تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/06/09 - 09:38
کد خبر: 140519

بخش دوم//

متن پرسش و پاسخ چالشی دانشجویان با میرکاظمی پیرامون پرونده کرسنت

متن پرسش و پاسخ چالشی دانشجویان با میرکاظمی پیرامون پرونده کرسنت

با مهدی هاشمی چیکار می کنید؟ چقدر کشور باید از این خانواده هزینه ببیند؟ خود من چند بار مصاحبه کردم و در جلسه ها گفته ام. این محدودیت هایی نیست که در اختیار دولت باشد کار ما در آن برهه این بود که اسناد و مدارکی که می خواهند در اختیارشان قرار بدهیم تا زودتر پرونده را به جلو ببرند.

خبرنامه دانشجویان ایران:  با مهدی هاشمی چیکار می کنید؟ چقدر کشور باید از این خانواده هزینه ببیند؟ خود من چند بار مصاحبه کردم و در جلسه ها گفته ام. این محدودیت هایی نیست که در اختیار دولت باشد کار ما در آن برهه این بود که اسناد و مدارکی که می خواهند در اختیارشان قرار بدهیم تا زودتر پرونده را به جلو ببرند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در گزارش پیشین متن صحبتهای مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت و نماینده فعلی مردم تهران در رابطه با پرونده موهوم کرسنت (اینــــجا) جهت اطلاع مخاطبان ارائه گردید. در زیر متن پرسش و پاسخ چالشی دانشجویان با میرکاظمی را می خوانید:

سوال: ما شکی نداریم که یکی رشوه گرفته و یکی رشوه داده، بحث این است که چرا ایران اسناد قابل دفاعی نبرده است؟
پاسخ: تا قبل از آمدن دولت یازدهم خوب بود، تقریبا همه امیدوار بودند، حتی یک جلسه که مدیر عامل کرسنت به آنجا رفت این قدر اسناد روشن بوده که نتوانسته این ها را انکار و تکذیب کند و عذرخواهی کرده است. این گزارش ها را ما از تیم هایی که می روند داریم.

اما چه اتفاقی افتاد؟ زمانی که این فرد به عنوان وزیر مطرح شد، افرادی که می رفتند و می آمدند و اطلاع داشتند و دلسوز بودند سراسیمه گفتند که این فرد را معرفی نکنند. حتی دفتر من آمدند و به ما گفتند که به دکتر روحانی بگویید این را معرفی نکند و اگر این فرد رای اعتماد نیاورد به نفع پرونده است. من به اقای جلیلی که دبیر شورای امنیت بودند تماس گرفتم که نامه ای تنظیم کنید که این موضوع ریسک دارد و هزینه برای کشور دارد اما شروع کردند به سیاسی کردن موضوع.

سوال: آقای (ب ز) رشوه گرفته یا نگرفته است؟
پاسخ: بعضی وقت ها آدم برای روی صندلی نشستن، کارهایی را انجام می دهد. حالا نباید که حتما رشوه بگیرد.

سوال: گناه کار هستند یا نیستند؟
پاسخ: هرکسی که در پرونده باشد گناهکار است.

یک اشکالی که ما در قوه قضاییه داریم این است که 4 پرونده مفتوح بوده که یک پرونده حدودا 100 صفحه است که منجر به حکم شده است. یکی از چیزهایی که شرایط را عوض کرده است این است که این آقایانی که جزو متهم ها هستند چطور الان مسئول شده اند؟ و مورد دوم این است که قوه قضاییه چرا حکم نداده است. که ما چندین جلسه با قوه قضاییه گذاشتیم که پرونده را نبندید. چند هفته گذشته که با آیت الله آملی جلسه داشتیم، ایشان گفتند که چه کسی گفته که پرونده بسته شده است؟ چند پرونده است که یکی از آن ها بسته میشود و در آن پرونده حکم صادر و جرم آن ها قطعی شده است.

در مدت زمان رای اعتماد اتفاقاتی افتاد، اول اینکه روزنامه جمهوری اسلامی ایران به نقل از دیوان عالی کشور شعبه بیستم اعلام کرد که هیچ جرمی اتفاق نیفتاده است و برائت داده شده است.

کشوری که نماینده اش آنجا دارد موثق و با سند می گوید که فساد بوده است و منافع ملی در قرارداد در نظر گرفته نشده است اما اینجا گفته می شود که جرمی اتفاق نیفتاده است.

اشکال دیگر این است که یک عده افراد بی بصیرت مصاحبه هایی انجام دادند. کسی که در زمان وزارت خودش در نفت، رسما نامه نوشته است که تا این قیمت تغییر نکند منافع ملی را حفظ نمی کند، این قیمت با فرمول اشکال دارد. صدها مصاحبه کرده است و بعد در زمان رای اعتماد می گوید که این کار باید در زمان اقای احمدی نژاد بسته و تمام میشده و وکلای کرسنت این مصاحبه را روی پرونده گذاشته اند.

