تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/05/07 - 01:50
کد خبر: 137383

چگونگی تشخیص جایگاه رتبه داوطلب در آزمون سراسری

چگونگی تشخیص جایگاه رتبه داوطلب در آزمون سراسری

آنچه که داوطلب باید در هنگام انتخاب رشته به آن توجه کند رتبه در زیرگروه مربوط به رشته انتخابی است و نه رتبه کل وی در سهمیه. زیرا ملاک گزینش در هر رشته محل، نمره کل نهایی داوطلب در زیرگروه مربوط به آن رشته محل می باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: نتایج اولیه کنکور سراسری روز یکشنبه 12 مرداد ماه اعلام می شود. شرکت کنندگان در آزمون ۹۹۲ هزار نفر بودند که طبق اعلام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همه این داوطلبان مجاز به انتخاب رشته هستند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ داوطلبانی که در آزمون سراسری شرکت کرده اند می توانند در زمان تعیین شده برای دیدن کارنامه اولیه خود اقدام نمایند. برای مشاهده سه روش وجود دارد که داوطلب باید یکی را انتخاب کند:

الف- با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری ثبت نام شامل: شماره پرونده، رمز ورود و شماره شناسنامه

ب- با وارد کردن مشخصات فردی شامل: شماره داوطلبی، نام خانوادگی، نام، شماره شناسنامه و سال تولد

ج- با وارد کردن مشخصات ثبت نامی و فردی شامل شماره پرونده، کد رهگیری، شماره شناسنامه

این کارنامه حاوی اطلاعات زیر است:

اطلاعات ثبت نامی و آزمونی، اعلام علاقه مندی بر اساس فرم تقاضانامه، وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هریک از گروه های آزمایشی، مشمول بودن و مشمول نبودن اعمال سوابق تحصیلی، وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هریک از زیر گروه ها، نمرات خام دروس امتحانی، رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز شده در دوره های روزانه و سبانه تمامی گروه های آزمایشی که داوطلب شرکت نموده است.

در ادامه به تشریح رتبه و نمره کل کشوری و رتبه کل در سهمیه پرداخته می شود:

تعیین رتبه ی کشوری در هر زیر گروه

نمره ی کل نهایی داوطلبان هر گروه آزمایشی در هر زیرگروه بدون درنظر گرفتن سهمیه به ترتیب نزولی مرتب شده و رتبه دهی می شود. برای مثال نمره کل نهایی زیر گروه سه، تعداد 438015 نفر از داوطلبان گروه علوم تجربی بصورت نزولی مرتب شده و به هر داوطلب رتبه داده می شود. داوطلب نمونه در زیر گروه سه، گروه علوم تجربی با نمره کل نهایی 9601 دارای رتبه 1930 در کشور را در بین تمامی داوطلبان حاضر در جلسه در گروه علوم تجربی کسب می نماید.

به تعداد زیرگروه های موجود در هر گروه آزمایشی، هر داوطلب دارای نمره کلی نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری می باشد. برای مثال با توجه به اینکه گروه علوم تجربی دارای 5 زیر گروه است هر داوطلب در این گروه، دارای 5 رتبه در سهمیه، 5 رتبه کشوری و 5 نمره ی نهایی می باشد و داوطلب نمونه بین 74038 نفر داوطلب دارای سهمیه منطقه 1 در زیر گروه یک، رتبه 310 را در سهمیه اخذ نموده در حالیکه در زیر گروه سه، رتبه 585 را در سهمیه کسب نموده است.

داوطلب با دانستن رتبه کشوری در هر زیر گروه متوجه می شود که چه جایگاهی در کشور دارد.

اگر داوطلب بخواهد رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را انتخاب نماید، با توجه به این که رشته ی پزشکی در زیر گروه یک قرار دارد، بایستی به رتبه و نمره خود در زیرگروه یک توجه نماید. اگر این داوطلب بخواهد رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران را انتخاب نماید، با توجه به این که رشته داروسازی در زیر گروه دو قرار دارد، بایستی به رتبه و نمره خود در زیر گروه دو توجه کند.

