به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فارغ از تحلیل عقیدتی پاسخ های آیت الله خامنه ای به پرسش های دانشجویان، توجه به فرمایشات ایشان، منظومه فکری عالی ترین مقام جمهوری اسلامی ایران روشن می شود.
به نظر می رسد یکی از فرازهای مهم دیدار اخیر رهبر انقلاب معطوف به سوالی است نماینده بسیج دانشجویی مبنی بر انطباق نظرات دانشجویان با رهبری پرسیده شد.
البته پرسش از ایشان در خصوص تنظیم مواضع با رهبری نظام مسبوق به سابق نیز هست که در ذیل به سه مورد آن اشاره می شود که چگونه رهبری نظام راه را برای تحلیل داشتن و تحلیل کردن دانشجویان باز گذاشته و مانع قفل بر انتقاد شده اند.
*دیدار رمضانیه سال 93
آقای محسن میرحاجی پرسید که «عده ای بیان می کنند که اگر در مساله ای رهبری مخالفت یا موافقت خود را اعلام نکردند، دانشجویان نیز حق مخالفت ندارند و نباید جلوتر از رهبر جامعه حرکت کنند، عده ای دیگر نیز اعتقاد دارند که باید در مسائل مختلف خط شکن بود و مسیر را برای دستیابی به آرمان های انقلاب باز نمود... حال سوال ما این است که مدل صحیح چیست و در عرصه عمل چه باید بکنیم؟»
حضرت آیت الله خامنه ای پاسخ دادند: بهنظر من این سؤال خیلى سؤال موجهى نیست؛ اینجور نیست که همهى مواضعى که آحاد مردم - از جمله دانشجویان که جزو قشرهاى پیشرو هستند - اتخاذ میکنند، بایستى الگوگرفته و برگردان نظراتى باشد که رهبرى ابراز میکند؛ نه، شما بهعنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید، تحلیل داشته باشید - که من حالا عرض خواهم کرد - نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید. اینجور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى دربارهى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضعگیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد. ...منتها معیار، تقوا باشد.»
*دیدار رمضانیه سال 87
سال 87 سوال یکی از دانشجویان در خصوص انتقاد از دستگاه هایی بود که به نوعی منتسب به رهبری می شد و اینکه چون مثلا رئیس صدا و سیما منسوب رهبری است پس انتقاد به رئیس صدا و سیما انتقاد به رهبری است و به نوعی قفل برانتقاد.
رهبر انقلاب اینگونه پاسخ دادند: «یکی از این اعتراضها، اعتراض به صدا و سیما بود و اینکه بعضی میگویند اگر چنانچه صدا و سیما را نقد کنیم، بر خلاف رهبری مطلبی گفتهایم؛ چرا؟ چون رهبری رئیس صدا و سیما را معین میکند! اگر واقعاً ملاک این باشد، که آدم باید به هیچکس اعتراض نکند؛ چون رئیس قوهی قضائیه را هم رهبری انتخاب میکند، رئیس جمهور هم بعد از انتخابات، تنفیذ رهبری دارد؛ میگوید نصب کردم. پس باید به هیچکس اعتراض نکرد. نه آقا، اولاً صدا و سیما را رهبری اداره نمیکند؛ این معلوم باشد. صدا و سیما را رئیس صدا و سیما اداره میکند. و رهبری هم در موارد زیادی اعتراضهائی دارد. همین اعتراضهائی که شما دارید، بعضیهایش یا خیلیهایش، اعتراضهای ما هم هست. احتمالاً اعتراضهای دیگری هم هست که چون برای من از جوانب مختلف گزارش میآورند - با اینکه خود من ممکن است به قدر شما تماشاچی تلویزیون یا گوشکنندهی رادیو نباشم - اطلاعاتم زیاد است. از وضع صدا و سیما اعتراضهائی هم میکنیم، اشکالاتی هم میکنیم، گاهی با آنها دعوا هم میکنیم. بالاخره آنها هم یک ضرورتهائی دارند و جواب میدهند؛ گاهی جوابشان درست است، گاهی هم نادرست است. به هر حال اعتراض هست و انتقاد شما از صدا و سیما مطلقاً به رهبری منتقل نمیشود. شما حق دارید انتقاد کنید؛ هیچ اشکالی ندارد.»
*دیدار رمضانیه سال 86
دیدار سال 86 نیز دارای نقطه عطفی بود. در آن سالها برخی جریان ها با برچسب زنی به دانشجویان منتقد، آنها را ضدولایت فقیه دانسته و هر صدایی را منکوب می کردند.
این مسئله از آیت الله خامنه ای در دیدار دانشجویان پرسیده شد که معنی ضدولایت فقیه از نظر شما چیست؟
ایشان اینگونه پاسخ دادند: «یک نکتهی دیگری که در دنبالهی آن مطالبهی دانشجوئی عرض میکنم، این است که مطالبه کردن با دشمنی کردن فرق دارد. اینکه ما گفتیم گاهی اوقات معارضهی با مسئولان کشور نشود - که الان هم همین را تأکید میکنیم؛ معارضه نباید بشود - این به معنای انتقاد نکردن نیست؛ به معنای مطالبه نکردن نیست؛ در باره رهبری هم همینجور است. این برادر عزیزمان میگوید «ضد ولایت فقیه» را معرفی کنید. خوب، «ضد» معلوم است معنایش چیست؛ ضدیت، یعنی پنجه در افکندن، دشمنی کردن؛ نه معتقد نبودن. اگر بنده به شما معتقد نباشم، ضد شما نیستم؛ ممکن است کسی معتقد به کسی نیست. البته این ضد ولایت فقیه که در کلمات هست، آیهی مُنزل از آسمان نیست که بگوئیم باید حدود این کلمه را درست معین کرد؛ به هر حال یک عرفی است. اعتراض به سیاستهای اصل 44، ضدیت با ولایت فقیه نیست؛ اعتراض به نظرات خاص رهبری، ضدیت با رهبری نیست. دشمنی، نباید کرد»