تاریخ انتشار: شنبه 1393/07/19 - 16:00
کد خبر: 144449

زاکانی در جلسه شورای عمومی اتحادیه مستقل مطرح کرد؛

فساد نه چپ می شناسد نه راست/ حتی اگر بخواهیم به قرارداد کرسنت عمل کنیم هم نمی‌توانیم/ احمدی نژاد فقط شعار مبارزه با فساد داد و برخورد نکرد

فساد نه چپ می شناسد نه راست/ حتی اگر بخواهیم به قرارداد کرسنت عمل کنیم هم نمی‌توانیم/ احمدی نژاد فقط شعار مبارزه با فساد داد و برخورد نکرد

فساد نه چپ می شناسد نه راست ... با تصمیم وزیر نفت، ۴۷ میلیارد دلار هدر رفت... ارزان‌فروشی در قرارداد کرسنت، معامله با ترکیه، پاکستان و هند را هم تاثیر قرار داده است... زنگنه گفت: بیایم دوهفته‌ای‌ داستان کرسنت را جمع می‌کنم!... حتی اگر بخواهیم به قرارداد کرسنت عمل کنیم هم نمی‌توانیم... انحصار صادرات گاز به امارات به شرکت کرسنت داده شده است!

خبرنامه دانشجویان ایران: علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس، در جلسه شورای عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل که در انتهای هفته گذشته برگزار شد، حضور یافت و پیرامون مفاسد اقتصادی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فساد نه چپ می شناسد نه راست ... با تصمیم وزیر نفت، ۴۷ میلیارد دلار هدر رفت... ارزان‌فروشی در قرارداد کرسنت، معامله با ترکیه، پاکستان و هند را هم تاثیر قرار داده است... زنگنه گفت: بیایم دوهفته‌ای‌ داستان کرسنت را جمع می‌کنم!... حتی اگر بخواهیم به قرارداد کرسنت عمل کنیم هم نمی‌توانیم... انحصار صادرات گاز به امارات به شرکت کرسنت داده شده است!

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در جلسه شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که در انتهای هفته گذشته برگزار شد، حضور یافت و پیرامون مفاسد اقتصادی به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در سخنان خود با تاکید بر این نکته که "فساد مالی ضربات مختلفی به کشور می‌زند" گفت: به واسطه اینکه فساد اقتصادی، انگیزه‌های درست را از بین می‌برد، امید را در دل مردم می‌کشد و پیوستگی‌شان را به نظام اسلامی تضعیف می کند، زیان‌های اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد.

زاکانی افزود: علاوه بر اینها، فساد اقتصادی زیان سیاسی بر ما هم دارد به این دلیل که نهاد های کشور را تضعیف می‌کند و علاوه بر آن نیز، زیان مبنایی فرهنگی که عدم پیوستگی مردم با نظام اسلامی و گسست ایجاد می‌کند، تضعیف در حوزه سیاسی را به همراه دارد.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به آسیب‌ها فساد در حوزه اقتصادی گفت: فساد عملاً سیستم اقتصادی کشور را به سمت ناکارایی سوق می‌دهد چرا که فساد گروه، طایفه و جناح نمی‌شناسد و اگر کسی اشتباه کند و عده ای سعی کنند بنا به منافع حزبی و گروهی و قبیله‌ای خود، فساد را به یک گروه و دسته‌خاص منتسب کند، عملاً سر خودشان را کلاه گذاشته‌اند.

زاکانی در ادامه گفت: بنده معتقدم اگر گروه‌هایی خودشان را نزدیک‌تر به اهداف‌های نظام اسلامی می‌بینند، بین خودشان عنصر فاسدی را می‌بیند، وظیفه بیشتری برای برخورد دارند، به این دلیل که آن عنصر وابسته به نظام اگر دچار مشکل شود، مردم آن را پای نظام می‌گذارند.

وی افزود: این چرخه، مثل داستان همان روحانی خرابی است که نظر امام(ره) راجع به آن کاملاً شفاف بود و می‌فرمود درست است که این روحانی فاسد شاید یک نفر باشد اما اساس روحانیت را زیر سوال می‌برد.

نماینده مردم تهران درمجلس نهم با اشاره به آنکه " مسئولیت‌ ما در قبال فساد بسیار بالا است" تاکید کرد: سال ۸۰ مقام معظم رهبری در پیام ۸ ماده‌ای، فرمایشاتی داشتند که حتی گوشه‌ای از آن هم اجرایی نشد.

دکتر زاکانی افزود: بنده به عنوان کوچکترین مسئول کشور که جزو دغدغه‌مندگان و کارنامه ۱۱ ساله‌ام در مجلس و در مبارزه با مفاسد اقتصادی کاملا روشن است، می‌بینم که دغدغه‌ای برای برخورد با مفاسد اقتصادی در بین مسئولین کشور به عنوان یک دغدغه اولیه وجود ندارد.

وی گفت: عناصر فاسد در کشور -خاصه بعد از دوران دفاع مقدس- توانستند به صورت لکه‌هایی مجزا رشد پیدا کرده و کم کم بنا به طبیعت خود؛ به هم پیوسته شدند و تشکیل شبکه‌های فساد‌ دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه "وقتی فساد لابه‌لای حوزه سیاست نفوذ کرده و دسته‌بندی می‌شود اصل فساد تبدیل به امتیاز دادن به جناح‌ها می‌شود و این فاجعه را افزون‌تر می‌کند" گفت: در شش ماهه اول سال ۸۴، تلاش برای برخورد با قاچاق مضاعف شد و ۲/۱ میلیارد تومان پول به خزانه ریخته شد. اما همان زمان با یک دستور یک معاون وزیر، حدود ۸/۴ میلیارد تومان بخشودگی راجع به یک نفر خاص اعمال شد. وقتی که آن وزیر مورد سوال قرار گرفت، پاسخ این بود که مگر این فرد از جناح شما نیست؟!

