تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/05/30 - 20:20
کد خبر: 139629

از نقطه نظر حقوقی، اجتماعی و اقتصادی؛

پیش شرط های تحقّق سیاست های کلی جمعیت

پیش شرط های تحقّق سیاست های کلی جمعیت

پیش شرط های اقتصادی تحقق سیاست های کلی ازدواج نیز بحث تسهیلات و وام های ازدواج است که هم اکنون به میزان کاملاً ناکارآمد ارائه می گردد، مدتی نیز این وام ها متعلّق بودند اما به تازگی مجدداً وام ازدواج در دستور کار بانک ها قرار گرفته است، واقعیت آن است که تسهیلات فعلی به هیچ وجه نمی توانند با وضع اقتصادی فعلی همخوانی داشته باشند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمد مهاجری*// سیاست کلی جمعیت که از سوی رهبری ابلاغ گردید، رویکردهای افزایش جمعیت هستند که در واکنش به بحران جمعیت یا پیری جمعیت معیّن گردیده اند؛ پیری جمعیت مشکلی است که کشور ژاپن نیز با آن روبرو بوده است . کشور ایران هم اکنون کشوری است با جمعیت جوان و نیروی فعال کار و دارای نیروی متخصص بالا، اما چنانچه به لحاظ اجتماعی آینده نگر باشیم ، هم اکنون فرهنگ ناصحیح تک فرزند آوری و ادامه تحصیلات عالی و دانشگاهی و افزایش سن عرفی ازدواج و روابط ناصحیح دختر و پسر عوامل اجتماعی کاهش جمعیت جوان کشور ما محسوب می گردند، برای آن که سیاست های جمعیتی محقّق گردند بایستی مشکلات اجتماعی پیرامون این موضوعات رفع گردد، به عنوان نمونه برای تحقّق سیاست های کلی جمعیت ، بایستی شرایط فرزند آوری تسهیل گردد و تسهیلات ویژه ای برای فرزندان دوم  و سوم و بیشتر در نظر گرفته شود، به علاوه بایستی شرایط تحصیلی را برای متأهلین به نحوی تسهیل نمود تا تحصیلات دانشگاهی مانعی برای ازدواج نباشد. همچنین مشکل خدمت سربازی آقایان نیز مانعی است که بسیاری جوانان به این دلیل تن به ازدواج نمی دهند، دیگر آن که مهم ترین پیش شرط ازدواج بحث اشتغال جوانان است که بایستی برای کار جوانان به ویژه دانشجویان تدابیر ویژه ای اتخاذ گردد تا جوان تمایل به ازدواج خویش را بروز دهد.

از نظر حقوقی نیز می توان به تحقق سیاست کلی جمعیت پرداخت، اگر بخواهیم جمعیت ما جوان بماند، بایستی تشکیل خانواده تسهیل گردد و امر ازدواج آسان باشد. اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره می کند: « از آن جا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است همه قوانین و مقررات و برنامه ریزی های مربوط باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده و پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.» این اصل بیانگر اهمیت خانواده و ازدواج در اسلام  و نظام حقوقی ایران است، پیش شرط حقوقی تحقّق سیاست های کلی جمعیت توجه به خانواده و امر ازدواج است، بدین شرح که بایستی قوانین کاربردی در راستای تسهیل ازدواج به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسد تا بتوان شاهد افزایش ازدواج میان جوانان بود.

پیش شرط های اقتصادی تحقق سیاست های کلی ازدواج نیز بحث تسهیلات و وام های ازدواج است که هم اکنون به میزان کاملاً ناکارآمد ارائه می گردد، مدتی نیز این وام ها متعلّق بودند اما به تازگی مجدداً وام ازدواج در دستور کار بانک ها قرار گرفته است، واقعیت آن است که تسهیلات فعلی به هیچ وجه نمی توانند با وضع اقتصادی فعلی همخوانی داشته باشند.

بایستی مبالغ وام های ازدواج افزایش یابند تا تمایل به ازدواج قدرت جلوه و بروز پیدا کند.

شرح خلاصه آن که تحقّق سیاست های کلی جمعیت سه پیش شرط اساسی دارد:

اول – پیش شرط حقوقی که بایستی با تصویب قوانین کاربردی از سوی مجلس شورای اسلامی همراه باشد.

دوم – پیش شرط اجتماعی، که بایستی با همیاری رسانه ها و مطبوعات به تغییر تصوّر رایج پیرامون ازدواج بینجامد و سوم پیش شرط اقتصادی که بسیار مهم و بنیادی است . رسیدگی به بحث تسهیلات و تلاش بیش از پیش برای ثبات اقتصادی، تلاش برای کاهش تورّم و ایجاد اشتغال به ویژه توجه به اشتغال دانشجویان، توجه به بحث مسکن و اجاره بها و برخی عوامل دیگر که همگی و همگی باعث کاهش ازدواج گردیده اند.

از منظر آسیب شناسی اجتماعی هم اکنون سه موضوع کلی فوق موجب بحران جمعیت در کشور ایران هستند.

مسئولین بایستی برا رفع این بحران اقدامات عملی انجام دهند، تا مشکل اشتغال برطرف نگردد مشکل جمعیت حل نمی گردد . زیرا اشتغال پیش شرط ازدواج است، تا مسائل اقتصادی بهبود نیابند مسأله جمعیت به دشواری حل می گردد و تا مشکلات اجتماعی ازدواج کاهش نیابند و برای ازدواج در سنین مطلوب و مورد پسند تسهیلات ویژه در نظر گرفته نشود، هر روز شاهد افزایش سن ازدواج خواهیم بود.

عرف کنونی راجع به ازدواج بایستی دچار تغییرات و تحوّلات بنیادین بشود، به این مفهوم که مجدداً ازدواج در سنین پایین یک ارزش تلقّی گردد. در پایان شایسته است بگوییم امید است که در آینده ای نزدیک دیگر به طور فزاینده ای شاهد ازدواج های دیرهنگام نباشیم ، مسأله ازدواج نه بایستی زودهنگام باشد و نه دیرهنگام بلکه امر ازدواج بایستی به هنگام باشد.

با آرزوی توفیقات روزافزون

*پژوهشگر حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top