تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/07/29 - 14:48
کد خبر: 145482

فاتحه ای که محمد هاشمی بر «حزب» خواند!

فاتحه ای که محمد هاشمی بر «حزب» خواند!

هیچ حزبی مثل کشورهای غربی و شرقی ما در ایران هیچگاه کارکرد حزب را مشابه با آن کشورها نداشتیم که بگوییم حزب موفق بوده است، البته هستند احزاب موفق ولی به آن لحاظ که بتوانند مجلس و دولت تشکیل بدهند ما در ایران نداریم و اگر هم داشته باشیم خیلی نادر است.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند روز پیش محمد هاشمی با اعلام این که می ترسد «کارگزاران» به «مشارکت» تبدیل شود، از این حزب استعفا کرد. استعفای هاشمی برای کارگزاران و اصلاح طلبان پیامی دارد. البته پیام دیگری برای کسانی که امید زیادی به تحزب در ایران دارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هاشمی چند روز پس از استعفا از کارگزاران در شبکه تلویزیونی آرمان حضور یافت و در رابطه با تحزب گفت: من عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بودم و مسئول ثبت نام بودم؛ آن زمان 12 میلیون نفر در حزب جمهوری اسلامی قبت نام کردند. خیلی از فعالیت حزب نگذشت و در سال 61 و 62، امام که حامی حزب بودند و به لحاظ مالی کمک میکردند در شورای مرکزی حزب گفتند فتیله حزب را بیاورید پایین چراکه کارکرد حزب آنطوری نبود که نظر امام را تامین بکند. هیچ حزبی مثل کشورهای غربی و شرقی ما در ایران هیچگاه کارکرد حزب را مشابه با آن کشورها نداشتیم که بگوییم حزب موفق بوده است، البته هستند احزاب موفق ولی به آن لحاظ که بتوانند مجلس و دولت تشکیل بدهند ما در ایران نداریم و اگر هم داشته باشیم خیلی  نادر است.

هاشمی با تعریفی که از حزب دارد معتقد است:  کشور ما پیرو  اهل بیت است و تشیع خودش مهمترین حزب است اما ما وقتی به تعالیم اسلامی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که همه چیز در زیربنای فکری خود داریم؛ وقتی یک حزب تشکیل میشود دارای یک اهداف و منافع است اما برای یک مسلمان پیرو مکتب اهل بیت وقتی یک تعارض بین منافع شخصی و ملی پیش بیاید نمیروند منافع شخصی و حزبی خود را ترجیح بدهند بلکه منافع ملی را دنبال میکنند که این در چارچوب منافع مکتبی ماست؛ به همین دلیل حزب در ایران خیلی نمیتواند بقا داشته باشد.

وی درباره سابقه تشکیل کارگزارن و اهداف اولیه این حزب می گوید: در آستانه انتخابات مجلس پنجم گروه کارگزاران تشکیل شد که مجلس تنها از یک گروه نباشد و رهبری هم این موضوع را تائید کردند اما رهبری در یک مراسم افطاری به ما گفتند:" این وهم است که وزرا بیایند برای مجلس نماینده انتخاب کنند چون دیگر آن نمایندگان میشوند وکیل الوله  نه وکیل المله و باید وزرا از گروه کارگزاران انصراف دهند". در این راستا 10 نفر از وزرا استعفا دادند و فقط 6 نفر در کارگزاران ماندند و برای انتخابات لیست دادند . در مجلس پنجم 105 نفر نماینده جذب کارگزارن شدند و 45 نفر جذب اصولگراها شدند. هدف کارگزران جنگ و دعوا نبود بلکه میخواستیم تنور انتخابات را داغ کنیم. در هیچ مجلسی دولت هاشمی رفسنجانی خیلی در اقلیت نبوده است

عضو هیئت موسس کارگزاران گفت که در فضای فعلی حزب اتفاقات خوبی نمی افتد و از ابتدا با تعریف برخی دیگر از کارگزاران مشکل داشت. هاشمی تعجب می کند که مرعشی صریحا می گوید لیبرال است چرا که اسلام با لیبرالیسم در تعارض است: من با تعریف آقای مرعشی مبنی بر اینکه کارگزران لیبرال دموکرات های مسلمان هستند مخالفت کردم؛ من همچین تعریفی از حزب نداشتم زیرا بین لیبرالیسم و اسلام تعارض وجود دارد و هیچ مسلمانی نمیتواند بگوید من لیبرالم هستم زیرا در لیبرالیسم اخلاق اسلامی وجود ندارد و آزادی در این اندیشه یعنی بی بند و باری/ من فکر میکنم امروز آنچیزی که میخواهد به جنگ اسلام و ایران بیاید هماین لیبرالیسم است / آن زمان من گفتم ما به محافظه کار بیشتر شبیه هستیم تا لیبرال.

محمد هاشمی با طرح این سوال که چطور شده، کسانی که منتقد کارگزاران بودند، حالا وارد این حزب شده اند، نسبت به حضور تعدادی از اعضای مشارکت و گسترده شدن دایره حزب اعتراض کرد.

بیشتر انتقادات هاشمی به «مشارکتی شدن» کارگزاران است. او مشارکت را حزبی می داند که علیه نظام فعالیتهایی داشته در صورتی که او به عنوان یکی از اعضای هیئت موسس کارگزاران خود را معتقد به نظام معرفی می کند و در بیان سابقه انقلابی اش به خبرنگار شرق که گویا از دست هاشمی عصبانی است، می گوید:  من سابقه انقلابی داشتم و از ۱۶سالگی وارد مبارزه شدم. از ۱۱۷روزی که امام در پاریس بود من ۱۱۴روز با ایشان بودم. با همان هواپیمایی که امام به ایران آمد همراه ایشان شدم. اینجا مسوولیت‌هایی داشتم. نظام جمهوری اسلامی برای من نظام مقدسی است. حالا من نمی‌خواهم شاهد این باشم که حزبی که من عضوش هستم سرنوشت حزبی مانند مشارکت را پیدا کند.

گفتنی است سران ارشد حزب مشارکت به دلیل رفتارهای ساختار شکنانه موجب انحلال این حزب شدند. اعضای فعلی کارگزاران که هاشمی به خاطر عضویت آنان استعفا داده است، همان اعضای رسانه ای سابق مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب و اعتماد ملی بودند. شاخص ترین این افراد محمد قوچانی است. سردبیر روزنامه های زنجیره ای که این روزها و پس از روی کار آمدن دولت روحانی بیشتر می نویسد و روزنامه منتشر می کند. «آسمان» به سردبیری قوچانی چندی پیش به خاطر غیرانسانی خواندن قصاص توقیف شد.

 غلامحسین کرباسچی، دبیرکل کارگزاران سازندگی درباره استعفای محمد هاشمی گفته است: خود ایشان و همه افراد محکوم به حبس ابد در حزب نیستند. همه می‌توانند تا یک مدتی کار کنند و ممکن است وقتی صلاح ندانند ادامه فعالیت در حزب را متوقف کنند. کار در احزاب اجباری و ابدی نیست».

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top