تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/09/02 - 09:20
کد خبر: 148285

خیزش کتابخوانی در کشور بدون حرکت دانشجویان ممکن نیست

خیزش کتابخوانی در کشور بدون حرکت دانشجویان ممکن نیست

در روزهایی که از سرانه کمتر از 10 دقیقه مطالعه در ایران و مقایسه آن با دنیا حرف زده می شود، اقدام اعضای شورای شهر که سعی کردند تا سبد رای خود را به کتاب فروشی ها بکشانند و کتاب را به سبد رایشان اضافه کنند عملی مثبت و قابل تقدیر است.

خبرنامه دانشجویان ایران: 22 تا 29 آبان هفته کتاب و کتاب خوانی بود، هفته ای که از برنامه مناظره تلویزیون تا صفحات اجتماعی به موشوع کتاب و معضل کتاب نخوانی ایرانی ها پرداختند! اعضای شورای شهر تهران اما در اقدامی مثبت روز پنج  شنبه 29 آبان در کتاب فروشی‌ها و انتشاراتی های شهر حضور داشتند تا با این حضور مردم را کتابخوانی و کتاب خریدن دعوت کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهایی که از سرانه کمتر از 10 دقیقه مطالعه در ایران و مقایسه آن با دنیا حرف زده می شود، اقدام اعضای شورای شهر که سعی کردند تا سبد رای خود را به کتاب فروشی ها بکشانند و کتاب را به سبد رایشان اضافه کنند عملی مثبت و قابل تقدیر است.

 

این حرکت نمادین دوامش و اثر گذاری اش به اندازه همان سمینارهایی است که مدعوین به دنبال ناهار در آن شرکت می کنند. ناهار اگر باشد سالن جا برای سوزن انداختن ندارد و ناهار نباشد کسی قدم از قدم برای خرید کتاب بر نمی دارد. از سوی دیگر اعضای شورای شهر مگر چند نفر هستند و آیا هر پنج شنبه می توانند در کتاب فروشی ها پشت دخل کتاب فروش ها بنشینند تا مردم شاید به بهانه عکس سلفی یا امضا مشتاق باشند که کتابی هم بخرند.

واقعیت این است که در کشور ما کارهای فرهنگی که بخواهند از بالا به پایین باشند و جنبه سیر حکومتی پیدا کنند به دلایل مختلف از عدم تخصیص بودجه تا نگاه ظنین مردم یا سرعت اقبال و انجامش کم است یا متوقف! نمونه هایی مانند وضعیت حجاب و مسائل جمعیتی از این دست هستند.

اما تاریخ گواهی می دهد فعل و کاری که از دل مردم بیرون می آید و مردم به آن اعتقاد دارند حتما نتیجه می دهد و مدت طولانی بدون نیاز به کمک های دولتی و یا حداقل کمک ها قابل اجرا و جلو رفتن است. مثال عینی این پدیده عزاداری ایام محرم و صفر است که مردم کاملا خودجوش و بر پایه اعتقاد و قلبشان با هر وضعیت مالی اقدام به برپایی عزاداری می کنند. عزاداری که اگر می خواست بیشتر حکومتی باشد باید هر سال دنبال ورق بازی های اداری و یا تصویب بودجه بود!

مساله کتاب هم نه به اندازه عزاداری ولی در یک قیاس کوچک امری فرهنگی و پسندیده است که راهکارش از پایین به بالاست نه بالا به پایین.

در میان مردم ایران بیشترین قشری که با کتاب مواجهه دارند قشر دانشگاهی است که بر اساس آنچه در عیان معلوم است این قشر هم از سرانه پایین مطالعه در کشور ناراضی است. جالب آنکه دانشجویان جلو دار حرکت های خودجوش در مسیر پیشرفت مطالعه و کتاب خوانی هستند. برپایی نمایشگاه های کتاب در دانشگاه های کشور و فروش های بعضی وقت ها چند ده میلیونی نشان می دهد قشر دانشجو هم راغب به کتاب است هم کتاب فروشی.

حالا اگر این سرمایه بزرگ دانشگاهی کنار هم بسیج شوند و این جمعیت 4 میلیونی دانشجویان را از لحاظ کتاب تغذیه کنند. بدون شک گام محکم و خوبی در راستای افزایش مطالعه و کتابخوانی در کشور برداشته می شود.

جامعه دانشگاهی و بخصوص تشکل های دانشجویی و یا کانون ها از فضای میل و عطش که در دانشجو نسبت به کتاب وجود دارد می تواند استفاده کند و دانشجویانی که به هر دلیلی از جمله نا آگاهی به کتاب های خوب و یا نداشتن وقت برای حضور و پرسه در کتاب فروشی ها و ... از نعمت خریدن و مطالعه کتاب محروم هستند از این فقر فرهنگی نجات پیدا کنند.

اگر کتاب و کتاب فروشی در حلقه واسط جامعه نخبگانی و عموم مردم یعنی دانشگاه با جدیت و همت بیشتری جلو برود می توان امیدوار بود که هر جا اجتماعی از مردم حضور دارند از راهپیمایی های سالانه روز قدس و 22 بهمن تا هیئت های عزاداری محرم و صفر کتاب فروشی و بساط نمایشگاه کتابی برپاست و مردم دیگر با کتاب های دسته پایین روانشناختی برای سبد مطالعه شان روبه رو نمی شوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
مردم ایران این هدیه ناقابل را از کشتی فرنگی بپذیرند
۱۰۰۰۰ زن در حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند
پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top