تاریخ انتشار: یکشنبه 1393/09/09 - 11:52
کد خبر: 149109

به بهانه روز مجلس؛

مجالس مشروطه «عبرت آور» است +صوت

مجالس مشروطه «عبرت آور» است +صوت

در این کشور، دهها سال نام مشروطیت وجود داشت؛ اما در دورانهاى سلطنت خاندانِ منحوسِ زیانبارِ خفّت‏آورِ پهلوى بر ایران، مجلس در حقیقت کان لم یکن بود؛ جز در همان برهه کوتاهى که مرحوم آیت‏اللَّه کاشانى و نهضت ملى حرکتى کردند و مجلس جانى گرفت. و الّا بقیه آن پنجاه سال، هر چه بود، اسم بود بى‏مسمّا؛ ظاهر بود بى‏لُبّ و بى‏معنا.

خبرنامه دانشجویان ایران: در این کشور، دهها سال نام مشروطیت وجود داشت؛ اما در دورانهاى سلطنت خاندانِ منحوسِ زیانبارِ خفّت‏آورِ پهلوى بر ایران، مجلس در حقیقت کان لم یکن بود؛ جز در همان برهه کوتاهى که مرحوم آیت‏اللَّه کاشانى و نهضت ملى حرکتى کردند و مجلس جانى گرفت. و الّا بقیه آن پنجاه سال، هر چه بود، اسم بود بى‏مسمّا؛ ظاهر بود بى‏لُبّ و بى‏معنا.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ده آذر را به خاطر شهادت بزرگ نماینده مجلس، مدرس روز مجلس نام نهاده اند. در زیر بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره مجالس مشروطه و عبرتی که در آنها وجود دارد را می خوانید:

این، از آن دوران پنجاه ساله. قریب به بیست سال قبل از دوران پنجاه ساله هم، در این کشور، مشروطیت بود که مجموعاً، با تعطیلها و انسدادها و به توپ‏بستنها و غیره، تقریباً در حدود چهار دوره، مجلسِ شوراىِ ملّىِ درست شده در اوّلِ مشروطیت، کار کرد. تاریخِ آن مجالس، بسیار عبرت‏ آور است و واقعاً یکایک ملت ایران، براى این‏که بدانند جمهورى اسلامى و انقلاب اسلامى به این کشور و این ملت چه داده است، باید آن گذشته را بخوانند. تا ندانیم چگونه بوده‏ ایم، نخواهیم دانست که امروز چه در اختیار داریم. در آن چند سال اولیه، تا وقتى که هنوز مجلس، آن مجلسِ تحت نفوذ سلطان و سردار و دوله و سلطنه و سفارتخانه خارجى نبود، مجلسى بود که با وجود ابتدایى بودن، تأثیر خود را در اوضاع کشور مى‏ گذاشت. هر جا که اندکى نشانه سلطه خارجى بود، آن مجلس، باقدرت تمام مى‏ایستاد. اولتیماتوم روس بود، مجلس ایستاد. استقراض از خارجیها بود، مجلس ایستاد. قرار داد وثوق‏الدوله بود، مجلس ایستاد. امثال مدرّس‏ها در آن مجلس، کم و بیش بودند. آنهایى هم که گذشتِ زمان نشان داد نمى‏توانند همیشه مدرّس باقى بمانند و مثل مدرّس باشند، در سایه حضور مردانِ مستقلِ‏ّ با ایمانى از قبیل مدرّس، خیابانى و امثال آنها، یک حالت واقعىِ مردمى به آن مجلس دادند.

این، از آن دو دوره اوّلیه که وضعیتش این گونه بود. بعد از آن‏که نفوذ سیاستهاى خارجى در همان مجلس، با همان اشخاصْ پیدا شد، کار به آن‏جا رسید که نخست‏وزیر بعد از کودتا - حسن مشیرالدوله پیرنیا - وقتى کابینه خودش را در مجلس شوراى ملى ارائه کرد و مجلس یکى دو نفر از وزرایش را رد نمود، به مجلس گفت: «همسایه جنوبى ما [یعنى انگلیس!] مایلند این دو نفر در کابینه باشند» و مجلس رأى داد! به صرفِ تمایل همسایه جنوبىِ دروغى، دو وزیرِ ابتدا رد شده، رأى مجلس را به دست آوردند. و اما، از آن‏جا که انگلیس، غاصبِ هند و بحرین بود و در خلیج فارس حضور داشت، آن را «همسایه جنوبى» مى‏نامیدند و حتّى تا زمان پهلوی ها هم، انگلیس همسایه جنوبى نامیده مى‏شد! آن کشور که در اروپا واقع بود و هزاران کیلومتر با ایران فاصله داشت، اسمش «همسایه» بود! چون این همسایه ناخوانده دروغین، تمایل داشت که دو نفرِ مورد نظرش در کابینه مذکور باشند، نه مشیرالدوله خجالت مى‏کشید به مجلس بگوید که «همسایه جنوبى، مایل است این دو نفر باشند» و نه مجلس خجالت کشید از این‏که به خاطر میل همسایه جنوبى، حضور دو وزیرى را که نمى‏خواست، قبول کند. همان مجلسى که قبلاً در مقابل اولتیماتوم روس و قرار داد وثوق‏الدوله و بقیه قضایا ایستادگى کرده بود، کارش به این‏جا رسید!

