تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/05/06 - 18:41
کد خبر: 137353

ناگفته‌های زاهدی از استیضاح وزیر علوم

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: لاریجانی خواست که یکماه به وزیر فرصت داده شود، از این فرصت یک ماهه یک هفته بیشتر باقی نمانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، زاهدی صبح امروز در بازدید از مجتمع رسانه‌ای کویر و دفتر «خبرگزاری دانشجو» در کرمان، در جمع خبرنگاران این مجتمع به بیان جزئیات و روند استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فن آوری پرداخت.

وی گفت: تا کنون این موضوع در سکوت خبری بوده و امروز برای اولین بار می خواهم جزئیات این ماجرا را شرح دهم.

وزیر انتظارات نمایندگان را بر طرف نکرد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبل از جلسه رای اعتماد فرجی دانا به عنوان وزیر علوم، انتظاراتی از وی وجود داشت که در جلسات متعدی در کمیسیون مطرح شد که وی مسیری را که می خواهد انتخاب کند، سیاسی نباشد و موضوع توسعه علمی و فن آوری را در راس امور قرار دهد.

زاهدی گفت: البته وی قول هایی داد و حتی در جلسه‌ای که با اعضای بسیج اساتید داشتیم، تمام مسائل مطرح و موضوعات مشخص شد.

انتصابات مورد دار و ورود افراد ردصلاحیت شده به دانشگاها قابل قبول نبود

وی خاطرنشان کرد: در همان روزهای اول انتصاباتی رخ داد و افراد رد صلاحیت شده‌ای منصوب شدند و  کسانی که نباید به عنوان دانشجو در دانشگاه ها حضور داشته باشند، وارد دانشگاه ها شدند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تغییرات حق وزیر و دولت هاست، ادامه داد: بعد از اینکه تغییرات فراوانی در دانشگاها صورت گرفت، مشاهده شد که این تغییرات به جای تبدیل به احسن شدن‌ها و بهتر شدن برعکس شده است و انتظاراتی که در زمینه تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها بود، بر طرف نشد.

روند انتخاباتی روسای دانشگاه خلاف قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است

زاهدی خاطرنشان کرد: متاسفانه روند انتخاب روسای دانشگاه ها و حتی برخی دانشکده‌ها انتخاباتی شد که این روند غلطی است و مخالق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اگر قرار باشد قانون را نقض کنیم که سنگ رو سنگ بند نخواهد شد.

وی ادامه داد: البته این رفتارها حتی با وجود تذکرات چندباره رئیس جمهور ادامه پیدا کرد.

نشریات دانشجویی با پول بیت المال علیه دین منتشر می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش مجلس افزود: یک نشریات دانشجویی به مجلس آورده شد که با حمایت مالی دانشگاها چاپ شده بود؛ اما مطالب بسیار زننده ای علیه دین در آن چاپ شده بود، این قابل قبول نیست که با پول بیت المال یک نشریه دانشجویی منشر کنیم که علیه دین تبلیغ کند و حتی در مواردی علیه نظام مطالبی انتشار یافته بود.

زاهدی ادامه داد: مجموعه این برنامه ها باعث شد که نمایندگان احساس کنند که فضای دانشگاه به سمتی می رود که احساس شد فضای دانشگاه به سمتی می رود که آرامش از دانشگاه برود؛ البته این نشان می داد که نگرانی بسیار جدی و عمیق است؛ بنابراین مجموعه ای از نمایندگان مجلس مجاب شدند که طرح استیضاح کلید بخورد و این موضوع در بهمن ماه سال گذشته شروع شد؛ البته آقای وزیر در همین زمان نیز کارت زرد گرفت؛ اما هیچ تغییری در انتصاباتشاتن رخ نداد و اصرار بر تغییرات مداوم خود داشت.

وی خاطر نشان کرد : البته نمایندگان استیضاح کننده با بنده مشورت کردند و من به عنوان رئیس کمیسیون آموزش مجلس از آنان خواستم که این موضوع در جلساتی با حضور وزیر علوم مطرح و مشکلات حل شود.