زاکانی با اشاره به آنکه "مقام معظم رهبری همواره فرموده‌اند که هیچ‌کس نباید مصون از برخورد باشد." افزود: وزیر وقت هم به جای این که با معاونش برخورد کند، فساد معاون را توجیه می‌کرد و می‌گفت آن فرد مفسد، به یک نفری که هم جناحی شماست اغماض کرده و شما نباید ناراحت باشید(!)

مخاطب فرمان هشت ماده‌ای فقط مسئولین نیست

دکتر علیرضا زاکانی با اشاره فرمان ۸ ماده‌ مقام مظم رهبری که در اردیبهشت ماه ۸۰ صادر شد، گفت: متاسفانه آن قدر نسبت به انجام این فرمان تعلل صورت گرفت که رهبر انقلاب در ۲۹ بهمن ۹۱ در میان مردم آذربایجان فرمودند که چند سال قبل در دوره مبارزه با فساد اقتصادی نامه‌ای رؤسای قوا نوشتند مکرر می‌گویند فساد اقتصادی اما این کار به زبان گقتن تمام نمی‌شود بلکه نیازمند مبارزه عملی است در عمل چیکار کردید این مسائل انسان را متأثر می‌کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه تاکید کرد: ممکن است اصولگرایان بگویند، منظور حضرت آقا مسئولین کشور هستند ولی من معتقدم، مخاطب ایشان شما دانشجویان نیز هستید.

زاکانی افزود: رهبر انقلاب آبان سال ۸۱ در پیامی که به نشست دانشجویی تبریز دادند، یکسری سر فصل‌هایی را ذکر کردند و فرمودند که دانشجوی مسلمان باید انگشت اتهام و مطالبه‌گری‌اش را نسبت به آن سر فصل‌ها همیشه بالا ببرد.

وی با اشاره به برخی توجیهاتی که از سوی جنبش دانشجویی مطرح می‌ شود گفت: برخی می گویند که حتما باید حکم دادگاه وجود داشته باشد تا ما حرف بزنیم؛ ولی دقت داشته باشیم که بیان رهبر انقلاب بیان صریحی است و خوااسته ایشان مطالبه‌گری توسط نسل دانشجست که متاسفانه گاها فراموش می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد امکانات در ۲۰ درصد از ساختار کشور وجود دارد

دکتر علیرضا زاکانی در بخش دوم سخنان خود با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که بیش از ۸۰ درصد امکانات در ۲۰ درصد از ساختار کشور وجود دارد، گفت: دولت در حوزه نفت و گاز جایگاه ویژه و ممتازی دارد و درآمدهای خودش را از این حوزه دریافت می‌کند و حتی بخش قبال توجهی از درآمدهای مالیاتی نیز از نفت و گاز حاصل می‌شود.

وی افزود: برخلاف تدابیر مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان مبنی بر اینکه نظام باید، سیستم اقتصادی خود را از درآمدهای نفت و گاز جدا کند و وابستگی‌اش به صادرات نفتی را کاهش دهد، اما هر روز وابستگی‌مان بیشتر می‌شود، چرا که دولت بزرگ‌تر شده است.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: هر جایی که پول وجود دارد، احتمال فساد هم به عنوان یک امر واقعی وجود دارد. اما زمانی این احتمال تبدیل به آفت می‌شود که مسئولین کشور به سادگی از این امر واقعی گذشته و آن را امری عادی بپندارند.

زاکانی در این باره افزود: در بخش نفت و گاز، نقش‌های بالا‌دستی، میان‌دستی و پایین‌دستی وجود دارد. بخش بالا‌دستی کلیه مواردی که شامل توسعه و اکتشاف در میادین مشترک و غیرمشترک با اولویت میادین مشترک است را شامل می‌شود. بخش‌های میان‌دستی، بحث تولید فرآورده‌های نفتی و گازی را دنبال می‌کند و در بخش‌های پایین دستی نیز با بازرگانی و فروش داریم.

بیشترین حجم فساد در بخش نفت و گاز وجود دارد/ نقش ویژه "م.ه"

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه "وقتی به موضوع مفاسد اقتصادی دقت می‌کنید بیشترین حجمش در نفت و گاز است" گفت: شما می بینید در سطوح این سه بخش به طرق مختلف، افراد فاسد حضور دارند، اما عمده مفسده در بخش ابتدا و انتهای آن موضوع است.

وی گفت: نکته دومی که وجود دارد این است که عمده قراردادهای نفتی که در زمان آقای زنگنه و در دوره آقای خاتمی برقرار شده در آن فساد اقتصادی به چشم می خورد.

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس افزود: عمده این فسادها، توسط سه نفر رقم خورده که محوری‌ترین آن (م.ه) است و (ع.ت.ج) و (ع.ی.پ.ی) نیز نقش‌های مهمی دارند.

علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه در تنظیم بسیاری از قراردادهای نفتی از جمله کرسنت، توتال و ... فساد محرز شده و طرف قرداد نیز در دادگاه‌های بین‌المللی محکوم شده است، گفت: برخی از قراردادها آنقدر شور شده که طرف قراردادی که فساد کرده و در دادگاه نیز محکوم شده؛ خودکشی کرده اما فرد ایرانی که در فساد دخیل بوده برای خودش آزاد است.

وی افزود: بعضی می‌پرسند "مگر می‌شود؟" و می‌گویند"پس دستگاه های نظارتی چیکار می کنند؟" اما اید در جواب آنها گفت که همین دستگاه‌های نظارتی نیز برخی از افراد آنها در زد و بندها ممکن است پای‌شان بلغزد.

سازمان بازرسی باید پاسخگو باشد

دکتر زاکانی تاکید کرد: در پرنوده کرسنت سال ۸۷ توسط بازرسی کل کشور، اسناد درخواست شد و پلیس ضدفساد انگلیس که اسناد را از دفتر (ع.ی.پ.ی) که تابعیت انگلیسی نیز داشت، به دست آورد و از طریق پلیس بین‌الملل به ایران داد.

