تاریخ انتشار: دوشنبه 1393/09/24 - 13:26
کد خبر: 150822

گزارشی از طولانی‌ترین تجمع دانشجویان در برابر دادگستری تهران

مطالبه عدالت روی آسفالت سرد خیابان

مطالبه عدالت روی آسفالت سرد خیابان

در میان همه انفعال ها و بی تفاوتی ها، اما جریان دانشجویی در تقویم خاطرات خود، روزهای قرمز شده زیادی دارد. روزهایی که برای مطالبه عدالت سخت هزینه داده است. هزینه ای که نه راستی ها برای مبارزه با فساد دادند و نه چپی ها به آن اعتقاد داشتند.

خبرنامه دانشجویان ایران: وقتی سمینار برای مبارزه با مفاسد اقتصادی معجزه نمی کند، یعنی همه می دانند چه خبر است و انفعال در سیستم اجرایی و تقنینی و قضایی و آگاهی مسئولان از مفاسد واضح است و در عوض برخوردهای صورت گرفته حداقلی.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در فضای اینچنینی مطالبه عدالت از همیشه سخت تر است. مسئولان همه همین حرفها را می زنند و شما هم قرار است با مفاسدی که در دستگاههای همین مسئولین که لسانی و گاهی عملی به مبارزه بافساد می پردازند، مبارزه کنید. مفاسد اقتصادی از آن دسته مفاسدی است که همیشه پای یک «مدیر» در میان است. مدیری که در دستگاه اداری جمهوری اسلامی مدیر شده است، نه ایالات متحده آمریکا یا جای دیگر. اینجا مقتضیات دیگری حکم فرماست و آرمان ها، واقعیت های مذموم را برنمی تابند.

در میان همه انفعال ها و بی تفاوتی ها، اما جریان دانشجویی در تقویم خاطرات خود، روزهای قرمز شده زیادی دارد. روزهایی که برای مطالبه عدالت سخت هزینه داده است. هزینه ای که نه راستی ها برای مبارزه با فساد دادند و نه چپی ها به آن اعتقاد داشتند.

 مهدی خانعلی زاده درنوشه زیر به یکی از آن روزهای قرمز تقویم جریان دانشجویی میپردازد: 

هجدهم آذر ۱۳۸۶ و در حالی که تنها دو روز از روز دانشجو می‌گذشت و فضای بسیاری از دانشگاه‌ها درگیر خواسته‌های سیاسی و حزبی بود، جمعی از دانشجویان عدالتخواه دانشگاه‌های تهران برای پیگیری و تحقق خواسته‌های رهبر معظم انقلاب از دستگاه قضا، در مقابل ساختمان دادگستری واقع در میدان ۱۵ خرداد تهران تجمع کردند؛ تا اعتراض خود را نسبت به عملکرد قوه قضاییه وقت به ریاست آیت الله شاهرودی در عدم رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی کلان و... اعلام کنند.

×××

علیرغم سرمای کم سابقه تهران در آن روز، افزایش لحظه به لحظه جمعیت دانشجویان معترض تا جایی پیش رفت که مأموران راهنمایی و رانندگی به کمک نیروی انتظامی مجبور شدند خیابان روبروی دادگستری را مسدود کنند و اجازه عبور وسایل نقلیه از این معبر را ندهند. تجمع دانشجویان از حدود ساعت ۲ ظهر با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد و سپس دانشجویان با شعارهایی همچون «الله اکبر»، «۸ سال گذشته ما پاسخ می‌خواهیم»، «تسامح قضائی همدستی با فاسد است»، «قوه پر ادعا؛ التماس دعا»، «عدالت قضایی، کجایی کجایی؟»، «دانه درشت‌ها، نه آفتابه دزد‌ها» و... اعتراض خود را اعلام کردند. هم چنین دانشجویان که با اشاره به پرونده‌هایی نظیر «دانشگاه آزاد»، «المکاسب»، «استات اویل»، «طلبه سیرجانی و اعتراض به زمین خواری‌های سیرجان»، «شهرام جزایری»، «حسین موسویان» و... خواستار ارائه توضیح از سوی مسئولان در این زمینه بودند.

بعد از گذشت چند ساعت از آغاز تجمع و به دلیل عدم حضور مسئولان، دانشجویان تصمیم به تحصن در مقابل دادگستری گرفتند. بعد از اعلام این تصمیم از سوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که با تکبیر دانشجویان همراه بود، دانشجویان برای نمایش اتحاد خود سربندهای سبزرنگی به پیشانی خود بستند که بر روی آن نوشته شده بود «العدل اساس الملک.»