نمایندگان مجلس اول

بنده، مواردى را که مجلس اوّل و دوم ایستادگى کرد، یادداشت کرده ‏ام که احتمالاً به ده یا نزدیک به ده مورد مى‏ رسد. آن مجلس، مجلسى بود که محکم ایستاده بود؛ ملت را به نشاط آورده بود و دولتها را نیز تقویت کرده بود. اگر چه دولتهاى آن روز، ذاتاً دولتهاى ناتوان و مریضى بودند و بسیارى از آنها ساختمانِ ذهنى‏شان، اساساً ساختمانِ باج دادن به گردن کلفتهاى غربى بود؛ اما بالاخره، این مجلس، همانها را تا آن‏جا که ممکن بود، حفظ مى‏کرد. این مجلسى که به خاطر همان دوره‏هاى اوّلیه، در تاریخ سرافراز ماند، بتدریج کارش به آن‏جا رسید که بعضى از نمایندگانش، جرأت مخالفت نداشتند! بعضى در جلساتِ به خیال خودشان مسأله ‏دار، حضور پیدا نکردند. مگر وقتى شما حضور پیدا نکردید، مسؤولیتتان از بین مى‏رود؟! شما نماینده‏اید و باید احساس مسؤولیت داشته باشید.

بعضى از آنها افتخار مى‏ کردند که در آن جلسه‏اى که سلطنت ایران به خاندان فاسد و ننگین پهلوى داده شد، حضور نداشتند! در حالى که بایستى مى‏بودند و مخالفت مى‏کردند. بعضى وابسته و فاقد استقلال بودند. شجاعت هم داشتند؛ اما آن شجاعت را در جهت باطل و خلاف حق به کار مى‏گرفتند. جیبها و شکمهایشان از مال حرام، پر بود. طمعِ رشوه، طمعِ رسیدن به مقامات، طمعِ کمکِ فلان کسى که ممکن است قدرت را در دست بگیرد یا امروز بر سر قدرت است، چنان آنها را گیج مى‏کرد که نمى‏فهمیدند مسؤولیت چیست. احساس مسؤولیت نبود، استقلال نبود، شجاعت نبود، آگاهى و معرفت و فرزانگى نبود و کار به آن‏جا رسید. و الاّ اگر مشروطیت در آغاز کار، منطبق با خواسته رهبران واقعى و مخلص و مؤمن آن نهضت - که بلاشک برترینِ آنها علماى بزرگ بودند - و هر کس منکرِ این حقیقت شود، منکرِ ضروریات و واضحات شده است. چنان که عده‏اى منکر مى‏شوند و امروز براى گذشته ما تاریخ مى‏نویسند و حقایق را انکار مى‏کنند - به پیش مى‏رفت، کشور ما پنجاه سال در حسّاسترین مقاطع تاریخ جهان، از قافله عقب نمى‏ماند. ما پنجاه سال ضرر کردیم. ما ملت ایران، به خاطر تسلّطِ آن قلدر بى‏سواد و خاندان و فرزندان و کسان و همراهانش؛ یعنى تسلّط قدرتهاى مسلّط بر این کشور - که در نیم قرن آخرِ قبل از پیروزى انقلاب، انگلیسیها و بعد هم امریکاییها بودند - و نیز به خاطر کوتاهى مجلس، ضرر کردیم و دچار خسران شدیم.

مجلس مى‏توانست از اوّل جلو این ضرر را بگیرد. شما به تاریخ دوران مشروطیت که نگاه کنید، مى‏بینید هر جا مجلس از خود قدرتى نشان داد، در مقابل آن قدرت، همه مجبور شدند راه و روش خود را اصلاح کنند. لذا، دشمن در مجلسِ آن وقت نفوذ کرد:«تلک امة قد خلت لها ما کسبت و لکم ما کسبتم. » اینها عبرت است.11 خرداد 73


download

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top