تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/07/16 - 16:36
کد خبر: 144308

دانشجویان نسبت به «بی‌عدالتی» بی‌تفاوت نیستند

دانشجوی پولی، دانشجوی پولی و بازهم دانشجوی پولی

دانشجوی پولی، دانشجوی پولی و بازهم دانشجوی پولی

یک روز پس از حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران، دانشجویان علوم پزشکی تهران در اعتراض به افزایش پذیرش «دانشجوی پولی» اعتراض کردند. این دانشجویان دست نوشته هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «علم بهتر است یا ثروت؟»

خبرنامه دانشجویان ایران: یک روز پس از حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران، دانشجویان علوم پزشکی تهران در اعتراض به افزایش پذیرش «دانشجوی پولی» اعتراض کردند. این دانشجویان دست نوشته هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «علم بهتر است یا ثروت؟». مطالبه ای که در نامه هایی به رییس جمهور و رییس مجلس و وزیر بهداشت، پیشتر مطرح کرده بودند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «پولدارها پزشک می شوند!» عنوان خبری بود که چندی پیش خبرنامه دانشجویان ایران، در انتقاد به سیطره سنگین دانشجوی پولی بر دفترچه کنکور سراسری منتشر کرد.

در دفترچه کنکور سراسری کنکور امسال رسما دانشجوی بین الملل تحت عنوان دانشجوی پولی یا دانشگاه های خودگردان اعلام وجود کرده تا اندازه ای که بیش از نصف ورودی دانشگاه علوم پزشکی تهران به دانشجویان پولی و احتمالا با رتبه های بالای 10000 و چه بسا بیشتر اختصاص می یابد و یا اینکه دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها دانشجوی پولی پذیرش می کند.

دانشگاه علوم پزشکی تهران 80 نفر به صورت آزاد ورودی مهر و 50 نفر دانشجوی پولی جذب می کند. دانشجویان پولی در پردیس واقع در شهر تهران تحصیل می کنند و در نگاهی بد بینانه این به این معنی است که یک نخبه رشته علوم تجربی در کنار فردی خواهد نشست که شاید از لحاظ علمی قابل قیاس نباشد.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، امروز در اعتراض به روند پذیرش دانشجوی شهریه پرداز در دانشگاه ها، در مقابل تالار ابن سینای دانشکده پزشکی تجمع کردند.

این دانشجویان در پلاکاردهایی که همراه خود داشتند، این روند را غیر قانونی و خلاف نص قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه دانسته و خواستار اصلاح این روند از سوی مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت شدند.

در متن هایی که در بین دانشجویان پخش شده بود، آیین نامه ابلاغی وزارت بهداشت در مورد پذیرش دانشجوی شهریه پرداز مورد نقد قرار گرفت. در این متن آمده است که در تبصره 6 مندرج در ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه، صراحتا قید شده است که مدرک تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز باید با ذکر نوع پذیرش و محل تحصیل باشد. در حالیکه طبق آیین نامه ابلاغی وزارت بهداشت آمده است که مدرک این دانشجویان کاملا مشابه دانشجویان شهریه نپرداز خواهد بود.

در ادامه این متن آمده است: طبق ماده 20 برنامه پنجم توسعه، دانشگاه ها برای جذب دانشجوی شهریه پرداز موظف به تاسیس شعب جداگانه و ایجاد ظرفیت های جدید هستند. در حالیکه هم اکنون دانشجویان شهریه پرداز با کاهش ظرفیت عادی دانشگاه ها و عدم ایجاد شعب جداگانه و ظرفیت جدید پذیرش شده اند.

این دانشجویان با تاکید بر بی قانونی صورت گرفته در پذیرش این دانشجویان، زیر سوال رفتن عدالت آموزشی و بی انگیزگی دانشجویان را از عواقب دیگر چنین رویه ای دانستند.

دانشجویان پزشکی مدتی قبل نامه ای به علی لاریجانی نوشتند وبه دانشجوی پولی معترض شدند. این نامه با آیه خاصی شروع شده بود. دانشجویان آیه 148سوره نساء را به رییس مجلس یادآور شدند:«خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود بدی های دیگران را اظهار کند مگر اینکه به او ظلم شده باشد و خداوند شنوا و داناست.»

در این نامه آمده بود: «مدتی از ورودمان نگذشته بود که متوجه حضور تعداد زیادی دانشجو در دانشکده شدیم که از لحاظ بار علمی و فرهنگی متفاوت از دانشجویان سراسری بودند... مانطور که گفته شد علیرغم اختلافات زیاد بار علمی و فرهنگی دانشجویان سراسری و بین الملل، شاهد حضور همزمان این دو گروه در یک کلاس و ارزیابی و نمره دهی متفاوت نیز هستیم که در نهایت همین نمره ها ملاکی برای سنجش رتبه های کلاسی و برخورداری از امتیازات و مزایای رتبه های برتر پزشکی و به تبع آن باعث بی انگیزگی و ناامیدی دانشجویانی می شود که با زحمت و مشقت، موفق به کسب رتبه های برتر شده اند.»

