پاسخ یا واکنش رهبر معظم انقلاب |
سوال یا موضع دانشجویان |
*امروز، کار و تلاش علمی در کشور و در دانشگاهها، تلاشی زنده، موفق و مورد تحسین است اما این تلاش علمی باید مقدمه عمل برای حل مشکلات کشور باشد. *انتشار مقالات علمی در پایگاههای علمی معتبر جهان، اقدام علمی مورد تمجید است اما مطلوب نهایی این است که کار علمی ناظر به نیازهای عملی کشور باشد.
|
جامعه اسلامی: *در نظام آموزش عالی امروز یک جوان بیست و چند ساله بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه نمی تواند از محفوظات و داشته های خویش برای پیش برد پر قدرت نظام به شایستگی استفاده نماید و ریشه آن در نظام آموزشی حفظیات محورو عدم کسب مهارت و تجربه کافی و عدم پیوند مناسب دانشگاه با صنعت و جامعه به بازار کار می باشدکه البته در کنار آن اصل قرار گرفتن پایگاه های علمی خارجی وisi و عدم توجه به حل مشکلات بومی کشور نیز دیده می شود، بارها دیده ایم که استاد یا دانشجوی ما که خواسته است به درستی از فضای آموزشی موجود استفاده نماید وقت و هزینه های بیت المال را صرف تولید مقالاتی کرده که بیش از هر چیزحل کننده مشکلات کشورها و جوامع غربی است تا مشکلات کشور عزیزمان ایران . *پیشنهاد ما دانشجویان این است که به جای تأکید بر تولید مقاله با این چرخه ی خنده دار در مجلات خارجی ، شرط ارتقای اعضای هیت علمی و معیار امتیاز دهی به دانشگاه ها را در به ثمر رساندن کار های پژوهشی مبتنی بر نیاز جامعه قرار دهند. اتحادیه مستقل: * پیشرفت های علمی در کشور خیره کننده بوده اما این پیشرفت علمی باید منتهی به حل مسائل اساسی کشور شود. هر مقاله بایستی دردی از کشور دوا کند. منافع دانشگاه به منافع ملی گره بخورد. در واقع مهمترین مشکلی که نظام آموزش عالی با آن مواجه است، پاسخگو نبودن آن دربرابر حل مشکلات کشور است. فلذا بایستی درآمد اساتید دانشگاه ها پروژه محور و بر اساس رفع چالش های موجود باشد، تا دانشگاه ها ناچار شوند برای تامین نیاز های مالی خود، مشکلات صنعت و تجارت را حل کنند؛ که نمونه بومی آن همین مپنا است. |
*ما قبول داریم که ممکن است شیوه مدیریت اقتصادی در جهت گیری های فرهنگی تأثیرگذار باشد اما مسئله مهم و حیاتی نگاه و جهت گیریهای فرهنگی است که در همه سطوح باید به آن توجه شود. * اینکه در دهه هفتاد در حالیکه اعتراض ها به شیوه مدیریت اقتصادی بود از جانب رهبری موضوع تهاجم فرهنگی مطرح شد، به دلیل اهمیت بسیار بالا و اصالت موضوع فرهنگ و جهت گیریهای فرهنگی در همه مقاطع است.
