تاریخ انتشار: شنبه 1393/08/10 - 16:23
کد خبر: 146509

آبان تسخیر/6

آموزش داخل سفارت؛ از درس اخلاق آیت الله حائری و کلاس تفسیر حسین شریعتمداری تا «ماهیت امپریالیسم»شناسی حجاریان

آموزش داخل سفارت؛ از درس اخلاق آیت الله حائری و کلاس تفسیر حسین شریعتمداری تا «ماهیت امپریالیسم»شناسی حجاریان

آقای «حسین شریعتمداری» مدیر مسئول کنونی کیهان، که مدّتی تفسیر دعای « ابوحمزه ثمالی» داشتند و تعدادی نه چندان زیاد از دانشجویان در آن شرکت می­کردند. یادم هست جلسه‌ای برگزار شد. درباره ماهیّت امپریالیسم که، استاد را هم نمی شناختم، شرکت کنندگان در کلاس هم زیاد نبودند. شاید پانزده بیست نفری بودند.

خبرنامه دانشجویان ایران: ایشان کلاس‌های اخلاق را برای بچه‌ها گذاشتند و واقعاً هم خودشان مجسمه اخلاق اسلامی بودند. من خیلی استفاده کردم و یادم هست که ایشان شب‌ها بلند می‌شدند حالا یا برای خواندن نماز یا به هر دلیلی می‌آمدند بیرون و یک خسته نباشید به بچه‌هایی که پاس می‌دادند می گفتند. این برای ما خیلی ارزشمند و شیرین بود که ایشان را می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد هاشم پوریزدان پرست درباره کلاسهایی که در دوره گروگانگیری و تسخیر سفارت در داخل لانه جاسوسی تشکیل می شود، اینطور تعریف می کند:

 به علّت این که آنچا بچّه‌ها حق خروج از لانه را نداشتند،‌ فرصت خوبی پیدا شده بود، برای برگزاری کلاس‌های آموزشی.

آقای « محمّد موسوی خوئینی­ها» استاد اصلی و مداوم بود که معمولاً هر روز بین دو نماز صحبت می‌کردند و به مناسبت­های مختلف نیز سخن می­گفتند و در ماه رمضان هم تفسیر قرآن داشتند.

آقای «محی الدّین حائری شیرازی » که بعداً امام جمعة شیراز شد، نیز بودند که البتة فقط در ماه رمضان یک کلاس عمومی تفسیر قرآن داشتند و تفسیر سورة آل عمران، می­گفتند و گاه گاهی جلساتی تقریباً خصوصی و با تعدادی اندک از دانشجویان نیز داشتند. متن یادداشت­هایم ازسخنان ایشان در تفسیر سوره آل­عمران را هنوز در اختیار دارم.

معصومه نور محمدی یکی از پاک ترین و تأثیر‌گذارترین روابط، را روابطی می داند که بچه‌ها با آقای حائری داشتند:

 ایشان کلاس‌های اخلاق را برای بچه‌ها گذاشتند و واقعاً هم خودشان مجسمه اخلاق اسلامی بودند. من خیلی استفاده کردم و یادم هست که ایشان شب‌ها بلند می‌شدند حالا یا برای خواندن نماز یا به هر دلیلی می‌آمدند بیرون و یک خسته نباشید به بچه‌هایی که پاس می‌دادند می گفتند. این برای ما خیلی ارزشمند و شیرین بود که ایشان را می‌بینیم.

محمد هاشم پوریزدان پرست ادامه می دهد:

آقای «حسین شریعتمداری» مدیر مسئول کنونی کیهان، که مدّتی تفسیر دعای « ابوحمزه ثمالی» داشتند و تعدادی نه چندان زیاد از دانشجویان در آن شرکت می­کردند.

