تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/05/09 - 10:35
کد خبر: 137532

دیدارهای ماه مبارک رمضان و تذکرات فرهنگی رهبر انقلاب

دیدارهای ماه مبارک رمضان و تذکرات فرهنگی رهبر انقلاب

امروز بعضى‌‌ها باز دلشان می‌خواهد برگردند به همان شکل سابق. همان جریان‌هاى غرب‌‌زده – جریان‌هایى که عاشق غربند، ملت را تحقیر می‌کنند، داشته‌‌ها را تحقیر می‌کنند، فرهنگ و هویت ملى را تحقیر می‌کنند به نفع مسلطین غربى - دلشان می‌خواهد که همان‌ها دوباره بیایند.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نامگذاری امسال توسط رهبر انقلاب که نگاه می‌کنیم، واژه فرهنگ را یکی از سرفصل‌های مهم معرفی شده از سوی ایشان برای کشور می‌بینیم. به نظر می‌رسد که این موضوع چندان هم با تصدی گری فعلی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم بی ربط نباشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رهبر معظم انقلاب اما در دیدار چند روز پیش با دانشجویان، مجددا مقوله فرهنگ کشور را متذکر شدند و خاطر نشان کردند: «امروز بعضى‌‌ها باز دلشان می‌خواهد برگردند به همان شکل سابق. همان جریان‌هاى غرب‌‌زده – جریان‌هایى که عاشق غربند، ملت را تحقیر می‌کنند، داشته‌‌ها را تحقیر می‌کنند، فرهنگ و هویت ملى را تحقیر می‌کنند به نفع مسلطین غربى - دلشان می‌خواهد که همان‌ها دوباره بیایند و براى امور کشور، فرهنگ کشور، جهت‌‌گیرى کشور، شاخص معین کنند و معرفى کنند. این عده‌‌اى که امروز در خارج از کشور، در زیر پرچم همین دشمنان خونىِ ملت ایران دارند علیه جمهورى اسلامى کار می‌کنند، همین کسانى هستند که واقعاً دنبال این هستند که همان غفلت - غفلتِ محاسباتى - همان اغواى شیطانى که نسبت به عقلانیت این کشور در یک دوره‌‌اى وجود داشت، همان مجدداً حاکم بشود. در مقابل اینها باید ایستاد.».

اما نگرانی رهبری از مقوله فرهنگ به اینجا ختم نمی‌شود و ایشان فقط در دیدارهای رمضانیه امسال، به کرات توجه خود را به این موضوع ابراز نموده‌اند؛ این در حالی است که تذکرات و نگرانی‌های ایشان به مقوله فرهنگ طی چندماه اخیر نیز بر کسی پوشیده نیست.

رهبری در دیدار با شاعران نیز گفتند: «بعضى‌ها اشکال کارشان این است که اصل تهاجم را اصلاً نمى‌بینند، درک نمی‌کنند. اینکه یک جبهه‌اى وجود دارد که سوگندخورده‌ى ریشه‌کن کردنِ هویّت ملّى و اسلامى و فرهنگى ملّت ما است، را اصلاً درک نمی‌کنند؛ این‌همه علائم، نشانه‌ها، ظواهر وجود دارد، نمی‌فهمند؛ گفت: وین گلّه را نگر که چه آسوده می‌چرد؛ آسوده می‌چرند و اصلاً ملتفت نیستند؛ اشکال کارشان اینجا است.»

آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها نیز تاکید به این موضوع داشتند و در این خصوص اضافه کردند: ما هم اطّلاع داریم، شما هم اطّلاع دارید، کسانى را و جریانى را مى‌شناسیم، مى‌شناختید - حالا اسم کسان و اشخاص مورد نظر نیست - جریانى وجود دارد که مرعوب و مغلوب تسلّط فرهنگ غربى است؛ هرچیزِ غربى براى او مایه‌ى تمجید است‌ و هرچیزِ میهنى و ملّى و خودى مورد تحقیر و اهانت قرار می‌گیرد؛ داریم کسانى از این قبیل؛ این درست عکسِ آن‌چیزى است که باید باشد.

ایشان همچنین در دیدار مسئولین نظام تذکر دادند که : رخنه‌های فرهنگی، رخنه‌های امنیّتی - اینها را بشناسید و این رخنه‌ها را ببندید - هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول - به هم کمک کنند دستگاه‌ها - هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول با مردم؛ اینها عناصر قوّت است. این یک توصیه که این توصیه به همه است.

این‌ها همه مواردی است که از زبان رهبری و آن هم فقط در دیدارهای رمضانیه ایشان تذکر داده شده است و بیش از هرچیز، مخاطبش متولیان دستگاه فرهنگی کشورند، حال آنکه  به نظر می رسد، نگرانی های فرهنگی رهبری بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، خصوصا مدیریت فعلی بخش فرهنگ کشور، بیشتر ابراز شده اند.

در مورد وزارت علوم نیز همینطور است. تنها در 9 ماه گذشته بیش از 4 بار  از سوی رهبری در مورد عدم کند شدن رشد علمی در دانشگاهها و تبدیل نشدن مراکز آموزش عالی به جولانگاه احزاب و باشگاههای سیاسی تذکر داده شده است.

هرچند که نگارنده فقط به مستندات موجود اکتفا نموده و از آوردن نقل‌قول‌های برآمده از دل برخی از این دیدارهای رمضانیه پرهیز کرده است اما می‌شود گفت که همین تذکرهای صریح، بیانگر انتقادات  رهبری به مسئولان فرهنگی کشور است.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد جریانی که به دنبال تطهیر عملکرد دستگاه فرهنگی کشور است، به نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر خودش نمی‌رسد و بهتر است به جای سر فرو بردن زیر برف، به دنبال برطرف کردن رخنه‌های فرهنگی موجود باشد؛ رخنه‌هایی که بعد از رای آوری دولت اعتدال بیشتر فرهنگ کشور راهدف گرفته اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top