تاریخ انتشار: چهارشنبه 1393/07/30 - 12:00
کد خبر: 145592

در برنامه متن حاشیه مطرح شد؛

نخبه جوان: دو جایزه جهانی را برای اولین بار دریافت کردم اما به علت مبنا بودن ISI بودجه پژوهشی دریافت نکردم

نخبه جوان: دو جایزه جهانی را برای اولین بار دریافت کردم اما به علت مبنا بودن ISI بودجه پژوهشی دریافت نکردم

وی با تاکید بر عرق ملی نخبگان به وطن در داخل و خارج کشور تاکید کرد: بنده با 2600 نخبه در تماس هستم و به جرات می‌توانم بگویم 80 درصد این افراد عرق بالایی به وطن دارند و بعضا خود این دوستان خارج رفته ما را در پیگیری طرح‌ها و مسائل تشویق می‌کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: برنامه این هفته "متن - حاشیه" با موضوع بررسی طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان روی آنتن رفت وعلی علی‌لو، رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان در گفتگوی تلفنی با برنامه "متن حاشیه" به تشریح آخرین وضعیت این پرونده پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ادامه برنامه، حسین شوکت پور و سیدسامان حسینی نسب، دو نخبه جوان در برنامه "متن - حاشیه" حضور یافتند و سیدحمید جمال الدینی مشاور توانمندسازی و نوآوری بنیاد ملی نخبگان نیز به صورت تلفنی در این برنامه به بررسی مشکلات نخبگان پرداخت.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان از ارسال 13 پرونده تخلف برای قوه قضائیه خبر داد و گفت: قوه قضاییه قول داده است خارج از نوبت به آنها رسیدگی کند.

وی در پاسخ به ادعای وزیر صنعت درباره عدم گشایش پرونده‌ای درباره تحقیق و تفحص از صنعت خودرو سازی گفت: آقای وزیر با کم لطفی ای که به تحقیق مجلس از صنعت خودروسازی داشتند اصلا پرونده‌ای را برای این مبحث قائل نبودند. به همین دلیل نیز مجلس درباره این پرونده و مساله دیگری سوالی از وی مطرح کرد.

علی‌لو افزود: انتظار مجلس نیز از وزیر صنعت رسیدگی به گزارش تحقیق است که اگر آن گزارش را قبول ندارند، ما کنکاش کنیم و اشکال کار را بیابیم. البته وی چنین چیزی را به ما نگفت، اما اگر قبول دارند باید گزارشی از عملکرد خود در برابر این گزارش بدهند.

وی درباره نتیجه تحقیق و تفحص، گفت: اولین نتیجه تحقیق همین گزارش است که رسانه‌ها هم به آن پرداختند و ما هم پیگیر واکنش وزارت در برابر آن هستیم. آنچه که به مجلس مربوط است این است که این پرونده برای مجلس مختومه نیست و همچنان پیگیر هستیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر عدم اقناع گروه تحقیق و تفحص از پاسخ وزیر ادامه داد: آقای نعمت زاده گفته‌اند تحقیق و تفحص را قبول دارند و اقداماتی هم انجام داده اند که اکثر آنها زمان بر است و باید منتظر بود.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از خودروسازان در پاسخ مجری مبنی بر لزوم شفاف سازی مجلس در باب تخلفات این حوزه گفت: چون تخلفات ماهیت حقوقی و قضایی دارند، نمی‌شود در وهله اول بیان شوند. ما تخلفات را برای قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم که حدود 13 پرونده است و قوه قضاییه قول داده است خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.

علی‌لو با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه دادن این تحقیق و تفحص گفت: با رفتاری که از قوه قضاییه مشاهده کردیم امید است تا این پرونده در یک زمان کوتاه رسیدگی شود و نتیجه را هم از طریق قوه قضاییه و هم از طریق مجلس اعلام خواهیم کرد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به سوالی درباره پرونده اینترنتی نیم میلیاردی دو تن از مسئولان خودروسازی و مافیای خودروسازی گفت: در رابطه با مافیای خودروسازی نمی‌شود در رسانه نام برد، اما درباره هزینه اینترنت، از طرف هیئت تحقیق چنین خبری داده نشده است اما موضوعی است که در دستور کار ما هم قرار گرفت که اگر صحت داشته باشد قطعا اعلام خواهیم کرد.

