تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/08/04 - 12:49
کد خبر: 145906

حجت الاسلام میرباقری

فرصت تا عاشورا همیشه کوتاه است

فرصت تا عاشورا همیشه کوتاه است

خبرنامه دانشجویان ایران: درست است که از حادثه‌ی عاشورا قرن­ ها می­گذرد، اما عاشورا حادثه­ای جاری در تاریخ است. هر سال که عاشورا فرا می‌رسد، لازم است که با یک سلسله مراقبه‌ها و محاسبه‌های خاص، به استقبال این موسم شریف برویم؛ چرا که برای درک عاشورای هر سال همانند درک شب قدر، مراقبه‌های تازه و مخصوص آن سال لازم است. متن پیش رو بریده ای است از کتاب مراقبه های عاشورایی(مجموعه گفتارهای علامه فقید سید منیرالدین حسینی الهاشمی و حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری) پیرامون مراقبه های قبل از عاشورا.

در احوالات بزرگان ما نقل شده است که ایشان در ماه رمضان برنامه‌هایی را برای خود مقرر می­کردند تا به درک فیض شب قدر نائل شوند. اگر به این فضیلت نمی‌رسیدند، سعی می‌کردند به هر ترتیبی که شده در آخر ماه رمضان جبران ما فات کنند. در نهایت، اگر از این فیض هم محروم می‌شدند، از فردای ماه رمضان برای ماه رمضان و شب قدر سال بعد، خود را محیّا می‌کردند.

برای درک محرّم و عاشورا نیز چنین سلوکی وارد شده است. با آغاز محرّم، شیعیان و محبان اهل بیت(ع) یک سلسله مراقبه، مشارطه و محاسبه‌هایی را آغاز می‌کنند تا در روز عاشورا به کاروان حسینی ملحق شوند. اما آنان که از قافله جا می‌مانند، از فردای عاشورا نیز باید مراقبه، مشارطه و محاسبه‌هایی را آغاز کنند تا به حول و قوه‌ی الهی به کاروان عاشورای سال بعد ملحق شوند. رابطه‌ی ما با عاشورا هیچ وقت تمام شدنی نیست و این سلوک همیشه جاریست.

بنا‌به آموزه‌های اهل‌بیت(ع)برای سلوک باید سه گام اصلی را طی کرد:

اول: انسان باید شرط‌ها و میثاق­هایی را از خود بگیرد؛ که مرحله مشارطه است.

دوم: مراقب باشد تا به شرط‌هایی که بسته و میثاق­هایی که تعهد داده، دقیقا عمل کند.؛ این گام دوم سلوک یعنی «مراقبه» است.

سوم: پس از مشارطه و مراقبه بر اعمال، میزان درستی و کمال عمل خود را محاسبه کند که به آن «محاسبه» گفته می­شود.

مراقبه‌های قبل از عاشورا

انسان باید در مراقبه­ های قبل از عاشورا، به چگونگی حضور سیدالشهداء(ع) توجه کند که چگونه آرام آرام در کربلا حاضر شدند و در آن سرزمین بار انداختند. چگونه کسانی که آمدنی بودند، به ایشان ملحق شدند و کسانی که رفتنی بودند از ایشان جدا گردیدند. چگونه کسانی که امام را شناخته بودند، خود را از راه­های دور و نزدیک به امام حسین(ع) رساندند و چگونه برخی که تا کربلا با امام آمده بودند نتوانستند به مقام معیت با امام برسند و در نتیجه به نوری از امام راه نیافتند و از ایشان جدا شدند!

خیلی از آن­هایی که از امام حسین(ع) جدا شدند، به ایشان تعلق داشتند و محبّ ایشان بودند؛ اما این تعلق و وابستگی به امام، بعد از تعلق و وابستگی‌شان به دنیا بود. به همین دلیل نصرت و یاری‌شان به سیدالشهداء(ع)، در حجاب تعلقات دست‌وپا گیر دنیا قرار گرفت. آن‌ها، با آن‌که دوست داشتند امام حسین(ع)را یاری کنند، اما وقتی به سیدالشهداء(ع) رسیدند که عاشورا به پایان رسیده بود.

