تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/09/02 - 09:17
کد خبر: 148284

فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی می‌کند؛

فناوری HDR در گوشی های همراه چیست؟ +فیلم

فناوری HDR در گوشی های همراه چیست؟ +فیلم

شاید شما هم هنگام عکاسی در تنظیمات گوشی یا دوربین خود چیزی به نام HDR را دیده‌اید و اثر فعال کردن آن را بررسی کرده‌اید یا نکرده اید!؛ در این صورت مطمئناً می‌دانید که استفاده‌ی همیشگی از این قابلیت به هیچ وجه درست نیست و لذا در برخی شرایط ممکن است فعال کردن آن نتیجه‌ی مطلوبی نداشته باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: شاید شما هم هنگام عکاسی در تنظیمات گوشی یا دوربین خود چیزی به نام HDR را دیده‌اید و اثر فعال کردن آن را بررسی کرده‌اید یا نکرده اید!؛ در این صورت مطمئناً می‌دانید که استفاده‌ی همیشگی از این قابلیت به هیچ وجه درست نیست و لذا در برخی شرایط ممکن است فعال کردن آن نتیجه‌ی مطلوبی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس فناوری - اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ HDR مخفف High Dynamic Range به معنی محدوده‌ی دینامیکی گسترده است. محدوده‌ی دینامیکی، تفاوت بین نقاط روشن و نقاط تیره‌ی عکس است. محدوده‌ی دینامیکی چشم انسان بسیار گسترده‌تر از دوربین است. اگر در روز به یک منظره نگاه کنید هم می‌توانید نقاط بسیار روشن مثل ابرهای آسمان را با جزئیات خیلی خوب ببینید و هم نقاط تیره که پشت به آفتاب هستند مثل ساختمان‌ها و درختان. درحالی‌که دوربین این‌گونه نیست. محدوده‌ی دینامیکی دوربین خیلی کمتر از چشم انسان است. همین طور که در دو تصویر زیر می‌بینید اگر دوربین بر نقاط روشن تمرکز داشته باشد، نقاط تیره کاملاً سیاه می‌شوند.

به یک مثال تصویری توجه کنید تا موضوع روشن شود:

البته توجه داشته باشید که این تصاویر توسط یک گوشی گرفته نشده بلکه هدف ارائه‌ی مثالی برای روشن شدن موضوع است. برخی از عکاس‌های حرفه‌ای با دوربین‌های DSLR نیز نسبت به ساخت تصاویر HDR اقدام می‌کنند. اما با این دوربین‌ها آنها معمولا 3 تا 5 عکس مختلف را گرفته و سپس خودشان با کمک نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فوتوشاپ نسبت به ساخت تصویر HDR نهایی اقدام می‌کنند.

چه زمانی بهتر است از HDR استفاده کنیم؟
صرف‌نظر از روش کار HDR پاسخ به این سوال اساسی است. در مجموع فعال کردن HDR، تصاویر جذاب‌تری را خلق می‌کند، البته بعضا در این تصاویر رنگ‌ها بصورت اشباع شده به نظر می‌رسند.

در شرایط زیر بهتر است از HDR استفاده کنیم:

عکاسی از مناظر: در تصاویری که از مناظر باز طبیعت می‌گیریم، معمولاً کنتراست (یا تضاد) بین آسمان روشن و زمین، زیاد است و لذا دوربین در جذب نور کافی از بخش‌های مختلف تصویر، به مشکل برمی‌خورد. حاصل کار این است که یا جزئیات بخش‌های تیره حذف می‌شوند و یا روشنایی بیش از حد آسمان، باعث حذف جزئیاتی مثل ابرها می‌گردد. لذا بهتر است از HDR استفاده کنیم تا تاریکی سایه‌ها و روشنی خورشید هر دو کمتر شوند و جزئیات بخش‌های بسیار روشن و بسیار تیره، بیش از پیش حفظ شود.