رتبه کل در سهمیه و رتبه کل کشوری

برای تعیین رتبه کل داوطلب در سهمیه در گروه آزمایشی مربوطه، به نمرات کل نهایی او در زیرگروه های مختلف آن گروه توجه کرده و بیشترین نمره کل، به عنوان ماکزیمم نمره کل زیرگروه ها تعیین می شود. به طور مثال داوطلب نمونه در گروه علوم تجربی بیشترین نمره را در زیرگروه یک با نمره 11017 کسب نموده است. این نمره به عنوان ماکزیمم نمره کل وی اعلام می شود و سپس این نمرات برای تمامی داوطلبان هر گروه با سهمیه یکسان به صورت نزولی مرتب می شوند و رتبه کل داوطلب در سهمیه تعیین می شود. همچنین ماکزیمم نمره کل زیرگروه های کلیه داوطلبان در هر گروه آزمایشی در سطح کشور بدون در نظر گرفتن سهمیه، به صورت نزولی مرتب می شود و سپس رتبه ی کشوری هر داوطلب (رتبه در کشور) در آن گروه آزمایشی تعیین می شود. به طور مثال، داوطلب نمونه با نمره کل 11017، رتبه 323 را در سهمیه منطقه 1 و رتبه 718 را در کشور کسب نموده است. برای اینکه داوطلب بتواند وضعیت خود را در مقایسه با سایر داوطلبان ارزیابی نماید، آخرین رتبه مجاز در سهمیه (دوره های روزانه و شبانه) در این قسمت ارائه می شود که در کارنامه نمونه 31813 است. به عبارت دیگر در گروه آزمایشی علوم تجربی در سهمیه منطقه یک تعداد 31813 نفر مجاز به انتخاب رشته های دوره روزانه و شبانه شده اند.

آنچه که داوطلب باید در هنگام انتخاب رشته به آن توجه کند رتبه در زیرگروه مربوط به رشته انتخابی است و نه رتبه کل وی در سهمیه. زیرا ملاک گزینش در هر رشته محل، نمره کل نهایی داوطلب در زیرگروه مربوط به آن رشته محل می باشد. رتبه کل فقط جهت اطلاع و مقایسه نسبی داوطلب با سایر داوطلبان گروه آزمایشی مربوطه ارائه می شود و در گزینش نهایی هیچگونه تاثیری ندارد. زیرا رتبه کل داوطلب در سهمیه بر اساس ماکزیمم نمره کسب شده توسط وی در زیرگروه ها تعیین شده است که این ماکزیمم نمره می تواند متعلق به زیرگروه دیگری بجز زیرگروه رشته ی انتخابی باشد. برای مثال، رتبه کل داوطلبی در سهمیه 2000 و رتبه کل داوطلب دیگری در همان سهمیه 3000 است. اما داوطلب اول که نسبت به داوطلب دوم دارای رتبه کل بهتری است هنگلم اعلام نتایج متوجه می شود که وی در رشته علوم تغذیه دانشگاه X پذیرفته نشده، اما داوطلب دوم که رتبه کل در سهمیه  وی از او بالاتر بوده (با رتبه کل 3000) در آن رشته محل پذیرش شده است.

اگر داوطلب اول به اطلاعات کارنامه خود در قسمت نمره کل نهایی و رتبه در زیرگروهایش توجه نماید، متوجه می شود که رتبه کل وی در سهمیه براساس ماکزیمم نمره اش که مربوط به زیرگروهی به غیر از زیرگروه یک است بدست آمده در حالی که رشته موردنظرش که در آن محل پذیرش نشده است، مربوط به زیرگروه یک است و داوطلب دوم در زیر گروه یک نسبت به او از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

لازم است بدانید داوطلبانی که در چند گروه آزمایشی شرکت نموده اند، وضعیت علمی آنان در هر گروه بطور جداگانه در کارنامه آمده است. داوطلب نمونه علاوه بر گروه آزمایشی علوم تجربی در گروه آزمایشی زبانهای خارجی نیز شرکت نموده است، بنابراین وضعیت رتبه، نمره کل، نمرات خام در هر یک از این گروه ها بصورت جداگانه در کارنامه او درج شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top