تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/09/10 - 16:37
کد خبر: 149282

آمریکا تجدید نظر نکند، مذاکرات به جائی نمی‌رسد

آنچه باعث شد چنین توافقی به دست نیاید را می‌توان به طور کلی در سه دلیل خلاصه کرد: نخست، کارشکنی‌های رژیم صهیونستی؛ دوم، زیاده خواهی‌های آمریکا به خصوص اصرار بر عدم لغو تحریم‌ها؛ و سوم مقاومت تیم و هیات ایرانی در مقابل این زیاده‌خواهی و کارشکنی‌ها.

خبرنامه دانشجویان ایران: برای تغییر سیاست‌های آمریکا، دولت باید در مسیر استقلال از نفت گام بردارد. مقاومت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌ها باعث عقب‌نشینی آمریکاست

یادداشت شفاهی حسن بهشتی‌پور، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل را در ادامه می‌خوانید:

در مذاکرات مکرری که پس از حصول توافق موقت در ژنو برگزار می‌شد، شاهد بودیم که طرفین با اراده سیاسی به گفتگوها ادامه می‌دادند و با خوشبینی از امکان رسیدن به توافقی جامع سخن می‌گفتند؛ اما در آخرین روز از مهلت تعیین شده، اعلام شد که توافقی به دست نیامده و مذاکرات برای دوره‌ای هفت ماهه تمدید شده است.

آنچه باعث شد چنین توافقی به دست نیاید را می‌توان به طور کلی در سه دلیل خلاصه کرد: نخست، کارشکنی‌های رژیم صهیونستی؛ دوم، زیاده خواهی‌های آمریکا به خصوص اصرار بر عدم لغو تحریم‌ها؛ و سوم مقاومت تیم و هیات ایرانی در مقابل این زیاده‌خواهی و کارشکنی‌ها.

این فرصت هفت ماه زمانی است که ایران باید اقداماتی را در پیش بگیرد تا مواضع طرف آمریکایی را تغییر دهد. البته طبق آنچه اعلام شده است، بناست تا طرفین تا دهم اسفند ماه، مساله هسته‌ای را از نظر سیاسی حل و فصل کنند و منتظر دهم تیرماه نباشند.

اما در حال حاضر، یکی از دلایل اختلاف در مذاکرات این است که آمریکا در سیاست‌های فعلی خود به تحریم نگاه ابزاری دارد، از این‌رو مدیریت اجرائی کشور باید به دنبال طراحی اقداماتی برای خلع سلاح کردن ابزار آمریکا در مذاکرات باشد تا تغییرات قابل توجهی در مذاکرات صورت بگیرد.

یعنی دولت باید سیاست‌هایی در پیش گیرد تا آمریکا بفهمد سیاست تحریم و فشار کارآیی ندارد. نخسیتن قدم این است که جمهوری اسلامی نشان دهد در مسیر استقلال از نفت پیش می‌رود. تا کنون سخن در زمینه استقلال اقتصاد ایران از نفت زیاد مطرح شده است اما اگر دولت بتواند در این زمینه گامی عملی و متفاوت بردارد، مثلا در بودجه سال جاری، اتکا به نفت را کاهش دهد؛ چنین کاری پیام خوبی به آمریکا خواهد داد و طرف غربی می‌فهمد جهت‌گیری جمهوری اسلامی تغییر کرده و می‌تواند با اصلاح روش‌های مدیریتی و کمتر اتکا داشتن به صادرات نفت و واردات کالا بسیاری از مسائل را حل و مدیریت کند.

چنانچه آمریکا در سیاست‌های فعلی تجدید نظر نکند، مذاکرات به جائی نمی‌رسد؛ اما جایی امیدواریست که تغییری رخ دهد چرا که پیشتر نیز شاهد بوده‌ایم که مواضع آمریکا در موقعیت‌های مختلف تغییر کرده است. مثلا زمانی تیم آمریکایی بر خروج تمام اروانیوم از کشور تاکید داشت، بعدتر از این موضوع عقب نشینی کردند و خواهان تعطیلی فوردو شدند ولی هم‌چنان می‌گفتند درباره غنی‌سازی مذاکره نخواهند کرد، در نهایت این مواضع به مرور زمان تعدیل شد و تغییر کرد.

بی شک، آنچه موجب تغییر و عقب‌نشینی آمریکا می‌شود، مقاومت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌هاست.

از طرف دیگر، معتقدم تیم ایرانی می‌تواند حل اختلاف دولت آمریکا و کنگره را به خودشان واگذار کند، گرچه منکر اختلافات میان کنگره و کاخ سفید نیستم ولی بیشتر آنچه در رسانه‌ها می‌بینیم، صرفا جهت بازارگرمی و گرفتن امتیاز از ایران است و اگر کاخ سفید قراردادی را بپذیرد،‌کنگره نمی‌تواند با آن مخالفت جدی داشته باشد؛ علی‌الخصوص زمانی که توافق از جانب چند بازیگر دیگر مثل اتحادیه اروپا، روسیه و چین پذیرفته شده باشد، کنگره در انزوا قرار می‌گیرد و قادر به مخالفت و سنگ اندازی جدی نیست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳
قطر: بهترین راه توقف تنش منطقه، پایان دادن به جنگ غزه است
غرب و اسرائیل مواظب رفتارهایشان باشند!
جهان ۲۴۶ میلیارد دلار زیان، فقط به خاطر لجبازی های اردوغان
ایران از همیشه در منطقه قوی تر است
زمین‌لرزه شدیدی جنوب ژاپن را لرزاند
پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
انتقاد افسران صهیونیست از ناتوانی نیروی هوایی در مقابله با حملات پهپادی حزب‌الله
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
زمان حمله اسرائیل به ایران فاش شد
وزیر امور خارجه ایران عازم نیویورک شد
قوانین کپی رایت اینستاگرام: سفری در دنیای مالکیت معنوی
دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران تمام الکترونیک برگزار می‌شود
بلیچینگ چیست و چگونه انجام می‌شود؟
قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
سیل بهاری چقدر خسارت داشته است؟
دعوت از وزاری چند کشور برای حضور در نمایشگاه کتاب
۷ پیشنهاد خرید کادو برای دانشجوی حقوق از وکیل استور
مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را به مردم غزه تقدیم کرد
افزایش ۲۰ درصدی در حقوق فروردین ماه بازنشستگان کشوری اعمال شد
۴ نکته مهم همکاری نکردن کودک برای از پوشک گرفتن + راه‌حل‌های آن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top