یادم هست جلسه‌ای برگزار شد. درباره ماهیّت امپریالیسم که، استاد را هم نمی شناختم، شرکت کنندگان در کلاس هم زیاد نبودند. شاید پانزده بیست نفری بودند. من یک جلسه بیشتر نرفتم. دلیلش هم آن بود که به نظرم بحث‌هایش بسیار روشنفکری می‌آمد و من هم در آن مقطع از بحث­های روشنفکری شدیداً متنفّر شده بودم. بعداً فهمیدم به فردی که ظاهراً تدریس می­کرد و با دانشجویان هم تفاوت سنی زیادی نداشت، « سعید حجاریان» می­گویند که البتّه جزء دانشجویان خط امام نبود و فقط برای تدریس به آنجا آمده بود.

«شیخ علی تهرانی» بود که آن موقع ماهیّتش رو نشده بود. در کلاس‌های او من احساس بی­ فایدگی می‌کردم. فکر می‌کردم که من سطح علمی­ام پائین است و مشکل از من است. امّا کم کم متوجّه شدم مطالب اصلاً انسجام ندارد. یک بار ایشان گفت من چند روزی نیستم و می‌خواهم به مشهد بروم. رفت و بعد از دو هفته برگشت. متأسّفانه در این سفر منافقین که از مدّتی قبل اطراف او را گرفته بودند، کار خودشان را کردند و توانستند او را که شدیداً مخالف آقای خامنه‌‌ای بود و به ایشان که برادر همسرشان بود و به تازگی با وجود سن کم از جانب امام به امامت جمعة تهران برگزیده شده بود نیز شدیداً حسادت می‌کرد، بر علیه سه بزرگواری که تمام دشمنان انقلاب آنان را می‌کوبیدند، یعنی آقایان بهشتی و خامنه‌‌ای و هاشمی، تحریک نمایند.

یک روز در محوطة داخلی سفارت، مقابل درب جنوبی (خیابان طالقانی) ایستاده بودم، دیدم در باز شد و شیخ علی تهرانی به داخل آمد. از همان لحظه ورود به هر کسی که می‌رسید کاغذی (که اطّلاعیّه بود) می‌داد. من تعجّب کردم. «شیخ علی تهرانی» خودش دارد اطّلاعیه پخش می‌کند!؟ خلاصه به من که رسید، گفت: «رسوایشان کردم!». گفتم چه کسانی را رسوا کردید؟! گفت: « همین سه مفسدین بهشتی‌، خامنه‌ای، هاشمی»

یک نامه نوشته بود و کلّی اهانت کرده بود به شهید آیت الله دکتر بهشتی و آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی. شاید من در عمرم چند ساعت به شهید بهشتی شک کردم که مبادا آن گونه که دیگران می‌گویند، باشد و من تا حالا در مورد ایشان اشتباه کرده‌ام. که این هم به خاطر همین اعلامیّه بود. چون شیخ علی هم قبلاً شاگرد امام بود و هنوز ماهیّتش معلوم نشده بود و مخالفت او با شهید بهشتی با مخالفت گروه‌های ضد انقلاب فرق می‌کرد.

الحمدالله عصر همان روز امام سخنرانی کردند و یک کنایه‌ای هم به « شیخ علی تهرانی» زدند و گفتند:«عیب از خودتان است».  هنوز از این چند ساعت که در مورد آن شهید بزرگوار شک کردم، ناراحت هستم.

علاوه بر آن افراد دیگری نیز دائماً دعوت می­شدند و در پشت­بام اتاق نگهبانی درب ورودی، برای مردم و دانشجویان سخنرانی می­کردند. مرحوم  فخر­الدّین حجازی، بارها و بارها به مناسبت­های مختلف دعوت شدند و آمدند و با آن قدرت اعجاز­انگیزی که در سخنرانی­های انقلابی داشتند، در آنجا سخنرانی کردند. آقای پرورش بارها برای برپایی دعای کمیل در شبهای جمعه دعوت شدند و دعای کمیل را با حضور دهها هزار نفر از مردم بر پا کردند. آقای خامنه ­ای هم دعوت شدند و در پشت بام اتاق نگهبانی برای مردم سخنرانی کردند. آقای رجایی هم یکبار آمدند. آنجا شده بود یک کلاس بزرگ برای ملّت ایران و شاید بشود گفت برای مردم مستضعف جهان.

 
 
 
 

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top