تاریخ انتشار: پنجشنبه 1393/09/20 - 10:52
کد خبر: 150424

فروش مدرن سربازی؛ سر فارغ التحصیلان دانشگاه کلاه می‌رود؟!

فروش مدرن سربازی؛ سر فارغ التحصیلان دانشگاه کلاه می‌رود؟!

سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید: براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ مشمولینی که بیش از ۸ سال غایب و سن آنها حداقل ۲۷ سال و حداکثر ۵۰ سال است همچنین کارایی لازم را برای نیروهای مسلح نداشته باشند یا خدمت آنها در کنار سایر سربازان روحیه آنها را خراب می‌کند با پرداخت جریمه می‌توانند تعیین تکلیف شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: بعد از 15 سال دوباره خبرهایی از «خرید سربازی» می‌آید هرچند شکل این خرید خدمت با قانون سال‌های پایانی دهه 70 تفاوت‌هایی دارد اما آنچه طی سال‌ها «قطعا برگشت ناپذیر» معرفی می‌شد بالاخره امروز رسما برگشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سردار کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید: براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ مشمولینی که بیش از ۸ سال غایب و سن آنها حداقل ۲۷ سال و حداکثر ۵۰ سال است همچنین کارایی لازم را برای نیروهای مسلح نداشته باشند یا خدمت آنها در کنار سایر سربازان روحیه آنها را خراب می‌کند با پرداخت جریمه می‌توانند تعیین تکلیف شوند.

این جریمه اما «20 تا 50» میلیون تومان آب می‌خورد٬ به هرحال برای رفع دغدغه مهم سربازی این پول می‌ارزد.

اما سوال مهمتر اینکه با این قانون چقدر پول نصیب دولت می‌شود: به فرض شامل شدن یک میلیون نفر از جمعیت غایب در قانون مذکور و با میانگین 35 میلیون تومان هزینه درآمد فرضی دولت 35 هزار میلیارد تومان است.

این اما یکسوی ماجرا است؛ چرا؟

با یک حساب سرانگشتی کسانی که 8 سال و بیشتر غیبت سربازی دارند اکثرا کسانی هستند که تحصیلات دانشگاهی ندارند و دنبال کار آزاد بودند٬ هرچند این مسئله استثناء‌هایی دارد مثل اینکه کسی بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد تصمیم گرفته به سربازی نرودو از آن روز هم 8 سال گذشته است٬ قطعا تعداد این افراد زیاد نیست.

نکته‌ی بالا یعنی اکثریت کسانی که شامل این قانون می‌شوند تحصیلات دانشگاهی یا کار علمی و استفاده از آن را بی‌خیال شده بودند و حالا این سوال پیش می‌آید چرا افرادی که وقت زیادی در دانشگاه گذاشته اند و حالا اتفاقا سن و سالی شبیه افراد بالا دارند باید به سربازی بروند؟!

24 ماه خدمت غیرمرتبط فارغ التحصیل دانشگاه آن هم بدون پول را مقایسه کنید با جوانی که حالا بعد از 10 سال کار در بازار می‌تواند 30 میلیون تومان -فرضا-  بپردازد و معاف شود!

درآمد کسب شده از این قانون که حدودا 4 برابر توافق ژنو عایدی دارد یا چیزی به اندازه درآمد نفتی یک سال کشور!

توجه به این نکته که صدا و سیما با همه مخلفاتش فقط با 3 هزار میلیارد در سال اداره می‌شود ولی با این قانون 10 برابر این رقم کسب می‌شود مهم است.

اما تکلیف دیگرانی که پولی برای خرید سربازی حتی به این شکل هم ندارند چیست؟

تکلیف فردی که 30 سال سن که مدرک ارشد دارد و البته هیچ غیبتی برای سربازی نکرده است و حالا شامل این قانون نمی‌شود چیست؟

به نظر می رسد، سوالات دامنه دار زیادی درباره قانون اخیر خرید سرازی که در بودجه قید شده است، وجود داشته باشد و افراد به اقتضائات شخصی از جنبه های مختلفی به آن می نگرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
امیر
1393/09/21 - 01:54

بسیار مقاله خوبی بود حرف دل مارو زدین خوب برای همه آزاد کنین ما 100 میلیونم حاضریم به کشور کمک کنیم ولی سربازی نریم دوران سربازی دیگه تموم شده
مهدی
1393/09/21 - 08:25

فردی در کنکور قبول نشده و سریعا مشمول شده و 10 سال از استخدام و گرفتن گواهینامه و خروج از کشور و معاملات و ادامه تحصیل محروم بوده و 10 سال با سختی کار کرده و انوع محرومیتها را تجربه کرده است. چرا باید یک فرد را تا آخر عمر مجازات کنیم ؟ بسیاری از این افراد ازدواج کرده اند و خانواده دارند و دیگر امکان رفتن به سربازی را ندارند. همین الان هم باید کلی پول خرج کنند که بسیاری از آنها همین پول را هم ندارند.
رضا
1393/09/21 - 11:30

این ی سوال جدی هست، چرا کسی که الان 27 سالشه تازه ارشد گرفته و زن و بچه داره باید بره با حقوق 100هزار تومنی سربازی چرا کسی جواب نمیده
محمد سعید
1393/09/22 - 12:58

من الان 29 سالمه و متأهل هستم یک روزم غیبت ندارم، دو دوره تا حالا اعزام شدم سربازی، الان با مدرک دکتری بازم باید برم سربازی، سربازیم 5 ماهش مونده بود الان طبق قانون جدید 13 ماه باید برم... 3 فرصت شغلی عالی رو از دست دادم تا حالا... این کجاش عدالته.... طرف رفته پول دراورده تو این چند سال ما رفتیم درس خوندیم ، آخرشم به نفع اون تموم شد...
محمود
1393/09/24 - 10:44

تو رو به خدا این موضوع رو پیگیری کنید حداقل برای ارشد به بالا این قضیه خرید رو بذارند
امید
1395/11/29 - 23:01

من متولد 69 هستم ، 2 ساله مهندسی معکوس دارم کار میکنم ، معافیت تحصیلی کارشناسی ارشد دارم و کارشناسی گرفتنم ،،، چطور میتونم دست از حقوق ماهی 4 ملیون بکشم و برم برای نظام حقوق ماهی هشتاد هزارتومنی بگیرم ، 7ماه ارتش خدمت کردم عین 7 ماه رو ارتش نون نداشت بده ما بخوریم،،،،نون
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top