در ادامه برنامه، حسین شوکت پور و سید سامان حسینی نسب، دو نخبه جوان در برنامه "متن - حاشیه" حضور یافتند و سید حمید جمال الدینی مشاور توانمندسازی و نوآوری بنیاد ملی نخبگان نیز به صورت تلفنی در این برنامه به بررسی مشکلات نخبگان پرداخت.

شوکت‌پور نخبه جوان عضو بنیاد ملی نخبگان درباره نحوه عضویت خود در بنیاد نخبگان از طریق المپیاد علمی دانشجویی گفت: با کمی بیداری کشیدن و تلاش می‌توان به راحتی در زمره نخبگان قرار گرفت.

سامان حسینی نسب نیز با تأیید اظهارات شوکت‌پور اظهار داشت: صرف تولید مقاله و کارهایی در همین حد، راحت‌ترین راه برای عضویت در این بنیاد است، لذا تعداد نخبگان زیاد شده، به طوری که نخبه‌های حقیقی دیده نمی‌شوند و حتی برخی برای فرار از سربازی به هر طریقی شده با تولید یک اختراع و اینگونه راه‌ها خود را نخبه معرفی می‌کنند.

حسین شوکت‌پور متخصص رشته طراحی صنعتی، با اشاره به تدریس خود در دانشگاه، گفت: پس از تدریس به فعالیت در شرکت‌‎های دانش بنیان و کار بر روی پروژه های ملی و کلان کشوری مشغول هستم.

حسینی نسب، دکترای بیوتکنولوژی نیز در توضیح نوع فعالیت‌هایش، کار اصلی خود را کار بر روی تولید داروهای نوترکیب عنوان کرد و گفت: امروز مشغول کار بر روی پروژه واکسن سرطان دهانه رحم و پروژه تولید آلبومین انسانی هستیم.

وی در ادامه اصلی‌ترین دغدغه خود را بی‌هدفی جوانان دانست و گفت: متاسفانه جوانان وقتی وارد دانشگاه می‌شوند نمی‌دانند باید چه کار کنند؛ چرا که تربیت دانشجو بر اساس نیاز کشور صورت نمی‌پذیرد.

حسینی نسب با تاکید بر اینکه مدیریت این مسئله کار یک نفر نیست، اضافه کرد: امروز ما با مطالعه اقدامات کشورهای دیگر در این زمینه سعی در کشف نیازهای کشورمان داریم که البته این وظیفه ما نیست، چرا که ما به اطلاعات بالادستی دسترسی نداریم.

وی در تبیین علت عدم دسترسی به اطلاعات بالا دستی گفت: متاسفانه این عدم دسترسی ناشی از دو علت است؛ اول اینکه مسئولان مربوطه تخصص کافی را در کسب این اطلاعات ندارند و دوم اینکه مدیریت نخبگان کشور برای رفع نیازهای داخل باعث به خطر افتادن زمینه سودجویی برخی افراد که در کار واردات هستند، می‌شود.

شوکت پور نیز با تاکید بر عدم وجود مدیریت منابع انسانی در راستای اهداف نظام اضافه کرد:‌ مدیریت منابع انسانی نخبگان در کشور وجود ندارد؛ همانگونه که مدیریت منابع انسانی نیز یا موجود نیست و یا ملموس نیست. به همین دلیل است که شناسایی نخبگان با اسم‌های گوناگون هنوز منجر به برنامه ریزی برای هدایت این نخبگان صورت نگرفته است و مشخص نیست که این نخبگان باید چه مساله ای از مسائل کشور را حل کنند.

وی در پاسخ به چگونگی استفاده از نخبگان برای کاستن از بار تحمیلی ناشی از تحریم بر کشور تصریح کرد: بنده به نوبه خودم سعی می‌کنم تا با به‌روز نگه داشتن علم خود سعی کنم اطلاعات تازه ای به شاگردانم منتقل کنم تا پویایی علمی دانشگاه حفظ شود.