وی افزود: آیا اکنون نباید رئیس وقت سازمان بازرسی کل کشور در سال ۸۷، ۸۸، ۸۹ پاسخگو باشد که چرا این اسناد در اتاق وی خاک خورده و بایگانی شده است؟

مسئول کمیته تحقیق و تفحص از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، با اشاره به وقوع موارد این‌چنینی در کشور گفت: وقتی در سال ۸۴ پروژه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را شروع کردیم، بخش زیادی از اسناد را از نهاد‌های نظارتی گرفتیم که آنها نیز آن اسناد بررسی کرده بودند و به حقیقت نیز رسیده بودند اما بدون آنکه عکس‌العملی در قبال فسادها نشان بدهند، تخلفات را بایگانی کرده بودند!

زاکانی افزود: در این بررسی ها دیدیم که یکی از آقایانی که در هیمن نهادهای نظارتی حضورداشت، هم خودش هیئت علمی شده بود، هم خانم آن فرد عضو هیئت علمی شده بود تا از این طریق وام‌دار دانشگاه آزاد شود.

نماینده مردم تهران در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به اینکه "وقتی ما راجع به فساد صحبت می‌کنیم، می‌خواهیم بدانیم که چه دست‌هایی در این میان هستند تا متهمان ردیف اول به سزای عمل خود نرسند" تاکید کرد: "م.ه" متهم ردیف اول برخی از پرونده‌های فساد است، اما چه کسانی به "م.ه" کمک کرده‌اند؟ چه کسانی به این مسئله فساد، رنگ و لعاب جناحی دادند و با سوء استفاده از این موضوع، پول و امکانات گرفتند.

زاکانی ضمن اعلام این خبر که "یکی از احزاب دوم خردادی از طریق واسطه‌ای که با قرارداد کرسنت داشته، از آنها پول گرفته" تصریح کرد: نکته مهم این است که چرا اطرافیان این گروه‌ها خودشان نمی‌آیند و این فساد را نکوهش نمی‌کنند؟ چراسایر احزاب و گروه‌های اصلاحطلب به این موضوع حساسیت نشان نمی‌دهند و فاسدان را نفی و طرد نمی‌کنند؟

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس در بخش بعدی سخنان خود درباره پرونده کرسنت گفت: در سال ۱۹۶۹ یعنی سال ۱۳۴۸؛ و درست در زمانی که امارات از خاک ایران جدا می‌شود، حکومت شارجه استخراج نفت از آب‌های ابوموسی را به یک شرکت آمریکایی به نام بیوتس داده است، که یکی از افراد دخیل آن "حمید جعفر" است که شرکتی به نام کرسنت را تأسیس می‌کند.

وی افزود: در تاریخ ۲ مه ۱۹۸۵ که مطابق ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۶۴ می‌شود بدون این که مجوز ایران را بگیرند بیوتس خلق می‌شود و در حقیقت از طریق شارجه شرکت کرسنت به مدیرعاملی حمید جعفر در میدان نفتی مبارکه شروع به کار می‌کند!

علیرضا زاکانی در ادامه تصریح کرد: اتفاقی بدی که می‌افتد این است که در ۳ خرداد ۶۷، آقای کاظم‌پور اردبیلی به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران بدون این‌که مجوز لازم از هیئت مدیره را داشته باشد با حضور آقایِ آقازاده که وزیر وقت نفت بوده‌اند، بدون گرفتن مجوز، این حضور غیرقانونی شرکت کرسنت را رسمی می‌کند.

نماینده مردم تهران با "طرح سوالی در این زمینه از مسئولین وقت وزارت نفت" تصریح کرد: اشکال وارده این است که چرا بدون مجوز و ثانیاً به چه دلیل شما این اختیار را به کرسنت داده‌اید؟ کاری که شارجه سال ۶۴ بدون مجوز کرده بود را مهر تأیید زدید و امکان ایجاد کردید تا این شرکت بتواند حضور غیر قانونی خودش را در نفت و گاز ایران تثبیت کرده و توسعه دهد.

دانشگاه آزاد نمونه‌ای دیگر از مراکز فسادخیز

دکتر علیرضا زاکانی با انتقاد از اعدم اطلارسانی ضفاف دولتمردان گفت: برخی از مدیران به جای آنکه حرف‌ راست بزنند، حرف راست خودشان را با بخشی از حرف‌های راست دیگر ترکیب می‌کنند و واقعیت را کتمان می کنند تا مخاطب، گیج شود.

وی با اشاره به صحبت‌های چند روز پیش خود در برنامه تلویزیونی "متن، حاشیه" درباره افزایش بدون مجوز پذیرش دکترا توسط دانشگاه آزاد، گفت: من به آقای زارع (معاون دانشگاه آزاد) گفتم که شما پارسال در ۲ رشته-محل برق قدرت دانشجو می‌ گرفتید و الان ۳۲ رشته محل برق قدرت اعلام کردید؛ این در حالی است که دانشگاه‌های دولتی این مقدار رشته محل را نیز اعلام نمی‌کنند. دانشگاه آزاد چند هیئت علمی دارد که قادر باشد در دوره دکتری، برق قدرت درس بدهد؟

وی افزود: این مسول دانشگاه آزاد گفت که ما همه دانشگاه های علوم و تحقیقات را با هم ترکیب کردیم و قابلیت ایجاد شده است؛ این در حالی است آقای میرزاده هم در جایی گفته من وقتی دانشگاه آزاد را تحویل گرفتم، ۳۴ واحد علوم و تحقیقات کشور بیش از ۸۰ هزار دانشجو داشت که ۳ استاد هم نداشته است. آقای زارع در ادامه حرف‌های خود، خطاب به من، گفت ما طبق سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه علم و فناوری عمل کردیم و و اصلا میدانی چه می‌گویی؟ و من در پاسخ گفتم، برای این که هر رشته محل را تأسیس کنید، شما حداقل به ۳ استادیار و ۲ دانشیار احتیاج دارید. متاسفانه مسئولان دانشگاه آزاد، به مردم راست نمی‌گویند و با مغلطه حرف می‌زنند و هیچ کسی نیست که واکاوی کند و بگوید شما به مردم دروغ می‌گویید و از منویات رهبری سواستفاده می‌کنید.

