تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/04/23 - 16:16
کد خبر: 135855

محسن رضوان

چرایی حمله به غــزه

چرایی حمله به غــزه

اهداف رژیم صهیونیسمی از حمله به غزه چه بود چرا اسرائیل در چنین شرایط اقتصادی تصمیم گرفت چنین هزینه ای را متحمل شود که می توان جواب این مسئله را در چند اپیزود و دیدگاه برسی کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: محسن رضوان*// بامداد سه‌شنبه بود که سخنگوی ارتش اسرائیل از آغاز عملیات تازه‌ای علیه باریکه غزه خبر داد. عملیاتی که این بار هم مثل دو عملیات قبلی (2009 و 2012) هدف اعلام شده آن را «ریشه‌کن کردن حماس» اعلام کردند.

اسرائیلی‌ها این عملیات را به عبری «صخره سخت» (تصوک ایتان) نام گذاشتند و مثل عملیات سال 2012 آن را با نامی دفاعی به جهان معرفی کردند: «عملیات لبه محافظ».

اما اهداف رژیم صهیونیسمی از حمله به غزه چه بود چرا اسرائیل در چنین شرایط اقتصادی تصمیم گرفت چنین هزینه ای را متحمل شود که می توان جواب این مسئله را در چند اپیزود و دیدگاه برسی کرد.

از دیدگاه امنیتی

سوم اردیبهشت ماه سال جاری کمتر از یک هفته مانده به پایان ضرب‌الاجل مذاکرات 9 ماهه سازش باقی مانده بود که سران فتح و حماس از توافقی بزرگ خبر دادند. فلسطینی‌ها برای پایان دادن به اختلافات پس از هفت سال و تشکیل دولتی فراگیر در کرانه باختری و نوار غزه به توافق رسیدند. توافقی که می‌توانست دست فلسطینی‌ها در رویارویی با اسرائیل را تقویت کرده و در کنار بازوی دیپلماتیک تشکیلات خودگردان، به بازوی نظامی حماس در دولت فلسطینی نیز رسمیت بخشد.

هیچ‌کس به اندازه نتانیاهو با این توافق مخالفت نکرد. بی‌بی صهیونیست‌ها به همین بهانه مذاکرات از پیش تعلیق‌شده سازش را رسما متوقف کرده و ادامه آن را به لغو توافق موسوم به آشتی ملی منوط کرد. اسرائیل همزمان تبلیغات گسترده‌ای را برای برجسته کردن ابعاد نظامی فعالیت‌های حماس آغاز کرد؛ از نسبت دادن حملات راکتی از غزه تا نهایتا سناریوی گم شدن سه جوان اسرائیلی در الخلیل.

آغاز عملیات در غزه شاید بیش از هر چیز اختلاف‌افکنی در میان دو جناح فلسطینی‌ و به هم زدن توافقات صورت گرفته برای تشکیل دولت وحدت ملی را دنبال می‌کند تا امنیت این رژیم را در مناطق مختلف تامیین کند.

از دیدگاه بین المللی

حمله به غزه و گسترش حملات نظامی این رژیم به مناطق مختلف غزه آن هم زمانی که کشور ایران و گروه 1+5 بعد از چندین دوره مذاکرات به مراحل حساس خود رسیده است و در جایی که آمریکا به دنبال فشار هرچه بیشتر به ایران می باشد این اتفاق رخ داده است.

نتانیاهو همواره در تلاش بود بحث حمایت ایران از نیروهای مقاومت را در معادله مذاکرات هسته‌ای وارد کند، این بار هم همزمان با عملیات در غزه، همین رویکرد را پیش گرفته است.

وزیر اطلاعات این رژیم پیش از این اعلام کرده بود که مقاومت فلسطینی با «موشک‌های عمدتا ساخت ایران» اسرائیل را هدف قرار می‌دهد و از همین رو باید این مسئله در مذاکرات هسته‌ای مطرح شود.

مقامات آمریکایی که پیش‌تر عنوان کرده بودند که مسئله حقوق بشر و «حمایت از گروه‌های تروریستی» را بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌کنند، این بار زودتر وارد عمل شده و تائید کردند که این مسئله را در مذاکرات جاری در وین، پیش خواهند کشید.

روز یکشنبه هم زمزمه‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه آمریکایی‌‌ها بحث توقف حمایت از حماس و خلع سلاح این گروه را در مذاکرات مطرح کرده‌اند. به نظر می‌رسد نتانیاهو تلاش می‌کند اگر نتوانست سانتریفیوژهای ایران را برچیند، دستکم امتیازات منطقه‌ای به‌دست آورد؛ مسیری که صهیونیست‌ها سال‌هاست که بی‌نتیجه دنبال می‌کنند.

از نگاهی دیگر زمانی که بازی های جام جهانی در حال برگزاری می باشد بهترین نقطه زمانی است که این رژیم در سایه سکوت خبری اهداف جنایات وار خود عملی کرده و کمترین فشار بین المللی را متحمل شود.

از دیدگاه منطقه ای

بعد شروع درگیری های سوریه و بوجود آمدن اختلاف بین نظام اسد و گروه مقاومت حماس کارشناسان نظامی رژیم صهیونیسمی بر این باور بودند که حمایت سوریه از گروه های مقاومت کم شاید هم قطع شده باشد و به طبع این درگیری با غزه راحت تر از درگیری های قبلی می باشد.

از دیدگاهی دیگر شاید این رژیم تصور میکرد زمانی که ارتش سوریه و نیروهای حزب الله با تمام پتانسیل وجودی خود در گیر با گروهک های تروریستی هستند دیگر نتوانند کمک مالی و نظامی به حماس بکنند و از این طریق امکان جنگ همه جانبه به غزه وجود داشته باشد.

از دیدگاه مسائل داخلی

حمله گسترده  به غزه را از نگاهی دیگر می‌توان تلاش نتانیاهو برای کاهش فشارهای داخلی دانست. کشته شدن سه اسرائیلی در کرانه باختری و شکست اطلاعاتی کم‌سابقه صهیونیست‌ها در فاصله سه هفته‌ای گم شدن تا شناسایی اجساد آن‌ها، موجی از انتقادات را علیه نتانیاهو و تیم امنیتی وی به راه انداخته بود با وجود چنین شرایطی این رژیم در پی آن است این ضعف اطلاعاتی خود را سرپوش گذاشته و مردم خود را به مسائل دیگر  مشغول کنند.

همچنین در شرایطی که بودجه نظامی وزارت دفاع این رژِم با کاهش محسوسی مواجح شده است و کمک های بین المللی به این رژیم کم شده است این رژیم درپی آن است تا کشورهای حامی خود را مجبور کند کمک های مالی خود را افزایش داده و کمک ها تسلیحاتی خود را به اسرائیل روانه کنند.

* دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top