تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/08/05 - 09:28
کد خبر: 145984

سود سیاسی معرفی نیلی به عنوان وزیر علوم؛

استاد ریخته‌گری وزیر علوم می‌شود؟!

استاد ریخته‌گری وزیر علوم می‌شود؟!

بررسی عملکرد دکتر نیلی در قامت استاد ریخته‌گری دانشکده مهندسی مواد مشحون از نکاتی است که بررسی آن‌ها نگرانی‌های جدی در مورد معرفی ایشان به‌وسیله وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پدید می‌آورد.

خبرنامه دانشجویان ایران: بررسی عملکرد آقای دکتر نیلی گزینه وزارت علوم در دوره‌های مختلف در قامت استاد ریخته‌گری دانشکده مهندسی مواد پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، ریاست پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران (موسوم به دانشکده فنی) و سرپرست دانشگاه تهران مشحون از نکاتی است که بررسی آن‌ها نگرانی‌های جدی در مورد معرفی ایشان به‌وسیله وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پدید می‌آورد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گرچه دکتر نیلی با مواظبت بسیار تلاش کرده‌اند تا اندک اثری از نقش خود در حرکت‌های مختلف باقی نماند، اما موارد زیر قابل مطالعه و ارزیابی است که تجمیع گزارشهای تعدادی از دانشجویان 10 سال گذشته دانشکده فنی است:

الف) تحریک دانشجویان و فدای کار سیاسی کردن محیط علمی، همراهی با فتنه

  1. تحریک دانشجویان و تعطیلی کلاس‌ها: تعطیل کردن دانشکده از اقدامات معمول وی بوده است. در سال 84 و پس از عزل فرجی دانا و نصب آیت‌الله عمیدزنجانی که تحریک دانشجویان به تجمع در برابر سالن تودیع و معارفه به ضرب و شتم و برداشتن عمامه رئیس فقید دانشگاه تهران آیت‌الله عمید زنجانی، هم‌چنین ضرب و شتم و توهین به تعدادی دیگر از اساتید دانشگاه و تعطیلی چهار روزه کلاس‌ها شد.
  2. نقش‌آفرینی در فتنه 88: تلاش‌های جدی در زمان فتنه برای تصویب تعطیلی دانشکده در هیئت‌رئیسه داشت که درنهایت دانشگاه را در عمل انجام‌شده مجبور به تعویق رسمی امتحانات کرد و درنتیجه آن امتحانات دانشگاه‌های اصلی دیگر نیز به صورت دومینویی تعویق و زمینه تشدید التهاب شهری فراهم شد .حضور فعال و نقش‌آفرینی ایشان و معاونینشان نظیر خانم مهندس صدر در آشوب‌های پسا انتخاباتی دانشگاه تهران نظیر تجمع اساتید در مسجد دانشگاه، و جمع دانشجویان معترض در روز 24 خرداد که متاثر از اساتید به سمت سر در اصلی دانشگاه هدایت شدند و توهین به مقدسات در آن ازجمله آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی منجر به تحریک مردم و ورود افرادی از خارج دانشگاه به داخل و درگیری شدید به‌خصوص در دانشکده فنی و زمینه ساز تجمع اساتید در مسجد و سوءاستفاده ضدانقلاب را فراهم کرد، اقدامی که ایشان بعداً در شورای متحصنین و پیگیری‌کنندگان آن قرار گرفت. در امضای نامه بحران ساز معروف 88 استاد به رهبری در 14 دی 88 نقش محوری داشت.
  3. هدایت حمایت از عناصری مثل فرجی دانا و میلی منفرد : ایشان به همراه چند نفر از اساتید در جمع‌آوری نامه‌های حمایت از میلی منفرد در وزارت علوم و حمایت از فرجی دانا در توهین نسبت داده شده به رییس کمیسیون اموزش در مقابله با او نقش داشت و در جریان استیضاح، مجوز برگزاری همایش حمایت از فرجی دانا را که قرار بود با سخنرانی فعالین فتنه 88 نظیر محسن رهامی، جعفر توفیقی و ظریفیان برگزار شود، صادر نمود که به درخواست وزارت علوم و به‌منظور وخیم‌تر نشدن اوضاع، لغو گردید.
  4. مجوز دادن به حضور فتنه‌گران در دانشگاه و تبدیل دانشگاه به باشگاه و حیات خلوت احزاب: به صورت نمونه صدور مجوز بزرگداشت حافظ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات با حضور مصطفی ملکیان، محمدرضا خاتمی، زهرا اشراقی و عبدالله رمضان زاده به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه، صدور مجوز افطاری حزب کارگزاران در باشگاه کارمندان دانشگاه تهران و با حضور عناصر افراطی و محکومان فتنه 88 مانند فائزه هاشمی، حسین مرعشی، محمد نوری‌زاد و ... ، صدور مجوز سخنرانی و حضور هاشم آغاجری در گروه تاریخ، مجوز دادن به جلسه ادوار انجمن با حضور امثال داوودسلیمانی (جزو متهمان وقایع 18 تیر)، دادن مجوز فارغ‌التحصیلان فنی با سخنرانی سعید حجاریان، لطف‌الله میثمی، و معینفر با اذعان به پذیرش مسئولیت که بعداً صورت نگرفت.

