تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/07/07 - 11:25
کد خبر: 143465

چگونه درس بخوانیم؟

10 نکته کلیدی برای درست درس خواندن جدیدالورودها

10 نکته کلیدی برای درست درس خواندن جدیدالورودها

هر سال تعداد کثیری از دانش آموزان با عبور از کنکور به مرحله دانشجویی می رسند، آنها که در رسیدن به این مرحله علاوه بر تلاش بسیار، هزینه های اغلب کلانی را هم کرده اند، در ابتدای راه با خود عهد می بندند که مانند دوران دانش آموزی در درس خواندن جدی و با پشتکار باشند اما این عهد و پیمان با ورود به فضای جدید دانشگاه و به خصوص با ورود اغلب افراد به فعالیت های جانبی در دانشگاه و حتی فضای کار زیاد ادامه پیدا نمی کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: درس خواندن پروسه ای است که از زمانی که به یاد داریم برنامه ریزی برای آن سخت و طاقت فرسا بوده است مخصوصا زمانی که فرد لازم می بیند علاوه بر درس خواندن فعالیت های جانبی دیگری را هم انجام دهد. "از فردا شروع می کنم"، " شنبه…" ،" برای جلسه بعدی خودم را آماده می کنم"، "هفته بعد" و... اینها جملات آشنایی است که برای انجام کارهای مهم به خصوص درس خواندن از خود و دیگران به یاد داریم. روشی که اغلب در به نتیجه رساندن آن ناکام ماندیم اما همچنان به آن ادامه می دهیم.

به گزارش خبرنگارصنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر سال تعداد کثیری از دانش آموزان با عبور از کنکور به مرحله دانشجویی می رسند، آنها که در رسیدن به این مرحله علاوه بر تلاش بسیار، هزینه های اغلب کلانی را هم کرده اند، در ابتدای راه با خود عهد می بندند که مانند دوران دانش آموزی در درس خواندن جدی و با پشتکار باشند اما این عهد و پیمان با ورود به فضای جدید دانشگاه و به خصوص با ورود اغلب افراد به فعالیت های جانبی در دانشگاه و حتی فضای کار زیاد ادامه پیدا نمی کند.

از آنجا که یک جوان پس از گذراندن دوره دانش آموزی و نوجوانی وظایف دیگری را هم بر عهده دارد، این فعالیت ها غیر منطقی به نظر نمی رسد بلکه برای تحقق آن و همه جانبه بودن فعالیت ها و توانایی های یک دانشجو نیاز به برنامه ریزی و هدف گذاری است که علاوه بر نادیده گرفته نشدن درس، فعالیت هایی که موجب رشد و آگاهی یک دانشجو می شود را از وی نگیرید.

در این زمینه روانشناسان و کارشناسان روش های متفاوتی را برای درس خواندن توصیه کردند که روش زیر برگفته از روش های ارائه شده است:

1- هدف داشته باشید؛
برخی تصور می کنند که با ورود به دانشگاه به اهداف خود دست یافته اند و برخی نیز که به هر دلیلی از رشته خود راضی نیستند تمایلی به درس خواندن ندارند و اهداف خود را از بین رفته می بینند، که هر دو اشتباه است. دانشگاه پلی است برای رساندن افراد به اهداف بزرگشان؛ بنابراین با هدف گذاری برای درس خواندن عزم خود را جزم و بدون هیچ خدشه و نگرانی از آینده به درس خواندن خود ادامه دهید.

2- برنامه ریزی کنید؛
فعالیت های دوران دانشجویی، ضرورت برنامه ریزی برای درس خواندن را مشخص می کند. برای خواندن دروس خود برنامه ریزی کنید، این کار باعث می شود که درس خواندن برای شما به یک عادت تبدیل شده و از به بطالت گذرانده شدن اوقات شما جلوگیری می کند.

3 - همیشه یک دفتر چه یادداشت به همراه خود داشته باشید تا فعالیت ها و تکالیف عنوان شده توسط استاد را در آن یادداشت کنید.

4 – با خیالی آسوده استراحت کنید؛
مغز در هنگام استرس و خستگی اطلاعات را به خود جذب نمی کند، بنابراین اگر خسته بوده و نیاز به تجدید قوا دارید مدتی را بدون استرس به استراحت بپردازید و سپس شروع به درس خواندن کنید.

5- محلی آرام و ثابت را برای درس خواندن در نظر بگیرید.
کتابخانه و یا منزل دو مکانی است که اغلب افراد در آنجا به درس خواندن می پردازند، اگرمطالعه در منزل برای شما راحت تر است سعی کنید در زمان های مطالعه از مواردی که حواس شما را پرت می کند دور باشید، در مورد کتابخانه نیز مکان های کم رفت و آمد را انتخاب کنید.

6 - پیش خوانی کنید؛
سعی کنید پیش از ورود به کلاس و حتی روز قبل از برگزاری کلاس مبحث مربوطه را روزنامه وار مطالعه کنید این اقدام ضمن آشنایی ضمنی با درس و شوق یادگیری آن، موجب آمادگی برای یادگیری  ودرک سریع درس مربوطه می شود.

7- حضور مستمر در کلاس درس داشته باشید ومطالب را یادداشت و نکته برداری کنید؛
حضور مستمر در کلاس و دقت و تمرکز در دروس ارائه شده موجب درگیر شدن ذهن دانشجو با مطالب ارائه شده می شود که این درگیری ذهنی را یادداشت و نکته برداری که خود مهارتی خاص می طلبد کامل می کند.

8- درس ها را در همان روز مرور کنید؛
تلاش کنید نکات یادداشت شده را همان روز مرور کنید، این اقدام علاوه بر ماندگاری مطالب در مغز موجب می شود که به دانشجویی شب امتحانی تبدیل نشوید. همچنین می توانید بعد از اتمام هر کلاس، زمانی را برای مرور درس با همکلاسی های خود اختصاص دهید و در این میان دروسی را که خود به خوبی اید گرفته اید به دیگران یاد بدهید تا علاوه برپی بردن به اشکالات خود، آن مطلب را خوب یاد بگیرید و فراموش نکنید.

9 ـ به تغذیه و سلامتی خود توجه کنید.

10- آخرین و مهمترین نکته در یادگیری علم و دانش این است که: خدا را هرگز فراموش نکنید و شکرگزار نعمت های وی باشید و بدانید خداوند شما را در ادامه راه یادگیری بهتر یاری می کند. پس هر کاری را که می خواهید آغاز کنید با نام و یاد خدا باشد.

* گزارش از زهره خواجوی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top