|
جنبش عدالتخواه: *در رابطه با تحولات فرهنگی کشور در سالهای پس از انقلاب اسلامی، ما بر این اعتقادیم که قسمت اعظمی از این تحولات، نشات گرفته از تغییرات اقتصادی رخ داده در کشور است. به این معنی که آزادسازی و لیبرالیسم اقتصادی، لیبرالیسم فرهنگی را به دنبال خواهد داشت و نمی توان از سویی سیاستهای اقتصادی لیبرال را به مرحله اجرا گذاشت و از سوی دیگر تبعات فرهنگی آن را نپذیرفت. در سالهای پس از جنگ که نسخههای اقتصادی بانک جهانی وصندوق بین المللی پول، در دستور کار مسئولین کشور قرار گرفت، بحث تهاجم فرهنگی در فضای کشور مطرح گشت؛ درحالیکه در آن دوران و سالهای پس از آن، بیش و پیش از تهاجم فرهنگی، کشور مورد تهاجم اقتصادی واقع گشت و تحولات فرهنگی متاثر از تحولات اقتصادی کشور بود. ما معتقدیم در نسبت میان اقتصاد و فرهنگ باید تأملی جدیتر صورت پذیرد و به این اقتضائات و پیامدها توجه شود. |
یکى از دوستان هم گفتند که خواب از چشم دانشجویان ربوده شده. این خیلى خوب است؛ واقعاً اگر چنانچه اینجور باشد که نگرانىها دانشجو را اینجور حساس بکند؛ البته امیدواریم خوابتان را بموقع و کامل انجام بدهید! این تعبیرِ «خواب از چشم ربوده شدن» تعبیر خوبى است؛ اگر واقعاً اینجور باشد، ما خیلى خرسند میشویم. این حالت نگرانى و دغدغه نسبت به حوادث، موجب میشود که با چشم باز مسائل را نگاه کنید. |
اتحادیه مستقل: برتری ارزشهای مادی بر ارزشهای معنوی، به حاشیه رفتن ارزشهای محوری مانند عدالت، رشد فردگرایی و منفعت محوری و در یک کلام تحول در ارزشهای اساسی جامعه به نفع غربی شدن از مهمترین پیامدهای الگوی غربی است که امروز خطر آن احساس می شود .برگشت نگاه دولتمردان از مناطق محروم به مناطق مرفه؛ تبدیل خُلق کوخ نشینی به خوی کاخ نشینی و فراموشی آرمان های امام راحل خواب را از چشمان جنبش دانشجویی مسلمان ربوده است. |
*ازدواج جوانان، موضوع مهمی است که بی تفاوتی نسبت به آن در جامعه، ممکن است تبعات ناخوشایندی را در آینده، به همراه داشته باشد. * راه حل مشکل سربازی برای ازدواج جوانان، کوتاه کردن مدت زمان آن نیست و باید شیوه های دیگری به کار گرفته شود اما مهمتر از آن، انگیزه برای ازدواج در میان جوانان است، که نباید کاهش یابد. *باید جوانان، خانواده های آنان و مسئولان دانشگاهها، برای زمینه سازی رواج ازدواج در محیط های دانشگاهی و جلوگیری از افزایش سن ازدواج، هم اندیشی و چاره جویی کنند. *جوانان که همواره دارای روحیه مطالبه گری و پیشنهاد دهنده روشهای جدید هستند، باید زمینه ساز ازمیان برداشته شدن این سنت ها و باورهای غلط باشند. * باید یک حرکت جدی در جامعه برای رواج ازدواج میان جوانان و دانشجویان آغاز شود.