حمید جعفر می گوید این دعوای سیاسی داخلشان بوده است و از اول هم این گونه کرده و زمانی که اسناد را برده اند قضایا شفاف شده است.

آقای ترکان در مصاحبه با شرق گفته بود که دیوار کرسنت تا ثریا کج است. بعد می آید در زمان رای اعتماد برای اینکه از زنگنه دفاع کند اعلام می کند که باید محاکمه شوند کسانی که در دولت نهم و دهم گاز را صادر نکردند.

فردی است به نام (س پ) که این ها همه در مجلس پرونده دارند و در طرح تفحص ها دنبال می شوند. این فرد وقتی مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی بوده است، 300 میلیون دلار به یک شرکت کاغذی در امارات داده و مصاحبه های زیادی به عنوان کارشناس نفت کرده است که همه این ها را وکلای کرسنت روی پرونده اش گذاشته اند.

دادگاه فرق می کند و دست ما و شما نیست. ما امروز هم در مجلس پیگیری می کنیم.

ما فشار می آوریم که با مهدی هاشمی چیکار می کنید؟ چقدر کشور باید از این خانواده هزینه ببیند؟ خود من چند بار مصاحبه کردم و در جلسه ها گفته ام. این مسئولیت‌هایی نیست که در اختیار دولت باشد کار ما در آن برهه این بود که اسناد و مدارکی که می خواهند در اختیارشان قرار بدهیم تا زودتر پرونده را به جلو ببرند.

اشکالی که به وجود می آید این است که ما در قرار دادهای گازی بعدی زمانی که با کشوری قرار داد می بندیم پایه قیمت، گاز شما می شود این قرارداد. یعنی امروز اگر شما 10 درصد قیمت صادراتی بستید، کشورهایی که از ما گاز می خریدند به دیوان بین اللملی و داوری شکایت می برند برای اینکه به آن قیمتی که شما می دهید برسند.

فکر می کنند که دارد به آن ها اجحاف می شود در حالی که به کشور ما اجحاف می شود.

حساب کنید تا 50 سال دیگر چه زیانی به کشور وارد می شود اگر پایه قیمت گاز تغییر پیدا کند. برای همین است که می گویند نباید این قرارداد اجرا شود. فرض کنید حجم گاز صادراتی بر اساس این قرارداد 10 میلیون متر مکعب باشد و شما بخواهید بالغ بر 200 میلیون متر مکعب قرداد صادراتی ببندید. با این ها نمی شود شوخی کرد.به هیچ وجه اقتصادی نیست.

نقطه تحویل در قرارداد ها معمولا در مرز است. سکوی مبارک اجاره چهل ساله داشته است و اگر 40 سال تمام شود باید بیرون برود که در زمان من تمام شد و ما پرچم آن ها را کنیدم و بیرونشان کردیم و رفتند الان سکوی مبارک در اختیار جمهوری اسلامی ایران است.

اختلاف بر سر جزایر بود چون نزدیک جزایر است و این یک کار سیاسی بوده است. این هم یکی از این نکات است که نقطه مرزی در آب های بین المللی است که در آنجا سکو میزنند و گاز را به آنجا میبرند و آنها از آنجا خط میکشند و به کشور خودشان میبرند.

جزئیات این که چه کسی معرفی کرده و به چه دلیلی بوده است و چگونه وارد سیستم شده و به این اسم که میخواهیم مشکل را حل کنیم ولی مشکل به نفع آنها داشته حل میشده است که این ها داستان هایی دارد که بهتر است وارد بحث امنیتی آن نشوید.

از لحاظ اقتصادی هم به این ترتیب است که همه این ها با سند و مدرک و تعداد زیادی دلایل مختلف هستند.

علت نامه ای که من نوشتم این بود که آقای زنگنه بعد از مصاحبه اقای نعمت زاده که این متاسفانه یک سناریویی است که طراحی کرده اند و برای این بداخلاقی ها باید معذرت خواهی کنند به خاطر کاری که انجام دادند ولی یک جلسه میگذارند و می گویند بیاییم این را به زمین دولت نهم بندازیم که این کار را انجام داده است. سال 80 آقای زنگنه این قرارداد را امضا کرده و 4 سال فرصت داشته می توانسته گاز آن را وصل کند چرا وصل نکرده؟

زنگنه نامه ای می زند به آقای رئیس جمهور و رونوشت می زند به مجلس و دیگران و بعد می گوید اگر این گاز اگر وصل میشد این جور میشد و الان که وصل نشده باید خسارت بدهیم.

نامه ای با استناد به مدارک نوشتم، که با کد و سند های که بایگانی دارند این نامه را نوشتم.

