تاریخ انتشار: جمعه 1393/05/24 - 23:02
کد خبر: 141351

معرفی رشته دانشگاهی-63

با رشته جنگلداری آشنا شوید

با رشته جنگلداری آشنا شوید

جنگل و جنگل داری مانند بسیاری از رشته هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوع واقع شده است. هنوز در کشوری مانندایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند .

خبرنامه دانشجویان ایران: با اعلام نتایج در سایت سازمان سنجش و آموز کشور تعدادی کثیری از دانش آموزان وارد دانشگاه خواهند شد. قبل از آن دانشجویان آینده باید ذهنیتی راجع به رشته‌های موجود در دانشگاه‌ها داشته باشند و راه و رشته درستی را انتخاب نمایند. از این رو ضروری است که رشته‌هایی را برای آشنایی شما منتشر نماییم.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنگل و جنگل داری مانند بسیاری از رشته هایی که به طور مستقیم با طبیعت درگیر هستند در کشورهای در حال توسعه مهجور و مظلوع واقع شده است. هنوز در کشوری مانندایران زمان بسیاری نیاز است تا مردم با طبیعت، حیوانات و گیاهان سرآشتی بگذارند.

فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری است و این مطلب را می توان به راحتی ازاخبار تلویزیون فهمید به همین خاطر و به منظور تامین نیروهای کارآمد برای حفاظت ،احیا و بهره برداری مستمر و اداره صحیح جنگلها لازم است افرادی که در این زمینه ازکارایی و آگاهی کافی برخوردار باشند ، تربیت شوند.

فارغ التحصیلان این رشته بااستفاده از دانش و اطلاعاتی که در این دوره کسب می نمایند، خواهند توانست ثروتهای طبیعی نهفته در جنگلها را در جهت تامین نیازهای مردم ، با برنامه ریزی صحیح بکارگیرند.

-1تعریف و هدف:
جنگلداری عبارتست از بکارگیری مجموعه ای از علوم وفنون که درجهت شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیت آنها ، پرورش توده های جنگلی ، بهره برداری مستمر از تولیدات جنگل ، روشها ی مختلف قطع و استحصال وحمل درختان افکنده و بالاخره حفاظت ، احیا و توسعه مناطق جنگلی بعنوان تولید کننده ماده اولیه (چوب ) و تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی مورد استفادهقرار می گیرد.

هدف از ایجاد دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری ، تربیت کارشناسانی است که با فراگیری مطالب لازم در ادامه تحصیلات خود بعد از دوره کاردانی بتوانند بعنوان کارشناس در زمینه های ذکر شده انجام وظیفه نمایند و بخصوص قادر به تهیه طرحهای جنگلداری و ناظر براجرای صحیح آنها باشند و در مناطق جنگلی مشغول بخدمتگردند.

-2طول دوره و شکل نظام :
براساس مصوبات شورای عالی برنامه ریزی طول دوره کارشناسی ناپیوسته رشته جنگلداری دو سال (بطور متوسط ) و حداکثر مجاز طول دورهسه سال می باشد.

هر سال تحصیلی دارای دو نیمسال می باشد و هر نیمسال شامل 17هفته آموزشی است.
نظام آموزشی این دوره براساس واحدی برنامه ریزی شده و هر واحددرس نظری شامل 17 ساعت و هر واحد عملی شامل 34 ساعت آموزشی می باشد.

-3 تعدادواحدهای درسی :

واحدهای درسی دوره کارشناسی ناپیوسته جنگلداری 78 واحد به شرح زیر است :
-دروس عمومی 12واحد
-دروس پایه 16//
-دروس اصلی 38//
-دروسی تخصصی 22 //

4-ضرورت و اهمیت:
باتوجه به اینکه جنلگهای ایران قسمتی از منابع طبیعی قابل تجدید کشور می باشد که در زمره اموال عمومی بوده و اداره و برنامه ریزی آنها بعهده دولت می باشد ، لذا باید در بخش دولتی مدیران و برنامه ریزان قابلی وجود اشته باشند تابا تهیه طرحها و برنامه ریزی صحیح و نظارت برحسن اجرای آنها ، از این منابع لایزال خدادادی بطور صحیح بهره برداری اصولی و مستمرنموده و از انحطاط و تخریب آنها جلوگیری و در احیا و توسعه آنها کوشش کنند.
لازمه یک چنین برنامه هایی تربیت افراد متخصص با بینش و آگاهی کافی در زمنیه های مختلف جنگل می باشد که بطور اختصار در تعریف و هدف از آنها نام برده شد.

5-شرایط گزینش دانشجو:
داوطلبی این رشته علاوه برداشتن شرایط عمومی واختصاصی دوره کارشناسی ناپیوسته رشته های منابع طبیعی باید فارغ التحصیل دوره تکنولوژی جنگلداری یا دوره کاردانی منابع طبیعی باشند.
در رابطه با فارغ التحصیلان دوره کاردانی منابع طبیعی تطبیق لازم توسط گروههای آموزشی دانشکده هایمجری صورت گرفته و دروس کمبود باید توسط دانشجو اخذ گردد.

بازار کار:
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در موارد زیر منشا خدمت باشند.
- بعنوان کارشناس (مهندس) متخصص در تهیه طرحهای جنگلداری و سایر طرحهای مربوط به حفاظت وتوسعه جنگلها در سازمان جنگلها و مراتع
- به عنوان مدیر در مناطق جنگلی تحت پوشش و نظارت سازمان جنگلها و مراتع کشور

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top