این استاد دانشگاه با انتقاد از دریغ اطلاعات علمی از دانشجو توسط برخی اساتید ادامه داد:‌ اساتید نباید دانشجویان را رقیب خود بدانند و از فتح جایگاه‌شان توسط دانشجو بهراسند.

شوکت پور با تاکید بر اینکه اساتید باید زکات علم خود را به دانشجو بپردازند، این مساله را باعث افزایش هم افزایی علمی دانست و بلوغ فکری و علمی دانشگاه را منوط به این هم‌افزایی تعریف کرد و دوری صنعت از دانشگاه را علت کند شدن رشد اقتصادی کشور دانست.

حسینی نسب در تبیین وظیفه نخبگان در کمک به رشد علمی کشور گفت: صرفا انتقاد کردن و ضعف‌ها را دیدن مانع رشد است. این اخلاق ناپسندی است که امروز در میان ما رواج یافته است. لذا به جای انتقاد صرف، باید به راه حل اندیشید چرا که اغلب صنایع موجود در کشور بکر هستند و باید توسط دانشجویان و نخبگان پرداخت شوند تا به پیشرفت برسند.

وی در ادامه با عنوان تلاش خود و دوستانش در این زمینه گفت: امروز بنده و دو تیم از نخبگانی در حال کار بر روی تولید اولین واکسن سرطانی در دنیا هستیم.

حسینی نسب با انتقاد از نخبگانی که ادامه زندگی در خارج از کشور را ترجیح دادند، گفت: متاسفانه از 85 نفر دانشجویانی که هم دوره ما بودند 78 نفر آنان به خارج رفته‌اند. امروزه اغلب دانشجویان به محض ورود به دانشگاه به فکر تولید مقاله و سازوکاری برای پذیرفته شدن از دانشگاه های خارج هستند.

وی افزود: اما همین گروه‌های چند نفره پژوهشی، این انگیزه را در برخی ایجاد کرده است که می‌شود در داخل هم کار کرد و از ما می پرسند. حالا ما چه کاری می‌توانیم در این راستا انجام دهیم؟ در صورتی که تا قبل از این اغلب فکر می‌کردند آنان در پروسه پیشرفت کشور به حساب نمی‌آیند.

حسین شوکت پور در توضیح  تسهیلات دریافتی و توقعات از بنیاد ضمن تشکر از تلاش‌های حسینی معاونت فرهنگی بنیاد نخبگان در فراهم کردن تسهیلات و ثبات مدیریتی در این معاونت بنیاد گفت:‌ تلاش بنیاد همواره معطوف به دو زمینه حمایت مادی و حمایت معنوی بوده است. حمایت معنوی کارسازتر از حمایت مادی است چرا که تزریق اعتماد به نفس به نخبگان باعث پویایی آنان می شود. از طرفی حمایت مادی هم در جای خود مهم است . امروز ما به دلیل تحریم اغلب به مشکل می خوریم زیرا تولید صورت نمی گیرد و نخبگان به عناوین مختلف در بحث تولید پس زده می شوند.

وی با تاکید بر عرق ملی نخبگان به وطن در داخل و خارج کشور تاکید کرد: بنده با 2600 نخبه در تماس هستم و به جرات می‌توانم بگویم 80 درصد این افراد عرق بالایی به وطن دارند و بعضا خود این دوستان خارج رفته ما را در پیگیری طرح‌ها و مسائل تشویق می‌کنند.

وی با انتقاد از مبنا بودن ISI برای دریافت بودجه پژوهشی از بنیاد گفت: بنده دو جایزه جهانی را برای اولین بار دریافت کردم اما به علت مبنا بودن ISI بودجه پژوهشی دریافت نکردم.

حسینی نسب وظیفه اصلی نخبگان را تولید دانست و گفت: ما صرفا با دریافت وام ماشین یا سفرهای معنوی نمی‌توانیم نخبه پروری کنیم.