مثلا خود وزارت نفت تحقیقی را در سال 87 انجام داده است، دستگاه نظارتی به شماره ب 23 درآمد از دست رفته ناشی از تصمیم غلط دقیقا محاسبه شود و در جدول صفحه 27  آن به استناد به نامه 12-12 م-ش-ب-ص  مورخ  13/11/87 به شرکت به شرح زیر اعلام می گردد: قرارداد از حیث قیمت و نقطه تحویل به نحوی که منافع دولت را تامین کند مورد اصلاح قرار بگیرد. که در همان نامه آمده: مجموعه ارزش گاز صادرات و مصرف داخلی با توجه به سبد مصرفی گاز و گازوئیل به میزان 6/11 در هزار متر مکعب به مدت 25 سال معادل 54 میلیارد دلار برآورد و زیان ناشی از مازاد نفت حساب شده است که این ما به تفاوت درآمد کرسنت است که دیوان محاسبات و وزات اطلاعات گزارش داده است.

فرمول قیمت در کرسنت طوری تنظیم گردیده است که منافع اقتصادی کشور تامین نمی شود. مضافا که فرمول قیمت ارتباط و همبستگی بسیار ضعیفی با قیمت نفت داشته و هرچه پیش می رود و قیمت نفت بالاتر می رود به میزان زیان وارد به کشور به صورت تصاعدی افزوده می شود. این را وزارت اطلاعات داده است.

در مورد اینکه مشکلات حقوقی این پرونده چه بوده است؟ مشکلات امنیتی چه بوده است؟ تک تک آن را بررسی کردند و گزارش است شاید هزاران صفحه گزارش مستند است بعضی از گزارش ها این گونه بود که کارشناسان و مسئولان، نفت را جمع می کردند و همه را جمع می کردند و 10 روز و 20 روز جلسه می گذاشتند و یک گزارش کارشناسی 50 صفحه ای از آن بیرون می آمد که آن را منتشر می کردند که گویا این است که این اجرایی شدن این قرار داد به صلاح کشور نیست و ممکن است ما را جریمه هم کنند.

گاهی این نماینده های مجلس یک میلیارد برای شهرشان می خواهند، تا صد بار به یک  وزارت خانه می روند تا یک میلیارد را بگیرند تا پروژه ای را که متوقف شده راه بیاندازند.

عدد پنجاه و چهار میلیارد دلاری ما به ازای سوخت مایع است. یعنی اگر این قرارداد در زمان خودش فسق میشد، با مثلا نفت هشتاد دلار حساب کنید، پنجاه و چهار میلیارد دلار می شود که ما سوخت مایع مصرف کرده ایم. می دانید که ما الان به دلیل کسری گازی که در کشور داریم، حتی در تابستان هم سوخت مایع مصرف می کنیم. مثلا نیروگاه ها به این شکل اند. یعنی اگر این قرارداد گاز در آن موقع فسق می شد، ما این خسارت را در طول 25 سال پرداخت نمی کردیم. اما تخلفی که از شورای اقتصادی گذشته است یا اگر صادر می کردیم، یک عدد دیگر می شد که آن را هم یک جور دیگر حساب می کردند. که اگر صادر کرده بودیم، مثلا اگر در شبکه می آمد و به ترکیه می دادیم، اینقدر برایت درآمد داشت. یعنی بالعکس آن چیزی است که  آن ها می گویند اگر فسخ می شد. بله اگر فسخ می شد که با قیمت بسیار پایین و بلافاصله...حالا این هم  یک بخشی هم زیان هاییست که آن کشور خریدار امروز ما می رود شکایت می کند و کاهش می دهد، آن حساب نشده و فقط اختلاف سوخت مایع حساب شده است. شما چندتا خسارت می دهید. یکی اینکه گاز نیامده و باید خسارت بدهید، و یکی اینکه اگر می آمد فسخ می شد، ما یک درآمد کوچکی داشتیم ولی یک درآمد بزرگی را در صادرات از دست می دادیم. چون میزان صادرات ما چند برابر تعهد گاز کرسنت است. همین الان ترکیه به قیمت ما اعتراض دارد. دلیلی دیگری هم ندارد، چون قیمت نفت پایین نیامده است.

