تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/06/30 - 09:44
کد خبر: 142672

شهدا و تشکل دانشجویی در هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها؛

ده‌نمکی در «معراجی‌ها» کدام پدیده را «واقعی» نشان می‌دهد؟

ده‌نمکی در «معراجی‌ها» کدام پدیده را «واقعی» نشان می‌دهد؟

از سوی دیگر تصویری که در فیلم از ریاست و مدیریت دانشگاه ارائه می شود، هرچند نمی توان آن را به طور مطلق به همه ی دانشگاه ها تعمیم داد؛ اما بدون شک واقعیتی است که در برخی از دانشگاه ها و حتی برخی از دیگر محیط های مدیریتی و اداری جامعه وجود دارد و در فیلم به خوبی ترسیم شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: چه بخواهیم بپذیریم و چه نخواهیم، مسعود ده نمکی این سال ها در عرصه سینما عنصری تاثیرگذار بوده است و حالا دیگر باید وی را سینماگری صاحب سبک دانست. هرچند ده نمکی در "دارا و ندار" نشان داد که در عرصه سریال سازی به اندازه آثار سینمای موفق نبوده است؛ اما به نظر می رسد این بار سریال معراجی ها بهتر از نسخه ی سینمایی آن باشد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در رابطه با معراجی های شبکه یک سیما باید گفت؛ شخصیت پردازی های فیلم و قصه ضعیف هستند و به طور کلی خیلی شفاف و به قول معروف گل درشت به مسائل پرداخته شده است.

تصویری که از دانشگاه ارائه می دهد در مواردی دچار ضعف های جدی است، مثلا اینکه در طول فیلم فقط یک استاد و یک کلاس را نشان می دهد و همه ی دانشجویانی که در دانشگاه نقش آفرینی می کنند –از هر دو طرف- دانشجویان همان یک کلاس هستند.

اما در مجموع نکاتی در فیلم هست که در نوع خودش قابل توجه و قابل ستایش است:

پرداختن به مقوله تدفین شهدا در دانشگاه، به خودی خود می تواند موضوعی جالب و جذاب باشد؛ همچنین پرداختن به نقش تشکل های دانشجویی در دانشگاه. این ویژگی شاید برای عده ای هم خیلی قابل درک نباشد اما برای بسیاری از کسانی که در دانشگاه های به ویژه دولتی دوران دانشجویی خود را گذرانده و یا می گذرانند، می تواند موضوع جذابی باشد و به نوعی هم ذات پنداری با آن شکل می گیرد.

از سوی دیگر تصویری که در فیلم از ریاست و مدیریت دانشگاه ارائه می شود، هرچند نمی توان آن را به طور مطلق به همه ی دانشگاه ها تعمیم داد؛ اما بدون شک واقعیتی است که در برخی از دانشگاه ها و حتی برخی از دیگر محیط های مدیریتی و اداری جامعه وجود دارد و در فیلم به خوبی ترسیم شده است. همچنین تصویری که از شخصیت استاد گنجی نشان داده می شود، تطابق بسیار زیادی با واقعیت دارد. در این قسمت نقش آفرینی افرادی که برای نیل به اهداف و مقاصد خاص خودشان دانشجویان را ابزار قرار می دهند و آن ها را تحریک می کنند به خوبی به تصویر کشیده شده است. در واقع در این بخش ده نمکی به وضوح از صداقت و پاکی دانشجویانی سخن به میان می آورد که بر اثر اعتمادی که به استاد خود دارند، توسط وی به بازی گرفته می شوند.

استفاده ابزاری برخی اساتید از احساسات دانشجویان در معراجی ها به تصویر کشیده شده است

حتی شخصیت هایی که برای اعضای مرکزیت گروه معترض در نظر گرفته شده است، به گونه ای است که بیش از آنکه بیانگر خباثت آن ها باشد، صداقت و بعضا سادگی آن ها را نشان می دهد. این چیزی است که مصادیق آن در واقعیت به وفور یافت می شود، هرچند ممکن است عنصر تحریک کننده دانشجویان الزاما همواره یک استاد دانشگاه نباشد.

