تاریخ انتشار: شنبه 1393/06/29 - 15:02
کد خبر: 142624

جنجال‌هایی بر سر کرسی خالی در دولت؛

آیا وزارت علوم ارث اصلاح‌طلبان است؟

آیا وزارت علوم ارث اصلاح‌طلبان است؟

در واقع دانشگاه‌ها از جهات بسیاری حائز اهمیت بوده و برای همین اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا بر دانشگاه‌ها مسلط شوند؛ تربیت مدیران آینده در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و بر همین اساس اصلاح‌طلبان به دنبال تربیت نسل بعدی مدیران و استادان خود در دانشگاه‌ها هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در واقع با بررسی افکار و ایده‌های هرکدام از گزینه‌های معرفی‌شده برای وزارت علوم می‌توان به این نکته رسید که درواقع در سهم خواهی اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم پس از انتخابات، وزارت علوم، سهمی برای اصلاح‌طلبان شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و باگذشت زمان کمی از انتخابات ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور توانست در مدت کوتاهی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند تا در اسرع وقت کار دولت شروع شود.

در این راستا انتخاب وزیر علوم با چالش‌های زیادی همراه شد؛ در ابتدا جعفر میلی منفرد به‌عنوان وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت علوم معرفی شد که وی از مجموع ۲۸۴ رأی مأخوذه با ۱۰۵ رأی موافق، ۱۶۲ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد.

در ادامه این کش‌وقوس‌ها جعفر توفیقی سرپرستی وزارت علوم را بر عهده گرفت که پس از گذشت 67 روز از سرپرستی وی به خاطر مخالفت‌هایی که نمایندگان مجلس با وی داشتند، سرانجام رضا فرجی دانا در 5 آبان 92 توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد و مسئولیت وزارت علوم بر دوش وی گذاشته شد.

با گذشت کمتر از یک سال از تصدی فرجی دانا بر وزارت علوم، وی نتوانست دانشگاه‌ها را در مسیر علمی پیش ببرد و در ابتدای کار خود با انتصاب توفیقی و میلی منفرد که نتوانسته بودند از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرند در این وزارت، مسیر انتقادها را به روی خود باز کرد.

سرانجام در روز 29 مردادماه سال جاری فرجی دانا برخلاف تلاش‌های گسترده‌ای که برای ماندن وی انجام گرفت توسط نمایندگان مجلس استیضاح شد و روحانی در همان روز محمد نجفی که پیش‌تر به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد؛ اما نتوانست رأی بیاورد را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم برگزید.

عده‌ای مهم‌ترین دلایل استیضاح فرجی دانا را دهن‌کجی به نمایندگان مجلس می‌دانستند؛ چراکه وی نه‌تنها از این افراد در بدنه وزارت علوم استفاده کرد، بلکه بارها به تذکرات مجلس در این رابطه نیز بی‌اعتنایی کرد.

علت اصلی مخالفت مجلس با حضور افرادی مانند میلی منفرد و جعفری به خاطر فتنه 88 بود؛ با توجه به این موضوع که فتنه 88 یکی از خطوط قرمز نظام جمهوری اسلامی است و مقام معظم رهبری بارها به دوری مسئولین از این افراد تأکید کرده‌اند، برخی از مسئولین اصرار به حضور این افراد در مسئولیت‌های مختلف کشور دارند.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی به‌عنوان اولین موافق استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی با ابراز تأسف از اینکه در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نمانده است گفت: با این استیضاح سعی داریم مانع ایرادات اساسی در دولت و آسیب‌هایی که به ایران عزیز وارد می‌شود را بگیریم. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه استیضاح‌کنندگان عمدتاً از حامیان فرجی دانا در روز رأی اعتماد به وی بودند اظهار کرد: آنان امروز راهی به‌جز استیضاح برای اصلاح رویه وزارت علوم نیافتند. علت اصلی طرح استیضاح، قانون‌شکنی، التهاب آفرینی و فعال کردن همه گروه‌های فرقه‌ای و قومی و گروه گرا در دانشگاه به‌جای انسان‌سازی در این نهاد مهم است.

نکته قابل‌توجه در طی همه انتصابات بر وزارت علوم توسط دولت یازدهم این است که همه این افراد خود را یک اصلاح‌طلب می‌دانند و از آنجائی که موضع اصلاح‌طلبان در دوران فتنه 88 موضع مشخص در خصوص حمایت از فتنه گران و در بسیاری موارد هم خط دهی و دامن زدن به آشوب‌ها بود، این افراد نمی‌توانند نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را با خود همراه کنند. درواقع با بررسی افکار و ایده‌های هرکدام از گزینه‌های معرفی‌شده برای وزارت علوم می‌توان به این نکته رسید که در واقع در سهم خواهی اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم پس از انتخابات، وزارت علوم، سهمی برای اصلاح‌طلبان شده است. این در حالی است که اصلاح‌طلبان که پس از انتخابات دیدند، تمام آرای کاندیدای موردنظرشان به سبد روحانی ریخته شد و همین موضوع تا حدی توانست باعث رأی آوردن روحانی در انتخابات یازدهم شود، از همان ابتدای شروع کار دولت به دنبال سهم‌خواهی خود برآمدند؛ حتی عده‌ای انتظار داشتند که عارف، کاندیدای اصلاح‌طلبان، بتواند به کرسی وزارت علوم دست پیدا کند.