در ادامه قرائت زیارت عاشورا و دعای عهد نیز در دستور کار دانشجویان متحصن قرار گرفت اما نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اعلام کردند تا زمانی که مسئولان قضایی برای پاسخگویی به دانشجویان در محل تجمع حاضر نشوند، این تحصن پایان نخواهد یافت و حتی تا چندین روز نیز ادامه خواهد داشت. هم چنین حضور پررنگ دختران دانشجو در این تحصن یکی از مواردی بود که توجه عکاسان و رسانه‌های خبری را به خود جلب کرده بود. اقدام نمادین تعدادی از دانشجویان مبنی بر چسب زدن بر دهان هم یکی از ابتکارات دانشجویان بود. با گذشت چندین ساعت از تحصن و تاریک شدن هوا، دانشجویان اعلام کردند که در حال آماده سازی تمهیدات لازم برای وعده‌های غذایی ساعات آینده این تحصن هستند؛ مسأله‌ای که با توجه به حضور ثابت دانشجویان در تحصن امری لازم به نظر می‌رسید. در ادامه نیز اقامه نماز جماعت روبروی ساختمان دادگستری و بر روی آسفالت سرد آذرماه، یکی از اقداماتی بود که با تحسین و تکبیر عابران محلی روبرو شد و‌ این امر منجر شد تا حتی تعدادی از عابران نیز برای تأیید و همراهی با خواسته دانشجویان، به این نماز جماعت بپیوندند و نماز مغرب و عشا را با دانشجویان اقامه کنند.

ادامه تحصن پرشور دانشجویان علیرغم تاریک شدن هوا و سرمای بیش از حد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اینترنتی داشت تا اینکه سرانجام قاضی سعید مرتضوی، دادستان وقت عمومی و انقلاب تهران خود را به جمع دانشجویان رساند. اگرچه وی برای پاسخگویی به سئوالات دانشجویان آمده بود لکن حضور وی در میان دانشجویان با اعتراضات گسترده آنان همراه بود؛ چرا که دانشجویان معتقد بودند یکی از مهم‌ترین عوامل عدم اجرای عدالت در دستگاه قضا عملکرد دوگانه و ناصواب شخص دادستان تهران است؛ که به همین علت نیز در ابتدا دانشجویان مانع سخنرانی وی شدند. اما در ‌‌نهایت مرتضوی از دانشجویان خواهش کرد تا به سخنان وی گوش دهند و اعلام کرد که وی شخصاً فردی معتمد را برای رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی مأمور کرده و حاضر است تا در این زمینه به دانشجویان گزارش بدهد.

پس از سخنان مرتضوی، دانشجویان نمایندگان خود را برای پیگیری مطالبات خود معرفی کردند و قرار شد تا این افراد به نمایندگی از همه دانشجویان عدالتخواه متحصن با مسئولان دستگاه قضا در ارتباط باشند و گزارش هفتگی از روند پیگیری پرونده‌های مفاسد اقتصادی را به دانشجویان ارائه کنند. با این اوصاف نهایتاً دانشجویانی که به دعوت بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت و جنبش عدالتخواه دانشجویی از ساعت ۱۴ در مقابل سختمان دادگستری تجمع خود را آغاز کرده بودند، ساعت ۲۱ به تجمع خود پایان دادند تا بلکه قاضی مرتضوی این بار به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند.

حال آنکه قاضی مرتضوی که همان روزها هم با دستگاه جاسبی و دانشگاه آزاد ارتباط داشت، خود مسئله دار است و این روزها خبر انفصال دائم وی به خاطر مفاسدش به گوش می رسد. اما با همه این ها مطالبه دانشجویان بی تاثیر نبود. روحیه عدالتخواهی این جریان دانشجویی نشان داد که عدالت شوخی بردار نیست.

بدون تردید ۱۸ آذر ۸۶ به عنوان یک روز تاریخی در پرونده جنبش عدالتخواه دانشجویی ثبت شده و خواهد شد؛ روزی که دانشجویان نشان دادند برای پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب با هیچ فرد و نهادی حاضر به مصالحه نیستند و در این زمینه به هیچ عنوان کوتاه نخواهند آمد.