مسئولان وزارت نفت دروغ گفتند/ با تصمیم وزیر نفت، ۴۷ میلیارد دلار هدر رفت

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس درادامه سخنان خود اظهار داشت: مسئولان وزارت نفت، به بهانه حل مشکلات ایران در خلیج فارس با کشورهای عربی قرارداد منعقد کردند و مدعی شدند که طرف اماراتی گفته من مشکل را حل می‌کنم؛ که این هم دروغ است. وقتی به آنها گفته شد، چرا این‌قدر گاز را ارزان دادید؟ گفتند چون ما به ازای آن یک کار سیاسی می‌خواهیم انجام دهیم!

دکتر زاکانی افزود: شورای اقتصاد تصویب کرد که گاز به داخل کشور منتقل شود و به چاه‌های نفت، تزریق شود و اقدامات اقتصادی روی آن صورت بگیرد.

وی گفت: اگر این گاز به داخل کشور منتقل می‌شد تا امروز حدود ۴۷ میلیارد دلار ما صرفه جویی می‌شد. حتی اگر این گاز را می‌گرفتیم و به قیمت قرادادی که با ترکیه داشتیم به آنجا صادر می‌کردیم ۵۴ میلیارد دلار سود کرده بودیم.

ارزان‌فروشی در قرارداد کرسنت، معامله با ترکیه، پاکستان و هند را هم تاثیر قرار داده است

نماینده مردم تهران در ادامه گفت: موج اول دلالی‌‌ها، توسط آقای (ع.ی.پ.ی) و (م.ه) ایجاد شد که قرارداد کرسنت یکه برای ۲۵ سال بسته می‌شود و قرار می‌شود گاز برای مدت ۷ سال قیمت ثابت و ۱۸ سال متغیر به فروش برسد آن هم با فرمولی که طبق آن هرچه قیمت گاز بالاتر رود، سود ما رشدش کمتر شده و سود امارات بیشتر می‌شود، از همین دست است.

دکتر علیرضا زاکانی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌ای که ما در این انتقال کردیم تا گاز آن را سمت امارات منتقل کنیم بیش از آن است که اماراتی سرمایه گذاری کرده است.

وی افزود: وزارت نفت ما سود قیمت گاز را آن قدر ارزان بسته که ترکیه در قراردادای که با ما دارد، معترض شده و تاکنون بیش از ۶ میلیارد دلار از ما تخفیف گرفته است و در حال حاضر دوباره ۱۲ درصد درخواست تخفیف کرده و مدعی شده که ایران سر ما کلاه گذاشته است!

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس گفت: قیمت گاز منطقه‌ای است و یک کشور نمی‌تواند به کشور دیگر قیمت گاز را متغیر دهد و بگوید، من گاز ترش را به طرف اماراتی می دهم ۱ تومان و به شما گاز شیرین می‌دهم.با قیمتی بیشتر. ترکیه مدعی است که تفاوت این دو ۷۵ سنت است، ولی چرا چند برابر به من می‌فروشی وبه امرات ارزان می دهی؟ دادگاه بین‌المللی نیز حق را به وی می‌دهد.

زاکانی افزاود: این مسئله باعث شده تا در قرارداد گازی پاکستان و هند هم قیمت ما هم تحت تأثیر قرار بگیرد و آنجا هم ما میلیاردها دلار ضرر خواهیم کرد چون همین قرارداد حاکم، منطقه ای بودن گاز غیر از نفت منطقه ای قیمتش است آن جا هم تأثیر خواهد داشت.

نقش ویژه یکی از احزاب اصلاح‌طلب در کرسنت

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به نقش ویژه (ع.ی.پ.ی) در خارج از کشور و فعالیت‌های (م.ه) در داخل کشور تاکید کرد: قراردادهای نفت خیلی محرمانه و سری است ولی پلیس sfo که پلیس انگلستان است وقتی به دفتر (ع.ی.پ.ی) که در زمان حضرش در ایران همکلاسی (م.ه) بوده، رفت، همه قراردادهای نفتی ایران را از کامپیوتر او در آورد!

وی افزود: در اینجا یک فاسد دیگر به نام ع ت ج وارد فساد شد. ۲۷ اردیبهشت سال ۸۳، این فرد با حمید جعفر یک قراردادی بسته و قول داده که قبل از ۹ خرداد من برای شما وقت ملاقات از آقای زنگنه می‌گیرم. ۶ خرداد ماه ۸۳ آقای حمید جعفر با آقای زنگنه جلسه داشت و باهم یک قرار دادی نوشتند. ۸ خرداد ۸۳ هم در لندن یکی از مسئولین فعلی که الان در وزارت نفت هست، قرارداد را امضا کرده است.

زاکانی افزود: اصل صورت جلسه فساد را هم دادگاه بین المللی لاهه هم مشخص کرد که به امضای "حمید جعفر" و "ع.ت.ج" رسیده است.

عضو فراکیسیون اصولگریان مجلس اظهار داشت: در این مسیر یک عده ای واسطه شدند و یکی از احزاب دوم خردادی هم واسطه شد تا این دیدار صورت گرفت و ما به ازای آن، الحاقیه هم بسته شد.

وی با اشاره به اینکه در این الحاقیه یکسری امتیازهای دیگری نیز به حمید جعفر داده شد، گفت: در سال ۸۳ که مجلس هفتم تشکیل شد، ما نسبت به این موضوع حساس شدیم اما درست در همان حدفاصل و تا زمانیکه آقای خاتمی برود و دولت احمدی نژاد تشکیل بشود، در اوایل سال ۸۴ الحاقیه ششم امضا شده که فاجعه است.

انحصار صادرات گاز به امارات به شرکت کرسنت داده شده است!