ب) بی‌توجهی به محیط علمی و ارتباط دانشگاه و صنعت، سیطره سیاست‌زدگی بر کار علمی

  1. ISI محوری و بی‌توجهی به نیازهای کشور و ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه و تشویق دانشجویان نخبه به رفتن از کشور: در دوره ریاست فنی کم‌تر می‌توان پروژه‌های پژوهشی حل‌کننده نیازهای واقعی درباشد، پروژه‌ها یا غیرمعطوف به صنعت مثل مهم‌ترین کار ماشین سلول خورشیدی غزال، بی‌اولویت واقعی،  بودن و در بعضی موارد بی‌ نتیجه مشخص بودند. بیشترین نمود ارتباط صنعت و دانشگاه در دوره ایشان ساخته‌شدن ساختمان‌های دانشکده برق، پردیس فومن دانشکده فنی، یا انستیتو مهندسی نفت به‌وسیله فعالان صنایع بود. وی به تصریح دانشجویان، نخبگان دانشکده مواد را تشویق و ترغیب به رفتن به خارج می‌کرد.

ج) رویکرد ضد فرهنگی: عدم پایبندی به تقیدات دینی و حفظ شئونات اسلامی

  1. بی‌توجهی و رضایت به فساد اخلاقی و اردوهای مختلط: در دانشکده فنی دوران ایشان هیچ‌گونه تلاشی برای حفظ شئونات اسلامی و آکادمیک و جلوگیری از اختلاط صورت نمی‌گرفت و سکوت توام با رضایت و عدم برخورد در مواردی مثل فوتبال و بسکتبال علنی دختران و پسران در زمین ورزش دانشکده، تخریب جداکننده‌های بوفه سابقاً مختلط فنی امیرآباد به وسیله چند دانشجوی معلوم الحال و اختلاط در مورد دانشجویان دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های خارجی در سال 83-84، ممانعت از تذکر حراست و انتظامات به پوشش‌های بد به بهانه عدم امکان تأیید کامل تذکر دهندگان از جانب هیئت رییسه و معاونت فرهنگی دانشکده فنی برقرار بود، حتی مطالبه برخورد با بی‌حیایی در جلسه رسمی پرسش و پاسخ مسئولین دانشکده با طعنه ایشان پاسخ می‌یافت. اردوهای مختلط دانشجویی علی‌رغم تذکر صریح رهبری در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی رایج بود که اوج آن اردوی مختلط ترکیه و عکس‌های نامتعارفش بود.
  2. رضایت و حمایت از جشن‌های ضد فرهنگی و حاشیه‌دار: علاوه بر وضعیت نامعلوم بودجه‌های فرهنگی و مصرف آن‌ها در مکان ردیف بودجه‌های دیگر مثل عمرانی یا صنفی، دکتر نیلی و معاون فرهنگی و دانشجویی‌اش در دانشکده فنی خانم مهندس ص، ازجمله کسانی بودند که در شکل‌گیری فعالیت‌های مخرب و ضد فرهنگی در دانشکده فنی نقش مستقیم داشتند. جشن‌های مختلط به اسم‌های مختلف عیدانه، ایان سال،کنسرت موسیقی، اردوهای تفریحی و....که با حمایت و بعضاً حضور ایشان همراه بود که  در یک مورد لبخند به لب در جشنواره‌ای که از سمت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده مواد تشکیل‌شده بود حاضر شد که توهین حتی در مقایسه بسیج دانشجویی با سرویس بهداشتی به خاطر تفکیک برادران و خواهران پیش رفت.
  3. محو نمادهای دینی و جلوگیری از ساخت مسجد: برجسته‌ترین اقدام ایشان در محو نمادهای دینی تغییر کاربری زمین مسجدی  بود که با حضور حجةالاسلام و المسلمین قرائتی برای ساخت مسجد اختصاص‌یافته و صیغه آن قرائت شده بود. وضعیت نمازخانه دانشکده هشت هزار نفری فنی در دوران ایشان بسیار اسف‌انگیز بود، مقاومتی که بعد از رفتن ایشان به سرعت از بین رفت. بگذریم از پیگیری تصفیه کتابخانه دانشجویی دانشکده فنی از متفکران انقلابی و ترویج کتب و تفکرات امثال عبدالکریم سروش در آن از جانب خانم معاون.