از اولین اعتراضات به طرح دانشجوی پولی نزدیک به ده سال می گذرد. پس از اینکه دانشجویان در روزهای بارانی اردیبهشت ماه 84، با 14 شبانه روز تحصن، تجمع و اعتراض در مقابل مجلس این طرح را مسکوت گذاشتند، در اواخر تیر ماه 89، به یکباره و به همت کمیسیون آموزش مجلس وقت که عباسپور (برادر همسر عبدالله جاسبی) رییس آن بود، به تصویب رسید.

در این قانون به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اجازه داده شده تا از ظرفیت مازاد خود بر اساس قیمت تمام شده یا توافقی با بخش غیر دولتی و با تایید هیات امنا در مقاطع مختلف پذیرش دانشجو نمایند.

در مصوبه ای تکمیلی نمایندگان 11 آبان همان سال ماده و تبصره ای مبنی بر اینکه دانشگاه‌های دولتی می‌توانند شعبی خودگردان در داخل و خارج کشور تاسیس کنند و در آنها از داوطلبان شهریه بگیرند تصویب و در بررسی برنامه پنجم توسعه با پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاه های دولتی بدون آزمون موافقت کردند.

اعتراض های متعدد دانشجویان ثمری نداشت و دولت وقت هم وقعی به این اعتراضات ننهاد. مجلس هم که کار خود را کرده بود.

اگرچه حتی در اجرا نیز این قانون دچار خدشه بود و نه تنها از ظرفیت مازاد استفاده نکرد، بلکه ظرفیت دانشجویان پشت کنکور را دودستی تقدیم پولداران نمود، ولی آنجایی محل اعتراض گسترده بود که بسیاری از دانشجویان پشت سد کنکور ماندند تا دانشجویان پولی سر کلاس ها بنشینند.

این وضعیت آنقدر اسفبار است تا آنجا که دانشجویانی با رتبه‌های بالای چهل هزار فقط بخاطر پرداخت مبالغی از حدود 30 تا 70 میلیون تومان توانستند در بهترین دانشگاه‌های کشور نظیر دانشگاه شریف، امیرکبیر، تهران، صنعتی اصفهان و.... مدارج عالیه را تنها با تکیه بر پول پدر طی نمایند و بعضا به دو مدرک داخلی و خارجی دست بیابند، در حالی که دهها هزار نفر از دانش آموزان مستعدتر که پشت سد کنکور مانده بودند به این جمله فکر می‌کردند که آیا واقعا در جامعه ما "علم بهتر است از ثروت؟!!"

حالا هر روز به بهانه هایی چون کمبود بودجه، جلوگیری از خروج سرمایه ها و ...، متممی به قوانین مجلس در رابطه با دانشجوی پولی اضافه می شود و دانش آموزان و دانشجویان مستعد باید تنها شاهد نشستن کم سوادهای پولدار بر سر کلاس های درس باشند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1393/07/16 - 17:26

شهید غفاری تنها فردی که با لباس روحانیت در پادگان ابوذر حضور داشت/ آیت الله جاودان خبر شهادت حجت الاسلام غفاری را به وی داده بود!

http://basijpress.ir/37519

در صورت صلاحدید انعکاس دهید/ تشکر
unknown
1393/07/18 - 11:51

واقعا برای این افراد متاسفم
در سراسر دنیا در بهترین دانشگاهها که دانشگاه تهران انگشت کوچکش هم حساب نمیشه نحوه پذیرش به همین صورت هست و دانشجویان شهریه پرداز در کنار افرادی که به واسطه رتبه پذیرش شده اند تحصیل میکنند
جای تاسفه که یک رسانه بدون مطالعه و جمع آوری اطلاعات لازم شروع به نوشتن مغرضانه میکنه این حرکت اصلا حرفه ای نیست.
شیرین حکیمی
1393/07/18 - 11:55

در کنکور ایران که در 4 ساعت برگزار.میشه به هیچوجه سطح علمی و نخبه بودن تعیین نمیشه،تو اون 4 ساعت.هر اتفاقی.میتونه بیفته، در تمام دنیا.هم همینه خیلی ها پول میدن و میرن دانشگاه اما کسی بهشون. توهین نمیکنه، این دانشجوها فقط واسه وورود پول میدن کل دوره، امتحانا، آزمون علوم پایه رو کسی پول نمیده درس میخونه. قبول میشه
بهتا
1393/07/18 - 23:56

آقا شما هارواردم بخواین درس بخونین هزینه باید بدین...من به پدر و مادری که زندگیشونو میفروشه تا هزینه ی تحصیل بچشونو در بهترین دانشگاهها بدن افتخار میکنم...آخه 4 ساعت کنکور کسی رو نخبه یا بیسواد نمیکنه...
حسین فولادی
1393/08/18 - 18:54

واقعا جای تاسف داره که در کشوری آزمونی برگزار می شه که در اون نخبگان تعیین سطح بشن (براساس آیین نامه کشوری) وبعد از حضور اونها در مقاطع بالاتر جلوگیری بشه... خودمون از نزدیک شاهد بودیم که این دانشجویان پولی در سطحی بسیار پایین تر از دانشجویانی هستن که با تلاش و پشتکار وارد دانشگاه شدن... خدا به داد مردم ایران برسه که در آینده چه بلایی قراره سر سلامت این مردم بیاد...
تورهای مسافرتی آفری
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top