زاکانی در تشریح الحاقیه پنجم و ششم گفت: طبق این الحاقیه‌ها، انحصار صادرات گاز به امارات به شرکت کرسنت داده شد به گونه‌ای که اولاً اگر بخواهیم به امارات گاز بفروشیم فقط از طریق کرسنت باید بفروشیم و ثانیاً قیمت آن تثبیت شده است و ثالثاً نقطه تحویل آن در خاک جمهوری اسلامی است که البته کاملا هم بدون مجوز صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این الحاقیه‌ها،۱۴ اشکال وجود دارد گفت: طبق این قرادادها حق داوری از ایران گرفته شده و در محاکم بین المللی ما محکوم هستیم.

نماینده مردم تهران درادامه با اشاره به شکایت حمید جعفر در سال ۸۲ گفت: این شکایت قبل از الحاقیه ۵، تنظیم شد و درخواست کردند تا از سال ۲۰۰۵، برای هفت سال اول آن سالانه یک میلیارد دلار خسارت بگیرند، و برای سال های بعد نیز خسارت بگیرند؛ برای این که وزارت نفت ما تعهد کرده‌ که گاز را از دالان کنگان برای مدت ۲۵ سال به وی بدهد، در حالی که اصلاً دالان کنگان برای ۲۵ سال گاز ندارد!

ماجرار رأی آوردن زنگنه به عنوان وزیر نفت/ زنگنه گفت: بیایم دوهفته‌ای‌ داستان کرسنت را جمع می‌کنم!

دکتر علیرضا زاکانی در ادامه سخنان خود با اشاره به معرفی بیژن زنگنه به عنوان وزیر نفت دولت روحانی به مجلس گفت: قبل از این که آقای زنگنه به مجلس برای رأی اعتماد بیاید، به وی گفتیم اگر شما بیایید و وزیر شوید، ما محکوم می‌شویم چرا که دو، سه سالی هست که در دادگاه‌های لاهه، پرونده رفت و آمد دارد و ۲بار جلسه تشکیل شده است.

وی افزود: در آن زمان افق رسیدگی به پرونده کرسنت روشن بود؛ ولی آقای زنگنه می‌گفت: نه! من بیایم دو هفته‌ای کار پرونده کرسنت را درست می‌کنم ولی دیدیم که نتیجه آمدن وی این بود که ما در لاهه محکوم شدیم.

رئیس کمیته پیگیری قراردادهای نفتی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه مبلغ ۱۸ میلیارد دلار خسارتی که وزیر صنعت گفته، عدد درستی نیست، گفت: حرف اقای نعمت زاده مبنا ندارد، ولی اگر یک محاسبه درست بشود ممکن است بیش از اینها شود.

وی با اشاره به جلسه رأی اعتماد به زنگنه گفت: چرا آقای رئیس جمهور به این موضوعات توجه نکرد و زنگنه را معرفی کرد؟ مجلسی‌ها هم اشتباه کردند که رأی دادند و من همه این استدلال ها را پشت تریبون مجلس گفته‌ام و فقط ۱۰۴ نفر به ایشان رأی ندادند.

نماینده مردم تهران درباره علت رأی‌آوری زنگنه در مجلس گفت: رأی اعتماد دادن به زنگنه به خیلی موارد بستگی دارد ولی آقای باهنر و لاریجانی از وی محکم دفاع می‌کردند و الان نیز دفاع می کنند که زنگنه توانست رأی بیاورد.

زاکانی افزود: وقتی ما با دوستان نماینده صحبت می‌کنیم گاهی ماجرا به قدری بزرگ است که برای آنها غیر قابل باور است، من یادم است زمانی که برای آقای کردان پشت تریبون مجلس رفتم و استدلال کردم که وزیر کشور نشود، یکی از استدلال هایم این بود که ایشان مدرس دکترای دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بوده اما بالاترین مدرک آن فوق دیپلم زبان خارجه است. یادم است یکی از نماینده‌ها پشت تریبون رفت و گفت امیر المؤمنین(ع) را وقتی در محراب ضربه زدند، یک عده گفتند مگر نماز هم می‌خواند؟ من به وی گفتم ما را با معاویه یکسان کردی! من سند دارم که کردان مدرک جعلی دارد و با آن تدریس می‌کند. ولی چون آن نماینده فرد موجهی بود نماینده‌ها رأی دادند اما دو ماه بعد در‌خواست استیضاح دادند، رأی آوردن وی هزینه سنگین داشت و استیضاح وی نیز هزینه سنگین‌تر گذاشت.

حتی اگر بخواهیم به قرارداد کرسنت عمل کنیم هم نمی‌توانیم

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در قست پایانی سخنان خود درباره آینده پرونده کرسنت گفت: الان ما محکوم شدیم؛ به این معنی که گفته شده باید با حمید جعفر به تفاهم برسید ولی او با ما تفاهم نمی کند و امکان اجرای قرارداد هم وجود ندارد و ما آن میزان گاز نداریم که به او بدهیم.

زاکانی افزود: آقای رئیس جمهور می فرماید اولین معترض خودم بودم و آن دو نامه که در سال ۸۱ و ۸۲ وجود داشت منظورشان است. ما عرضمان این بود که اشکالاتمان به الحاقیه های سال ۸۳ و ۸۴ بود و نامه های شما قبل از آن است. نکته دوم این است که رئیس جمهور اصرار می کند که من برای دو ماه هم نمی توانم وزارت نفت را با سرپرست اداره کنم و یک بخش از رأی دادن مجلس هم برای اصرار رئیس جمهور بود و نهایتاً آقای زنگنه هم مدعی شد که من آن را دو هفته‌ای حل می‌کنم و کار به جایی رسید که امروز همه شاهدند که ما محکوم شدیم.

