تاریخ انتشار: شنبه 1393/09/08 - 12:00
کد خبر: 148949

در دومین بسته آموزشی مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاهیان

با راز و رمز «زندگی دانشجویی» آشنا شوید

با راز و رمز «زندگی دانشجویی» آشنا شوید

این بسته آموزش چند رسانه ای که تحت عنوان «دوره آموزشی سال اولی ها» است، در قالب 2 عنوان درسی و 7 جلسه مخصوص دانشجویان جدید الورود دانشگاهها سال تحصیلی 93-94 در نظر گرفته شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دومین بسته آموزشی مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاهیان منتشر شد.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی  «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پس از استقبال گسترده دانشجویان از اولین بسته آموزشی مرکز آموزش های مجازی دانشگاهیان با عنوان ضیافت اندیشه, دومین بسته آموزشی این مرکز تحت عنوان «دوره آموزشی سال اولی ها» در قالب 2 عنوان درسی و 7 جلسه  مخصوص دانشجویان جدید الورود دانشگاهها سال تحصیلی 93-94 در نظر گرفته شده است.

در اولین درس این مجموعه که با عنوان « سبک زندگی دانشجوئی » ارئه می شود، موضوعاتی همچون، وظایف و هویت دانشجوی جوان، سردرگمی دانشجویان در ماه‌های اول ورود به دانشگاه، بحران‌های روحی و افت تحصیلی دانشجویان جدیدالورود، آشنایی با مدیریت ارتباطات انسانی و تعاملات مختلف در دانشگاه‌ها و... ارائه می شود.

این عنوان آموزشی در 4جلسه، که در هر جلسه فراگیر با بسته هایی که برای هر دوره در نظر گرفته شده است، از پیش مطالعه و محتوای آموزشی تا تمرین و خودآزمایی و خلاصه نویسی، در انتها دوره آموزشی خود با کسب گواهینامه معتبر به پایان می رساند.

مهمترین سرفصل «سبک زندگی دانشجویی»:
جلسه اول: وظایف و هویت دانشجوی جوان؛ در این بخش دانشجو، با مفاهیم کلی دانشگاه و دانشجو آشنا می شود؛ "هدف از آمدن به دانشگاه چیست؟"، "دانشگاه چیست؟"، "ویژگی‌های دانشجو" و "انتظارات جامعه و دانشگاه از یک دانشجو" از مهمترین پرسش هایی است که در این بخش به آن پاسخ داده می شود.

جلسه دوم: نکاتی در رابطه با ورود به دانشگاه؛ در این بخش نیز فراگیر، با مفاهیمی همچون، " آدرس موفقیت و شکست در دانشگاه"، " بایدها و نبایدها در ابتدای ورود به دانشگاه"،  و "دسته‌بندی دانشجویان"  آشنا می شود.

جلسه سوم: مدیریت ارتباطات انسانی؛ در این جلسه نیز دانشجو نحوه مقابله با یکی از معضلات خود در دانشگاه آشنا می شود. به این صورت که اکثراً دانشجوها مشکل اساسی که درترم اول دارند این است که با شور و هیجان وارد دانشگاه می‌شوند ولی در همان ماه‌های اول ناامید می‌شوند زیرا التهاب بیش ‌ازحدی که کنکور و رقابت برای ورود به دانشگاه به او وارد کرده است و از طرفی انتظاراتی که دانشجو از دانشگاه در ذهن خود دارد او را سردرگم می‌کند. با ورود به دانشگاه با تفاوت‌هایی روبرو می‌شود، طبیعی است که درترم اول دچار یک بحران و یک افت تحصیلی شوند، بخشی از آن به بحث مدیریت ارتباطات انسانی مربوط است.

جلسه چهارم؛ زندگی دانشجویی؛ و اما در آخرین جلسه این دوره فراگیر با زندگی واقعی دانشجویی آشنا می شود، این مسئله در این بخش از منظرهای محتلفی به آن نگاه شده است؛ "بعد روان‌شناختی"، "بعد اجتماعی" و "بعد معنوی". در این بخش زندگی دانشجویی را اینگونه به تصویر می کشد: "زندگی دانشجویی، زندگی  است که به فضای دانشگاه، حیات دانشگاهی می‌دهد فرهنگ و پویایی دانشجویی می‌دهد زیرا ما هستیم که مصرف‌کننده اصلی محصولات فکری، فرهنگی، اعتقادی، نگرشی اساتیدی که می‌خواهند با ما در ارتباط باشند هستیم. بنابراین ما نمی‌توانید به هر صورتی زندگی خود را بگذرانیم.

