تاریخ انتشار: شنبه 1393/06/29 - 12:33
کد خبر: 142599

چند روایت تاریخی از مکانیزم تصمیمات مهم در دانشگاه آزاد

چند روایت تاریخی از مکانیزم تصمیمات مهم در دانشگاه آزاد

هفته گذشته وقتی از یک مقام مسئول در وزارت علوم یعنی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در خصوص افزایش شهریه های ثابت این دانشگاه سوال شد، وی پاسخ داد: دانشگاه آزاد ساز خود را می‌زند، وزارت علوم سعی کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه این دانشگاه به این شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگی و سازگاری نداشته به نظر طول می‌کشد تا خود را با این ضوابط هماهنگ کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: «دانشگاه آزاد ساز خودش را می زند» شاید این عبارت صحیح ترین عبارتی باشد که در خصوص وقایع اتفاقیه دانشگاه آزاد از زمان تاسیس تاکنون، بشود بکار برد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته گذشته وقتی از یک مقام مسئول در وزارت علوم یعنی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در خصوص افزایش شهریه های ثابت این دانشگاه سوال شد، وی پاسخ داد: دانشگاه آزاد ساز خود را می‌زند، وزارت علوم سعی کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه این دانشگاه به این شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگی و سازگاری نداشته به نظر طول می‌کشد تا خود را با این ضوابط هماهنگ کند.

ابری‌نیا با اشاره به جلسات مشترک وزارت علوم با مسئولان دانشگاه آزاد در زمینه‌های مختلف، گفت: در جلسات مشترک این مسائل به آنها تذکر داده می‌شود، اما به‌دلیل سابقه‌ای که دانشگاه آزاد در زمینه  عدم قانون‌مندی دارد و خود را مستقل می‌داند تا بیاید خود را در روال ضابطه‌مندی قرار دهد، طول می‌کشد.

ظاهرا البته این عدم هماهنگی سری هم در وزارت علوم دارد چراکه وقتی از معاون اداری مالی وزارت علوم در این خصوص پرسیده شد، وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها امسال مجاز به افزایش شهریه تا حدودی شدند، ادامه داد: اینکه چقدر از محدوده مجاز که وزارت علوم برای آنها در نظرگرفته عدول کرده‌اند را اطلاعی ندارم. وزارت علوم با افزایش شهریه‌ها تا حدی موافقت کرده، اما اینکه در دانشگاه آزاد چه اتفاقی رخ داده است از آن بی‌اطلاع هستم

دکتر امید، معاون وزیر علوم: اینکه در دانشگاه آزاد چه اتفاقی رخ داده است از آن بی‌اطلاع هستم

این عدم هماهنگی برای تنها مختص این روزهای دانشگاه آزاد نیست! مدیریت آن از سالهای قبل نیز همینگونه بوده است. حتی در هنگام تاسیس نیز ساز این دانشگاه، خاص بوده است.

در این زمینه شاید بهترین شاهد مثال هم خاطرات آقای هاشمی بزرگ حامی این دانشگاه باشد جایی که وی نقل می کند وزاری علوم و بهداشت نزد وی می آمدند و از عدم هماهنگی رئیس دانشگاه آزاد انتقاد می کردند.

البته تصور بسیاری بر این است که انتقادات از دانشگاه آزاد به سلایق سیاسی مدیران آن باز می گردد اما عمده این اعتراضات هم به دلیل نادیده گرفتن قوانین آموزش عالی بود.

در خاطرات آقای هاشمی هست که :

*ظهر آقای نجفی [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] آمد و انتقاداتی به سیستم اداره دانشگاه آزاد [اسلامی] داشت. (کارنامه و خاطرات هاشمی‌رفسنجانی سال 62، دفتر نشر معارف انقلاب، سال 1381، ص527)

* «آقایان مهاجری و [محمدرضا] بهشتی آمدند. از دو مقاله روزنامه جمهوری اسلامی در مورد مجلس و دانشگاه آزاد اسلامی انتقاد کردم» (اوج دفاع، خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 65 ص 112)

*آخر شب دکتر [علیرضا] مرندی [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و دکتر [عبدالله] جاسبی [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] برای حل اختلاف درباره دانشکده های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی آمدند. مرندی می‌خواهد 10 واحد از 13 واحد (دانشگاهی) را به بهانه کمبود بیمارستان تعطیل کند؛ گفتم حداکثر چند واحد در هم ادغام شوند و در سال های آینده کمتر دانشجو بپذیرند. دیر وقت به خانه رسیدم».( پایان دفاع آغاز بازسازی خاطرات هاشمی رفسنجانی سال 1367)

