تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/07/30 - 11:53
کد خبر: 145582

سیاست کج دار و مریز با سربازهای فوتبالیست در لیگ حرفه ای !

آیا در «فوتبال حرفه ای»، «باشگاه نظامی» داریم؟

آیا در «فوتبال حرفه ای»، «باشگاه نظامی» داریم؟

آیا با حرفه ای شدن لیگ برتر ، دیگر موضوعی تحت عنوان تیم نظامی وجود خارجی دارد ؟ و آیا گذراندن دوره خدمت سربازی در یک تیم لیگ برتری ، که مطابق قوانین AFC باید یک شرکت تجاری باشد ، وجاهت قانونی دارد ؟

خبرنامه دانشجویان ایران: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، بالاترین سند قانونی کشور ایران است . طبق اصل 19 قانون اساسی ، ‎‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود. از جمله تکالیفی هم که به موجب قانون بر عهده اتباع ذکور ایرانی قرار دارد ، خدمت وظیفه ی عمومی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به موجب ماده ی 1 قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1363 مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه 1390 آن ،  « دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران و جان و مال و ناموس مردم وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است و در اجرای این وظیفه کلیه اتباع ذکور دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون می باشند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جزء در موارد مصرحه در این قانون نمی توان از خدمت معاف کرد . »

البته طبیعی است که همه افراد در پی انجام تکالیف قانونی و ملی و مذهبی خود نیستند . که اگر این طور بود ، می شد جمهوری اسلامی ایران را مدینه فاضله بشریت نامید.

همیشه عده ای به دنبال پیچاندن قانون بوده اند . اگر می شد با حیل شرعیه و ناقص نشان دادن اعضا بدن و خود را به ناشنوایی زدن و  یا طلاق صوری پدر و مادر ، و اگر نه با جعل و ساخت مدارک معافیت و پایان خدمت از زیر بار 2 سال خدمت مقدس سربازی فرار می کرده اند . اگر چه این گروه در اقلیت بوده اند و غالب جوانان ایران زمین که بسیاری از آن ها دارای تحصیلات عالی و مهارت های خاص خود بوده اند ، 2 سال از بهترین سال های عمر خود را به خدمت در راه کشور گذرانده اند ، اما قابل انکار نیست که عده ای نیز خود را تافته جدابافته ای می دانسته اند که به هر طریق ممکن باید از خدمت سربازی سر بپیچانند .

فوتبالیست ها هم از گروهی هستند که که زمان خدمت سربازی شان با اوج دوران فوتبال آن ها منطبق است و از این رو جدا شدن از دنیای ورزش برایشان بسیار سنگین است و گروهی از آن ها سعی بسیاری دارند که به هر طریقی از خدمت سربازی معاف شوند .

امری که منجر  شد به پدیده ی جنجالی اخیر کارت معافیت های جعلی فوتبالیست ها  که به ابطال آن ها انجامید . اما هم چنان به نظر می رسد که انجام خدمت سربازی مانند باقی جوانان برای فوتبالیست ها ثقیل است و از این رو ، فوتبالیست هایی که کارت آن ها ابطال شده است ، به تیم های نظامی مانند تراکتور سازی و ملوان معرفی شده اند .

این مساله 2 سوال مهم و اساسی را بر می انگیزد . اولا این که آیا این فوتبالیست ها مانند دیگر جوانان و با حقوق نهایتا 100 هزار تومانی سربازی در تیم های خود خدمت خواهند کرد ؟ 

و ثانیا آیا با حرفه ای شدن لیگ برتر ، دیگر موضوعی تحت عنوان تیم نظامی وجود خارجی دارد ؟ و آیا گذراندن دوره خدمت سربازی در یک تیم لیگ برتری ، که مطابق قوانین  AFC  باید یک شرکت تجاری باشد ، وجاهت قانونی دارد ؟

این موضوع مساله ای است که مورد اعتراض برخی دیگر از چهره های ورزشی نیز قرار گرفته است .  

منصور قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت تهران درباره حضور بازیکنان سرباز در تیم‌های نظامی، اظهار کرده است : حضور فوتبالیست‌ها در تیم‌های نظامی متعلق به زمانی بود که لیگ ما حرفه‌ای نشده بود. اکنون بر اساس قوانین AFC چنین چیزی موضعیت ندارد.

وی ادامه داد: باشگاه‌های ما خصوصی شده‌اند. مثلا تراکتورسازی زیر نظر قانون تجارت اداره می‌شود و تیمی مثل ملوان مالک خصوصی دارد. این باشگاه‌ها به ثبت شرکت‌های رسیده‌اند و دیگر تیم نظامی محسوب نمی‌شوند.

قنبرزاده در ادامه به مدارک ارسال شده از سوی باشگاه‌ها به AFC اشاره و خاطر نشان کرد: این مدارک که به AFC فرستاده شده یا سندسازی است یا واقعی. اگر واقعی است ، پس این تیم‌ها نظامی نیستند و اگر سندسازی است و این تیم‌ها نظامی یا دولتی هستند که AFC به آنها اجازه حضور در لیگ برتر را نمی‌دهد.

کاظم اولیایی که خود از مدیران نظامی سابق فوتبال کشور است نیز در این مورد به فارس گفت : « آنچه سردار کمالی به عنوان یک مدیر نظامی اعلام می‌کند تیم تراکتور، ملوان تیم نظامی هستند اصلا معنا ندارد. بحث فوتبال حرفه‌ای بخش فوتبال خصوصی است و این که  سردار کمالی تیم‌های نظامی را معرفی می‌کند با قانون فیفا مغایرت دارد. فیفا می‌گوید که نباید دولت در گرداندن تیم‌ها نقش داشته باشد و این به بخش خصوصی مربوط است. من از رئیس کل نیروهای مسلح جناب فیروزآبادی می‌خواهم که از آقای کمالی توضیح بخواهد. تراکتور در بازی‌های آسیایی است و فیفا به این موضوع حساس است که اعتبار تیم‌ها از کجا پرداخته می‌شود و اگر در بررسی‌های خود متوجه شود برای تیم‌ها مشکل‌ساز می‌شود.»

از شرح آن چه رفت به نظر می رسد که فوتبالیست ها علی رغم برحورداری از مزایای لیگ برتر حرفه ای مانند حقوق های میلیاردی ، حاضر به تبعیت از قواعد حرفه ای شدن آن مانند خروج از باشگاه های حرفه ای که به مثابه شرکت های تجاری هستند ، به هنگام رسیدن به تکلیف خدمت وظیفه عمومی  نیستند .

به قول خیام : این حکم چنان بود که کج دار و مریز

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
ارسال ۷۰۰بسته مواد غذایی به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان
بانوی نماینده مجلس پاکستان: ایران تنها کشور پیشرو در حمایت از مردم غزه است
انتخاب مسعود نجابتی به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top