تاریخ انتشار: جمعه 1393/09/07 - 09:26
کد خبر: 148864

گزارشی از انتقادات مطرح شده به وزارت بهداشت و واکنش های پس از آن؛

واقعیت‌هایی از طرح تحول سلامت که ثریا به چالش کشید

واقعیت‌هایی از طرح تحول سلامت که ثریا به چالش کشید

بررسی طرح تحول سلامت که چندیست توسط وزارت بهداشت در حال اجراست و گام سوم نیز از مهر امسال به مرحله اجرا رسیده است، اما پیرامون اجرای مراحل بعدی این طرح، حرف و حدیث‌هایی وجود دارد که نگاهی کوتاه به آن‌ها چندان هم خالی از لطف نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: موضوع برنامه تلویزیونی ثریا که چهارشنبه هفته گذشته به روی آنتن رفت، بررسی طرح تحول سلامت بود که چندیست توسط وزارت بهداشت در حال اجراست و گام سوم نیز از مهر امسال به مرحله اجرا رسید، اما پیرامون اجرای مراحل بعدی این طرح، حرف و حدیث‌هایی وجود دارد که نگاهی کوتاه به آن‌ها چندان هم خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ افزایش تعرفه‌های پزشکی که در قالب گام سوم طرح تحول سلامت بین ۱۲۰ درصد تا ۳۰۰ درصد اعمال شد و انتقاد برخی را به دنبال داشته است و در بین معترضان به این طرح، نام مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز به چشم می‌خورد، حال آنکه در این میان به نظر می‌رسد اقبال عمومی هنوز با عملکرد وزارت بهداشت باشد، چرا که یکی از موفق‌ترین وزارتخانه‌های دولت یازدهم تاکنون، همین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

پزشکیان، یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس و وزیر بهداشت دولت اصلاحات میهمان برنامه ثریا بود که در این‌باره گفت: طرح تحول سلامت از ابتدا خلاف مسیر عدالت بود. پول‌هایی که دولت تزریق کرده قرار بود برای کمک به سلامت مردم مناطق محروم هزینه شود نه به جیب یک قشر خاص برود. در نسبت با درآمد سرانه، درآمد پزشکان متخصص در ایران بیش از ۷ برابر درآمد پزشکان آمریکاست.

اما وزیر بهداشت گفته است: رسانه‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا برخی از آنها شهرت زایدالوصفی پیدا کنند، البته در گذشته درآمد بسیاری از اعضای جامعه پزشکی حتی از متوسط برخی اقشار پایین‌تر بود در حالی که یک پزشک از زمان تحصیل، سخت‌ترین شرایط را تحمل می‌کند.

هاشمی همچنین گفت: حقوق پزشک عمومی ماهانه بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون 600 هزار تومان است بنابراین نباید این گونه راجع به چند پزشک در رسانه‌ها صحبت شود چون بی‌انصافی است و به سلامت مردم آسیب می‌زند.

این در حالی است که بسیج دانشجویی 15 دانشگاه علوم‌پزشکی نسبت به این افزایش تعرفه‌ها بیانیه‌ای صادر کرده‌اند که در قسمتی از آن می‌خوانیم: «چرا بازبینی ارزش نسبی تعرفه ها منجر به افزایش تقریبا همه تعرفه ها شده است؟ بالا بردن ارزش نسبی برخی خدمات مانند خدمات طب عمومی، برخی تعرفه های داخلی و اطفال و تخصص های با درآمد کمتر، در یک چارچوب منطقی؛ لازم به نظر می رسید، اما بالا بردن ارزش نسبی همه تعرفه ها اعم از خدماتی که تا پیش از این نیز تعرفه های بالایی داشته اند، اقدام صحیحی نیست.