سوال: هنوز که کرسنت محقق نشده است. پس چگونه دارد شکایت می کند؟ شکایتش هنوز به نتیجه نرسیده؟
پاسخ: یک مشکلی که ما داریم، در طول سال های دولت نهم و دهم (حداقل در دولت دهم)، گازهایی که ما به ترکیه می دادیم، در زمستان کم نکردیم. یعنی به ما فشار می آمد ولی شبکه را مدیریت می کردیم. نه زمان من و نه زمان آقای قاسمی کم نشد. متاسفانه در زمستان گذشته، حدود پنجاه و سه روز گاز ترکیه کمتر از حد نصاب به او داده شده است. این بهانه ای در اختیار ترکیه شد. یک پنجاه و سه روز اینگونه بود و یک هفت روز. که گاز کمتر از حدی که توافق کرده اند به او داده اند. همان گازی که زمستان دچار مشکل شدند. گاز تعدادی از شهر های شمال را هم قطع کردند. البته مدیریت رسانه ای کردند و سر و صدایش را در نیاوردند. مثل سال 86 نشد که خیلی سر و صدا کرد و تلویزیون مرتب گزارش می داد. این باعث شده که امروز اینها یک مقدار جدی تر به سمت داوری بروند. همیشه می روند دیگر. یک زمانی هم ما آن ها را یک جریمه سنگین کردیم. گاز رو دادیم-زمان خود ما هم بود- اما برداشت نکردند. ما گفتیم گازتان آماده است اما بعد از این حدی کمتر بشود آن ها باید جریمه به ما بدهند، چند دلیل دارد. دلیل اینکه آن ها منظم به ما گاز ندادند. ادله هایشان هم بیشتر روی این موضوع است.

سوال: الان همه را وادار به سکوت می کنند... صدا و سیما چرا به این موضوع نمی پردازد؟
پاسخ: وادار به سکوت می کند! مگر مصوبه ی شورای امنیت نیست که عکس فلانی را نشان ندهید و نزنید. کجاست پس چرا اجرا نمی‌شود؟ ... اصلا صدا و سیما پخش نمی کند. من با همین برنامه شناسنامه بیست دقیقه راجع به کرسنت صحبت کردم. همه اش سانسور شد.

سوال: الان بله. اما آن زمانی که بر مسند بودید چی؟
پاسخ: نه. دولت قبل دنبال این نبود که بیاید یک فضاسازی بکند. ما نیاز به فضا سازی نداریم. زمانی که موقع دفاع در لاهه می شد، با هر چه ممکن بود دفاع می کردم. همین آقایان که روز جمعه بعضی هایشان را برکنار کردند. می رفتند و می آمدند با بعضی از این آقایان، یعنی گزارش هایی که ما داشتیم کاملا رضایت بخش بود. وکیل ما آنجا هست. حتی میتوانید در صدا و سیما دعوتشان کنید تا توضیح بدهد پرونده چطور پیش رفته است.

ببینید بعد از چند وقتی یک حکمی داده تازه باید برای این حکم باید تا چند مدت اطلاعات در آن بگذارند و تا چند مدت عدد و رقم بیرون ندهند تا بعدا برود و به عددو رقم برسد.من در همین چند روز چهار پنج تا مصاحبه علیه این آقازاده ها کرده ام. چند تای اینها پخش شده است؟! با تلویزیون من کلی در این مورد صحبت کردم. آیا جرات به پخش دارند؟!

سوال: در مجلس مجلس چطور؟
 پاسخ: جلوی مجلس که مرتب دارد گفته می شود. مرتب به صورت تذکر که آقا این موضوع را در دستور بیاورید. خب حالا شما یک جایی میگویید که شورای امنیت است ولی تذکرات را به مجلس می دهند. مصوب هم داریم میکنیم. حالا این را کتابش داریم می کنیم. و این مدارک را ان شاء لله منتشرش می کنیم. کتاب چاپ کردن امروز دیگر راحت است. حتما چاپش میکنیم. شک نکنید.

ما با آقای آیت الله آملی جلسه داشتیم. ایشان خیلی خوب برخورد کردند. و همین را گفتند که طبق قانون، پرونده مشمول زمان شده . شما حقوق دان ها بهتر میدانید مشمول زمان یعنی چه. بالاخره چند تا پرونده است. آن ها را فعال کنند. اگر نه که ما بالاخره تحقیق و تفحصی که الان در مجلس داریم کار می کنیم، همان را می توانیم بفرستیم تا دنبال شود. بالاخره در یک جایی که جرمی اتفاق افتاده است مگر می شود راحت از کنارش گذشت؟

بعد چه طور ما توقع داریم که دادگاه های بین المللی حکمی به نفع ما صادر کنند؟ خب اینها همه سوال است دیگر. البته آن ها می گفتند نباید به استناد روزنامه ی جمهوری اسلامی ایران که واقعیت نداشته است، استناد می کردند. بالاخره آن ها آدم های سیاسی اند. آن ها که طرفدار ما نیستند. آن ها تحت فشار آمریکا و غربی ها هستند که به نفع آن ها حکم صادر کنند. دنبال یک بهانه می گردند. نباید این بهانه را به آن ها بدهیم.

سوال: شرایط پی گیری را می گویید؟ آیا امکان اعتراض وجود دارد؟
پاسخ: بله. امکان اعتراض به این صورت هست که متهمین را در داخل کشور سریع رسیدگی کنند. تعیین و تکلیف بکنند. از آن طرف برکنارشان بکنند و از آن طرف هم یک برخورد جدی با متخلفین و بروند برای اعتراض.

