تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/05/01 - 14:47
کد خبر: 136814

مصر، و چرایی حمایت از استراتژی زمین‌سوخته اسراییل درغزه

مصر، و چرایی حمایت از استراتژی زمین‌سوخته اسراییل درغزه

آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت فلسطین و مردم غزه مخالف جدی طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس هستند زیرا معتقدند محاصره شدید این منطقه دست‌کمی از جنگ ندارد؛ و این خود ما به فکر وامی‌دارد که هدف مصر از ارائه چنین پیشنهادی برای آتش‌بس چه بوده است؟

خبرنامه دانشجویان ایران: آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت فلسطین و مردم غزه مخالف جدی طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس هستند زیرا معتقدند محاصره شدید این منطقه دست‌کمی از جنگ ندارد؛ و این خود ما به فکر وامی‌دارد که هدف مصر از ارائه چنین پیشنهادی برای آتش‌بس چه بوده است؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیار بعید است گروه‌های فلسطینی و مردم فلسطین قصد داشته باشند از درخواست خود برای لغو محاصره نوار غزه دست‌بردارند. به‌این‌ترتیب اوضاع به نفع طرح پیشنهادی مصر پیش نمی‌رود. مصر در ابتدا گمان می‌کرد که حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از طرح آن و ادامه درگیری‌ها در غزه، جنبش مقاومت را مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد. ولی عملاً با توجه به این‌که عملیات اسرائیل به بن‌بست رسیده و با شکست مواجه شده است، بعید به نظر می‌رسد که فلسطینی‌ها طرح مصر را بپذیرند.

عملیات زمینی اسرائیل در غزه دارای توجیه سیاسی یا نظامی نیست به همین علت جناحی در اسرائیل پیداشده است که می‌گوید راه‌حل نظامی برای غزه وجود ندارد و این درگیری‌ها فایده نخواهد داشت و مذاکره درباره شروط مقاومت، بهترین راه است. به‌ویژه آن‌که خواسته جنبش مقاومت برای لغو محاصره غزه، خواسته‌ای انسانی است نه سیاسی.

اکنون کشمکشی منطقه‌ای بر سر طرح‌هایی که برای آتش‌بس در غزه مطرح می‌شود وجود دارد. ترکیه و قطر تلاش می‌کنند با اسرائیل به توافقی دست یابند. مصر نیز به دنبال دستیابی به نتایجی است که خود را به‌عنوان کشوری کلیدی محوری مطرح کند و روابط با آمریکا را بهبود بخشد. مصر همچنین به دنبال اعطای نقش و قدرت بیشتر به تشکیلات خودگردان فلسطینی در غزه است. ولی شواهد نشان می‌دهد اراده گروه‌های مقاومت و مردم غزه، شکسته نخواهد شد.

در شرایط کنونی نشانه‌ای از قریب‌الوقوع بودن آتش‌بس در افق دیده نمی‌شود. جنبش مقاومت عجله‌ای برای آتش‌بس ندارد و محاسباتش با محاسبات سیاستمداران تفاوت می‌کند. درگیری‌های شدیدی در جریان است و جنبش مقاومت، به ایستادگی ادامه خواهد داد چراکه از حمایت مردمی برخوردار است. اکنون اسرائیلی‌ها هستند که باید درباره فایده حمله به غزه و حتی فایده محاصره غزه سؤال کنند.
از سوی دیگر اسرائیل می‌کوشد سیاست سرزمین سوخته را در نوار غزه اجرا کند

به نظر می‌رسد اسرائیل تصمیم دارد با تشدید حملات علیه برخی مناطق شرق نوار غزه آنجا را برای توسعه احتمالی عملیات زمینی خود آماده کند و درواقع درصدد اجرای سیاست سرزمین سوخته است.

در غزه هرلحظه اتفاق جدیدی می‌افتد. عملیات نظامی اسرائیل در این منطقه ادامه دارد و اوضاع همچنان ملتهب است زیرا گلوله‌باران‌ها و حملات هوایی به مناطق مختلف نوار غزه ادامه دارد. جنایاتی بسیار مهیب رخ‌داده است که نمونه آن قبلاً هرگز دیده نشده بود. در ساعات گذشته حملات اسرائیل بر منطقه مرکزی و جنوب غزه متمرکزشده است که در بیشتر آن‌ها منازل شهروندان فلسطینی و تأسیسات موجود در زمین‌های کشاورزی هدف قرارگرفته است. تانک‌های اسرائیل و توپخانه این رژیم مناطق اطراف محله‌های زیتون و شجاعیه را در شرق و جنوب غزه هدف قراردادند. این‌ها مناطقی هستند که نیروهای اسرائیلی بیش از همه آنجا را هدف قرار می‌دهند چراکه اتفاقاً از بیشترین تراکم جمعیتی برخوردار است!

بیشتر افرادی که اکنون به بیمارستان‌ها اعزام می‌شوند از اعضای یک خانواده هستند که گلوله‌های ناشی از حملات هوایی یا توپخانه‌ای به منازل آن‌ها اصابت کرده است.

جالب است که این حملات نه‌تنها توسط هیچ نهاد بین‌المللی محکوم نشده بلکه آمریکایی‌ها به‌صراحت از آن حمایت هم کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این بار اسراییل شروع‌کننده بازی بوده اما پایان دهنده آن نخواهد بود. اگرچه این بازی کاملاً با مصر هماهنگ شده اما خروجی آن حذف مصر از صحنه کنترل گروه‌های فلسطینی از آب درخواهد آمد

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top