با توجه به اینکه ما به التقاوت دستمزد افزایش یافته پزشکان متخصص از محل منابعی مانند افزایش قیمت حامل های انرژی (بنزین)، عدم افزایش یارانه نقدی مردم در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، افزایش مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه پرداختی توسط مردم و بودجه عمومی دولت بوده است، این سوال پیش می آید که: آیا در پی ابلاغ این کتاب و افزایش حدود ۲٫۵ برابری تعرفه خدمات پزشکی، پرداخت هزینه ها جز از جیب مردم صورت خواهد گرفت؟»

از طرفی زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای انتقاد آمیز به سرافراز، رئیس صدا وسیما با عنوان «برنامه ای که جامعه پزشکی را آشفته کرد» نسبت به نحوه پرداخت برنامه ثریا به طرح تحول سلامت، مراتب اعتراض خود را عنوان کرد؛ در بخشی از این نامه آمده است: 

«اکنون که احساس رضایت مردم از تلاش و زحمات شبانه‌روزی و طاقت‌فرسای جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور متجلی است و علی‌رغم همه‌ کاستی‌ها و مشکلات متعدد با ایثار و از خود گذشتگی حداکثر تلاش و توان خود را برای ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم عزیز به کار گرفته است، اهداف تولید و پخش برنامه‌هایی مغرضانه از طریق رسانه ملی و دادن آمارها و اطلاعات سراسر ناقص و مغشوش که موجبات یأس و نگرانی در مردم و دلسردی و رنجش جامعه‌ پزشکی کشور و صدمه وارد کردن به با ارزش‌ترین سرمایه پزشک و بیمار یعنی اعتماد فی‌مابین را هدف گرفته چه می‌تواند باشد؟ ایجاد هیاهو و جنجال و تحریک مردم آن هم توسط رسانه ملی در برنامه‌ثریا دیده می‌شود که خارج از حوزه انصاف و تدبیر است. قیاس درآمدی اقشار مختلف جامعه و آمارهای سراسر کذب از میزان دریافتی جامعه پزشکی و استفاده از تریبون رسانه‌ ملی برای خودنمایی و از بین بردن اعتماد عمومی جامعه چه منافعی می‌تواند داشته باشد؟»

جالب‌تر اینکه رئیس شورای عالی نظام پرستاری، حرف‌های زالی را رد کرده است در واکنش به این نامه ابراز عقیده کرده است: رئیس سازمان نظام‌پزشکی عنوان کرده اند که جامعه پزشکی از برنامه "ثریا" آشفته شده است، اما باید منظورشان را از جامعه پزشکی به صراحت عنوان کنند و بگویند چه گروهی هستند که از انتقادات برآشفته می شوند.

وی همچنین گفت: اگر منظور رئیس نظام پزشکی، گروه هفت درصدی است که تحت عنوان اعضای هیئت علمی می خواهند تمام منابع وزارت بهداشت را برای خودشان جمع کنند، زیاد مهم نیست. چون این گروه قلیل و اندک تنها ولع قدرت و ثروت دارند و بقیه گروه های سلامت، تکلیف شان مشخص است؛ این گروه هفت درصدی که نه پایگاهی بین خانواده نظام سلامت و نه مردم دارند، متاسفانه اولویت‌شان کسب درآمد است.

از سوی دیگر، جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده است: «طبق سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغ شده توسط رهبری باید حق الزحمه پزشکان در بیمارستان های دولتی و خصوصی یکسان شده و قانون تمام وقتی پزشکان اجرا شود. یکی از مهم ترین دلایل فساد در این بخش، تبعیض در حق الزحمه های پزشکان است؛ در صورتیکه تعرفه پزشک باید در بخش دولتی و خصوصی یکسان و تفاوت فقط در هتلینگ(سود سرمایه، استهلاک و خدمات رفاهی بیمارستان ) باشد.

از نظر ما، نظارت و تصمیم گیری های کلان از سوی نهادهایی چون سازمان نظام پزشکی، که یک نهاد صنفی و فقط متعلق به هفت درصد جامعه پزشکی است منجر به دفاع از حقوق عده ای قلیل و معدود شده که هیچگاه نمی تواند در اصلاح نظام سلامت ما به سود مردم واقع شود.».

حال باید منتظر ماند و دید که واکنش مجلس در این خصوص چیست؟ آیا واقعا ادامه اجرای طرح تحول سلامت که تاکنون نیز موفق بوده است، به ضرر خواهد بود و آیا متوقف خواهد شد؟

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top