و اما در بخش دوم این دوره که با عنوان « آنچه یک ترم اولی باید بداند » منتشر شده است، موضوعات همچون، مهارتهای لازم جهت دستیابی به موفقیت تحصیلی یک دانشجو، مهارت برنامه ریزی، مهارت هدف گذاری، مهارت رضایت از زندگی دانشجوئی و مهارت مثبت اندیشی  در نظر گرفته شده است.

این بخش نیز در 3جلسه در نظر گرفته شده است.

مهمترین سرفصل های «آنچه یک ترم اولی باید بداند»:

جلسه اول: مهارت‌ها و فعالیت‌های لازم برای دانشجو؛ "ترم اولی‌ها چه مهارت و فعالیت‌هایی بیش از سایر مهارت و فعالیت‌هایی ضروری است؟"، این جمله سوالی است که هر دانشجویی در ترم اول از خود سوال می کند؛ شناخت مهارت‌های ضروری هر دانشجویی در طول تحصیل باعث می شود که دانشجو با کمترین دغدغه و مشکل ترم را به پایان برساند. همین مسئله باعث شده است که در این بخش به این سوال پاسخ داده شود.

مهارت برنامه‌ریزی یک مهارت مناسب برای یک دانشجوی ترم اول است. چرا که اگر برنامه‌ریزی نباشد نمی‌توان از زمان‌ها حداکثر استفاده کرد. استعدادها به هدر می‌رود و تلاش بی‌نتیجه می‌ماند و اقدامات ما بدون آنکه به نتیجه برسد فقط تلاش کورکورانه خواهد بود.

جلسه دوم: نکاتی لازم برای دستیابی به موفقیت تحصیلی؛ بعد از شناخت مهارت ها و فعالیت هایی که نیاز برای ادامه تحصیل داریم، باید راهبردهایی را برای دستیابی به موفقیت تحصیلی پیدا کنیم.

اما چگونه؟؛ یک دانشجوی ترم اولی چه چیزهایی را باید در همان ترم اول بداند تا در مسیر خود به‌ عنوان یک دانشجوی تازه‌کار پرانگیزه، فعال و موفق، بتواند برنامه‌ریزی دقیق، مؤثر و خوبی داشته باشد؟ چه اطلاعاتی هست که اگر دانشجوی ترم اول آن را کسب کند، در طول تحصیل از آن استفاده می‌کند و می‌تواند زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

ما اگر اطلاعات خوبی پیدا کنیم که در چه دانشگاهی درس می‌خوانیم، توانمندی‌های این دانشگاه در چه قسمت‌هایی بیشتر است، اساتید چه توانمندی‌هایی دارند؟ نقاط ضعف دانشگاه ما چیست؟ چه آسیب‌هایی در دانشگاه ما هست که باید از آن‌ها پرهیز کرد؟ چه فرصت‌هایی در دانشگاه هست که باید از آن‌ها بهره‌مند شد؟ روش‌های انتخاب دوستان خوب در دانشگاه چیست؟ چگونه می‌توان گروه دوستی خوبی تشکیل داد؟ چه نهادها و سازمان‌هایی در دانشگاه‌ها هست که ما می‌توانیم با آن‌ها مشارکت و همکاری کنیم، هم‌فکری داشته باشیم و اوقات فراغت و اوقات کاری خود را با آن‌ها تشریک مساعی کنیم؟

این سؤالات از جمله سؤالاتی است که به ما کمک می‌کند تا دانستنی‌های پایه و اولیه خود را راجع به آنچه دانشجوی ترم اولی باید از آن‌ها آگاهی داشته باشد را دریابیم. اگر ما به‌عنوان دانشجوی سال اولی بفهمیم که چه روش‌های خوبی برای یادگیری هست، می‌توانیم در زمان صرفه‌جویی کنیم و با مدیریت زمان از وقت خود بهره ‌بریم.