در این راستا پرویز سروری گفت: اصلاح‌طلبان هم‌اکنون فرار به جلو می‌کنند و به شکلی تلاش دارند که گزینه بعدی وزارت علوم، گزینه‌ای در راستای حرکت فرجی دانا باشد به این دلیل از هم‌اکنون فشار زیادی را بر رئیس‌جمهور وارد می‌کنند تا وی درحرکت منفعلانه مجبور شود به گزینه دلخواه آن‌ها قانع شود و او را به مجلس معرفی کند.

سروری تأکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی دقیقی در حال شکل‌گیری است تا اصلاح‌طلبان بتوانند مسیر گذشته وزارت علوم را با گزینه بعدی ادامه دهند و ادامه این حرکات از بلوا و آتش‌بار رسانه‌ای از این موضوع نشأت می‌گیرد تا دولت مجبور به تمکین از آن‌ها شود.

باید به این موضوع اشاره کرد که هدف اصلی اصلاح‌طلبان افراطی و فتنه‌گران برای حضور در دانشگاه‌ها این است که با ایجاد یک التهاب سیاسی در این مراکز آموزش عالی و تهییج احساسات دانشجویان، بتوانند حرکت‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای را ساماندهی کنند و در هر زمان که بخواهند در جامعه التهاب ایجاد کنند.

در واقع دانشگاه‌ها از جهات بسیاری حائز اهمیت بوده و برای همین اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا بر دانشگاه‌ها مسلط شوند؛ تربیت مدیران آینده در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد و بر همین اساس اصلاح‌طلبان به دنبال تربیت نسل بعدی مدیران و استادان خود در دانشگاه‌ها هستند.

این سیاست پس از شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم ریاست جمهوری و جدا شدن بدنه اجتماعی آن‌ها در طول فتنه 88 است؛ تا از این طریق این جریان بتواند حیات سیاسی خود را دوباره به دست آورد.

از این‌رو اصلاح‌طلبان افرادی چون «محمد فرهادی» رییس کنونی جمعیت هلال‌احمر و وزیر بهداشت دوران محمد خاتمی و «احمد معتمدی» سرپرست کنونی دانشگاه امیرکبیر و وزیر مخابرات دوران خاتمی را برای این سمت در نظر گرفته‌اند.

قطعاً با هوشیاری مردم و مجلس شورای اسلامی، اصحاب فتنه نمی‌توانند در دانشگاه‌ها مانور بدهند و از دانشجویان به‌عنوان پیاده‌نظام خود استفاده کنند. با توجه به شعار دولت در خصوص اعتدال‌گرایی، به نظر می‌رسد بهتر است دولت به دنبال یک گزینه معتدل برود؛ از طرف دیگر دولت هنوز وقت کافی برای انتخاب گزینه معتدل خود به‌دوراز هیاهوهای سیاسی را دارد.

با توجه به کاهش چشمگیر میزان رشد علمی دانشگاه‌ها در سال گذشته، ویژگی مهم وزیر بعدی برای تصدی وزارت علوم علمی بودن و داشتن چهره مورد اعتماد میان جامعه علمی کشور است؛ انتظار همه پس‌ازاین دوره رکود علمی در کشور ارتقاء سطح دانشگاه‌ها است.

کرسی وزارت علوم دیگر جایی برای آزمون‌وخطا برای دولت یازدهم ندارد و بر همین اساس انتخاب روحانی باید کسی باشد که پس از کسب رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی بتواند به‌دوراز هرگونه تنش‌ها و رفتارهای جناحی فضای دانشگاه‌ها را کنترل کرده و با تقویت بینش سیاسی دانشجویان در شرایط حساس، کشور را مدیریت کند.

از طرف دیگر با توجه به ورود برخی از اساتید مسئله‌دار به فضای دانشگاه‌ها و تلاش آن‌ها برای به وجود آوردن تنش و درگیری در دانشگاه‌ها باید وزیر علوم با تدابیر ویژه خود مانع از ایجاد این تنش‌ها و درگیری‌ها در دانشگاه‌ها شده و در همین راستا اساتید و دانشجویان مسئله‌داری که خلاف روال قانونی به دانشگاه‌ها بازگردانده شدند، بر اساس قانون باید به وضعیت قبلی خود بازگردند.

قطعاً محیط دانشگاه‌ها محیط حساسی است و نباید گزینه‌هایی مطرح شود که رنگ و بوی سیاسی و یا لج بازی با مجلس را به خود بگیرند که در این میان دانشجویان و فضای علمی کشور دچار چالش شده و بیشترین صدمات به دانشجویان و محیط علمی دانشگاه‌ها وارد می‌شود.

این در حالی است که برخی عنوان می‌کنند محمدعلی نجفی همان گزینه روحانی برای وزارت علوم است، باید به این نکته اشاره کرد که قطعاً معرفی شخصی که قبلاً نتوانسته است از مجلس رأی اعتماد بگیرد با توجه به سابقه بیماری وی، یک تقابل و لجاجت دولت و مجلس تلقی می‌شود.

این روزها صحبت از یک گزینه معتدل برای وزارت علوم شده است که به نظر می‌رسد دو طیف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا تمایلاتی به وی دارند.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس‌جمهوری هم رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت خاتمی بوده است، هم وزیر امور خارجه در دولت احمدی‌نژاد و هم سابقه معاونت وزارت علوم و هم ریاست دانشگاه صنعتی شریف را در کارنامه دارد که تقریباً یک چهره غیرجناحی و نزدیک به همه دولت‌هاست.

باید دید آیا این بار هم روحانی سهم اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم را در وزارت علوم قرار می‌دهد و یا اینکه بی‌توجه به این جریان، چهره معتدلی را برای این کرسی خالی دولت انتخاب می‌کند.

* گزارش از فاطمه طاهریان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top