در حال حاضر پر مخاطب ترین صفحات توئیتری در سطح جهان مربوط به مدل ها و خواننده های زن مشهوری است که به دلیل جاذبه های جنسی، توانسته اند مخاطب های میلیونی به دست بیاورند.
خبرنامه دانشجویان ایران: Rob Janoff طراح لوگوی سیب گاز زده شرکت اپل می گوید: «دلیل گاز زده بودن سیب شرکت اپل این است که اگر به طرح کلی سیب در قالب خام گرافیکی دقت کنید متوجه می شوید که ممکن است این طرح با میوه های دیگری مانند گیلاس اشتباه گرفته شود. بنابراین اگر سیب را گاز زده ترسیم کنیم از گیلاس متمایز خواهد شد. مسئله مهم دیگر این است که شما با دیدن یک سیب آب دار و قرمز، اولین چیزی که به ذهنتان می آید چیست؟ اینکه یک گاز محکم از این میوه خوشمزه بگیرید.» توئیتر از زمانی که در سال 2006 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با شعار شما چه کاری انجام می دهید (What are you doing) با مخاطب خویش ارتباط برقرار کرد. اما در نوامبر سال 2009 شعار خود را به «چه اتفاقی در حال رخ دادن است (What’s happening) » تغییر داد. هدف اولیه توئیتر، به اشتراک گذاشتن خلاصه وار وضعیت زندگی روزمره افراد بود؛ اما بعدها با اقبال بیشتر کاربران وارد فضاهای تبلیغاتی، سیاسی و تجاری نیز شد.
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ توئیتر توانسته با نوآوری های قابل توجه، حوزه های مختلف تعاملات فردی و اجتماعی را پوشش دهد و با توجه به ذائقه های جهانی صفحات پر مخاطب خویش را از میان آنها برجسته کند. در حال حاضر پر مخاطب ترین صفحات توئیتری در سطح جهان مربوط به مدل ها و خواننده های زن مشهوری است که به دلیل جاذبه های جنسی، توانسته اند مخاطب های میلیونی به دست بیاورند. تعداد مخاطبان این دسته از افراد از 60 میلیون تا 20 میلیون نفر متغیر است.
در لیست پرمخاطب ترین های توئیتر، در کنار این دسته از مدل ها برخی ورزشکاران مشهور نیز توانسته اند خود را در سطح بالای میزان مخاطبان قرار دهند. در میان 100 کاربر پرمخاطب صفحات توئیتر، تنها باراک اوباما به عنوان یک سیاستمدار شناخته شده وجود دارد. بخش عمده ای از توئیت هایی نیز که توسط این افراد برای مخاطبان منتشر می شود یا در حوزه های مرتبط کاری مانند انتشار کلیپ یا عکس های خاص است یا توئیت هایی مرتبط با امور روزمره و فضای زندگی و نیز علایق و سرگرمی های شخصی افراد.
توئیتر در جمهوری اسلامی ایران همراه با فتنه سال 88 شناخته می شود. نقشی بی بدیل از طرف این رسانه برای ایجاد انحراف در افکار عمومی جامعه و نیز انتقال اخبار نادرست و کذب به بیرون از مرزهای کشور اجرا شد. پس از افشای نقش منفی توئیتر در آشوب های سال 88 برخی از کارشناسان غربی اعلام کردند که رسانه های غربی همچون توئیتر بدون توجه به نقش رسانه ای خود، نقش امنیتی در حوادث ایران داشته اند. نقش این شبکه در کودتا علیه ایران به گونه ای بود که این برنامه عملیات توئیتر نامیده شد. این شبکه منبع اصلی اخباری بود که به جای اخباری که از منابع رسمی ایران منتشر می شود، در رسانه های مختلف منتشر می شد. دیپلماسی مجازی محور اصلی فعالیت توئیتر علیه ایران بود که با جهت دهی به افکار عمومی مخاطبان جهانی، آنها را علیه ایران بسیج می کرد.