سوال: آیا ممکن است که اعتراض برگردد؟
پاسخ: اید اعتراض کنند دیگر. الان بحث این بود که دولت ایران اعتراض کرده است .

سوال: این اعتراض منوط به حذف آقای زنگنه است؟
پاسخ: به نظرم باید کار جدی انجام شود. همین طوری نمی شود. شما همنیطوری می خواهید اعتراض به چه چیزی کنید؟ شرایط هنوز برقرار است. اعتراض به چی بکنیم؟ بعد بالاخره جرمی اتفاق افتاده است. باید پاسخ بدهد.

سوال: آقای میرکاظمی از یک طرف می دانیم برای یک سری قضیه فساد برایشان محرز شده  که فساد اتفاق افتاده است و از این طرف مثلا ما این اقدام را کردیم که افرادی که این قرار داد را ببندد یا مثلا آقایانی که در قرارداد کرسنت بودند، الان جزء مسولین صنعت نفت هستند.
پاسخ: ببینید آقایانی که دلسوز بوده اند. آن موقع هم تماس گرفتند، پی گیری کردند، مصاحبه کردند، نامه نوشتند که آقا نکنید این کار را و این موضوع به نفع کشور نیست. اما آمدند سیاسی اش کردند. مثلا من که می گفتنم، می گفتند ایشان چون خودش وزیر بوده دارد می گوید. من اطلاعاتش را داشتم. اگر دوستان مجلس می گفتند، میگفتند جبهه ی پایداری! اینها دارند برخورد سیاسی می کنند. آقا این اصلا فرق می کند شما یکی دیگر را معرفی کنید.

سوال: آیا می دانستند که مثلا ممکن است رای لاهه برگردد؟
پاسخ: مگر می شود کسی رییس جمهور می شود اطلاعات نداشته باشد. دبیر شورای امنیت باشد و از این پرونده اطلاع نداشته باشد؟ یا حداقل باید به دبیر شورای امنیت وقت-آقای دکتر جلیلی- اعتماد می کردند. ایشان نامه زد که الان صلاح نیست این کار ها انجام  می شود.

سوال: آیا محتمل است که برای تطهیر ایشان مثلا این اتفاق افتاده باشد؟ مثلا بگوییم که 18 میلیارد یا 40 میلیارد بوده، بالاخره از کیسه ی ملت بوده است؛ ولی خب ایشان دستگیر شد یا دستگیر میشود اگر حکم صادر شود.
پاسخ: تطهیر نمی شود. هیچ وقت آفتاب پشت ابر نمی ماند. اگر کسی قصوری کرده است.

سوال: این شرایط که اتفاق افتاده یک حالت امنیتی یا اطلاعاتی دارد. یعنی دسترسی به بعضی از این منابعی که شما دارید نداریم و دسترسی ما امکان پذیر نیست. مثلا شما چند مورد فرمودید که این گاز، گاز پلر نیست. این از مواردی است که میشود مطالبه جدی کرد...
پاسخ: در صورتجلسه مورخ 15/7/81 که به امضای معاونت وزارتخانه های نفت و امور خارجه و اموراقتصادی و 3 نماینده مجلس ؛ برای این موضوع جلسه ای رو گذاشتند در سال 81 برای اینکه این موضوع را بررسی کنند، چه کسانی آمدند؟ معاونان وزارتخانه نفت و امور خارجه و واقتصادی و 3 نماینده مجلس و معاونان سازمان مدیریت وبرنامه ریزی و ...

این متن صورتجلسه است: شرکت ملی نفت ایران در دفاع قرداد کرسنت ادعا کرد گاز موضوع قرارداد کرسنت سالهاست که سوزانده میشود که این موضوع کاملا خلاف واقع و نادرست است.

چه کسی این را داده است؟ دیوان محاسبات کشور. مخصوص این یک جلسه ای گذاشتند،  ضمنا این یک سند است، سند زیاده، حالا من بعضی هایش را آوردم. ضمنا دربررسی به تخلفلت، در دادگاه پی به موضوع مورد اشاره شده ومورد تایید قرار گرفته است وبه عنوان ظلم آقایان تلقی گشته است.

ق 71. سند ق71 یک سند رای دادگاه است. متنش: گازی که قرار بود فروخته شود لایه گازی دالان کنگان میدان سلمان است که متفاوت از گاز همراه نفت بوده و طرح توسعه ی آن از سال 79 شروع شده است.

دستگاه نظارتی دیگر در تایید برداشت از لایحه میدان سلمان اینگونه بیان میکند: آقای زنگنه وزیر نفت در گزارش سال 80 خطاب به آقای خاتمی رییس جمهوروقت اعلام می نماید که فروش گاز به شرکت کرسنت از لایحه ی گازی میدان سلمان میباشد که مشترک است، یعنی ما یه لایه گازی داریم، یه میدان نفتی داریم که گاز همراه نفت است پس این دوتا رو قاطی کردن درست نیست!