*معین در بخشی از خاطرات خود از دوران وزارت، در دولت اول هاشمی رفسنجانی، می گوید: با آغاز به کار دروزارت، در همان هفته های اول دکتر جاسبی از دفترم وقت گرفتند و به ملاقاتم آمدند. پس از تبریک مسئولیت جدید درباره مسائل دانشگاه آزاد صحبت کردند ومن ضرورت هماهنگی کامل مدیریت دانشگاه با ضوابط و مقررات آموزش عالی و بررسی مجدد رشته های ایجاد شده و دانشجویان پذیرفته شده را مطرح کردم؛ سخنس که خیلی به مذاقشان خوش نیامد و متعاقبش خداحافظی کردند و رفتند.همان طور که پیش بینی می کردم دانشگاه آزاد خود را رقیب وزارت تصور می کرد و همان رویه قبلی خود را ادامه می داد.

اوج اختلافات وزرا با دانشگاه آزاد تا جایی بود که هاشمی در جلسات دفاع از کابینه به آنها اشاره می کرد

وی در بخش دیگری از این خاطرات که در شماره 19 ماهنامه اندیشه پویا چاپ شده است، می گوید: در مراحل  بعدی از ایده اولیه دانشگاه آزاد عدول شد و در دوره های رسمی دانشگاهی بدون هماهنگی با وزارت فرهنگ و اموزش عالی دانشجو پذیرفتند که به اصطکاک و اختلاف شدید بین دانشگاه و وزارت در دوره مسئولیت دکتر فرهادی منجر شد.

معین البته به سنگ تمام گذاشتن هاشمی رفسنجانی برای دانشگاه آزاد نیز اشاره می کند: در دوسه روز آخر مجلس دوم، ناگهان طرحی دو فوریتی مبنی بر اعطای مدرک به کلیه دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد ارائه شدکه با حمایت شدید آقای هاشمی رفسنجانی در مقام ریاست مجلس و به رغم مخالفت معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و اموزش عالی به تصویب رسید.

عباس سلیمی نمین در گفت‌وگویی با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در این باره می گوید: عمده اعتراضات هم از این جنس بود که مثلا ایشان مجوز تاسیس فلان رشته را نگرفته اما در حال پیش بردن کار است. یا مثلا یکسری کارها حتی با اساسنامه دانشگاه آزاد هم مغایریت داشت و نباید انجام می گرفت اما آقای جاسبی بی توجه به این مسائل، کار خود را انجام می داد.

محمدعلی نجفی در دوره وزارت خود بر آموزش عالی، از منتقدان جدی مدیریت دانشگاه آزاد بوده است

تغییر اساسنامه، افزایش و پذیرش دانشجو در گرایش های مختلف، راه اندازی واحدهای مختلف از جمله مواردی است که در تاریخ دانشگاه آزاد عمدتا بدون انجام هماهنگی های لازم رخ داده است.

در همان سال‌ها وزیر علوم اعتراض می‌کرد که چرا دانشگاه آزاد در مقطع دکترا بدون هیچ سازو کار قانونی، آموزش می‌دهد. روسای دانشگاه‌ها به صورت فراوان اعتراضات خود را در این زمینه مرتبا و به صورت جدی اظهار می‌کردند و همه این انتقادات در خاطرات آقای هاشمی هست.

آقای هاشمی در خاطرات سال 1362 می نویسد وزیر بهداشت و درمان نزد من آمد و معترض بود که آقای جاسبی در رشته پزشکی دانشجو پذیرفته و بر خلاف قانون در حال آموزش دادن به دانشجوهایی است که ثبت نام کرده اند.

آقای جاسبی حتی قبل از تصویب اساسنامه دانشگاه آزاد، دورة دکتری راه‌اندازی می‌کند؛ آن هم در آغاز تأسیس آن موسسه!

حالا اما این مسئله در ماجرای افزایش شهریه ها مجددا ظهور و بروز کرده است و قرار است فردا یکشنبه حمید میرزاده - رئیس دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش مجلس حاضر شود و از وی سوالاتی درباره روال افزایش شهریه، لزوم تغییر شهریه ثابت و عرف بودن اقدامات پرسیده می شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top