با توجه به این صحنه‌هاست که انسان متوجه خودش می‌شود و با خود محاسبه می‌کند که آیا توانسته است نور امام(ع) را از روزنه‌ی کوچک این جسم ببیند، یا هنوز محجوب مانده است؟ در این مرحله از محاسبه است که انسان باید ببیند ندای سیدالشهداء(ع) را که فرمودند: «من کان بازلا فینا محجته علی لقاء الله نفسه، فلیرحل معنا»[1] شنیده است یا نه! اگر شنیده­ایم، آیا از اهل سبقت و سرعت بوده­ایم یا نه؟ آیا از کسانی نیستیم که کندی و سرعت کم، آن‌ها را از قافله سیدالشهداءء(ع) به تأخیر انداخت و جدا کرد؟ آدم سالک و محاسِب، وقتی حوادث قبل از عاشورا را می­بیند متوجه جایگاه خود می­شود و خود را محاسبه می­کند. محاسبه می‌کند که آیا مثل «ترنماه» نیست که کاروان سیدالشهداءء(ع) را در نزدیکی کربلا درک کرد، اما بهانه‌ی آذوقه بردن برای همسر و فرزندان، او را از فیض همراهی با سیدالشهداءء(ع) جدا کرد؟

انسانی که اهلیت همراهی با سیدالشهداءء(ع) را دارد، برای امام(ع) و همراهی با امام(ع) شرط نمی­گذارد و نصرت و یاری خود را به چیزی مشروط نمی­کند. داشتن شرط برای همراهی، اولین حایل و مانع است و در آخر نیز او را از امام (ع)خود جدا می­کند؛ به‌طوری که حتی اگر تا جایی توفیق معیت و همراهی امام(ع) را هم داشته باشد، لحظه­ای می­رسد که او را از امام(ع) جدا می‌کند.

مثل «ضحاک مشرقی» که با امام حسین(ع)[2] به کربلا آمد، ولی شرط کرده بود که یاری و همراهی من با شما تا جایی است که امید به پیروزی و غلبه‌ی شما وجود داشته باشد؛ اگر مطمئن شدم که امید پیروزی در کار نیست دیگر بیش از آن با شما عهدی ندارم. همین شرط بود که او را از عاشورا محروم کرد. ضحاک تا ظهر عاشورا صبر کرد، وقتی برای او قطعی شد که پیروزی در کار نیست و کار با شهادت سیدالشهداءء(ع) و یارانش به پایان خواهد رسید، مرکب خود را که در خیمه‌ها پنهان کرده بود سوار شد و پس از اجازه از امام(ع)، کربلا را ترک کرد[3]. ضحاک مشرقی در لحظه‌ی غربت امام حسین(ع) و در لحظه­ای که عالی­ترین و ناب­ترین جذبه­ های ایشان ساطع می­شد و از قوی و ضعیف دستگیری می­کرد، هیچ نوری دریافت نکرد و رشته‌ی تعلقش از سیدالشهداءء(ع) بریده شد.

این‌ها مراقبه و محاسبه­های قبل از عاشوراست. با توجه به این عبرت­ها و اتفاق­های کاروان عاشوراست که انسان می­تواند متوجه شود که آیا مخاطب ندای الهی قرآن بوده است که «یا ایها الذین آمنوا، استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم»[4].

فرصت تا عاشورا همیشه کوتاه است. در این فرصت کوتاه باید اهل کاروان، خود را به قافله‌ی امام حسین(ع) برسانند. با محاسبه­ های قبل از عاشورا، انسانی که قصد همراهی با ولّی خدا را دارد باید ببیند، اگر وابستگی و تعلقی حرکت او را کُند می­کند آن را کنار بگذارد. اگر شرطی برای همراهی با امام(ع)دارد، آن را کنار بگذارد و فاصله‌ی بین خود و امام را بردارد. باید تلاش کند که حتی اگر تا ظهر عاشورا هم شده تعلقات خود را کناری بنهد و مثل «حُرّ» در کنار امام حسین(ع) حاضر شود. حُرّ اگرچه تا ظهر عاشورا در مقابل امام(ع) و صف سیدالشهداء(ع) بود، اما در مدت هم سفری با ایشان، با محاسبه و دقت، خود را سنجید و خود را از تعلقات آزاد کرد و در نهایت به‌همراهی ایشان رسید و در رکاب ولّی خدا به شهادت نائل شد.


[1] ـ بحارالانوار، ج44، ص367؛ لهوف، ص161

 [2]ـ بحارالانوار، ج44، ص367؛ لهوف، ص 161

 [3] ـ حیاة الامام الحسین(ع)، ج 3، ص229 (نقل از انساب‌ الاشراف)

 [4]- انفال، 24

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
کرمی
1393/08/04 - 21:07

سلام و خسته نباشید
این مطلب مربوط به پایگاه علمی تحلیلی گذار می باشد. لذا صحیح و اخلاقی این بود که منبع رو هم ذکر می کردید. تشکر
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top