تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/06/30 - 18:22
کد خبر: 142770

در گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با دکتر جواد منصوری مطرح شد؛

چرا جنگ بعد از فتح خرمشهر ادامه پیدا کرد؟ +فیلم

چرا جنگ بعد از فتح خرمشهر ادامه پیدا کرد؟ +فیلم

چرایی ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، یکی از سوالات اساسی تاریخ دفاع مقدس است. چرا که این مسئله در ادبیات سیاسی ایران نیز تاثیر گذار بوده است. به طوریکه موافقان و مخالفان ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر در دسته های سیاسی و جناح بندی های مختلف و با نام و نشان های متفاوت قرار گرفته اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: چرایی ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر، یکی از سوالات اساسی تاریخ دفاع مقدس است. چرا که این مسئله در ادبیات سیاسی ایران نیز تاثیر گذار بوده است. به طوریکه موافقان و مخالفان ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر در دسته های سیاسی و جناح بندی های مختلف و با نام و نشان های متفاوت قرار گرفته اند. واقعیت این است که ایران بعد از فتح خرمشهر دست برتر را در جنگ داشت، اما نکته این بود که عراق هنوز 5000 کیلومتر مربع از خاک ایران را در اختیار داشت. علاوه بر این گفته می شد تا 4 سال بعد از فتح خرمشهر پیشنهاد صلح جدی ارائه نشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این رابطه با دکتر جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه و معاون وقت وزیر خارجه، به گفتگویی متفاوت نشستیم. متن و فیلم پاسخهای وی را در زیر می خوانید و می بینید:

تا زمان فتح خرمشهر بسیاری از دولت ها، حمایت از ما را در جنگ تا حدودی برایشان قابل قبول بود، مثل لیبی، الجزایر و حتی یک مقداری کشورهای دیگر، اما بعد از جریان خرمشهر حتی برای این کشورها هم ادامه جنگ قابل توجیه نبود و حتی قزافی در یک ملاقاتی که با مسئولین جمهوری اسلامی داشته است به صراحت می گوید ما اجازه نمی دهیم یک عرب به دست شما سقوط شود.

نکته دوم این است که بعد از جنگ جهانی دوم یک توافق کلی بین دولت های بزرگ که اجازه کشور گشایی را به کشوری ندهند، بنابراین قطعاً آمریکا و شوروی اجازه نمی دادند عراق به دست ما فتح شود.

در مورد صدام که می خواست یک هفته ای به تهران بیاید.

آنها تصورشان این بود که صدام را بیاورند و سپس به سر جای خود ببرندش نه این که ایران را دست صدام بدهند، آمریکائی ها که نمی خواستند صدام  بر ایران حکومت کند. در نهایت اگر جمهوری اسلامی سرنگون می شد یک دولت موقتی به اسم ایران ایجاد می کردند. نظیر آن را داریم این مشخص است که دست صدام نمی دادند، انگلیسی ها به شدت دنبال تجزیه ایران بودند، آمریکایی ها می گفتند ما کل ایران را یک پارچه نگه می داریم و نیازی به تجزیه نیست.

اما اسرائیل به شدت طرفدار تجزیه بود، استدلال انگلیس و اسرائیل هم این بود که ؛ در ایران شیعه اکثریت دارد و مراجع شیعه هر زمانی می توانند منافع ما را تهدید کنند و ما در طول 150 سال گذشته از شیعه و مراجع شیعه ضربات سنگینی خوردیم.

ولی آمریکایی ها می گفتند؛ مشابه کودتایی که در 28 مرداد کردیم می توانیم داشته باشیم و حکومت را در دست بگیریم.

بعد از فتح خرمشهر به دو دلیل ما پیش نرفتیم: یکی این که تا حدود زیادی ما در مسائل سیاسی و بین المللی واقع بینی ما ضعیف است و ذهن گرایی ما بیشتر است و لذا هرچه گفته می شد که امکان ندارد اجازه دهند که ایران بتواند عراق را بگیرد ولی می گفتند ما می گیریم.

مطلب دوم این که به هر حال آقایان به نیروی خودشان بیش از آن چه بودند بها می دادند؛ عراقی برای دفاع از خرمشهر یک مقدار انگیزه دارد، برای دفاع از بغداد چندین برابر انگیزه دارد و نمی توانیم بگوییم به همان شکلی که خرمشهر را گرفتیم، بغداد را نیز می گیریم. به اضافه بحث امکانات ولی توجه نشد.
من این طور می گویم که اگر امام می خواستند در واقع اجازه دهند نظرات خودشان در همه مسائل پیاده شود، در قضیه خرمشهر ایستادگی می کردند اما چون روش امام این نبود- روش امام این بود که این آقایان اگرچه در حال اشتباه هستند اما جلو بروند اگر در یک مقطعی که بحرانی شد امام وارد می شدند-مثل 20 خرداد سال 59 با یک خط نامه بنی صدر را از فرماندهی کل قوا برداشت.

فرماندهان سپاه بودند، چون آقای محسن رضایی هم قطعاً تنها نظر خود را نگفته است، مجموعه ای جمع بندی کرده و گفته اند، حتماً نظر خودش هم بوده است، می خواهم بگویم تصور یک نفر نیست.

دانلود

مجلس در آن زمینه اظهار نظر نکرد. آقای هاشمی رفسنجانی در واقع فرمانده جنگ بود، ایشان هم من اعتقادم این است که تحت تاثیر تاکید فرماندهان سپاه و تا حدودی بعضی از ارتشیان، من در مورد ارتشیان دقیق نمی دانم، تصورشان این بوده است که ما می توانیم پیروز شویم.

ولی در حال من این طور فکر می کنم که امام (ره) یک بینش عمیق تری و یک واقع بینی عمیق تری داشتند، ایشان فرمودند که ما تا حالا به دشمن می گفتیم که از خاک ما بیرون برو حالا بیرونش کرده ایم که برود بعد این ها گفتند که نه اگر ما بایستیم این طور می شود، در حالی که به نظر من هیچ طوری نمی شد.
البته یک نکته ای است که یک اصطلاحی در تحولات سیاسی دنیا است که می گوید پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است.


دانلود


دانلود


دانلود


دانلود

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top