از میان کاربران پرمخاطب ایرانی توئیتر نیز پس از روی کار آمدن دولت یازدهم می توان از برخی دولت مردان نام برد. حسن روحانی و محمدجواد ظریف در میان چهره های شناخته شده کشور از جمله افرادی هستند که پرمخاطب ترین صفحات توئیتر را در میان ایرانی ها دارند و بخش عمده پیام های توئیتری آنها نیز مربوط به برنامه هسته ای کشور و واکنش های خاص به اخبار پر حاشیه است. در میان کاربران مردمی این شبکه نیز که البته میزان مخاطبان آنها بسیار پایین تر از چهره های سیاسی است، توئیتر به عنوان وسیله ای جهت انعکاس سریع و خلاصه نوع فکر و واکنش های روزمره است.
یکی از کاربران ایرانی توئیتر که تا کنون بیش از 30 هزار توئیت و بیش از 2400 نفر دنبال کننده داشته و حساب کاربری او یکی از صفحات پر طرفدار در توئیتر فارسی است، اتفاقات زندگی روزمره را به زبان طنز و محاوره ای در قالب توئیت های کوتاه بیان می کند.
یکی دیگر از کاربران ایرانی توئیتر گزارشگر یکی از خبرگزاری هاست که با بیش از 10 هزار توئیت و نزدیک به 1500 دنبال کننده، در مورد تاثیر توئیتر بر زندگی حرفه ای و سبک نگارشی خود می گوید: «حضور در توئیتر سبب شده تا به سبک خلاصه نویسی در گزارش و حذف زوائد علاقه مند شوم و نیز اینکه حالا به جای مراجعه به سایت شرکت ها و نیز برای اطلاع از آخرین نظرات سیاستمداران، با دنبال کردن صفحه آنان در توئیتر، در حوزه تخصصی خود زودتر از سایر همکارانم از تحولات و اخبار روز مطلع می شوم.»
جذابیت توئیتر منجر می شود که هر فرد تحت تاثیر سبک این محیط در واکنش به کاربران دیگر نقش فعالی در تبادل نظر و یافتن جایگاه معتبر میان دیگران داشته باشد. خواندن پیام های کوتاه مجموعه ای از افرادی که مطالب آنها توسط کاربر دنبال می شود، بسیار هیجان انگیز است. از طرف دیگر از نظر فنی تعاملی بین توئیتر و فیسبوک وجود دارد و کاربری که دارای هر دو شبکه مزبور باشد، می تواند با تنظیمات مشخص به صورت اتوماتیک پیام های توئیتری خود را در فیسبوک نیز منتشر نماید و از حجم بالاتر کاراکتر در فیسبوک برای تبادل نظر استفاده کند.
مجموعه این امکانات بیش از آنکه تامین کننده تفریحات کاربر باشد، به جریان های امنیتی حاکم بر این شبکه کمک می کند تا فضای فکری جامعه مخاطب خویش را با دسته بندی های مختلف جغرافیایی، مذهبی و گرایش سیاسی رصد کند.
در مورد این دسته از شبکه های اجتماعی و به ویژه توئیتر، می توان اذعان کرد که همچون میوه ممنوعه ای که آدم را از بهشت به زمین آورد می تواند با در اختیار قرار دادن تمام زوایای پیدا و پنهان زندگی خصوصی کاربران، آنها را با طعمه یک سیب به محبسی از مناسبات اجتماعی بکشاند.
اپل به عنوان یکی از برندهای مشهور جهانی در حوزه تولید موبایل و صفحات رایانه یکی دیگر از مصادیق ارائه میوه ممنوعه است. بر خلاف ادعای طراح لوگوی اپل و براساس آنچه که کارشناسان حوزه علوم اجتماعی و فلسفی مطرح می سازند، اپل همان سیب ممنوعه ای است که در باور مسیحیت موجب نزول انسان از بهشت به دنیا شد. و این بار با ارائه آن در دنیا قصد سقوط انسان به پایین ترین پله های زندگی را دارد. پله هایی که در آن مخاطبان یک چهره معروف جنسی از جمعیت بیش از 200 کشور جهان نیز بیشتر است.
در حال حاضر بیش از 200 کشور جهان جمعیت کمتر از 60 میلیون نفر دارند اما یک زن مدل، به تنهایی 60 میلیون دنبال کننده در توئیتر را به خود اختصاص می دهد. بی گمان این همان سیبی است که توسط این 60 میلیون نفر گاز زده شده.
* گزارش از مرتضی جمشیدی