تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/04/29 - 15:12
کد خبر: 136430

طرح‌های وصله پینه‌ای برای ارتباط صنعت و دانشگاه

طرح‌های وصله پینه‌ای برای ارتباط صنعت و دانشگاه

ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران، مانند خودروی پراید است؛ حالا همه می دانند که مشکل پراید این است که خودرویی ناامن در تصادفات است اما مسئولان به جای حل این مشکل، مدام آپشن های آن را تغییر می دهند؛ چیزی که اکنون شبیه به جوک شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد رضایتی// درحالی که کشور از نبود رابطه صحیح بین صنعت و دانشگاه رنج می برد، اما مسئولان به جای حل ریشه ای این مشکل راه حل های وصله و پینه ای ارائه می دهند.

ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران، مانند خودروی پراید است؛ حالا همه می دانند که مشکل پراید این است که خودرویی ناامن در تصادفات است اما مسئولان به جای حل این مشکل، مدام آپشن های آن را تغییر می دهند؛ چیزی که اکنون شبیه به جوک شده است.

ماجرای صنعت و دانشگاه نیز همین است؛ و مسئولان در خوشبینانه ترین حالت، آگاهی از ریشه مشکلات ندارند و طرح های وصله پینه ای ارائه می دهند.

بنابراین مثل همان مثال پراید - که در تصادفات با همه آپشن هایش کشته برجای می گذارد- با وجود مشکلات ریشه ای، طرح هایی نظیر تبدیل دانشگاه‌، به دانشگاه‌های صنعتی یار، گره را باز نخواهد کرد.

می توان گفت اگر این طرح ها جوابگو باشد، طرح هایی برای پس از حل مشکل ریشه ای است.

روز گذشته جلسه کارگروه ارتباط صنعت و دانشگاه با حضور رئیس مجلس وزرای صنعت، معدن، تجارت، دفاع، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و نفت برگزار شد و وزیر علوم ریشه مشکلات را در نبود تقاضا برای محصولات شرکت‌های دانش بنیان ذکر کرد.

او معتقد است: امروزه شرکت‌های دانش بنیان به دلیل نبود تقاضا برای محصولاتشان رنج می‌برند و این اقدام باعث شده تا این شرکت‌ها از صحنه اقتصادی حذف شوند بر این اساس ما همواره به دنبال آن بودیم تا با یافتن راه‌حل منطقی، پارک‌های علمی و فناوری را با صنعت مرتبط سازیم زیرا تقاضا و عرضه در کنار یکدیگر می تواند ارتباط درست و پایداری را ایجاد کنند.

به گفته وزیر علوم، از ایده‌های وزارت علوم تبدیل دانشگاه‌، به دانشگاه‌های صنعتی یار است بدان معنا که در یک استان،‌ دانشگاه‌های استانی را به صنایع استانی گره زنیم تا مشکل صنایع استان در این دانشگاه‌ها رفع شود.

همانطور که در صدر این وجیزه آمد، ایده های این چنینی در بهترین حالت برای دوران مابعد مرحله ابتدایی است.

گام اول برای ارتباط صنعت و دانشگاه چیست؟

گام اول پاسخ گو کردن دانشگاه هاست.

در حال حاضر منافع دانشگاه‌ها و آموزش عالی با منافع ملی گره نخورده است و دانشگاه‌های کشور برای رفتارها و خروجی های خود هیچ مسئولیتی را پذیرا نیستند لذا برای حل این مشکل لازم است تا منافع دانشگاه را با منافع ملی گره بزنیم تا اگر دانشگاه، منافع ملی را تامین نکرد منافع خودش هم به خطر بیفتد. اما مسئولین به این مسئله توجه نمی‌کنند و تنها به فکر افزایش منابع این حوزه هستند.

تامین مالی، یکی از عوامل مهم در ایجاد پاسخگویی و جهت‌دهی دانشگاههاست. به طوریکه اگر از سمت تقاضا باشد جهت گیری را به سمت نیاز می‌برد، اما اگر به صورت ردیفی مشخص و مستقل در بودجه بیاید و در مورد نحوه­‌ی هزینه­‌ی آن سوال نشود، طبیعتا جهت گیری به دنبال ندارد.

اگر به قوانین بودجه نگاه کنیم می بینیم که هرساله رشد بودجه دانشگاهها از رشد بودجه عمومی دولت بیشتر است. در کشور ما جیب دانشگاه ها از پول نفت و شهریه پر می شود و دانشگاه نیازی برای رفتن به سمت حل مشکلات صنعت ندارد که بخواهد دردی از آن دوا کند تا ثروتی کسب کند!

لذا اگر واقعا اهتمامی برای حل مشکل صنعت و دانشگاه هست، ابتدا جراحی اصلی صورت گیرد و دانشگاه از بودجه نفتی مستقل شود پس از آن خودبخود دانشگاه به سمت صنعت خواهد رفت و مشکل عرضه و تقاضا نیز حل خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top