د) تضعیف جریان فرهنگی مومن  و تقویت تشکل‌های تجدیدنظرطلب و تقویت امکانات ضد فرهنگی

  1. حمایت از کارهای فرهنگی مسئله‌دار و تضعیف جریان فرهنگی مومن: ایشان از در اختیار گذاشتن حداقل‌های لازم فعالیت به جریان فرهنگی مومن به‌شدت امتناع کرده و در مقابل از هیچ اقدامی برای تقویت تشکل‌های تجدیدنظرطلب فروگذار نمی‌کردند. سپردن غیررسمی اردوی ورودی به نیروهای انجمن اسلامی و تأثیر منفی روابط نامناسب برخی از نیروهای غیرمتدین آن‌ها با هم بردانشجویان جدیدالورود، زمینه تغییر رفتار و بروز ناهنجاری‌های فرهنگی را فراهم می‌نمود و عملاً وظیفه کلیدی دانشگاه (مثل اکثر دانشکده‌ها یا دانشگاه‌های دیگر ) به آنان تفویض شده بود و دانشکده نه تنها به مجوز دادن برنامه موازی یا دادن همان برنامه به دانشجویان متدین برای جلوگیری از آلوده شدن دانشجویان معصوم نمی‌پرداخت بلکه از اقدام جدی برای جلوگیری از تکرار مفاسد اردوهای آشنایی انجمن اسلامی نمی‌پرداخت. صدور مجوز اردوی آشنایی ورودی‌های انجمن اسلامی برای کل دانشگاه در دوره سرپرستی ریاست نمونه‌ای از تداوم آن رویکرد است. در دوره ریاست فنی امکانات سخت‌افزاری جریان فرهنگی مومن در مضیقه جدی بود، از صدور مجوز تا دادن اتاق تا بودجه. در کنار ان حمایت لجستیکی از کارهای فرهنگی مسئله‌دار ترک نمی‌شد، در رأس همه موافقت و کمک به نصب کانکس فرهنگی در میان دانشکده فنی امیرآباد که به محل اختلاط و کانون فساد در پردیس امیرآباد تبدیل‌شده بود. این مضیقه نه تنها دانشجویان مومن که گریبان‌گیر نهاد رهبری دانشکده فنی حتی نسبت به در اختیار داشتن دفتری برای فعالیت و سایر اقدامات حمایتی جهت برگزاری برنامه‌های دینی بود.
  1. نیروهای همراه
  1. نیروهای مسئله‌دار در دوران ریاست دانشکده فنی: نیروهای اصلی دکتر نیلی در دوره ریاست بر دانشکده فنی دانشگاه تهران، با حاشیه‌های متعدد همراه بوده‌اند به‌صورت نمونه یکی از مدیران ایشان خانمی در سمت روابط عمومی دانشکده فنی، نه‌تنها حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کرد، بلکه علناً اقدام به مصافحه با مردان و نیز توهین به مسئولان بلندپایه کشور (مشخصاً رهبری) می‌نمود، که در یک مورد علناً اقدام به دست دادن با سفیر یک کشور آمریکایی جنوبی در دانشکده کرد. شدت این هنجارشکنی‌ها و بی‌توجهی انیلی به اعتراض خودجوش جمعی از دانشجویان متدین دانشکده فنی و عزل وی از طرف رییس دانشگاه انجامید. معاون فرهنگی و دانشجویی ایشان خانم مهندس ص نیز نمونه دیگر بود.
  2. نیروهای مسئله‌دار در دوره سرپرستی دانشگاه و بازگرداندن اخراجی‌ها و فتنه‌گران: در دوره سرپرستی دانشگاه تهران نیز ایشان بلافاصله به عزل مدیران انقلابی و مذهبی و جایگزینی با نیروهای بعضاً کم‌تر معتقد یا حاشیه‌دار همت گماشت. انتساب بعضی افراد منتسب به فتنه و محوریت یافتن عناصری نظیر خدایاری و ظریفیان،بازنشسته کردن اجباری بعضی از اساتید متدین نظیر آقای دوست محمدی عضو هیئت‌علمی گروه تاریخ و دبیر هیئت تخلفات، به جریان انداختن پرونده بازگشت بعضی اساتید اخراجی نظیر داوود سلیمانی (از متهمان آشوب‌های 78)، صارمی، کریمی، ظریفیان، خدایاری (زندانی فتنه 88) و رمضان زاده (زندانی فتنه 88)، ایجادفرصت تدریس برای بعضی چهره‌های مسئله‌دار ،تغییر مدیر جذب دانشگاه که مسئول سابق بسیج اساتید بود، تغییر مدیر کل کارگزینی و جانشینی حاتمی یکی از عناصر همراه با جنبش سبز، تغییر معاونت پژوهشی و جایگزینی دکتر معصومی از عناصر حاشیه‌‌دار فنی و همراه با تیم نیلی و....