گزارش یک روزنامه از تجمع 18 آذر 86

جمعی از دانشجویان و بسیجیان در اعتراض به نحوه رسیدگی پرونده های مفاسد اقتصادی، جاسوس هسته ای، زمین خواران و ...در طی سال های گذشته، در مقابل کاخ دادگستری تجمع کردند.
    به گزارش خبرنگار «ایران» در این تجمع که نمایندگان چهار تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه های بزرگ تهران، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و جنبش عدالت خواه دانشجویی به همراه چهار تن از نمایندگان مجلس حضور داشتند، دانشجویان با سردادن شعارهایی خواستار حضور مسئولان قوه قضائیه در فضای دانشگاه شدند تا رو در رو به سؤالات آنها پاسخگو باشند.
    * قوه قضائیه، چه کارنامه قابل قبولی به ملت ایران داده است
    مهدی کوچک زاده، نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که این گردهمایی در راستای تحقق خواسته های مقام معظم رهبری در پیام ۸ ماده ای خطاب به مسئولان برگزار شده است، گفت: سؤال ما از قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی این است که تاکنون چه کارنامه قابل قبولی به ملت ایران ارائه داده اید، شما که مدعی بودید که یک ویرانه تحویل گرفته اید در راستای بازسازی آن چه اقدامی کرده اید که منطبق با ارزش های اسلامی و پیروی از ائمه معصومین باشد.کوچک زاده با اشاره به این که چگونه ممکن است که یک بازپرس بتواند حکم بازداشت کسی را تعلیق کند، اذعان داشت: ما می دانیم پرونده ای که متهم به جاسوسی است، حکمش توسط یکی از قضات نامدار داده شده است حال چگونه است که یک بازپرس قبل از ارائه یک پرونده به دادگاه، آن را ببندد.وی خطاب به دانشجویان تأکید کرد: ما برای مطالبه منویات مقام معظم رهبری و رسیدن به اهداف مقدس اسلامی، شما را صددرصد مورد حمایت قرار می دهیم.
    * روحیه عدالت خواهی جزو جوهر انقلاب است
    همچنین حسین فدایی، دبیر کل جمعیت ایثارگران که در این تجمع حضور داشت در گفت وگو با خبرنگار «ایران» در خصوص علت حضور خود گفت: روحیه عدالت خواهی و مبارزه با فساد جزو جوهر انقلاب اسلامی است و قابل تفکیک از آن نیست.
    * در نظام اسلامی هیچ متخلفی حاشیه امنیت ندارد
    پرویز سروری نیز معتقد است در نظام اسلامی هیچ متخلفی در هر مقام و مذهبی که باشد حاشیه امنیت ندارد.وی با بیان این که اجرای عدالت، اصل جدایی ناپذیر از احکام قضایی است، تصریح کرد: حضور نمایندگان مردم در جمع دانشجویان عدالت محور نشانگر حمایت آنها از این حرکت می باشد.
    * ضعف در قوه قضائیه باعث به تعویق افتادن مبارزه با مفاسد اقتصادی است
    الیاس نادران دیگر نماینده شرکت کننده در این تجمع با بیان این که برای حمایت از دانشجویانی که خواستار اجرای عدالت هستند در این جا حضور دارم، گفت: با توجه به این که اساسی ترین حربه مبارزه با فساد اقدامات قوه قضائیه است، ضعف در این قوه باعث شده که مبارزه با فساد به تعویق بیفتد.
    * مطالبات تجمع کنندگان از دستگاه قضایی
    تعدادی از نمایندگان تشکل های دانشجویی طی سخنانی در جمع دانشجویان معترض به عملکرد قوه قضائیه مطالبات جنبش دانشجویی از این دستگاه را اعلام کردند. مهدی امامقلی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، وطنخواه از تشکل آرمان اصفهان، محسن منصوری دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، مرتضی فیروز آبادی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی و علی نادری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ طی سخنانی مطالبات و اعتراضات دانشجویان به عملکرد قوه قضائیه را مطرح کردند. این تشکل های دانشجویی مطالبات خود را این گونه مطرح کردند:
    * تاکنون دانشجویان اعتراضات مکرر خود به عملکرد قوه قضائیه را در قالب نامه، بیانیه و مصاحبه اعلام کرده اند اما متأسفانه قوه قضائیه هیچ پاسخی نداده است که در صورت ادامه این روند ما اقدام به تشکیل گروه های مفسد ستیز اقتصادی خواهیم کرد.* چرا دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده دانه درشت ها باید تحت تأثیر موضعگیری افراد و احزاب باشد * موضوع هسته ای یک موضوع کاملاً ملی است و قطعاً با کسانی که در این موضوع ملی اخلال ایجاد کرده اند باید برخورد شود.* چرا آقای هاشمی شاهرودی طی ۸ سال گذشته در هیچ کدام از دانشگاه ها پاسخگوی سؤالات دانشجویان نبوده است
    حاشیه های تجمع دانشجویان
    * تجمع دانشجویان در خصوص اعتراض به عملکرد قوه قضائیه که با حضور حدود ۵۰۰ نفر همراه بود، با شعار «الله اکبر» آغاز شد. در دست تجمع کنندگان پلاکاردهایی با مضامین « پرونده زمین خواری های سیرجان، کرج، دماوند، شیراز، همدان به کجا رسید»، «سیرجان بهشت زمین خواران» و... موجود بود.
    * تجمع کنندگان با سر دادن شعارهای «هشت سال گذشته، ما پاسخ می خواهیم»، «تسامح قضایی، همدستی با مفسد است»، «قوه پرمدعا، التماس دعا» و «عدالت قضایی، کجایی کجایی»، «مسئول قضایی بگو که پاسخت کو » و «آمدن دانشگاه تنها راه تنها راه» و... خواستار پاسخگویی قوه قضائیه بودند.
    * تجمع دانشجویان در ادامه تبدیل به تحصن در مقابل ساختمان دادگستری شد.
    * دقایقی پیش از غروب آفتاب درگیری مختصری بین دانشجویان و نیروی انتظامی رخ داد، اما سریعاً پایان یافت و دانشجویان برای نشان دادن اتحاد خود، نماز مغرب و عشاء را به جماعت در مقابل ساختمان دادگستری اقامه کردند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top