.

- جهت اطمینان از واریز شدن وجه به حساب خود از گزینه نمایش یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست. بنابراین اگر شخصی ما را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است. پس دقت داشته باشید.

- از کارت بانکی خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنید و از اتصال حساب هایی با گردش مالی بالا به کارت بانکی پرهیز کنید.

- از در اختیار قرار دادن کارت عابر خود به افراد غیر پرهیز شود و در صورت مفقودی کارت بانکی نسبت به اعلام به موقع و در کمترین زمان ممکن به بانک صادر کننده کارت اقدام گردد. می توان از طریق اینترنت بانک یا تلفن بانک نیز این کار را انجام داد تا از سوء استفاده های احتمالی پیشگیری صورت پذیرد. تقاضای افراد غیر جهت انجام امور بانکی توسط کارت عابر خود را رد کنید.

- بهتر است هنگامی که جهت انجام امور بانکی جلوی دستگاه ATM قرار دارید به گونه ای بایستید و یا دست خود را مانع قرار دهید تا افراد پشت سر شما رمز وارده توسط شما را نبینند.

- از نگهداری رمز عبور به همراه کارت عابر خودداری کنید تا در صورت مفقودی  یا ربوده شدن کارت با حساب خالی خود مواجه نشوید.

سرهنگ نیک‌نفس در پایان اظهار داشت : پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی به ما اطلاع دهند و هشدار‌های پلیس را جدی بگیرند.
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top