اما به نظر می رسد بهترین وجه هنرنمایی ده نمکی را باید در آنجایی جست و جو کرد که وی علیرغم به تصویر کشیدن برخی از اختلاف سلیقه های دانشجویان در موضوعات سیاسی و فکری-فرهنگی -که حتی بر اثر تحریک استادشان کار را به تقابل آن ها نسبت به تدفین شهدا هم می کشاند- اما در نهایت از اتحاد و اشتراک نظر دانشجویان –با هر سلیقه و دیدگاه سیاسی-  بر سر مسائل مبنایی و اساسی سخن گفته می شود. این وجه هرچند در قسمت های آغازین فیلم هنوز از آن به طور آشکارا خیلی سخن گفته نشده است، اما روند فیلم به گونه ای است که می توان پیش بینی کرد در نهایت چنین سرانجامی داشته باشد.

دهنمکی در «معراجی ها» از تشکل خاصی نام نبرده است، اما دفتر تشکل، مشابهت بیشتری به دفاتر بسیج دانشجویی دارد

از جمله پیوند نامزدی و فامیلی بین شخصیت عماد در فیلم-به عنوان راس تشکیلات- با شخصیت آیه -از اعضای گروه مقابل- در همین راستا قابل تحلیل است و در واقع اصلی ترین هدف از ترسیم چنین نسبتی بین این دو نفر بیان همین موضوع است.

در به تصویر کشیدن یک تشکیلات دانشجویی که منظور بسیج دانشجویی است -و البته ده نمکی ترجیح داده است به جای استفاده از لفظ بسیج با عنوان تشکل آن را یاد کند- هرچند شاید تفاوت هایی با واقعیت وجود داشته باشد اما در بخش هایی نیز اقدام وی قابل توجه است. به عنوان مثال به تصویر کشیدن کاریکاتوری شخصیت "فرید چهاردانگه ماسوله احمدآبادی وزه" و به نوعی تفکیک کردن وی از دیگر اعضای تشکل جالب توجه است. علاوه بر این بازی و نقش آفرینی امیر نوری در شخصیت فرید نیز بسیار جذاب و از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.

چهره کاریکاتوری فرید چهاردانگه ماسوله یکی از وجوه طنز این سریال است

همچنین تاکیداتی که در فیلم مبنی بر عدم مغایرت نمادهای مذهبی با نمادهای ملی می شود، در جای خودش جالب توجه است. از سوی دیگر تاکید بر قانون و نظر اکثریت نیز از دیگر نقاط قوت فیلم است. در بخش هایی نیز فیلم از تک دیالگ های قوی نیز بهره برده است.

در مجموع به نظر می رسد نسخه ی سریال معراجی های ده نمکی توانسته است مخاطبین زیادی را جذب کند و شب های هفته دفاع مقدس که با آغاز سال تحصیلی نیز توامان است، فیلمی که شهدا و دانشگاه محوریت آن است، افرادی زیادی را پای تلویزیون کشانده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
خبرنگار
1393/06/30 - 10:18

متاسفانه دهنمکی تو این سریال به نوع خودزنی داشت
ناشناس
1393/06/30 - 11:58

دهنکی در این سریال عین سایر کارهای قبلش سعی کرده خیلی عامیانه و ساده فهم موضوعات واقعی در جامعه رو به شکلی شفاف و البته با درون مایه طنز مطرح کنه
به نظر من با تمام نقدهایی فنی که به سریال مطرح هست، سریال موضوعیت داستانی خوبی داره و خوب تونسته بخشی از واقعیت های دانشگاه های ما رو به تصویر بکشه
دانشجو
1393/06/30 - 12:45

سلام
تحلیل خوب و جالبی بود
ناشناس
1393/06/30 - 13:06

دقیقا موضوع این سریال بین سالهای 80 تا 84 که دولت اصلاحات سرکار بود در دانشگاه بیرجند اتقاق افتاد. همه این ماجراها را اون موقع اونجا داشتیم با این تفاوت که قدرت اون طرفی ها زیاد بود و رییس دانشگاه با اونها بود و خلاصه نذاشتند شهدا تو دانشگاه دفن بشوند. من اون موقع دانشجوی کارشناسی بودم و اصلا چیزی از سیاست نمیدونستم. همیشه برام سوال بود چرا با شهدا مشکل دارند؟ و رییس دانشگاه هی پیغام و پسغام میفرسته و خودش عمل نمی کنه؟ آخه رییس دانشگاه با پنهان کردن خودش پشت بعضی از بچه ها اونها رو جلو می انداخت. رییس دانشگاهمون نقش همین دکتر گنجی رو ایفا میکرد. من فکر می کردم فقط دانشگاه ما اینطوری بود نگو اپیدمی بوده.
.....
1393/06/30 - 16:36