سندهای فراوانی است، این در صورتی است که دادگاه حکم علیه معاون بین الملل وقت صادر شده که تو چرا اطلاعات غلط رو دادی؟ گازی که میدان بهره وریش رو شروع نکردیم چرا میگی سوزانده می شود؟ این مقداری که سوزانده میشه جزئی است در مقابل قراردادی که برای گاز در شارجه بسته شده است. سندهای زیادی هست این دیگه روشن است...

سوال: ببخشید یک بحث دیگه ای که مطرح کردن این است که میدان گازی را امارات برداشت کرده است.
پاسخ: بله آن میدان مشترک ما و آنهاست. آنها برداشت می کنند.

سوال: پس این هم یک نوع سوزاندن است؟
پاسخ: بله سوزاندن دونوع بحث است. بله اتفاقا ما همین بحث روداریم، سوزاندن که میگویند سوزانده میشود، خب می شود. این هم که می گویند میدان مشترک است، خب مشترک است. اتفاقا ماهم همین بحث را داریم که مصوبه شورای اقتصاد وقت درست بوده چرا اجرا نشده است؟ دوساله باید وصل می شده این گاز به شبکه، وقتی وارد دعوا شد دیگر شما نمیتوانی کاری کنی.

سوال: به هر حال امارات برداشت کرده.
پاسخ: نکته دیگر این که زمانی که این را توسعه دادند متأسفانه نقص های فنی اساسی دارد، الان آقای زنگنه یک سال بوده چرا وصل نکرده؟!

سوال: خط لوله اش مشکل دارد؟
پاسخ: خط لوله، سرچاهی ها، تاسیساتی که باید در آن نزدیکی نصب می شده برای عملیات نهایی وفرآوری رو انجام بدهد، همش مشکل دارد. یک خسارت سنگینی به ما زده یک قراردادی که پایه اش رو ده ها بار گوشزد کردند این قرارداد رو نبندید! یه سنگی را یکی میندازد در چاه و آقایان به دنبال آن می افتند.

سوال: الان این درست است که امارات گاز ما را برداشت کرده است؟
پاسخ: همه میدان ها اینطوری هستند. الان در عراق همینطور است این تنها میدان مشترک ما نیست میدان های دیگه هم هست.

سوال: به هر حال امارات برداشت کرده الان دیگر نمیتواند دلیل عدم توافق قرارداد بشود؟
پاسخ: نه دیگر نمیشود وقتی پرونده امنیتی شد دیگر از نفت خارج می شود.

سوال: این را نمی شود جدا پیگیری کنیم؟
پاسخ: نه هیچ قانونی در این مورد نداریم هرکس هرچقدر میتواند برداشت کند باهر درصد سهمی که آنجا دارد مثلاً اگر شما یه جایی 90% میدان در اختیار شما باشد 10% برای دیگری ویا بالعکس  شماهرچقدر خواستی میتوانی برداشت کنی. قانون بین المللی برای این وجود ندارد! البته این هم استعماری است چون کسانی که این قوانین رو وضع میکنند مصرف کننده هستند و دوست دارند که بیشترین برداشت به هر شکلی انجام شود که عرضه کم نشود. اگر مال خودشان بود 100 قانون و تبصره و ماده می گذاشتند که این را مدیریت کنند.

سوال: آقای میرکاظمی ببخشید من ضمن تشکری که از جلسه میکنم چند تا موضوع هست: یکی اینکه مطرح می کنند الان در واقع فقط حدود یک چهارم از این گاز میدان مشترک باقی مانده است و آن سه چهارم که امارات برده در واقع هزینه اش بیشتر از آن چیزی هست که اگر این قرار داد را اجرا میکردند یعنی ما ضرر بیشتری در این حدود 15 سال دادیم. این را واقعا باید از نظر ارز و ارقام شفاف کنیم وبه آن بپردازیم. مسئله  دوم این است که این فسادی که شما فرمودید که در مجامع بین المللی درواقع اگر فساد باشد دادگاه های بین المللی اینو قبول میکنند! من سوالم این هست که این فساد، چقدر میتوانیم از لحاظ حقوقی به این بپردازیم یعنی الان ممکن است که دوستان بگویند که یک قراردادی خود ایران که وزیر نفت هم بوده این امضا شده است. شاید کشور ایران دوست داشته که این را به این شرکت ارزان بدهد. اینکه بگویید ما در این سه سال  چه چیزی میتوانیم دست بگذاریم.
پاسخ: این را  که توضیح دادم که تا آنجا بسیار خوب پیش رفته بود بعد اتفاقاتی که در معارفه افتاد همه چیز رو بهم زد، الان موجود است، آقایان آمدند در مجلس به ما  گزارش دادند.