جلسه سوم: موضوع انتخاب همسر و ازدواج؛ اما یکی از جذابترین و پرحاشیه ترین بخش این دوره، همین بخش است؛ بالاخره محیط دانشگاه محیط بسیار مناسبی است که انسان می‌تواند ازدواج مناسبی را در آن داشته باشد. به این معنا که حتی اگر شما تصمیم به ازدواج نداشته باشید ممکن است ارتباطات شمارا به سمت ازدواج سوق دهد، یا اینکه شما به‌قصد ازدواج ارتباط برقرار نمی‌کنید ولی باید بدانید ارتباط‌هایی که در دانشگاه برقرار می‌کنید ممکن است روی تصمیم‌گیری شما برای همسر آینده تأثیر بگذارد و مشکل‌آفرین باشد ما نمی‌توانیم فارغ از اصل ازدواج به ارتباط دو جنس مخالف بپردازیم زیرا در ازدواج به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مؤثر است.

در این بخش به مهمترین دلایل و علت ازدواج دانشجویی و نکاتی درباره ازدواج پاسخ داده می شود، " ارتباط با جنس مخالف"، "تفاوت نگاه بین دختر و پسر به ازدواج"، "تحقیقی در ارتباط با ازدواج دانشجویی در دانشگاه تهران"و  "ازدواج و خانواده "از مهمترین قسمت های این بخش است.

در این دو بسته ارائه شده، فراگیر در طول دوره به سوالات اساسی خود درباره دانشگاه، وظایف دانشجویی، ویژگی یک دانشجوی موفق، نکات لازم برای ورود به دانشگاه و... پس از طی دوره پاسخ داده می شود، که این محتوا به صورت پیش مطالعه آن جلسه ارائه می شود.

تمام دروس ارائه شده این دوره توسط استاتید برجسته کشوری همچون دکتر محمود انوشه، عبدالرضا کردی و امیرحسین بانکی پور فرد  ارائه می شود. که به دلیل استفاده از نرم افزارهای چند رسانه ای که در این دروس ارائه شده فراگیر در تمام دوره آموزشی، با محیطی جذاب و بدون خستگی دوره را به پایان می برد.

فایل جلسه اول دوره آموزشی چند رسانه‌ای « سبک زندگی دانشجوئی » از اینجــــا، و دوره آموزشی چند رسانه ای « آنچه یک ترم اولی باید بداند » از اینجــــا دریافت کنید.

پیش از این فاضلی مدیر آموزش‌های فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها  درباره اهداف این طرح گفته بود: دانشجویان جدید به محض ورود به محیط دانشگاه سوالات و ابهامات متعددی در ذهنشان شکل می‌گیرد. پاسخ به این سوالات و ابهامات و معرفی فرصت‌ها و تهدیدات فضای دانشگاه به دانشجویانی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شوند می‌تواند به حضور بانشاط و فعالیت‌های موثر آنها کمک نماید. فاضلی اضافه کرد همچنین دانشجویان ورودی جدید نیاز دارند تا یک سری از مهارتها و توانمندی‌ها را متناسب با محیط خوابگاه و دانشکده کسب کنند. مثلاً شیوه‌های ارتباطات اجتماعی مؤثر، سازگاری و تفاهم با هم‌اتاقی‌ها، مدیریت تعارض، شیوه‌‌های مدیریت عواطف و احساسات و... موضوعاتی هستند که دانشجویان جدید با دور شدن و فاصله گرفتن از محیط خانواده نیازمند آموزش و مهارت‌افزایی هستند. 

خاطر نشان می شود، دانشجویان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاهیان به آدرس http://un.nahad.ir ضمن ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات و دریافت نام کاربری و رمز عبور نسبت به مطالعه و گذراندن سرفصل‌های آموزشی مربوط به این طرح اقدام کنند.

اعطای گواهینامه معتبر پایان دوره از سوی مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاهیان نهاد، اهدای جوایز و هدایای متنوع از جمله سفرهای زیارتی و هدایای فرهنگی از مزایای حضور در این دوره می باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top