|
جنبش عدالتخواه دانشجویی: *یکی از مهم ترین مسائلی که سن ازدواج جوانان را به تاخیر می اندازد، مسئله ی سربازی است. هر چند ما نیز به اهمیت داشتن مهارت نظامی واقف هستیم، اما مدت زمان بیش از حد سربازی و هم چنین عدم ثبات قانون نظام وظیفه سبب شده است که سن ازدواج در بین جوانان به تاخیر افتاده و این موضوع تاثیر مستقیمی در نرخ رشد جمعیت داشته باشد. حداقل پیشنهادی که به نظر ما می رسد خدمتتان عرض کنیم، کاهش مدت زمان سربازی به آموزش مسائل نظامی و هم چنین تخصصی کردن سربازی مانند بسیاری از کشورها می باشد. جامعه اسلامی دانشجویان: *امروز از اصلی ترین مسائل فرهنگی - اجتماعی در قشر جوان کشور دو مقوله ی ازدواج و سربازی می باشد که متأسفانه چندان توجهی به این پتانسیل ها ی عظیم نمی گردد. *مثلأ در مقوله ی سربازی چرا با وجود اینکه جوان ها بهترین دوران خود را در حال سپری کردن هستند اما توجهی به کارآموزیو کسب تجربه جوانان صورت نمی گیرد و درست از استعداد ها و پتانسیل های ایشان بهره برده نمی شود و اکثر اوقاتشان بیهوده سپری می شود ، یا در مقوله ی ازدواج چرا وزارت علوم در اجرایی نمودن قانون تسهیل ازدواج که مصوبه مجلس است اهتمام کافی نمی ورزد. |
*این تصور صحیحی نیست که مواضع آحاد مردم از جمله دانشجویان که جزو قشرهای پیشرو هستند، باید الگو گرفته و برگردان نظرات رهبری باشد. دانشجو به عنوان انسانی مسلمان، مؤمن و صاحب فکر باید با نگاه به صحنه تحلیل داشته باشد و براساس آن تحلیل نسبت به اشخاص، سیاستها، جریانها و دولتها موضع گیری کند. *تنها معیار صحیح تحلیل، باید تقوا یعنی دخالت ندادن هوای نفس در طرفداری یا مخالفت، و در تمجید یا انتقاد، باشد. نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری، ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند. این روش کارها را قفل خواهد کرد. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: رهبری وظایفی دارد که به توفیق الهی آنها را انجام خواهد داد اما دانشجویان هم وظایفی دارند که باید با معیار تقوا و با در نظر گرفتن شرایط صحنه، آنها را انجام دهند. * البته اگر در زمینه ای نظری از جانب رهبری بیان شود، ممکن است این نظر، در تشخیص کسانی که به رهبری حسن ظن دارند، مؤثر باشد اما این به معنای ساقط شدن نظر دیگران نیست. دانشجویان در واقع نمایشگر وجدان بیدار ملت و نشان دهنده گرایش های عمومی جامعه هستند لذا باید کاملاً آگاهانه، با چشم باز و با احساس تکلیف به مسائل مختلف نگاه کنند و محیط کشور و منطقه، تهدیدها و فرصت ها، و دشمنان و دشمنی ها را بخوبی بشناسند. |
بسیج دانشجویی: *عده ای بیان می کنند که اگر در مساله ای رهبری مخالفت یا موافقت خود را اعلام نکردند، دانشجویان نیز حق مخالفت ندارند و نباید جلوتر از رهبر جامعه حرکت کنند، عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند که باید در مسائل مختلف خط شکن بود و مسیر را برای دستیابی به آرمان های انقلاب باز نمود. *اعتقاد ما در مجموعه بسیج دانشجویی این است که دانشجو باید شرایط را بسنجد، آرمان های انقلاب را که در کلام امام عزیز و رهبر فرزانه متبلور شده است در نظر داشته باشد و سپس تحلیل و بر مبنای آن تحلیل عمل نماید ولو در کلام صریح رهبری مویدی بر عملش نبوده باشد و چنان چه در تحلیل یا عمل خود دچار اشتباه شده بود،از پیشگاه مردم عزیز ایران و رهبر بزرگش عذرخواهی نماید. *حال سوال ما این است که مدل صحیح چیست و در عرصه عمل چه باید بکنیم؟ از طرفی دیگر نیز عده ای در تلاشند تا با منتسب کردن اتفاقات مختلف به رهبر انقلاب و با این گزاره که این کار نظر رهبر انقلاب بوده است، دانشجویان را از اظهار نظر در رابطه با آن مساله برحذر دارند؛ این اتفاق این سوال را در ذهن ما به وجود آورد چه اقداماتی نظر رهبر انقلاب است و چه اقداماتی نیست و اساسا چه معیاری برای تشخیص این امر وجود دارد؟ |