تاریخ انتشار: سه شنبه 1393/09/25 - 10:43
کد خبر: 150906

تاملی در بیماری جدید «سلفی»؛

گاردین خطاب به مردم ایران: سلفی خانوادگی خود را با ما به اشتراک بگذارید

گاردین خطاب به مردم ایران: سلفی خانوادگی خود را با ما به اشتراک بگذارید

چندی پیش، گاردین انگلیسی در اقدامی عجیب از ایرانی ها خواست تا تصاویر و فیلم های درون خانه و دور هم جمع شدن های خصوصی و خانواده گیشان را در این سایت به اشتراک بگذارند که برخی نیز عکس های شخصی خود را برای این سایت ارسال کرده اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند وقتی است در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اشتراک گذاشتن عکسهای سلفی کاربران از خود و دوستان شان و به یک مد تبدیل شده است و کاربران شبکه های اجتماعی عکس های خود در خیابان، پارک، سر میز شام، در خانه و بسیاری از جاهای دیگر را در فضای مجازی منتشر و با دیگران به اشتراک می گذارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهدی چراغ زاده در نوشته زیر به بیماری جدید سلفی پرداخته است:

سال گذشته واژه‌نامه آکسفورد، واژه selfie را واژه سال معرفی کرد. وقتی کسی از خودش عکس بگیرد و در اینترنت به اشتراک بگذارد، به عکس و کار انجام شده، «سلفی» گفته می‌شود.

خود واژه «سلفی» نخستین بار در سال ۲۰۰۲ ابداع شد، در آن زمان یک مرد استرالیایی بعد از یک بدمستی، عکسی از خود در اینترنت منتشر کرد و از واژه سلفی استفاده کرد، اما موج محبوبیت جدید سلفی را عمدتا اینستاگرام با هشتگ سلفی، سبب شده است.

فرهنگ عکس های سلفی، در جامعه جهانی نیز آنقدر تاثیر گذار بوده است که در حادثه گروگانگیری روز گذشته در سیدنی استرالیا نیز وقتی پلیس مجرم را دستگیر کرد مردم اقدام به گرفتن عکس های سلفی از خود با پلیس و گروگانگیران در حین ماجرا کردند.

سلفی در گروگانگیری دیروز سیدنی

بعد از عادی سازی این فرهنگ، حرکت جدید دیگری آغاز شد که با توجه به مشخصه های آن به نظر می رسد  تکمیل کننده موضوعی باشد که در بالا به آن اشاره شد.

اما این اقدام چه بود؛  چندی پیش، گاردین انگلیسی در اقدامی عجیب از ایرانی ها خواست تا تصاویر و فیلم های درون خانه و دور هم جمع شدن های خصوصی و خانواده گیشان را در این سایت به اشتراک بگذارند که برخی نیز عکس های شخصی خود را برای این سایت ارسال کرده اند.

این پروژه انگلیسی و ارسال برخی از تصاویر به آن که تاثیرات  و بازخورد های زیادی بخصوص در شبکه های اجتماعی داشته است اهدافی را دنبال می کند که یکی ازمهمترین اهداف آن، از بین بردن غیرت و ترویج بی بندو باری و بی قید و بند بودن است.

تشییع پیکر مرتضی پاشایی

چرا که با این کار و انتشار تدریجی عکس های دور همی  خانواده ها و اشتراک گذاشتن آن در شبکه های اجتماعی با دیگران ،دیگر قبح و حرمت نوامیس و در یک کلام غیرت کم کم از بین می رود.
اما تاثیر این اقدام گاردین، نه تنها در شبکه های اجتماعی،  که در تبلیغات شرکت ها برای جذب مشتری بیشتر نیز تاثیر گذاشته است از آنجا که شرکت ها به خوبی در یافته اند، تبلیغات درصورتی بهتر جواب می دهد که ایده ای جدید و بکر داشته باشد تا جلب توجه کند و جوایز نیز هر چه رنگ و لعاب دار تر باشد افراد بیشتری را جذب می کند، برخی ازآنها نیز با تاثیر پذیری از این پروژه انگلیسی، نوع تبلیغات خود را تغییر داده و از مشتریان خود خواسته اند تصاویر خانواده گی خود را برایشان ارسال کنند تا در قرعه کشی جوایز شرکت داده شوند.

سلفی در مراسم تششع سیمین بهبهانی

در این میان بهترین وسیله برای این تبلیغات، صدا و سیمای ملی کشور است، چرا که فراگیر ترین رسانه ی کشور را به جرات می توان صداو سیما دانست، از این رو که مخاطبین آن از شهرهای بزرگ تا دروافتاده ترین روستاهای کشور را شامل می شود و شرکت ها می توانند به راحتی کالا های خود را تبلیغ و برای آن مشتری جذب کنند.

صدا و سیما نیز بخاطر درآمد خوب، به خوبی از تبلیغات استقبال می کند و به محل خوبی برای تبلیغات تبدیل شده است، اما متاسفانه بدون هیچ گونه دقت و نظارتی بر برنامه های خود، این گونه تبلیغات ضد فرهنگ و منافی عفت و اخلاق را پخش می کند.

حال آنکه از صدا و سیما بخاطر تاثیر بسیار زیادش بر فرهنگ و معیشت جامعه انتظار می رود در قبال برنامه های خود دقت بیشتری داشته باشد و از ترویج ضد فرهنگ در جامعه جلوگیری کند نه آنکه با بی سلیقگی و بی دقتی خود مروج این ضد فرهنگ ها باشد.

گذشته از صدا و سیما، بقیه دستگاه های فرهنگی و نظارتی نیزگویا در خواب زمستانی به سر می برند و هیچ عکس العملی در قبال این اقدامات از خود نشان نداده اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top