عکاسی از چهره در نور خورشید: در این شرایط، بخش‌هایی از صورت که در سایه قرار گرفته‌اند، به شدت تاریک می‌شوند و جزئیات خود را از دست می‌دهند. برخی نقاط نیز به علت انعکاس مستقیم نور، بسیار روشن دیده می‌شوند، بنابراین بهتر است با استفاده از HDR نورپردازی صورت را یکنواخت‌تر کرده و جزئیات کامل‌تری در عکس ثبت کنیم.

عکاسی در نور کم و عکاسی با نور در پس‌زمینه: به تصویر زیر توجه کنید، در این تصویر نور زیادی در پس‌زمینه وجود دارد، لامپ‌های متعددی روشن هستند و لذا عکاسی بدون استفاده از HDR منجر به ثبت تصویری نسبتاً تاریک خواهد شد. با استفاده از HDR بخش‌های پیش‌زمینه روشن‌تر می‌شوند و بخش‌های بسیار روشن پس‌زمینه، کم‌نورتر می‌گردند. بنابراین بهتر است در این شرایط هم از HDR استفاده کنیم.

چه زمانی نباید از HDR استفاده کرد؟
همان‌طور که گفتیم، فعال کردن HDR معایبی هم دارد و بهتر است در موارد زیر آن را نافعال کنیم:

عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت: اگر سوژه‌ای که می‌خواهید از آن عکس بگیرید در حال حرکت است و حرکت نسبتاً سریعی دارد، بهتر است HDR را فراموش کنید چرا که در این شرایط، ترکیب سه تصویری که به سرعت و پشت سر هم گرفته شده‌اند، یک تصویر نسبتاً مات ایجاد می‌کند. علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر در سرعت عکاسی دوربین‌ها، باز هم فعال کردن HDR در چنین شرایطی مناسب نیست.

مناظری با کنتراست بالا: گاهی اوقات از مناظری عکس می‌گیریم که با غیرفعال کردن HDR نتیجه‌ی بهتری حاصل می‌شود. به عنوان مثال مناظری که سایه‌ی تاریکی در آن وجود دارد و در سایه هیچ جزئیات خاصی دیده نمی‌شود. یکی دیگر از مثال‌های معروف در این زمینه، عکاسی از آتش‌بازی و یا بازی با نور است، در این شرایط بهتر است پس‌زمینه کاملاً تاریک باشد و لذا بهتر است HDR را فعال نکنیم تا درخشش نقاط نورانی و همچنین تاریکی پس‌زمینه حفظ شود.

عکاسی از رنگ‌های روشن: در برخی شرایط، سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیریم، دارای رنگ تند و روشنی است که می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. در این حالت هم HDR باعث می‌شود که روشنی این رنگ‌ها کم شود و لذا بهتر است از آن استفاده نکنیم.

برای گرفتن عکس HDR بر روی اندروید از چه نرم‌افزاری استفاده کنیم؟
بسیاری از گوشی‌های رده‌بالای اندروید قابلیت گرفتن عکس HDR دارند. با این حال اگر گوشی شما دارای این قابلیت به صورت پیش‌فرض نیست، می‌توانید نرم‌افزارهای متعددی برای گرفتن عکس HDR نصب کنید.

پرطرفدارترین برنامه‌ی گرفتن عکس HDR در اندروید را می‌توان HDR Camera از Almalence دانست. این نرم‌افزار رایگان امکانات خوبی برای تنظیم عکس گرفته‌شده و اضافه کردن جلوه‌های هنری دارد.

بعضی از نرم‌افزارهای معروف عکاسی مثل Camera360 دارای قابلیت گرفتن عکس HDR هستند. در نرم‌افزار Camera360 کافی است در قسمت جلوه‌های ویژه، گزینه‌ی + را بزنید و HDR را انتخاب کنید تا آن را از اینترنت دریافت و به لیست جلوه‌های عکاسی اضافه کند.

فیلــــم
در ذیل فیلمی از قابلیت های تکنولوژی HDR آمده است:


دانلـــود

* گزارش از محمدرضا حیاتی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top