سوال: تا آنجا چطور خوب پیش رفته بود؟ من این حرف آخر شما را قبول ندارم. ما در 8 سال آقای احمدی نژاد که فرصت مناسبی هم بود گاز را به آنها ندادیم دیگر این برای کرسنت، امارات، بین الملل فرقی نمیکند که ما این را خودمان می آوردیم یا ندادیم. یعنی کلا که ندادیم حداقل خودمان می آوردیم!
پاسخ: دعواها شروع شد. دولت نهم که آن زمان وزیر نفت آقای نوذری بودند دیگه الان هم تو وزارت نفت هستند ومصاحبه هایشان را می خوانید. برید بپرسید چرا وصل نکردی؟

سوال:  شما فعلا زمان وزارت خودتون را پاسخ بدید.
پاسخ: همین را می گویم، قبل از ورود بنده به وزارت نفت، طبق نامه ای، پرونده از وزارت نفت  به مرکز حقوقی ریاست جمهوری مدیریت رفته بود. دیگر با آن بود دادگاه می رفتند و می آمدند.
دوم این که حالا من یک بار پیگیری کردم از ابتدا که این را طراحی کردند آنقدر اشکال فنی دارد که ما باید دوباره خط لوله درست کنیم و تأسیساتش را درست کنیم.

یک نکته  دیگر هم که توجیه اقتصادی را فراموش کردم بگویم، چون در قرارداد آنها یک زرنگی کردن گفتند مقداری از گاز را باید به ما بدهید، نگفتند فقط از میدان سلمان. معاون برنامه ریزی وقت گفته است این قرارداد 25 ساله ای که شما برای این میدان دادید انقدر گاز ندارد که ما بدیم ولی چون شما اسم میدان رو نیاوردید باید یک هزینه دیگری بپردازید مثلاً از جای دیگری این گازی را که به این ها تعهد کردید باید بیارید که این ها ببرند.

سوال: ظرفیت آنجا چقدر است؟
پاسخ: مثلا 15 سال جواب میدهد این حجم اگه برداشت شود، این تخمین هاست که معاون برنامه ریزی وقت زده بود که نامه هاش هم وجود دارد یعنی یکی از موارد دیگری که بحث غیر اقتصادی بودن این پروژه را میگوید نامه ها واسناد و مدارک این است که این میدان جوابگوی این حجم با این توافق 25 ساله نیست.

قرداد کرسنت را از دید اقتصادی نیز نمی توان توجیه کرد. با توجه به اینکه در این قرارداد تنها حجم گاز صادره از ایران ثبت گردیده و به منبع آن اشاره ای نشده است ایران موظف است حجم گاز مورد توافق را از هر منبعی –چه میدان سلمان چه عسلویه و یا هر منبع گاز دیگر – تامین و ارسال کند. این درحالی است که بنابه گفته ی معاون وقت برنامه ریزی کشور منبع مذکور در قرارداد توانایی استخراج این حجم گاز در این مدت را دارا نمی باشد. علاوه بر این با توجه به اسناد به دست آمده طرف ایرانی قرارداد حتی وعده حجم بیشتر را نیز داده بود.

سوال: احتمال کتمان فساد عوامل ذی نفع ایرانی این قرارداد وجود دارد؟
پاسخ: ماجرا به قدری روشن و بیین است که نه تنها کسی نمی تواند اصل جریان را زیر سوال ببرد بلکه اگر کسی عقیده ی دیگری دارد باید به اثبات آن بپردازد.

سوال: تعلل و انفعال مجلس درمورد پیگری استیضاح وزیر نفت و قرداد کرسنت چگونه است؟
پاسخ: در رابطه با مسائلی که به شورای امنیت ملی ارجاع داده می شود بنا بر قانون اساسی  از حیطه وظایف مجلس خارج می شود و اگر در مجلس مطرح بشود آقای لاریجای مساله را به شورای امنیت ملی ارجاع می دهند و از دسترس مجلس خارج است. البته در مواردی این طور نیست و در مورد این مساله اختیاراتی به دبیر شورای امنیت ملی – در حال حاضر آقای شمخانی و در گذشته آقای جلیلی –داده شده است.

به نظر من اشتباه است که فسادی که گروهی انجام داده اند به شورای امنیت بازگردادنده شود و در صورت بروز هرگونه هزینه ای برای نظام شورای امنیت ملی و مسئولین نظام باید آنرا به گردن گیرند و این اشتباه بزرگی است و عده ای در مجلس هستند که محکم در برابر این پرونده ایستاده اند و وظیفه ی خود را انجام می دهند و امیدوار هستند که قوه ی قضاییه با دادن حکمی قوی مسائل کشور را حل کند.