پرسش و پاسخ دانشجویی
آقای زنگنه در مجلس برای رأی اعتماد صحبت کردند، گفتند در ۲ هفته مسائل را حل می‌کنند، اکنون یک سال از این وعده گذشته، چرا مجلس وزیر نفت را استیضاح نمی‌کند؟
بسیاری از دوستان معتقد بودند که اگر قرار است وزیری از دولت استیضاح شود نباید وزیر علوم استیضاح شود و واجب‌‌تر از آن، استیضاح اقای زنگنه است آن هم با توجه به اتفاقاتی بدی که افتاده است. برخی هم معتقد بودند که استیضاح آقای فرجی‌دانا، اولویت دارد. و بالاخره تصمیم جمعی اینگونه شد.
آقای لاریجانی وقت نداد جواب ادعای زنگنه را بدهم
نکته ای که وجود دارد این است که این استیضاح‌ها دفعتا اتفاق نمی‌افتد و ما برای اظهارنظری کوتاه درباره مسائل باید ساعت‌ها تحقیق کنیم. برای ۱۰ دقیقه صحبت در صحن علنی مجلس [در جریان رأی آوردن آقای زنگنه] بیست ساعت جلسه با او داشتیم تا والات و ابهامات را مطرح کنم. متاسفانه آقای زنگنه به حرف‌هایی که ما زدیم، جهت پاسخگویی ورود پیدا نکرد و فقط یک بخش آن موضوعات مطرح شده را نادرست خواند که آن هم مسئله داشتن مجوز برای زدن سکوی نفتی بود که من همان‌جا خلاف مجوز‌ها را و اعتراض‌های وزارت خارجه را بردم و به آقای لاریجانی نشان دادم.
از رئیس مجلس خواستم طبق اصل ۷۹ ماده آیین‌نامه داخلی که به من مجوز می‌داد ۵ دقیقه صحبت کنم، به من وقت بدهد تا پاسخ حرف‌های نادرست ایشان را بدهم اما آقای لاریجانی مجوز نداد و گفت اوضاع بهم می‌ریزد. ما اعتراض داشتیم و [هنوز هم نسبت به مدیریت اقای زنگنه معترضیم] این نکته هم مهم است که در استیضاح باید به اندازه آگاهی نماینده‌ها اقدام شود تا بتوان اقدام کرد.
من نماینده دانشجویان انجمن اسلامی مستقل یزد هستم و صحبت هایی با آقای جوکار نیز داشتیم که به نتیجه خاصی نرسیدیم، سوالم از شما این است که نمایندگان در یک فضای فکری هستند که نیاز به آگاهی داشته باشند؟ نمایندگان به غیر از شما، مگر وظیفه شان این نیست که دنبال این موارد باشند؟ سوال بعدی این که آیا نماینده‌ها در این قراردادها نیز دستی هم داشته اند و پولی به حساب آنها واریز شده؟ در این زمینه شما به نتیجه‌ای رسیده‌اید؟
خدا نصیب هیچ کدامتان نکند که نماینده شوید! نمایندگی خیلی سخت است و یک فرهنگی نیز در جامعه وجود دارد که یک توقعاتی از نمایندگان دارند که نماینده ها همه تلاش‌های‌شان معطوف به اصل ۱۰۰ قانون اساسی شود. اگرچه اصل ۱۰۰ به ما نمایندگان ربطی ندارد اما بخشی زیادی از نماینده‌ها وقتشان صرف این اصل می شود، نماینده وظیفه اش از اصل ۶۲ تا ۹۰ قانون اساسی است. نکته اول این که کار سنگینی که در حوزه محلی نمایندگان وجود دارد و توقعات مردم برای حل این مشکلات، فرصت را کم می کند.
نکته دوم این است که بالاخره در برابر هر استدلالی که ما می‌کنیم، بقیه نیز استدلال می کنند. همین چند روز پیش، کمیسیون آموزش آقای میرزاده را دعوت کرده بود، تا راجع به افزایش غیرقانونی جذب دانشجو دکتری پاسخ دهد. برای من خیلی جالب بود که برخی از نمایندگان سایر کمیسیون‌ها نیز به جلسه آمده بودند و جالب‌تر آنکه برخی نماینده‌های ادوار مجلس نیز آمده بودند، کمیسیون پر شده بود و نمی گذاشتند حرف درست و صحیح مشخص شود و فقط حرف‌های کلی زده شد.
نمایندگان باید مشاور داشته باشند
من عرضم این است که اشکال به نماینده وارد است ما در آیین نامه سال قبل تصویب شد که هر نماینده ۵ مشاور داشته باشد. اگر درست انتخاب شوند خیلی مؤثر است می توانند در پرونده ها کار کنند و کمک کنند و نماینده نیز از جایگاه حقوقی اش استفاده کند و آن را دنبال کند. درباره بخش آخر سوال شما هم باید بگویم که برخی نماینده‌ها پول گرفته‌اند اما نماینده‌های این مجلس و مجلس هشتم جزو آنها نیستند.
رئیس کمیسیون انرژی در دوره اصلاح‌طلبان از کرسنت رشوه گرفته بود
یکی از رؤسای کمیسیون انرژی در دوره‌های قبل –که جزو وابستگان به اصلاحطلبان هم هست- جزو کسانی است که پول [رشوه] گرفته؛ ما سؤال‌مان این است که آیا نباید اصلاح‌طلبان این فرد فاسد را طرد کنند؟ کسی که وظیفه‌اش نظارت بوده، سند داریم که رشوه گرفته است. نماینده‌های آن دوره را برده بودند، برای دیدن سکوی مبارک. نماینده مجلس جمهوری اسلامی را به امارات برده و از آنجا به سکوی مبارک رفته بودند. با اینکه سکوی مبارک داخل خاک جمهوری اسلامی ایران است اما پرچم امارات بالای سکو بوده، و آن نماینده‌ها نه تنها سخنی نگفته و اعتراضی نکردند بلکه الان مدافع کرسنت نیز شده‌اند. باید بررسی شود که چرا برخی به نظام ظلم می‌کنند؟
سوال: درصورتی که برای مفسدین داخلی محکومیت صورت بگیرد وضعیت قرار داد چگونه می شود؟
