تاریخ انتشار: شنبه 1393/06/22 - 15:08
کد خبر: 141996

محدثه چیتگر‌ها

حرام است در دانشگاه بمانید اگر

حرام است در دانشگاه بمانید اگر

دوستان دانشگاه آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی حتماً الان یک نفس راحتی کشیدند که «ما که از امکانات دولتی استفاده نمی‌کنیم.» بله، درست است که شما از امکانات دولتی استفاده نمی‌کنید که البته درستش این است که کمتر استفاده می‌کنید.

خبرنامه دانشجویان ایران: محدثه چیتگر‌ها// جمله معروف امام که یادتان هست؟‌‌ همان که روی دیوار بیشتر مدارس‌مان نوشته شده بود؛ «حرام است در مدرسه بمانید اگر درس نخوانید.» شاید خیلی‌هامان بچه‌تر که بودیم این جمله را درست نمی‌فهمیدیم و هی با خودمان کلنجار می‌رفتیم که یعنی چی مثلاً؟ خب حتی اگه درس هم نخوانیم بالاخره تا حدی که باسواد می‌شویم و چرا امام این جمله را گفته‌اند و...  بزرگ‌تر که شدیم مثلاً دورهٔ دبیرستان، معنی و مفهوم جمله برایمان روشن‌تر شد امّا این بار با توجیهاتی جالب از کنارش می‌گذشتیم! توجیهاتی مثل اینکه این درس‌ها که به درد آیندهٔ ما نمی‌خورد یا من از این معلم خوشم نمی‌آید اصلاً نمی‌توانم درسش را با علاقه بخوانم و...

ولی راستش را بخواهید الان که دانشجو شده‌اید ماجرا خیلی فرق می‌کند؛ یعنی اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر فکر کنیم اصل این جمله مربوط بوده به دانشگاه تا ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان. هرچند در بین عموم دانشجویان، دانشگاه خیلی جای درس خواندن‌های جدی به حساب نمی‌آید. البته همهٔ تقصیر را هم نباید گردن آن‌ها انداخت، آنقدر برای کنکور اضطراب و سختی و درس خواندن‌های شبانه‌روزی تحمل می‌کنند که وارد دانشگاه که می‌شوند احساس می‌کنند باید ۵-۴ سالی خستگی سال کنکور را در کنند و به خودشان استراحت بدهند! و خب تا به خودشان می‌آیند دورهٔ تحصیلی‌شان به آخر رسیده و آن‌ها هم به لطف جزوه‌های دوستان و شب به صبح رساندن‌های شب امتحانی و التماس‌های آخر برگهٔ امتحان به استاد و... کلی واحد پاس کرده‌اند و مدرک گرفته‌اند! شاید الان بگویید خب مهم همین مدرک است که درس بخوانی یا نخوانی بالاخره با هر بدبختی‌ای که شده آخر ۴ سال به دست می‌آید، آدم چرا به خودش سختی بدهد؟!

این نظریه پُر بی راه هم نیست! امّا لازم است به چند نکته دربارهٔ نظریهٔ پرمغز مطرح شده اشاره کنیم: نظریهٔ بالا فقط می‌تواند دل دانشجویانی را خوش کند که چیزی به نام وجدان در وجودشان نباشد؛ یعنی یا روز ازل ته صف بودند و به‌شان نرسیده یا چون خیلی اذیت‌شان می‌کرده عمل کردند و درآوردندش! چون کسی که وجدان داشته باشد نمی‌تواند به همین راحتی ۴ سال از امکانات دولت استفاده کند بخورد و بخوابد و سر کلاس نرود و ...

دوستان دانشگاه آزاد و پیام نور و غیرانتفاعی حتماً الان یک نفس راحتی کشیدند که «ما که از امکانات دولتی استفاده نمی‌کنیم.» بله، درست است که شما از امکانات دولتی استفاده نمی‌کنید که البته درستش این است که کمتر استفاده می‌کنید، امّا هیچ فکر کردید پس شما از کجا خرج تحصیل‌تان را می‌آورید؟ پدرتان، مادرتان و در برخی موارد محدود هم خودتان.

خب، یعنی می‌خواهید بگویید شما دلتان برای دولت بیشتر از زحمت پدرتان می‌سوزد یا در قبال امکانات مملکت بیشتر از خون دل‌های مادرتان احساس وظیفه می‌کنید؟ دربارهٔ دستهٔ آخر هم که باید بگویم همهٔ ما اول از همه دلمان برای خودمان می‌سوزد و هیچ کس را به اندازهٔ خودمان دوست نداریم.

پس با این تفاسیر فرقی نمی‌کند کدام دانشگاه تحصیل می‌کنید مهم این است که وجدان داشته باشید آن وقت است که در قبال درس نخواند‌‌ن‌هایتان دچار عذاب وجدان می‌شوید و...  فقط کافی است به این فکر کنید که چه کسانی از چه چیزهایی محروم شدند تا حضرت عالی تشریف ببرید دانشگاه و لیسانس بگیرید.

احتمالاً شما هم اطرافتان زیادند آدم‌هایی که لیسانس و فوق لیسانس گرفتند و بیکارند و مدام هم از این وضعیت‌شان می‌نالند. من فقط یک جمله می‌گویم خواستید باور کنید نخواستید هم که هیچی. ولی حتماً بعد از ۶-۵ سال دیگر که وارد بازار کار شدید به روح نویسندهٔ این یادداشت درود می‌فرستید! و آن جمله این است: همیشه و همه جا برای کسی که مهارت و علم کافی را در رشتهٔ خودش داشته باشد کار هست، همیشه! اگر کمی اهل سیاست باشید و از وضعیت استراتژیک ایران در شرایط کنونی جهان اطلاع داشته باشید باز متوجه می‌شوید که چرا باید خوب درس بخوانید. حرام است در دانشگاه بمانید اگر درس نخوانید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سایه
1393/07/05 - 03:29

عالی بود
تورهای مسافرتی آفری
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top