کلا دمش گرم ده نمکی خوب مزاج مردم را میدونه چیه
ناشناس
1393/06/30 - 16:54

مثل مرد بگید: آقای دهنمکی فضایی که شما از دانشگاه و تشکل های دانشجویی تصویر کردید به دلیل اینکه اصلا این فضا را نمی شناسید غلطه!
اصل نقد فیلم اینه و الا این فیلم هم مثل باقی فیلم های دهنمکی ی سری طنازی داره که هر جای دیگه هم می تونست داشته باشه! انتظار میره خبرنامه دانشجویان ایران از آن حیث که هویت پیدا می کنه (دانشجویی بودن) به مسئله نگاه بکنه و در حال ماسمالی ی خرابکاری نباشه چرا که در صورت تایید این خرابکاری روی هویت خودش گل پاشیده!
علی
1393/06/30 - 21:15

این اتفاق قبلا در یکی از دانشگاه های کشور اتفاق افتاده است
اسفند 84 دانشگاه شریف
حامد
1393/06/31 - 14:10

مسعود دهنمکی کارش درسته
عالی کار میکنه عالی
یه عده چشم دیدنش رو ندارند به همین خاطر فقط غر می زنند..
ده نمکی تنها و اولین کارگردانی است که 5 فیلم سینمایی پشت سر هم ساخته و همه پر فروشترین های تاریخ سینمای ایران بوده اند.
کارش درسته.
یه دانشجو
1393/07/01 - 02:18

ناشناس! درسته که فیلم حالت نمادین داره اما فضا رو خوب اومده. من عین همین چهاردونگه، گنجی و بالازاده و عماد و روشن فکرنماهایی مثل فراز و ... عیناً دیدم تو دانشگاه خودمون
دانشجو
1393/07/05 - 14:31

سلام،
آقا مسعود عزیز برادر بسیجی
چطور می شود شما که فردی مانند شما که انسانی معتقد و دین داری هستی در امضای اثر خود که موسیقی فیلم است از هم خوانی مرد و زن استفاده کرده ای که البته اگر هم خوانی بوده و صدای زن در صدای مرد محو گردد و بصورت مجزا نمایان نگردد ایرادی ندارد ولی جای تأسف این است که در این آهنگ و خصوصاً هر چه به آخر آن نزدیکتر می شویم صدای خواننده زن مشهودتر می شود و تقریباً به تک خوانی خواننده زن شبیه تر می شود!!!! که حرام شرعی است................ و اینکه فردی مثل شما براحتی از کنار یک مسئله شرعی برای جذب مخاطب برای ارائه یک معروف بگذری از بقیه چه انتظار؟ و با این کار اگر فردا روزی یک کارگردان در سینما یا سیما آمد و گفت چه ایرادی دارد من می خواهم از خواننده زن در اثرم استفاده کنم، نباید تعجب کرد چرا که فردی مثل شما برای آنها خط شکنی نموده اید!!!!!!
الحمدلله در نسخه تلویزیونی اثر بعد از 3 قسمت صدای خواننده زن در اثر اصلاح گردید ولی متأسفانه هنوز موسیقی وبلاگ شما همان مشکل را دارد. که ممنون می شویم این توصیه دلسوزانه ما را پذیرا باشد.
badri
1393/07/07 - 22:09

((علاوه بر این بازی و نقش آفرینی امیر نوری در شخصیت فرید نیز بسیار جذاب و از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.))
کاملا حق با شماست نقش آفرینی این آقا فرید نمک سریاله خیلی هم خوب بازی شده البته باید منتظر بقیه قسمت های سریال شد
و سپس به قضاوت نشست
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top