تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/08/20 - 11:09
کد خبر: 147253

فرهاد رهبر در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

کسانی که فکر می کردند با کشاندن اتفاقات جامعه به دانشگاه می توانند فتنه را مدیریت کنند، شکست خوردند

کسانی که فکر می کردند با کشاندن اتفاقات جامعه به دانشگاه می توانند فتنه را مدیریت کنند، شکست خوردند

تحلیل کسانی که فتنه 88 را مدیریت می کردند این بود که یک حادثه ای در جامعه اتفاق افتاده است، ما اگر آن را در دانشگاه بیاوریم و بعد از دانشگاه مجدد آن را بیرون بیاوریم این شعله بیرون ایجاد شده در دانشگاه پخت و پز می شود و مجدد بیرون می آید آنها می گفتند ما می توانیم حادثه ای مانند سال 78 را مدیریت کنیم

خبرنامه دانشجویان ایران: تحلیل کسانی که فتنه 88 را مدیریت می کردند این بود که یک حادثه ای در جامعه اتفاق افتاده است، ما اگر آن را در دانشگاه بیاوریم و بعد از دانشگاه مجدد آن را بیرون بیاوریم این شعله بیرون ایجاد شده در دانشگاه پخت و پز می شود و مجدد بیرون می آید آنها می گفتند ما می توانیم حادثه ای مانند سال 78 را مدیریت کنیم 

 فرهاد رهبر با حضور در غرفه خبرنامه دانشجویان ایران به سوالات خبرنگار ما در رابطه با وزارت علوم، دانشگاه تهران و ... پاسخ داد. بخشی از این گفتگو را در زیر می خوانید:

در رابطه با سیاست های دولت با دانشگاه که در این یکسال گذشته با تغییر وزرا و انتخاب شدن پنج نفر، همینطور صحبت مقام معظم رهبری که پنج بار تأکید کرده اند که فضای علمی کشور نباید کند شود، می خواستم ببینیم تلقی شما از مواجهه دولت یازدهم با دانشگاه چگونه است؟

منتها وزیر علوم با یک مشخصه هایی ترکیب دولت را مشخص می کند، آقای روحانی در آن مشی، یک مجموعه ای از وزرا را معرفی کرد که قاعدتاً ممکن است آن انتخاب مورد پسند مجلس قرار نگرفته است. من این را به شما بگویم که وزارت علوم یک ستادی است که اثرش در دانشگاه ها در کوتاه مدت نمود پیدا نمی کند. یک اشکال جدی که می تواند پیدا کند این است که دانشگاه ها نیاز به حمایت دارند که آن حمایت ها اکنون به حداقل رسیده است و ممکن است از این جهت آسیبی باشد.

کما این که در یک مورد مثلا، معاون مالی و اداری وزرات علوم میزان کسری را اعلام کرده است، این کسری برای دانشگاه است قاعدتاً اگر دانشگاه ها را پشتیبانی نکنند ممکن است در دراز مدت آن نگرانی که مقام معظم رهبری دارند تحقق پیدا کند. به همین دلیل هم تذکر می دهند که نباید تولید علم متوقف شود. در واقع ما مسیر های میان بری که برای حل مشکلات اقتصادی داریم از مسیر تولید علم می گذرد و همین که به اقتصاد دانش بنیان تأکید می کنند، در اقتصاد مقاومتی به مسئله تولید علم تأکید می کنند.

لذا من امیدوارم که هرچه زودتر وزارت علوم تعیین تکلیف شود و یک فرد مستقلی که وابستگی حداقلی جناحی را داشته باشد بتواند مسئولیت امور را به عهده بگیرد و بخشی از تولید علم هم در بهداشت و درمان است قاعدتاً بتوانیم در عرصه تولید علم در غیر پزشکی هم بتوانیم همینگونه باشیم.

با توجه به این که دوران مدیریت شما آبستن حوادث مختلف بود، نظرتان در مورد مدیریت خودتان چیست؟

باید از دیگران پرسید، بالاخره هر کار اجرایی غلط دارد ولی مناسب این است که خودش را جای کسی بگذارد که به اصطلاح اجرا را مدیریت می کند و بتواند قضاوت کند.

من اعتقادم بر این است که فتنه 18 تیر 78 آن کسانی که فکر می کردند دانشگاه را پایگاهی برای اقدامات خودشان قرار دهند یک حادثه کوچکی در کوی دانشگاه اتفاق افتاد، طراحان آن زمان می گفتند یک حادثه ای رخ داد و ما توانستیم شعله آن را به جامعه بکشانیم و این شعله کوچک را به آتش بزرگ تبدیل کنیم.

تحلیل کسانی که فتنه 88 را مدیریت می کردند این بود که یک حادثه ای در جامعه اتفاق افتاده است، ما اگر آن را در دانشگاه بیاوریم و بعد از دانشگاه مجدد آن را بیرون بیاوریم این شعله بیرون ایجاد شده در دانشگاه پخت و پز می شود و مجدد بیرون می آید آنها می گفتند ما می توانیم حادثه ای مانند سال 78 را مدیریت کنیم اما در این قضیه شکست خوردند. بازهم همینطور است.

یعنی دانشگاه نه تنها در فتنه 88 همراهی نکرد بلکه به عقیده من یک لنگر آرامش برای جامعه شد، آنها هم دانشگاه تهران را هدف قرار داده بودند، یعنی کوچک ترین حادثه ای که در دانشکده ای از دانشگاه تهران اتفاق می افتاد، سوژه خبری می شد ولی در یک دانشگاه در شهرستان اگر همه دانشگاه هم آتش می گرفت سوژه نمی شد اما برای دانشگاه تهران برنامه ریزی کرده بودند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
فردا آخرین مهلت ثبت نام در امریه سربازی مرکز جذب وزارت علوم
صعود بورس ادامه خواهد یافت؟
لحظه استقبال نخست وزیر سریلانکا از رئیسی + فیلم
هشدار وزارت کار درباره پیامک‌های جعلی کالابرگ
حلقه اتحاد دانشجویان دانشگاه نیویورک برای اقامه نماز +فیلم
دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانع از ورود یک صهیونیست به دانشگاه شدند +فیلم
اعتراضات دانشجویان دانشگاه مینه سوتا در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
حرکت متفاوت دانشجویان کالج ویتمن در حمایت از مردم فلسطین +فیلم
واکنش تازه چین به بودجه آمریکا برای حمایت از تایوان
دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
ضارب ۳ دختر دانش‌آموز دستگیر شد ؛ او هم یک نوجوان است
دیدار یحیی السنوار با رهبران جنبش + جزئیات
قابلیت های هوش مصنوعی به این نرم افزار شکل بهتری داده است
فایننشال تایمز از توانایی‌های پنهان حزب الله لبنان می گوید
هشدار نارنجی هواشناسی درباره بارش‌های اردیبهشتی
ائتلاف خطرناک ستاره‌های پرسپولیس در رختکن +جزئیات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top