جلسه چهار نفره ای با وزیر علوم، اطلاعات و ریاست مجلس داشتیم/ وزیر علوم به وعده‌هایش عمل نکرد

وزیر اسبق علوم گفت: در جلسه دیگری که با بنده به عنوان رئیس کمیسیون آموزش، وزیر علوم، وزیر اطلاعات و شخص لاریجانی، رئیس مجلس برگزار می‌شد، قرار بر این شد که ظرف دو هفته موضوعات جلسه که فعلا نمی توانم صحبتی از آن ها داشته باشم، عملیاتی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه نه تنها ظرف مدت دو هفته انجام نشد؛ بلکه تا سه تا چهار ماه بعد هم اتفاقی نیفتاد و خود این موضوع هم نگرانی بیشتری را در بین نمایندگان ایجاد کرد؛ البته عرف مجلس این است که ممکن است وزیر به دلیل مشغله بالای کاری متوجه عملکرد خود نباشد و وی عواقب کار خود را متوجه نباشد و از طرفی قانون اجازه می دهد که اگر 10 نفر از نمایندگان طرح استیضاح را مطرح می کنند، مجلس به تصویب برساند، اجرایی می شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در برخی موارد نباید به جامعه شک وارد کرد و مدیریت کلان کشور را متزلزل کرد و در همین راستا خواستیم مهلتی به وزیر بدهیم که اقدامات عملی انجام دهد.

زاهدی ادامه داد: بنده درخواست کردم جلسات با حضور مشاور رئیس جمهور برگزار شود تا وی در جریان باشد، در این جلسه آقایان حداد عادل و باهنر، بنده و زارعی، نماینده استیضاح کنندگان حضور داشتند و خیلی صریح مسائل را مطرح کردند و پیرامون هر کدام از آن ها بحث هایی شد.

وی افزود: در این فاصله زمانی بهمن تا اواخر فروردین ماه بحث 3000 بورسیه که مربوط به چهار سال آخر وزارت علوم دولت قبل بود، نیز مطرح شد و بنا شد محورهای استیضاح تک تک بحث شود و درباره آنها تصمیم گیری شود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در نهایت تصمیم بر آن شد که وزیر علوم بخشنامه ای صادر کند و مواردی را اصلاح کند، در آن جلسه به صراحت گفته شد که اگر کسی بورسیه شده و حقش نبوده باید از آن فرد گرفته شود؛ زیرا مجلس هیچ گاه از موارد غیر قانونی حمایت نمی کند  که حتی در این مورد هم متاسفانه انتظارات استیضاح کنندگان برطرف نشد و حتی در همین مسئله بورسیه تنها یک نامه محرمانه نوشته شد؛ منتها توقع بسیار بیشتر از این بود.

زاهدی گفت: چرا باید مواردی که در جهت تخریب است، آشکارا بیان شود و حتی در سایت ها قرار بگیرد؛ اما این موضوع بصورت مخفیانه بیان شد که همین موضوعات باعث شد که استیضاح کنندگان بر انجام استیضاح اصرار ورزند که با مخالفت از سوی هیات رییسه مواجه شد و در پی مذاکراتی از وزیر خواسته شد تا بر رفع اشکالت موجود بپردازد که باز هم کوتاهی صورت گرفت.

وی ادامه داد: مجددا سه هفته قبل استیضاح کنندگان بر انجام استیضاح اصرار کردند که بنا بر قانون اساسی در این موارد، هیات رئیسه موظف است به اعلام وصول که لاریجانی پیغام داد که بهتر است فرجه ای به وزیر علوم داده شود و حتی جلسه ای  یا محوریت حجت الاسلام ابوترابی صورت گرفت که آخرین اتمام حجت با وزیر صورت گیرد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: در این جلسه آقایان انصاری و نادران و زاکانی در دفتر حجت الاسلام ابوترابی حضور داشتند، جناب وزیر قول داد که ظرف یک هفته تغیراتی را انجام دهد که باز هم انجام نپذیرفت و اینبار استیضاح کنندگان اصرار کردند که اعلام وصول از جانب هیات رئیسه انجام گیرد که اینبار لاریجانی پیغام داد که دست نگه دارند و دو روز به تاخیر بیاندازید.

زاهدی افزود: لاریجانی جلسه ای با حضور وزیر علوم تشکیل داد که محوریت را خود بر عهده بگیرد. در این جلسه صحبت هایی عنوان شد مبنی بر کارهایی که وزیر علوم موظف به انجام آن بوده؛ اما صورت نگرفته است؛ در پایان لاریجانی خواستار یک ماه وقت شد.