ما در حال حاضر درپرونده کرسنت محکوم شده‌ایم. برای این که میزان محکومیت معلوم شود، یک دادگاه دیگری تشکیل خواهد شد تا میزان محکومیت [جریمه] تعیین شود. الان گفته می‌شود باید تفاهم کنید تا به مرحله جریمه شدن نرسد. البته از اول هم می‌گفتند که به غیر از تفاهم راهی ندارید.
قبل از به وزارت رسیدن آقای زنگنه؛ مگر رأی دادگاه به نفع ایران پیش نرفته بود؟
قبل از این که آقای زنگنه بیاید جلساتی که گذاشته می‌شد و اخباری که به ما می رسید به نفع ما بود، وقتی که آقای زنگنه آمد آنها گفتند شما به سه دلیل محکوم هستید، دلیل اول شما این فرد را وزیر کرده‌اید و مجلس خودتان هم به وی رأی داده است.
نکته دوم افرادی را که می‌گویند در این پرونده فساد است را از وزارت نفت اخراج کرده‌اید.
تحرکات اطرافیان م.ه برای سرپوس گذاشتن بر کرسنت
نکته سوم هم اینکه یک عده داخل کشور شما از کرسنت دفاع می کنند، ۴ وزیر مصاحبه کرده بودند، برخی از مسئولین شرکت‌های دریایی و نفتی که از نزدیکان "م.ه" است مصاحبه کرده بود و برخی نیز قلم زده بودند و بعداً وزارت اطلاعات بررسی کرد که شرکت کرسنت برخی مطالب منتشر شده در روزنامه ها را خودش نوشته است و به نام افراد دیگر، با پول آگهی در روزنامه ها چاپ کرده‌اند.
یکی از افرادی که خودش مقاله نوشته بود، خودش به دفتر من آمد و گفت: من این مقاله را ننوشته‌ام، این مقاله را وکیل حقوقی کرسنت نوشته است. من نمی دانستم، به من داده‌اند و بعد با روزنامه ها هماهنگ کرده و آن‌ها چاپ کرده اند. روزنامه‌ها هم عموما روزنامه‌های ۲ خردادی هستند.
چرا روزنامه‌های اصلاح‌طلب کورکورانه مدافع کرسنت شده‌اند؟
چرا روزنامه‌های اصلاح‌طلب کورکورانه مدافع کرسنت شده‌اند و به مردم ظلم می‌کنند؟ آیا نمی‌دانند که چند ده میلیارد ضرر می‌کنیم؟ همه اسنادش وجود دارد و قابل بیان هم هست. ما نباید اغماض کنیم.
آقای پورمحمدی باید پاسخگو باشد
همان طور که من سوال کردم، شما دانشجویان هم از آقای پورمحمدی بپرسید که چرا با اینکه سال ۸۶ و ۸۷ این اسناد فساد به داخل کشور آمده، در بازرسی کل کشور شما چکار کرده‌اید؟ برای ترجمه این اسناد چکار کرده اید؟ چرا باید چند سال در بایگانی بماند و همکاری نشود؟ آقای پورمحمدی که وزیر دولت آقای احمدی‌نژاد بوده است و بعد به بازرسی کل کشور رفته و الان وزیر این دولت شده است.
یعنی مجلس در سال ۸۶ و ۸۷ این اسناد را نداشته است؟
نه منتشر نشده بود. اسناد تازه سال ۸۷ به ایران وارد شد. یکی از نکاتی که بود این بود که هر زمان که از آقای زنگنه سند خواسته می‌شد می‌گفت، قراردادهای ما محرمانه است حتی به دستگاه های نظارتی هم نمی‌داد. هرگاه دستگاه‌های نظارتی از آقای زنگنه اشکالی می‌گرفتند، به بهانه محرمانه بودن سندی ارائه نمی‌شد. اما همین قراردادهای محرمانه و سری در دستگاه رایانه "ع. ی.پ.ی" در لندن کشف شده بود!
چگونه این اسناد به دست مجلس و به دست شما رسید؟
از اواخر مجلس هشتم، روی کرسنت کار شد. ابتدای مجلس نهم و در جریان رای اعتماد به وزرا، بیشترین وقت ما را، -مخصوصا من را- همین اسناد گرفت. ما ساعت‌ها وقت گذاشتیم و با نماینده‌هایی که در جریان نبودند صحبت کردیم.
ماجرای جلسه نمایندگان با زنگنه قبل از جلسه رأی اعتماد
قبل از جلسه رأی اعتماد مجلس به آقای زنگنه، جلسه‌ای داشتیم که حدود ۶۰ نماینده بودند و ایشان هم حور داشت. آقای زنگنه رفت پای تخته و با ماژیک وایت برد فرمول می‌نوشت و قراداد کرسنت را توجیه می‌کرد.  وقتی صحبتش تمام شد و نشست؛ من به او گفتم که آقای زنگنه ما اطلاعاتمان از کرسنت به اندازه کافی هست و شما دارید کلی گویی می‌‎کنید. من به ایشان عرض کردم که سوال شفاف می‌پرسم و شما باید جواب شفاف بدهید. اولین سوالم را راجع به قیمت کردم، چرا وقتی قیمت گاز بالا می‌رود، سود طرف اماراتی چند برابر سود ما می شود؟
آقای زنگنه در جواب گفت: نه، این حرف‌ها درست نیست و شروع کرد به توجیه کردن. ایشان در جمع ۶۰ نفره نمایندگان بالا و پایین کرد و [وقتی دید نمی‌تواند حرفش را به کرسی بنشاند] گفت من قولی داده ام که دارد دیرم می شود و باید بروم و بلند شد رفت و همه خندیدند!
همه می دانند که آقای زنگنه جوابی ندارد.
دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد که چرا به کرسنت رسیدگی نکرد
به نظرم دستگاه های قضایی باید رسیدگی کند و دستگاه قضایی باید پاسخگو باشد که چرا پرونده کرسنت را رسیدگی نکرده است؟ چرا اسناد را دستگاه قضایی رسیدگی نکرده است؟ دولت باید بگوید که چرا آدم هایی که در کرسنت دخیل بودند، الان به عنوان مسئول از آنها استفاده می‌کند؟ مجلس باید پاسخگ باشد که چرا پیگیری نمی‌کند؟
سایپا از من شکایت کرد، ولی نگذاشتند حرف بزنم