در ادامه برنامه متن و حاشیه، سید حمید جمال الدینی مشاور توانمند سازی و نوآوری بنیاد ملی نخبگان به صورت تلفنی با جمع همراه شد و با بیان متفاوت بودن جنس مخاطبان بیناد نخبگان، نحوه ارائه تسهیلات را هدفمند در ایجاد فضای عادلانه برای همه نخبگان دانست.

وی با رد ادعای شوکت‌پور در مبنا بودن  ISI برای حمایت از نخبگان افزود: باید صبر کرد تا مبناها و قوانین تغییر کنند، چرا که کشور در سیری تحولی است.

شوکت پور نیز در جواب گفت: چون ما نگاه بنیادی نسبت به بنیاد نخبگان داریم باید روند اصلاحی آن را سریع تر کنیم تا زودتر به نتیجه برسیم. چرا که برای نمونه صاحبان شرکت های دانش بنیان نمی توانند از دانشجویان ارشد یا دکترا بهره ببرند و استفاده خارج از روند اداری موجود صورت می کیرد.

حسینی نسب در تایید شوکت پور گفت: حمایت از نخبگان بیشتر از سوی اشخاص است نه از سوی سیستم.

وی با مثال زدن خود جمال الدینی گفت: ایشان به نخبگان خیلی کمک می کنند اما این کمک باید سیستمی باشد نه فردی.

جمال الدینی در پاسخ به کم شدن بودجه پژوهشی کشور به کم تر از یک درصد گفت: این در برخی نهادها درست است اما کلی نیست.

وی در پاسخ به این انتقاد که همین یک درصد بودجه هم خرج خرید وسایل سرمایه‌ای تشریفاتی مثل میز و صندلی می شود گفت: ما اگر نیازهایمان شفاف معلوم نباشد به مشکل می‌خوریم. پژوهش بر دو مبنا استوار است، یکی تولید ثروت و یکی حل نیازهای کاربردی که اگر این دو با هدفگذاری صحیح انجام نشود اگر 20 درصد هم بودجه داشته باشیم بی فایده است؛ کمااینکه در برخی جاها اتفاق افتاده است.

جمال الدینی با تایید لزوم تقویت حمایت سیستماتیک از نخبگان بر جایگزینی فرآیندها به جای افراد تاکید کرد و افزود: باید مد نظر داشته باشیم که این بنیاد نوپاست.

شوکت پور در واکنش به مقوله فرار مغزها گفت: این مساله معلول دلایل بسیار است و ما نباید نگران از اصل بیرون رفتن نخبگان شویم بلکه باید آن را هدفمند کنیم. به نظر من نه تنها نباید مانع شد، بلکه باید خروج نخبگان از کشور را هم تسهیل کرد. چرا که امروز دانشجوی رتبه اولی ما با معدل 14 آلمان برابری می‌کند و این عجیب نیست و اگر صاحب فکر و نظر باشید باید بدانید به کجا باید بروید که در صورت برگشت به کار مملکت بیایید.

وی گفت: اگر موارد مادی کار را در نظر نگیریم وجه دیگر آن بر می گردد به نگرانی نخبگان در زمینه اشتغال و از طرفی کمبود امکانات و تجهیزات. اگر نخبگان خیالشان از اشتغال مثمر ثمر راحت باشد دلبسته حضور در کشور خواهند شد.

شوکت پور ضمن انتقاد از بهای بیش از اندازه دادن به مدرک خارجی گفت: یکی از کارهای خوب بنیاد ارائه بورس دکتری‌ است، اما هنوز معلوم نیست برای این دکترها چه برنامه ای دارند.

حسینی نسب نیز ضمن بیان موقعیت خروجش از کشور گفت: عدم خروج من به دلیل مشغول شدن بر سر چند پروژه صنعتی بود، چرا که احساس کردم می توانم بمانم و یکی از نیازها را تولید کنم و نه فقط برای بحث معنوی آن، بلکه بحث مادی آن. اما نکته ای را باید بگویم که دانشجویان ما چه الگویی دارند؟ دانشجویان ورودی دانشگاه خارج رفتگان را الگو قرار می‌دهند. به نظر من مسیر دوستان تصمیم گیر و دانشجویان جداست و در کارهای اداری خصوصا خیلی دانشجویان را سردرگم می کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top