جمع‌بندی

دکتر نیلی دارای کارنامه سیاه مدیریتی سیاسی، فرهنگی است که انتصاب ایشان به وزارت علوم یا با عدم رأی اعتماد یا استیضاح در آینده نزدیک با رویکردی تندروانه تر از دکتر توفیقی و فرجی دانا نزدیک مواجه خواهد شد. کسی که بنا بر اعلام بعضی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی برای ریاست دانشگاه تهران نتوانسته است نظر مثبت اکثر اعضای شورا را جلب کند.

از سوی دیگر به نظر می رسد دولت از فضای بدست آمده نیز از این جهت که «نمی گذارند کار کنیم» سود سیاسی خواهد برد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
فارغ التحصیل دانشکده فنی
1393/08/06 - 02:00

من دانشکده فنی درس خوندم و با برخی مسائلی که اشاره شد از جمله خانه فرهنگ (کانکس)‌ یا برخی افراد (خانم صدر) آشنا بودم. به نظرم خیلی ناراحت کننده است که کسی (نویسنده این مطلب) به این راحتی به افراد تهمت ناروا زده و دروغ گفته.
ساران
1393/08/06 - 04:49

من به نوبه ي خودم از تهمت هايي كه به دانشجويان زديد نمي گذرم و شما را به خداي بزرگ واگذار ميكنم.
فارغ التحصیل دانشکده فنی
1393/08/06 - 18:39

خیلی جالبه بعد شما میاید میگید که BBC بده:)))
سگ BBC می‌ازره به رسانه‌های دوهزاری مثه شما.
مسئول برگزاری جشن عیدانه
1393/08/07 - 00:22

من مسئول برگزاری جشن عیدانه دانشکده فنی بودم. برای برگزاری جشن اول باید نزد امور فرهنگی دانشکده، که ریاستش با خانم مهندس صدر بود اون زمان، تعهد می دادیم که ضوابط، عرف دانشجویی و دانشگاه رو حفظ کنیم و خود خانم مهندس صدر به شدت روی این موضوع تاکید و نظارت داشتن. حالا اینکه اینطور در مورد این جشن فرهنگی عیدانه و رفتارهای خانم مهندس صدر اینجا نوشتید، به نظر بداخلاقی روزنامه نگاری بیش نمیاد...
مسئول برگزاری جشن عیدانه
1393/08/07 - 00:23

من مسئول برگزاری جشن عیدانه دانشکده فنی بودم. برای برگزاری جشن اول باید نزد امور فرهنگی دانشکده، که ریاستش با خانم مهندس صدر بود اون زمان، تعهد می دادیم که ضوابط، عرف دانشجویی و دانشگاه رو حفظ کنیم و خود خانم مهندس صدر به شدت روی این موضوع تاکید و نظارت داشتن. حالا اینکه اینطور در مورد این جشن فرهنگی عیدانه و رفتارهای خانم مهندس صدر اینجا نوشتید، به نظر بداخلاقی روزنامه نگاری بیش نمیاد...
محمد حسين
1393/08/07 - 10:34

متاسفانه متن پر از دروغ است.
دانشجو سابق فنی
1393/08/07 - 13:48

به نظرم خیلی خوب شد که رای نیاوردن. اون زمان که رئیس پردیس فنی بودن به خوبی یادمه که تندروهای انجمن فنی مثل میردامادی و مدیری و امرالهی و صفاپور دانشگاه رو به آشوب می کشوندن ولی ایشون فقط سکوت می کردن. هرچی هم ما تذکر می دادیم برخورد نمی کردند. حالا اگر وزیر می شدند معلوم نبود دانشگاه ها چه طور می شدند
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top