در حال حاضر ما وظیفه خودمان را درست انجام خواهیم داد و اگر کسی وظیفه اش را درست انجام ندهد به مردم اطلاع  رسانی خواهیم کرد تا خودشان شرمنده شوند.این قضایای کرسنت به قدری واضح است که قابل انکار نیست وما فعلا صبر می کنیم.

سوال: تا کی باید صبر کرد؟ماجرا از دست رفته است.
پاسخ: هنوز هم دیر نشده است. چندین پرونده موجود است یکی از آنها بسته شده. سه تای دیگرش را می توان باز کرد. ما تحقیق تفحص داریم. طبق قانون اگر تحقیق تفحص از مجلس بیرون بیاید می تواند قضایی شود. می توان  پرونده را باز کرد. جرمی اتفاق افتاده است و کسی قادر به کتمان آن نیست و اکنون این مشکل قوه ی قضاییه است.

آقای زنگنه در این جریان تبدیل به نماد موافقت با کرسنت شده اند و این خط سیاسی که گرفته شد اشتباه بود و باعث وارد شدن هزینه به نظام گردید و هرکس که به نظام هزینه وارد کرده خودش باید هزینه اش را بپردازد. در زمانی که خیلی ها که خیلی ها برای وام ازدواج و خیلی روستا ها برای وام 50 میلیونی مشکل دارند عده ای جریمه سنگینی به کشور وارد کرده اند.

سوال: آیا استیضاح آقای زنگنه به استیضاح آقای فرجی دانا اولویت نداشته است؟
پاسخ: حکم جدیدی در این چند روز گذشته آمده است و آقای روحانی خودشان به مجلس آمدند و گفتند که متعهد می شوم برای آقای زنگنه ومسأله ی شرعی ماجرا را برگردن می گیریم که به تبع این حرف ها خیلی از رای ها به هم ریخت. در بدنه  نفت بچه های خیلی خوبی داریم که اصلا قابل قیاس با اینهایی که الان آمده اند نیستند و نیازی نیست که وزیر از گروه و جبهه ی خاصی انتخاب شود و می تواند از بین همین شاگرد اول های بدنه ی نفت بیاید.

سوال: مسول دفتر آقای (ب ز) و اطرافیان رشوه گرفتند؟
پاسخ" بله . لیست طولانی ای از کسانی که پول دریافت کرده و حتی آنرا نیز مکتوب کرده اند وجود دارد. البته به بهانه ی مختلفی نظیر قرض برای حج یا قرض الحسنه و ... این پول ها دریافت گشته است. ولی به طور کلی اسناد بسیار واضح و روشن است و خود شخص رشوه گیرنده به صورت مکتوب به دریافت آن اقرار کرده و اکنون نمی تواند آنرا انکار کند .

سوال: نمایندگان مجلس در حال حاضر برای پیگیری جریان کرسنت چه فعالیتی انجام می دهند؟
پاسخ: در حال حاضر این مجلس است که به طور مشخص جریان را دنبال می کند . وگرنه در خیلی از مراکز دیگر شاید ماجرا را به فراموشی بسپارند ولی جمعی از نمایندگان بسیار محکم ایستاده اند.

سوال: الان چه مساله ی مهم تری در مجلس وجود دارد؟ ما هیچ فعالیتی از مجلس در این باره نمی بینیم.
پاسخ: مجلس پیگیری می کند ولی اخبارش منتشر نمی شود.

سوال: در حال حاضر استیضاح وزیر در مجلس در حال پیگیری است؟
پاسخ: چون استیضاح وزیر علوم زودتر مطرح و پیگیری شده بود استیضاح وزیر علوم زودتر انجام شد. در مورد مساله ی کرسنت از ما مهلت گرفتند که کارها را درست کنند ولی عملا کاری انجام نشد.

سوال: آیا امیدی هست که کارها درست شود؟
پاسخ : اگر راه حل این باشد ان شاءالله مشکل حل می شود . باید به دنبال راه حلی بود که منافع ملی را حفظ کند و مساله حل شود ما نمی خواهیم بحث شخصی داشته باشیم باید ببینم چگونه می شود مسأله را حل کرد.

سوال: آقای زنگنه در هر صورت باید حضور داشته باشد؟
پاسخ: به نظر من خود آقای رئیس جمهور نباید آقای زنگنه را معرفی می کردند.

سوال: یک نامه ای از شما خطاب به آقای روحانی در اینترنت منتشر شده است آیا آن نامه همین است که الان دستتان است؟
پاسخ: نامه ای منتشر نشده است! کجا منتشر شده است؟ قبلش من یک چیزی اشاره کنم؛ هیچ چیز منتشر نشده است، چون نامه اش محرمانه بوده، منتشر نشده است و اگر این موارد جوابی نگیریم این که سهل است، اسناد را منتشر می کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top