مشکلات ازاین دست یکی، دو تا نیست. برای مثال در پرونده فساد سایپا که در زمان آقای احمدی نژاد بود، بعداز افشاگری من و برخی دیگر از دوستان، شرکت سایپا از من شکایتی کرد. من به دستگاه قضایی رفتم و برای آنها نوشتم که زودتر مرا به دادگاه بفرستید تا حرف خودم را بزنم. برای دادگاه سند آماده کرده بودم تا حرف بزنم اما هیچ‌کس به جلسه دادگاه نیامد و بعد از آن رئیس دادگاه و هیئت منصفه آمدند و گفتند سایپا شکایت خودش را پس گرفته است! من همنجا هم گفتم اعتراض دارم و می‌خواهم حرف بزنم اما آنها گفتند تو حق حرف زدن نداری! اینها همه‌اش بازی [مفسدین] است.
فساد نه چپ می شناسد نه راست
سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان که ۶، ۷ هزار میلبارد تومان آن سود است، اختصاصی شده است. و نکته جالب هم اینکه در دولت آقای احمدی‌نژاد کسانی که این کار را کردند که وابسته به اصلاح‌طلبان و دوم خردادی‌ها بودند! فساد نه چپ می‌شناسد نه راست می‌شناسد.
احمدی نژاد فقط شعار مبارزه با فساد داد ولی برخورد نکرد
آقای احمدی‌نژاد شعار فساد داد اما با فساد که برخورد نکرد، تازه برای خود و اطرافیانش حریم تعریف کرد.
وقتی که مقام معظم رهبری می‌فرمایند مبارزه با فساد؛ خودشان در درجه اول صیانت کرده اند از خود و خانواده و اطرافیانشان تا به معنای کامل و حقیقی هیچ ابهامی در زندگیشان نباشد. البته چندی قبل، برخی از این عناصر مفسد خارج از کشور کوشیدند که برای مقام معظم رهبری ابهام اقتصادی ایجاد کنند ولی جالب اینکه بعضی از ضدانقلاب‌های فراری خارج از کشور هم اعتراف کردند که به رهبرانقلاب این وصله‌های دروغین نمی‌چسبد. متاسفانه بعضی از مسئولین ما این‌گونه رفتار نکردند، ما مسئول خوب و پاکدست زیاد داریم، اما به قول معروف "یک بز گر، یک گله را آفت می‌زند" و یا حداقل در معرض آفت زدن می‌گذارد.
پرونده کرسنت با ابعادی که دارد، باید یک نوع جنایت محسوب شود. رئیس دستگاه قضا با اینکه حکم مستقیم از رهبرانقلاب دارند، چطور در این چند سال به این قضایا وارد نشده است؟ شما گفتید برخی افراد نمی‌گذارند اما چرا خود شخص رئیس قضا وارد نشده است؟
دوره اخیر در دستگاه قضایی خیلی بهتر از دوره قبل است. من هم دوره قبل را دیدم و هم این دوره را دیدم، این دوره بی اشکال نیست اما واقعا اشکالات دوره قبل بیشتر بود الان در مسیر اصلاح دارد حرکت می کند. اما باز هم باید مطالبه شما دانشجویان از دستگاه قضایی صورت بگیرد. آن چیزی که من میتوانم اینجا به شما شهادت بدهم این است که رئیس دستگاه قضایی و برخی عناصر انتخاب شده توسط ایشان واقعا اراده حرکت به این سمت را دارند و بنده هم مشاهده کرده‌ام اما دستگاه قضایی هم اقتضائات و مشکلات خاص خودش را دارد.
با توجه به شرایط موجود اگر آقای زنگنه استیضاح و عزل شوند و از این سمت شما بیایید و ادعا کنید که ما کسی را که متهم به فساد بوده را عزل کرده ایم ، امکان دارد این پرونده جریانش برگردد؟
یکی از پیشنهاداتی که برخی برای فرار از جریمه می‌دهند همین است. اما من عرض می‌کنم نباید نگاه این‌گونه باشد که آقای زنگنه عزل شود تا پرونده جریان بگیرد. بلکه ایشان در جهت مبارزه با فساد اقتصادی کنار برود.
آقای زنگنه باید کنار برود
در زمان مجلس هشتم، پرونده اختلاف ۲ بانک در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح شده بود. یک بنده خدایی که فکر می‌کرد برای ما خیر‌خواهی می‌کند، آمده بود و می‌گفت آن بانکی که شاکی است، راضی شده، چرا شما رها نمی‌کنید؟ بعداً متوحجه شدیم که آن بانک به آن نماینده گفته است که من حاضرم در خیریه‌ای در استان شما سرمایه‌گذاری کنم درازای حمایت آن نماینده!
من به شما می‌گویم که اگر کمیسیون اصل ۹۰ فارغ از فشارهایی که وارد می‌شود، کار خود را انجام بدهد و مواجهه فعال و درستی با فساد داشته باشد کشور نیز درست می شود.
تقدیر از نقش ویژه "حسین فدایی" در کیسیون اصل ۹۰
آن زمان که ما در کمیسیون بودیم، تعجب می‌کردیم از این همه فشاری که وارد می شود این همه تماسی که گرفته میشود تا به فلان پرونده رسیدگی نشود. اما وقتی می دیدیم که اینگونه فشار می‌آورند؛ پرونده را فعال تر می‌کردیم. آقای حسین فدایی نماینده تهران در مجلس هم انصافا نقش بسزایی داشت و کمک می‌کرد.
مهم است که ما با فساد برخورد کنیم و هزینه های آن را نیز بدهیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمدعلی
1393/07/19 - 15:36

در حالی بسیاری از مردم و جوانان این مملکت مشکلات اقتصادی دارند برخی مسئولان به بیت المال دست اندازی میکنند و با بی حیایی و خدا نترسی به مردم پشت میکنند و حتی پولهای باد آورده را در کشورهای خارج سرمایه گذاری می کنند و برای خودشان خانه و ویلا در خارج از کشور میخرند.
تورهای مسافرتی آفری
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top