تاریخ انتشار: شنبه 1393/05/11 - 12:11
کد خبر: 137681

تعطیلات چند روزه، افزایش سفرهای بین شهری، رشد طبقه متوسط و شاید معضلی برای آینده

تعطیلات چند روزه، افزایش سفرهای بین شهری، رشد طبقه متوسط و شاید معضلی برای آینده

شاید آنروز که پیکان به موزه می رفت، کمتر کسی فکرش را هم می کرد که در سالهای بعد جاده های کشور را پرایدهایی پر کنند که حجم عظیمی از مردم را درخود جای داده اند. مردمی که حتی از تعطیلات یکی دوروزه هم برای سفر رفتن نهایت استفاده را می کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: شاید آنروز که پیکان به موزه می رفت، کمتر کسی فکرش را هم می کرد که در سالهای بعد جاده های کشور را پرایدهایی پر کنند که حجم عظیمی از مردم را درخود جای داده اند. مردمی که حتی از تعطیلات یکی دوروزه هم برای سفر رفتن نهایت استفاده را می کنند. سفرهایی که شاید تا چند سال قبل به این راحتی ها صورت نمی گرفت. همه اینها نشان از رشد طبقه ای دارد که در ادبیات جامعه نگارانه به «طبقه متوسط» معروف شده است.


به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با فرارسیدن تعطیلات چندروزه عید فطر، هفته گذشته  جاده‌های کشور حجم بسیار بالایی از خودروهای مسافران را به خود دید.
تعداد سفرهای بین شهری در هفته گذشته به حدی رسید که سردار مومنی در اظهاراتی کم سابقه از مسافران خواست تا کسانی که می‌توانند، بعد از پایان تعطیلات یعنی از امروز به بعد از سفر بازگردند تا حجم ترافیک جاده‌ها کاهش پیدا کند.


مومنی گفت: در عید فطر امسال تردد در جاده های کشور 14 درصد بیش تر از ایام نوروز بوده است
حجم بسیار بالای سفرهای بین شهری در سال‌های اخیر و افزایش میزان این سفرها با خودروی شخصی، نشان می‌دهد که احتمالا افراد بسیار زیادی از مردم طی این سال‌ها صاحب خودرو شده‌اند.
از طرفی  این در حالی است که رشد سفرها با وسایل نقلیه عمومی از قبیل اتوبوس، قطار و هواپیما و حتی سواری کرایه، رشد چندانی نداشته است.
همه این‌ها در حالیست که به نظر می‌رسد رشد سفرهای بین شهری بسیار بیشتر از میزان ظرفیت اقامتگاه‌ها و هتل‌های موجود در شهرهای مقصد است؛ با توجه به آماری که سازمان گردشگری مشهد منتشر کرد، بیش از 90 درصد ظرفیت اقامتگاه‌های این شهر طی هفته گذشته پر شد.
این پر شدن ظرفیت‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که میزان اسکان مسافران در حاشیه همین شهرهای بزرگ مثل مشهد، اصفهان، تبریز و شهرهای حاشیه دریای خزر، در چادرهای مسافرتی نیز افزایش چشمگیری داشته است.


در آماری که در این خصوص از سوی سازمان گردشگری کشور در سال 91 منتشر شد نیز این موضوع را تایید می‌کند؛ ۲۱۷ میلیون سفر نوروزی آماری است که از داده های متولیان گردشگری کشور قابل استخراج است.
در مقایسه با آمار مشابه سال ۹۰ (۱۶۲ میلیون) سفرهای نوروزی ۹۱ از رشد ۳۴ درصدی برخوردار بوده است.
یک محاسبه آماری نشان می دهد که با احتساب این ۳۴ درصد رشد، آمار سفرهای نوروزی تعطیلات عید ۹۱ به حدود ۲۱۷ میلیون سفر بالغ شده است.
آمارهای سال های 92 و 93، نیز این مسئله را تصدیق می کند.
موارد فوق الذکر نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر به رغم گرانی بی سابقه قیمت اتومبیل و بنزین میزان سفرهای بین شهری افزایش چشمگیری داشته و با این تفسیر به نظر می‌رسد که حداقل امکانات مسافرت برای بسیاری از اقشار مردم در کشور فراهم شده است.


با وجود اینکه شاید در دهه هفتاد، مسافرت، جزء آرزوهای بلندمدت قشر متوسط و رو به پایین در کشور به حساب می‌آمد، امروز به یکی از راحت ترین خواست های  خانواده‌های ایرانی بدل شده است؛ یعنی سفر رفتن به مقصد مشهد و یا یکی از شهرهای شمال کشور و یا قم، اصفهان، شیراز و ... امروز با کوچکترین اراده‌ای صورت می‌گیرد.
این نشان می‌دهد که طبقه متوسط جامعه در کشور ما، یک رشد نسبی اقتصادی را در جایگاه اجتماعی خود طی کرده است؛ این به بدین معنا نیست که حتما باید قدرت خرید بیشتری نیز برای این طبقه اجتماعی حاصل شده باشد، همین که طی سال‌های اخیر قدرت اراده برای رفتن سفر نصیب این طبقه شده است، نشان از رشد آن دارد.


بر همین اساس باید تدابیر مناسبی نیز در خصوص این افزایش قدرت سفرها اتخاذ گردد تا مشکلات و معضلاتی که این موضوع می‌تواند به همراه داشته باشد، آسیب‌های کمتری را منجر شود، یکی از این آسیب‌ها افزایش شدید بار ترافیکی است که در چند روز اخیر، سیستم ترافیکی جاده‌های کشور را به کلی مختل کرد.
از طرفی این آسیب می‌تواند جنبه‌های دیگری از مسائل کشور، مثلا مسائل فرهنگی و یا مواردی این چنینی را تحت‌الشعاع قرار دهد که مستلزم بررسی دقیق نهادهای ذیربط است.

                                                                               

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top