وی ادامه داد: بالاخره قرار شد که یکماه به وزیر فرصت داده شود که از این فرصت یک ماهه یک هفته بیشتر باقی نمانده است.

فتنه 88 تاثیر زیادی بر دانشگاه ها گذاشت/ کلید فتنه 88 در دانشگاه است

وزیر علوم دولت اول احمدی نژاد در رابطه با جریان فتنه 88 در دانشگاه ها گفت: این موضوع که عنوان شود که کلید فتنه در دانشگاه بوده است، ظلم آشکار به دانشگاه بوده است؛ اما متاسفانه جریان فتنه در سال های 77 و 88 بر دانشگاه ها تاثیر گذاشت و به آن ها ضربه شدیدی وارد کرد.

زاهدی تصریح کرد: جریانات ضد انقلاب در خارج از کشور و عوامل نفوذی آن ها در داخل کشور از صفا و صمیمیت و سادگی دانشجویان استفاده می کنند و گاهی از آن ها در راه پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند؛ در حالی که تجربه نشان داده است که دانشگاه کارهای بسیار بزرگ از جمله توسعه علم و فناوری انجام داده است.

وی ادامه داد: پیشرفت های بسیاری در زمینه هسته ای و  تکنولوژی انجام پذیرفته و در زمینه های هوا فضا و حتی حوزه دفاعی بسیار پیشرفت کرده ایم و در زمان جنگ نیز از این پیشرفت ها که مرهون دانشجویان است، بسیار استفاده شد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه جریانات ضد انقلاب از صمیمیت و آرمانخواهی دانشجویان سوء استفاده کردند و با شعار تقلب از آن ها به نفع خواسته های خود استفاده کردند؛ هر چند ممکن است افراد در داخل کشور قصد براندازی نظام را نداشتند؛ اما بانیان و طراحان این فتنه قصد دیگری که همانا براندازی بود را دنبال می کردند و افرادی که هم اکنون در کشور خواستار محاکمه سران فتنه هستند، عمق فاجعه را یافته‌اند.

شائبه های پرونده 3000 بورسیه برطرف شده است/ صحبت از آقا زاده‌ها در این پرونده ناجوانمردانه بود

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با موضوع 3000 بورسیه ای که توسط دولت یازدهم تخلفی بزگ از سوی دولت قبل مطرح شده و دستمایه بسیاری از تهمت ها و حرف ها قرار گرفته است، گفت: بحث هایی عنوان شد مبنی بر اینکه در دولت قبل 3000 نفر از بورسیه غیر قانونی استفاده کرده اند و در رسانه ها پیچید و تحلیل های بسیاری که بسیاری از آنها ناجوانمردانه بود، انجام گرفت.

زاهدی ادامه داد: متاسفانه بحث 3000 بورسیه همراه شده با بحث 3000 میلیارد، توسط گروه های ضد انقلاب که قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی را داشتند، بسار بزرگنمایی شد و بعضی از رسانه های داخلی نیز فریب بیگانگان را خوردند و به این مسئله دامن زدند.

وی گفت: در تحلیل ها و صحبت هایی که از این موضوع می شد گاهی اوقات بسیار ناجوانمردانه و بی معرفتانه صحبت از فاجعه می‌شد و حتی عنوان شد که باید بورسیه این 3000 نفر کان لم یکن شود که به نوعی بازی با زندگی این دانشجویان و خانواده های آن ها بود.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: با صحبت هایی که بنده با صدیقی، رئیس سازمان دانشجویی و سایر افرادی که در این موضوع دخالت داشته اند، کردیم، قرار شد که سوابق این 3002 نفر بطور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و در جلسه ای که با حضور ملاباشی و مسئولان سابق وزارت علوم برگزار کردیم به تک تک شائبه هایی که در پرونده ها تحویل داده شده به ما وجود داشت پاسخ داده شد

زاهدی گفت: در این جلسات عنوان شد که همگی بورسیه ها که اعطا شده در چارچوب قانون و تبصره های آن و یکسری تحلیل های آماری دقیق بوده است و هیچ گونی تخلفی از ظن این افراد صورت نگرفته بوده است. حتی اینجانب گروه پنج نفره ای را جهت بررسی دقیق تر این موضوع انتخاب کرده ام که بصورت کاملا دقیق این موضوع را مورد بررسی قرار بدهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top